Roger jo Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 (redigert) Er det ikke noen splint tvers gjennom akslingen på slike klemflenser ? Har hvert borti tre typer i båt." Fritidsbåter" Kile og kilespor. "den beste etter min mening". Og Lars sin hvor en eller to av boltene ligger nærmere senter og det er freset ut spor på tvers av akslen som siste sikring som hindrer akslingen i å svive i klem-flensen. Og så er det en type med splint innlegg 24. Men rette bolter er et must, og trekkrekkefølgen. Redigert 3.November.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gew77 Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 (redigert) Hei Lars, Såvidt jeg vet bor du i nærheten av Lillestrøm. Ser du har skaffet deg simringer nå, men om du skulle trenge det eller oringer eller annen tetning vil jeg anbefale Otto Olsen, der har de det "alt" av dimensjoner. http://www.oo.no Bare et tips, til deg og andre:) PS: jeg jobber ikke der, har bare handlet tetning til sjøvannspumpa mi derfra nettopp. Redigert 3.November.2015 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Hulda Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Og så har vi aksialkraften som det også må tas hensyn til. Det vil si den kraften som vil forsøke å trekke akslingen ut av navet, eller dytte akslingen inn slik at den treffer gearet. Om ikke propellen tar i et eller annet før så skjer. Ikke alle båter har trykklager på akslingen. Når det gjelder kile og kilespor, så er jeg i prinsippet enig i det. Så lenge driften kun går en vei. Hvis driften går begge veier, ville jeg hatt system med kile og presspasning. Men det krever mer av de som skal montere, for ikke å si de som skal demontere. Klemhylse funker i de fleste tilfeller. Og sikkert i alle tilfeller der prosedyrene blir fulgt. Noen ganger kommer man vel også dit hen at deler bør skiftes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Jo da, jeg kjenner firmaet Otto Olsen. Jeg handlet en del der da jeg var i jobb hos FFI på Kjeller. Jeg har også handlet der privat, men det er komplisert dersom en ikke har et firma selv. Sist gang jeg var der, ble delene bestilt via Tools på Skjetten, mens jeg selv hentet varene hos OO og betalte der. Denne gangen var ikke Tools særlig villig til en slik løsning. Men hos TTP Seals i Bråteveien 231 på Skjetten, var det bare smil og velvillighet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Nå begynner det å bli vanskelig for en stakkars elektronikkingeniør med omtale av alle mulige innfestinger av aksling i klemflens. Nå er jeg faktisk usikker på hvilket system jeg har selv. Det som er sikkert er at det er frest inn spor i akslingen slik at to av boltene ligger i dette sporet og hindrer aksial bevegelse av aksingen i klemflensen. Men nå begynner jeg å lure på om dette sporet er frest rundt 360o av akslingen, og ikke bare med 2 utfresinger 180O fra hverandre slik at disse to boltene i tillegg til selve klemmingen mot akslingen hindrer sluring. Dette må jeg sjekke neste gang jeg er i havnen, men det er litt langt å kjøre 7 mil hver vei bare for å sjekke dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 (redigert) Jeg har sett litt mer på boltene til klemflensen, rengjort de og frisket opp gjengene med et gjengesnitt. Og da finner jeg kun at 2 av dem ikke er bra, se bilde. På den ene er gjengene ødelagt i enden av bolten, og den andre er bøyd en anelse. Megge boltene som ligger inn i sporet til akslingen ser helt fine ut. Når det gjelder tiltrekkingsmoment, avventer jeg litt. Jeg har sendt en forespørsel til Universal Diesel som jeg mener har levert Unipower klemflensen jeg har Ellers tror jeg jeg tar en tur innom Clas Ohlson og kjøper meg en momentnøkkel (art.nr. 40-9160) med klikk til kr.349,- Den har et arbeidsområde på 28 - 210Nm. Et slikt verktøy kan uansett være greit å ha i verktøykassen. Redigert 3.November.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Roa ner. Du har hele vinteren på deg. Det viktigste er å få tak i korrekte bolter. Hvorvidt dette sporet i akslingen er sånn eller slik har mindre betydning. Men de sporene jeg har sett er ikke frest rundt akslingen. Kun rett ned på begge sider, 180 grader fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 (redigert) . Når det gjelder kile og kilespor, så er jeg i prinsippet enig i det. Så lenge driften kun går en vei. Hvis driften går begge veier, ville jeg hatt system med kile og presspasning. Men det krever mer av de som skal montere, for ikke å si de som skal demontere. Klemhylse funker i de fleste tilfeller. Og sikkert i alle tilfeller der prosedyrene blir fulgt. Noen ganger kommer man vel også dit hen at deler bør skiftes ut. Helt enig, Ser at jeg burde ha skrevet med Klemflens tok det som en selvfølge da alle jeg har hvert borti har hatt det,( i fritidsbåtene.( Jeg har sett litt mer på boltene til klemflensen, rengjort de og frisket opp gjengene med et gjengesnitt. Og da finner jeg kun at 2 av dem ikke er bra, se bilde. På den ene er gjengene ødelagt i enden av bolten, og den andre er bøyd en anelse. Megge boltene som ligger inn i sporet til akslingen ser helt fine ut. Når det gjelder tiltrekkingsmoment, avventer jeg litt. Jeg har sendt en forespørsel til Universal Diesel som jeg mener har levert Unipower klemflensen jeg har Ellers tror jeg jeg tar en tur innom Clas Ohlson og kjøper meg en momentnøkkel (art.nr. 40-9160) med klikk til kr.349,- Den har et arbeidsområde på 28 - 210Nm. Et slikt verktøy kan uansett være greit å ha i verktøykassen. Å bruke gamle bolter sammen med nye blir IKKE BRA. Redigert 3.November.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bay_liner Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Tidligere Bardalen/Proffpartner nå Ahlsell Proffpartner i Drammen/Lier har/hadde alt av bolter og mutre for kort tid siden. De er nylig slått sammen med Ahlsell og regner med at de har tatt vare på det lagret. De hadde også ekstremt kyndige medarbeidere. Kjøpte mine rustfrie tomme 1/4" Unbrakoer (til Merc Manifoilene) der for noen år siden - nos problemas. Du kan evt kontakte de her: verktoy.drammen@ahlsell.no DrammenNøstestrandaPostboksPostboks 548, 3002 Drammen3400 Lier Tlf51818500Vakttlf. Stor-Oslo: 92266500Kl.16–22: 1500 kr.Kl.22–07: 2500 kr. Faks92174359 ÅpningstiderMan-Tor: 07.00 - 16.00Fre: 07.00 - 15.30Long: 10.23997Lat: 59.74452 Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Lars H. Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 (redigert) Å bruke gamle bolter sammen med nye blir IKKE BRA. Det var ikke det jeg mente med å legge ut bildet av de gamle rengjorte boltene. Jeg har jo kjøpt nye. Men rengjort, - da så de ikke så ille ut etter å ha sittet på klemflensen i 29 år? Redigert 3.November.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 5.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 (redigert) Så var det tid for litt oppdatering etter noen timer på hodet i motorrommet på båten. Jeg fjernet gummirøret mellom pakkboks og hylserør, og satte inn igjen akslingen. Og da var det helt klart at motoren hadde "sunket" en del. Klaringen mellom hylserøret og akslingen var, så langt jeg klarte å måle, lik på begge sidene, ca.4mm. Men klaringen over akslingen var 6,4mm, og under kun 1,6mm. Dette ser en nesten på bildet jeg tok. Og obs, slike bilder er avslørende. Den jordingskabelen på hylserøret var sannelig godt irret og må fikses, det så jeg ikke før nå. Dette har vel gitt feilbelastning på simmerringene vil jeg tro slik at de ikke holdt mer enn 8 - 9 år. Da blir det å gå løs på motorlabbene og skru motoren høyere opp til akslingen kommer midt i hylserørert Etter det blir det vel litt finjustering etter sjekking av klaring mellom gearflens og pakkboksflens. Det er vel bare å få tak i en 24mm fastnøkkel på BT og skru på de to boltene på bildet under? Det ser ut til at det er nok å gå på på bolten. Jeg tok i samme slengen og dro en gjengetapp gjennom gjengene for de 8 boltene på klemflensen. Det gikk greit, et par av hullene var litt strie å komme gjennom, men de er OK nå. Lars H. Redigert 5.November.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Alt har en forklaring. Tess Porsgrunn sier at 4-5mm er er ok å klemme sammen en gummi slange. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 5.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Det er vel litt avhengig av hvor tykk slangen er og hvilken type armering den har? Rolf hos LaSa mente det kunne bli vanskelig. Så får jeg se hva de har hos Tess, og hva de mener. Jeg tar med pakkboksen når jeg drar dit imorgen(?). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Hvis det er så skjevt som det virker på bildet, vil jeg tro at cuttlesslageret også blir meget fornøyd med en smule oppretting. Du stiller mye bedre med klemmingen hvis du går for klemmene som bruker to unbrakoskruer. Og så er det godkjent med 1 stk slik klemme, mot krav til 2 stk på vanlige klemmer. Sjekk hva instruksjonsboken sier om hvor høyt du bør skru motoren på jekkeboltene. Noen har en begrensning der. Muligheten for at vibrasjon fører til utmatting av klipping av bolter er absolutt til stede. Ta med pakkboksen, bra ide. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 I følge Sleipner, så skal ikke slangeklemmene skrues veldig hardt til på pakkboks-gummien, kun 1,2mm inn i gummihylsa. (10% av hylse-tykkelse). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Instruksjonsbok,- hva er det? Noe slikt har jeg dessverre ikke for motorlabber og propellanlegg. Men komplett servicemanual på flere hundre sider for motoren, det har jeg. Det er vel slike klemmer du mener? Men, nå har det da likevel holdt helt tett siden 1986 med "vanlige" klemmer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Nei, du må naturligvis gjøre som du vil. Men hvilken klemme du velger bør også speiles av hvilken type slange og dimensjon du ender opp med. Men klemmen på bildet er meget bra. Jeg bytter ut til den typen etter hvert som pensjonen strekker til. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Instruksjonsbok,- hva er det? Noe slikt har jeg dessverre ikke for motorlabber og propellanlegg. Men komplett servicemanual på flere hundre sider for motoren, det har jeg. Det er vel slike klemmer du mener? Men, nå har det da likevel holdt helt tett siden 1986 med "vanlige" klemmer. Lars nå har du samlet for mye og har mister oversikten, her er det alle svar på dine spørsmål og mye mer. En manual alle som har båt i vinterdvale burde lese og få dårlig samvittighet. http://sagaforumet.com/teknisk/4JH-handbok.pdf Er ikke enig i det som står i manualen om at 0,2 mm er ok. Da bruker du denne som Centa og Sabb anbefaler innlegg 183. https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-10 Spander på båten to av de klemmene. Sleipner sin gummihylse er 47mm 2mm for stor. Spent på Hva Tess sier. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Jeg tillater meg å komme med et par kommentarer Lars Når du først har flensen og pakkboksen av kan du sette på en foring eller trekiler slik at akselen sentreres i hylsererøret. Deretter løfter du motoren opp i senter. Ut fra det nederste bildet ser det ut som om det ikke bør være noe problem å løfte motoren noen millimeter på høyden. Det du imidlertid skal tenke litt på er hvorfor motoren er lavere nå enn den var en gang i tiden. Jeg vil tro det er sannsynlig at motorlabbene er slitt og bør byttes. Det er vel bare å få tak i en 24mm fastnøkkel på BT og skru på de to boltene på bildet under? Det ser ut til at det er nok å gå på på bolten. Så til slangeklemmene. De eksosklemmene med unbracoskruer som du viser bilde av er jo meget gode. De gir en helt annen klemkraft enn en vanlig slangeklemme. Vanlige slangeklemmer kan også glippe over om de blir skrudd til for hardt, det skjer ikke med disse. Det som imidlertid kan være en utfordring (som jeg opplevde i denne situasjonen) er at det ikke alltid er plass til en slik klemme nede i kjølen. Jeg kjøpte slike da jeg byttet gummi, men fikk ikke plass til dem, så sjekk det først. Hvis du ikke får plass til eksosklemmer bør du ikke kjøpe slange som må trekkes sammen på pakkboks og hylse, da bør den passe trangt i utgangspunktet. En annen ting å tenke på med disse klemmene (hvis du velger rustfrie) er at skruen lett kan skjære seg i mutteren, så det er lurt å klaske på litt fett før du monterer. Rustfritt mot rustfritt kan fort bli en utfordring Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 5.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 (redigert) Lars nå har du samlet for mye og har mister oversikten, her er det alle svar på dine spørsmål og mye mer. En manual alle som har båt i vinterdvale burde lese og få dårlig samvittighet. http://sagaforumet.com/teknisk/4JH-handbok.pdf Nå ble jeg flau! Selvfølgelig står det om oppretting der. Men det var bare det at jeg ikke har lest noe særlig i den manualen, selv om jeg har papirutgaven og utgaven på nettet har jeg skannet selv! Når jeg har hatt bruk for noe om motoren, har jeg holdt meg til den engelske på flere hundre sider som jeg også har i papirutgaven og har skannet for nettet. Og sannelig sto ikke også tiltrekkningsmomentet for klemflensen der som skal være 5kpm som vel tilsvarer 59Nm! Så da vet jeg det også. Det du imidlertid skal tenke litt på er hvorfor motoren er lavere nå enn den var en gang i tiden. Jeg vil tro det er sannsynlig at motorlabbene er slitt og bør byttes. Måtte du si det da? Selvfølgelig har jeg tenkt at det kan være årsaken, men skal jeg gjøre noe med det, tror jeg det blir for mye for meg. Så jeg forsøker å justere opp med mutrene i første omgang. Jeg får satse på at gummien kun har satt seg og ikke er blitt steinhard. Her et bilde av en av labbene. Redigert 5.November.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 (redigert) Tja ikke godt å si, ser nedsunken ut, er/ ser alle like ut ang-ånder klaring mellom vertikal og horisontalt jern der som pilen peker skal det være klaring. Har alle leverandører til Sagabåt lagt inn årene? finner heller ikke den labben på nett. Mener å lese ID 4096 på labben fant denne https://baatplassen.no/i/topic/83680-hva-slags-motorlabber-til-yanmar-3qm30/ Redigert 6.November.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 6.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Huff, det ser jo litt nedsunket ut. De tre andre demperne er vanskelig å komme til for insoeksjon. Kanskje jeg kan bruke et slikt "Snake camera" jeg har for å ta noen bilder. Men for å bytte demperne, må vel hele motoren ut skulle jeg tro? Jeg har også søkt på ID 4096, men finner ingenting. Her utsnitt av bildet ovenfor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 fant denne ikke oppløftende https://baatplassen.n...l-yanmar-3qm30/ Hva med å bøye en ståltråd i 90 grader, sett et merke på den og hold en tommestokk inntil motoren og løfte ståltråden opp og ned så får du en pekepinn på klaringen. Motoren må ikke ut bare løftes klar av labbene, men ta ikke utfordringene på forskudd. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 (redigert) Bra observert av roger-jo. Har du metallkontakt der, så er det verre enn å ha motoren boltet rett på fundamentet. Jeg kan tenke meg at du ligger an til bytte av de fleksible fundamentene. For meg så ser det ut som om du har en millimeterklaring. Og den vil nok forsvinne når motoren drar last. Redigert 6.November.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Skal en synse litt til ut av det jeg ser på bilde så kan det se ut som det er mer klaring på den andre siden og da er det to muligheter, enten har gummien slippet taket ved rød pil eller så er labben feilmontert så tyngdepunktet er ute av senter, labben skulle hvert flyttet i pilens retning. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.