Jump to content

Skifte simerringpakkboks. Hvordan samtidig sjekke motoroppretting?


Lars H.

Recommended Posts

Etter snart 9 år siden bytte av simmerringer, har det nå begynt å dryppe/sildre vann ut av den fettfylte pakkboksen igjen. Så da blir det å gjenta jobben jeg gjorde i februar 2007 som er godt dokumentert her. Samtidig tenkte jeg å sjekke om aksling og motor er "på linje". men hvordan gjør jeg det? Løsner jeg boltene som holder klemflensen fast mot tilsvarende plate på gearkassen litt og sjekker med føler om det er lik klaring hele veien rundt når jeg dreier på akslingen?

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nei, ikke helt. Hvis du dreier akslingen vil du måle oppretting og samtidig ta med eventuelle maskineringstoleranser. Du kan eksempelvis løsne fra flensen på bildet. Trekke den litt akterover slik at den slipper maskineringskanten. Veie opp akslingen slik at den ikke henger. Bruke søker og måle avstanden i en del punkter rundt. Da skal du få en måldifferanse ikke større enn 0,10 mm. Større enn det så må du rette opp motoren. Problemer, send meg en IM.

Link to post

Mener du at jeg skal ta ut alle boltene mot gearkassen og holde platene mot hverandre og så måle med søker rundt med akslingen i ro? Men dette kommer jeg tilbake til. Først skal båten på land i slutten av oktober en gang og problemet med lekkasje i pakkboksen fikses. Det blir litt av en jobb for en gammel mann. Jeg må blant annet ha ut varmtvannstanken som henger fra dørken og rett over pakkboksen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja, oppfattet korrekt. To utfordringer. Den ene er at flensene sitter på styrespor, slik at de må 'brekkes' fra hverandre. Dermed må man måle over en viss avstand et forholdsvis lite avvik. Det ene avviket er vinkelen mellom flensene. Det andre avviket et parallelforskyving vertikalt og horisontalt. For å kunne måle små avvik er det naturligvis viktig at flatene er rene. Og så ser vi bort fra eventuelle maskineringstolleranser, som i utgangspunktet skal være mye mindre enn opprettingsmålet.

Link to post

Egentlig har jeg ikke noen god grunn til denne sjekken, men når jeg likevel skal overhale pakkboksen med nye simmerringer, tenkte jeg det kunne være en grei jobb å gjøre. Motoren har jo stått på de samme labbene siden 1986. Kan kanskje dårlig oppretting ha noe med at pakkboksen lekker? Det er jo ikke mer enn 9 år siden simmeringene ble byttet. Og da hadde de holdt tett i 21 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg hadde ett problem med simmerringer som holdt tett i 3-4 år før de måtte byttes. Nå sist gang jeg hadde båten på land skiftet jeg til Tides vannsmurte Pakkboks. Tides tåler også uten problem små skjevheter i oppretting mellom motor og aksling. Kostet Jo noen kroner og bytte men du hverden hvor bra og flott denne pakkboksen fra Tides ser ut til og hvirke.pakkboksen går ikke varm . og siden den blir smurt med gjennomstrømning med sjøvann så Trenger en ikke tenke på lufting etter att båten har vært på land alt er også rent og pent i kjølsvin da en slipper Olje eller Greas. For den som hvil ha antageligvis det beste som fins når det gjelder pakkboks så vil jeg anbefale Tides.

Link to post

Synes det er rart at det må gjøres på vannet. Sjøsetter altså alle båtbyggere nybygg for å rette opp?

 

På 70 tallet  ble  opprettingen gjort på beddingen, men så ble den finjustert  før prøvekjøring, ja den hadde forandret seg.

Å stå på land er ikke det samme som å ligge på vannet med utstyr ombord og fulle tanker.

Rette opp på land og ta fin justeringen på sjøen, er nå min erfaring.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Forstår ikke hvordan jeg klarte å legge inn feil link, men her er i hvert fall den korrekte linken: Hvordan skifte simmering(er) i min pakkboks?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei

Vi har Volvo gummi. Slik som jeg har blidt fortalt . Det er viktig at akslingen er i senter av gummien, vis ikke så blir det stor slitasje og det blir fort lekkasje. Jeg brukte et skyvelære til denne jobben. Heiste eller senket motoren til akslingen er i senter. Deretter så løsnet jeg boltene mellom flensens og girkassen og brukte bladføler, for å finjustere motor og aksling. Båten må ligge ca 14 dager i sjøen vis du skal være helt sikker. Normalt så er det veldig liten forskjell på om båten er på land eller i vannet. Vi finjustere alltid på vannet.

  Dette funker for meg.

Jan Martin   

Link to post

Yepp, Min Saga27 fra 1986 ble bygget den gang de etter beste evne la på godt med polyester og glassfiber, for så å legge på litt ekstra for å være på den sikre siden. De hadde ikke dataprogrammer for å beregne hvor tynt de kunne lage skroget for å spare polyester.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Når jeg kommer til å gjøre jobben, er usikkert. Det blir i hvert fall ikke i denne måneden, da skal jeg bruke båten på sjøen. Om det da blir i neste måned eller til våren, vet jeg ikke. Men jeg skal komme tilbake med rapport i denne tråden når jeg starter .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Egentlig har jeg ikke noen god grunn til denne sjekken, men når jeg likevel skal overhale pakkboksen med nye simmerringer, tenkte jeg det kunne være en grei jobb å gjøre. Motoren har jo stått på de samme labbene siden 1986. Kan kanskje dårlig oppretting ha noe med at pakkboksen lekker? Det er jo ikke mer enn 9 år siden simmeringene ble byttet. Og da hadde de holdt tett i 21 år.

Vil si at du har 28 gode grunner et for hvert år.

Har du ikke sjekket opprettingen siden 1986 så er det et mirakel hvis motor aksel er rett. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Når jeg tenker meg om, hadde jeg jo motoren ute og på verksted på grunn av vann inn i sylindrene for 5 - 6 år siden. Dette ble gjort hos en Yanmar-ekspert i Drøbak (som nå har lagt inn årene etter at Heitmann kastet ham ut og skulle ha lokalene selv) , så da ble neppe motoren satt inn igjen uten sjekk av oppretting.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 5 uker senere...

Og så var akslingen ute, og jeg klar for å fikse pakkboksen. Deretter kommer jeg tilbake med spørsmål og beskrivelse av eventuell oppretting.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Når  pakkboksen er på akslen igjen og klem-flensen skal trekkes til er dette rekkefølgen, men momentet må du hente i manualen din. 

Dett er for Sabb M4.295 70 hk.  rekkefølgen er lik for de klem-flenser jeg vet om, men momentet er forskjellig.

Når klem-flensen er på og før du monterer pakkboksen til hylserøret, ville jeg sjekket at akslingen er i senter på hylserøret og rettet motoren

før endelig montering av pakkboksen. 

 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Dessverre har jeg ingen manual for dette. Boltene er 10mm 40mm lange. To av dem er 35mm lange. De sitter nærmere akslingen der det er et spor som hindrer glipp. Alle har 9mm Unbrako hode. Alle boltene skal skiftes, de er rustne, bøyde og med ødelagte gjenger. De skeik stygt da jeg skrudde de ut.

 

bilde

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...