Jump to content

Yanmar 4JH3DTE 120 hk får periodevis lavt oljetrykk

Skate

Recommended Posts

Jeg kjørte en lengre tur til Skagen i helgen, og på vei nedover hadde jeg et oljetrykk mellom 2 og 3  og farten var rundt 10- 11 knop(2800 omdr./turtall).

Når jeg skulle hjem igjen sank oljetrykket ofte mot 2 og noen ganger litt under 2 også (noen sekunder). Motortemperaturen var stabil på 75 - 80 grader. Dette har vedvart også etter hjemkomst, og senest i dag når jeg skulle sette hummerteiner og kun brukte båten ca. 2 timer.

Det virker som om oljetrykket synker når jeg kjører i samme turtall over litt tid, men øker f.eks. fra 2 til 3,5 hvis jeg reduserer turtall fra 2800 til 2300. Vanskelig å forstå seg på. I tomgang ligger det stabilt på 2,5 ved varm motor.

Oljepeilenivået er bra, og jeg skiftet olje/filter høst 2014. Motor er 2008 mod. og gått 640 timer.

Noen som har samme erfaring?

Det blir vel det enkleste å sjekke måleren først ja. Men se etter at ledningen som er tilkoblet trykkgiveren ikke berører gods. Det kan være krypstrøm akkurat der den er koblet til giveren pga olje og skitt, eller at ledningen gnisser inntil et sted .

Husker jeg ikke feil så faller instrumentet til 0 hvis giverledningen berører gods. På tempmåleren er det motsatt. Den går helt til topps om giverledningen på den berører gods.

Så lenge du har så bra oljetrykk skulle det ikke være noe iveien for at du ikke kan bruke båten

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...