Jump to content

Skifte simerringpakkboks. Hvordan samtidig sjekke motoroppretting?


Lars H.

Recommended Posts

Skal en synse litt til  ut av det jeg ser på  bilde så kan det se ut som det er mer klaring på den andre siden og da er det to muligheter, enten har gummien slippet taket ved rød pil eller så er labben feilmontert så tyngdepunktet er ute av senter, labben skulle hvert flyttet i  pilens retning.

Ja. Eller at underlaget ikke er helt parallellt med motorens feste for labben.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke identiske labber. Finn noen med samme boltedim, avstand mellom festehull og høyde. og som tåler motorens vekt. Så løfter du motoren litt med jekk eller talje I ene enden, skifter labber, slipper den ned og gjentar I andre enden. Burde ikke ta så mange timene, og så har du labber som holder I 20 år til. Og den følelsen er ikke dum.... 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Å komme til og bytte de to bakre labbene ved å løfte motoren litt opp, burde gå på et vis. Men motorrommet i en Saga 27 er ikke som på hurtigruten der en kan gå rundt nede i motorrommet, he he. De fremre labbene er det så vidt en kan se. Men jeg skal ved hjelp av kamera og annet forsøke å finne ut hvor mye klaring der er. Er det håpløst, tror jeg at jeg går til Fuglevik marina til våren og får byttet labber der. Det er grenser hva en kan klare selv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke sikkert det er så ille. Burde vel nesten være slitemerker i metallet hvis det er riktig galt og litt mer støy også. Ikke så lett å vite når man ikke vet hvor mye klaring det var når den var ny. Var med en kompis å heve motor på festene. Skrudde den litt opp. Brukte bare to lastestropper med skralle som selges på biltema. Bygde opp på hver side av motorrommet med treklosser og en liten stålbjelke på tvers over motoren for å feste stroppene i. Da var det bare å skru mutterene på undersiden med fingrene.  Ulempen med slike stropper er at de ikke kan senkes sakte ned igjen, så skal den høyt opp for å bytte festene er ikke slike stropper så gode.

Link to post
Share on other sites

Så er pakkboks med nye simmerringer og pakkboksslange på plass, og motor rettet opp. Pakkboksslangen fra Tess på 45mm innvendig gled lett inn på hylserøret. Hadde jeg brukt en slange på 47mm, tror jeg at jeg hadde fått problemer med å stramme godt til slik at det ble tett. Jeg brukte de 4 gamle vanlige slangeklemmene. Det viste seg at gummien i labbene ikke var helt sammensunket, så jeg venter noen år (og følger med utviklingen underveis ) før jeg bytter labber.

 

Jeg justerte labbene i bakkant litt opp, og samtidig litt sideveis da akslingen var forskjøvet ned og til den ene siden inn i hylserøret. Nå virker det helt sentrert, og det ble minimal forskjell i avstand mellom pakkboksflensen og flensen på gearkassen oppe, nede og på sidene før jeg skrudde de sammen.

 

Mutrene, 24mm for justering opp og ned satt som bare fy! De var blanke og fine, men det var en kraftig grov spennskive under den øverste mutteren som gjorde at det satt godt. På de fremre labbene klarte jeg ikke å løsne mutterne, men jeg tror det ble bra likevel. Jeg har en kraftig og lang Craftsman latmansarm, men fikk ikke krefter på den liggene på magen med armen rett ned. Kanskje en slagtrekker hadde vært tingen om jeg hadde måttet løsne de mutrene.

 

Momentarmen fra Clas Ohlson fungerte fint. Jeg dro først til med en kort arm, før jeg brukte momentarmen med et moment på 59Nm som var oppgitt i brukermanualen for motoren.

 

Nå er det bare å få den fordømte 40 liters varmtvannstanken på plass opp under dekk bak motorromsåpningen og over pakkboksen. Der er det trangt! Jeg var ganske så stiv og støl med vondt i den 72 år gamle ryggen da jeg kom hjem, men en "svømmetur" i badekaret med mye badeskum(!) gjorde underverker. Så det blir ny tur til båten imorgen. Jeg skulle ønske det ikke var nesten 7 mil hver vei å kjøre.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så var varmtvannsberederen på plass også, puhh! Fylte frostvæske i varmesløyfen på selve berederen, men litt luft står det nok igjen i slangene til og fra motoren. Regner med at systemet ludter seg etter hver. Og så har jeg begynt å bytte ut slangene for varmtvann fra tanken til bad og pentry. De gamle fra BT hadde est opp 50% da de kun tålte 60oC.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, gearet har klart seg fint. Jeg skiftet gearolje for 10 år siden og nå igjen i våres. Og det er alt. Det fungerer utmerket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...