Lars H. Startet 30.September.2015 Link til dette innlegget Startet 30.September.2015 (redigert) Etter snart 9 år siden bytte av simmerringer, har det nå begynt å dryppe/sildre vann ut av den fettfylte pakkboksen igjen. Så da blir det å gjenta jobben jeg gjorde i februar 2007 som er godt dokumentert her. Samtidig tenkte jeg å sjekke om aksling og motor er "på linje". men hvordan gjør jeg det? Løsner jeg boltene som holder klemflensen fast mot tilsvarende plate på gearkassen litt og sjekker med føler om det er lik klaring hele veien rundt når jeg dreier på akslingen? Redigert 30.September.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 30.September.2015 Link til dette innlegget Svart 30.September.2015 Nei, ikke helt. Hvis du dreier akslingen vil du måle oppretting og samtidig ta med eventuelle maskineringstoleranser. Du kan eksempelvis løsne fra flensen på bildet. Trekke den litt akterover slik at den slipper maskineringskanten. Veie opp akslingen slik at den ikke henger. Bruke søker og måle avstanden i en del punkter rundt. Da skal du få en måldifferanse ikke større enn 0,10 mm. Større enn det så må du rette opp motoren. Problemer, send meg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2015 Mener du at jeg skal ta ut alle boltene mot gearkassen og holde platene mot hverandre og så måle med søker rundt med akslingen i ro? Men dette kommer jeg tilbake til. Først skal båten på land i slutten av oktober en gang og problemet med lekkasje i pakkboksen fikses. Det blir litt av en jobb for en gammel mann. Jeg må blant annet ha ut varmtvannstanken som henger fra dørken og rett over pakkboksen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Ja, oppfattet korrekt. To utfordringer. Den ene er at flensene sitter på styrespor, slik at de må 'brekkes' fra hverandre. Dermed må man måle over en viss avstand et forholdsvis lite avvik. Det ene avviket er vinkelen mellom flensene. Det andre avviket et parallelforskyving vertikalt og horisontalt. For å kunne måle små avvik er det naturligvis viktig at flatene er rene. Og så ser vi bort fra eventuelle maskineringstolleranser, som i utgangspunktet skal være mye mindre enn opprettingsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Egentlig har jeg ikke noen god grunn til denne sjekken, men når jeg likevel skal overhale pakkboksen med nye simmerringer, tenkte jeg det kunne være en grei jobb å gjøre. Motoren har jo stått på de samme labbene siden 1986. Kan kanskje dårlig oppretting ha noe med at pakkboksen lekker? Det er jo ikke mer enn 9 år siden simmeringene ble byttet. Og da hadde de holdt tett i 21 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Dårlig oppretting og/eller slitt lager gir typisk lekkasje i tetninger. Rent generelt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Men fin-opprettingen kan du vel ikke ta på land? Jeg fikk nå opplyst at jeg tidligst kunne gjøre det etter at den hadde ligget minst 1 time i vann etter sjøsetting da skroget for kunne "sette seg" for mye i krybbenne til at det hadde noen hensikt å gjøre det på land. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Synes det er rart at det må gjøres på vannet. Sjøsetter altså alle båtbyggere nybygg for å rette opp? Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Jeg hadde ett problem med simmerringer som holdt tett i 3-4 år før de måtte byttes. Nå sist gang jeg hadde båten på land skiftet jeg til Tides vannsmurte Pakkboks. Tides tåler også uten problem små skjevheter i oppretting mellom motor og aksling. Kostet Jo noen kroner og bytte men du hverden hvor bra og flott denne pakkboksen fra Tides ser ut til og hvirke.pakkboksen går ikke varm . og siden den blir smurt med gjennomstrømning med sjøvann så Trenger en ikke tenke på lufting etter att båten har vært på land alt er også rent og pent i kjølsvin da en slipper Olje eller Greas. For den som hvil ha antageligvis det beste som fins når det gjelder pakkboks så vil jeg anbefale Tides. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Synes det er rart at det må gjøres på vannet. Sjøsetter altså alle båtbyggere nybygg for å rette opp? På 70 tallet ble opprettingen gjort på beddingen, men så ble den finjustert før prøvekjøring, ja den hadde forandret seg. Å stå på land er ikke det samme som å ligge på vannet med utstyr ombord og fulle tanker. Rette opp på land og ta fin justeringen på sjøen, er nå min erfaring. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bahia Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Etter snart 9 år siden bytte av simmerringer, har det nå begynt å dryppe/sildre vann ut av den fettfylte pakkboksen igjen. Så da blir det å gjenta jobben jeg gjorde i februar 2007 som er godt dokumentert her. Kommer til en interessant side med fornybar energi...men lite om pakkboks. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Forstår ikke hvordan jeg klarte å legge inn feil link, men her er i hvert fall den korrekte linken: Hvordan skifte simmering(er) i min pakkboks? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stella Ulefoss Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Hei Vi har Volvo gummi. Slik som jeg har blidt fortalt . Det er viktig at akslingen er i senter av gummien, vis ikke så blir det stor slitasje og det blir fort lekkasje. Jeg brukte et skyvelære til denne jobben. Heiste eller senket motoren til akslingen er i senter. Deretter så løsnet jeg boltene mellom flensens og girkassen og brukte bladføler, for å finjustere motor og aksling. Båten må ligge ca 14 dager i sjøen vis du skal være helt sikker. Normalt så er det veldig liten forskjell på om båten er på land eller i vannet. Vi finjustere alltid på vannet. Dette funker for meg. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Nå er vel snekka til Lars H. ganske kort og stiv. Den henger ikke over støttene som en våt loff. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Yepp, Min Saga27 fra 1986 ble bygget den gang de etter beste evne la på godt med polyester og glassfiber, for så å legge på litt ekstra for å være på den sikre siden. De hadde ikke dataprogrammer for å beregne hvor tynt de kunne lage skroget for å spare polyester. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
boble65 Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Kan heller ikke skjønne at skroget skal flexe så mye..jeg skal rette opp på land ☺ har jo montert "ny" motor så denne tråden din blir fin å følge med på ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Når jeg kommer til å gjøre jobben, er usikkert. Det blir i hvert fall ikke i denne måneden, da skal jeg bruke båten på sjøen. Om det da blir i neste måned eller til våren, vet jeg ikke. Men jeg skal komme tilbake med rapport i denne tråden når jeg starter . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
boble65 Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Hastverk er lastverk? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Egentlig har jeg ikke noen god grunn til denne sjekken, men når jeg likevel skal overhale pakkboksen med nye simmerringer, tenkte jeg det kunne være en grei jobb å gjøre. Motoren har jo stått på de samme labbene siden 1986. Kan kanskje dårlig oppretting ha noe med at pakkboksen lekker? Det er jo ikke mer enn 9 år siden simmeringene ble byttet. Og da hadde de holdt tett i 21 år. Vil si at du har 28 gode grunner et for hvert år. Har du ikke sjekket opprettingen siden 1986 så er det et mirakel hvis motor aksel er rett. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Når jeg tenker meg om, hadde jeg jo motoren ute og på verksted på grunn av vann inn i sylindrene for 5 - 6 år siden. Dette ble gjort hos en Yanmar-ekspert i Drøbak (som nå har lagt inn årene etter at Heitmann kastet ham ut og skulle ha lokalene selv) , så da ble neppe motoren satt inn igjen uten sjekk av oppretting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 1.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Og så var akslingen ute, og jeg klar for å fikse pakkboksen. Deretter kommer jeg tilbake med spørsmål og beskrivelse av eventuell oppretting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jonn Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Hei, du bytter vel ut simeringen med talgpakning og fettsmøring Jeg holder på å bygger opp igjen en Viksund 990, tok ut aksel, pakket inn ny talgpakning igjen, dette får holde noen år.. Den originale har stått der sia 1982.. motor har gått 5800 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Nei, har ingen planer om å endre noe fra simmerringer og fett. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 (redigert) Når pakkboksen er på akslen igjen og klem-flensen skal trekkes til er dette rekkefølgen, men momentet må du hente i manualen din. Dett er for Sabb M4.295 70 hk. rekkefølgen er lik for de klem-flenser jeg vet om, men momentet er forskjellig. Når klem-flensen er på og før du monterer pakkboksen til hylserøret, ville jeg sjekket at akslingen er i senter på hylserøret og rettet motoren før endelig montering av pakkboksen. Redigert 1.November.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 1.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Dessverre har jeg ingen manual for dette. Boltene er 10mm 40mm lange. To av dem er 35mm lange. De sitter nærmere akslingen der det er et spor som hindrer glipp. Alle har 9mm Unbrako hode. Alle boltene skal skiftes, de er rustne, bøyde og med ødelagte gjenger. De skeik stygt da jeg skrudde de ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.