Skate Startet 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2015 Jeg kjørte en lengre tur til Skagen i helgen, og på vei nedover hadde jeg et oljetrykk mellom 2 og 3 og farten var rundt 10- 11 knop(2800 omdr./turtall). Når jeg skulle hjem igjen sank oljetrykket ofte mot 2 og noen ganger litt under 2 også (noen sekunder). Motortemperaturen var stabil på 75 - 80 grader. Dette har vedvart også etter hjemkomst, og senest i dag når jeg skulle sette hummerteiner og kun brukte båten ca. 2 timer. Det virker som om oljetrykket synker når jeg kjører i samme turtall over litt tid, men øker f.eks. fra 2 til 3,5 hvis jeg reduserer turtall fra 2800 til 2300. Vanskelig å forstå seg på. I tomgang ligger det stabilt på 2,5 ved varm motor. Oljepeilenivået er bra, og jeg skiftet olje/filter høst 2014. Motor er 2008 mod. og gått 640 timer. Noen som har samme erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 sansynligvis defekt giver eventuelt klokke skru ut giveren og sjekk med ett manometer om trykket er ok Sitér dette innlegget Link to post
Skate Svart 1.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Takk for svar. Litt ukjent "terreng" for meg, men hvis det ikke er en komplisert prosedyre å få ut den giveren burde jeg vel få det til. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Du har vel mineralolje 15W-40 på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Skate Svart 1.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Ja. Bruker Statoil sin Powerway 15w40 mineralsk. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Jeg har samme motor. På tomgang 2, på 3900 (max) nesten 6, på mars 3400 4,5. Hva er normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Såvidt jeg husker lå oljetrykket på 4JH3-DTE'en vår, ved varm motor, på det samme som din motor, jørn, bortsett fra at jeg ikke kan huske hva det lå på ved toppturtall. Det mystiske med motoren til skate, er jo svingningene i oljetrykk ved konstant turtall. Jeg tror også jeg ville sjekket trykkgiveren. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Hadde det samme på 6LPA, det var giveren som måtte byttes. Potmeter i giver blir slitt etter litt bruk. Min holdt 500 timer. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Du kan jo setet inn et manometer på motoren, så har du full kontroll. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
hegra Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Det blir vel det enkleste å sjekke måleren først ja. Men se etter at ledningen som er tilkoblet trykkgiveren ikke berører gods. Det kan være krypstrøm akkurat der den er koblet til giveren pga olje og skitt, eller at ledningen gnisser inntil et sted . Husker jeg ikke feil så faller instrumentet til 0 hvis giverledningen berører gods. På tempmåleren er det motsatt. Den går helt til topps om giverledningen på den berører gods. Sitér dette innlegget Link to post
Skate Svart 2.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Takk for mye bra tips. Da begynner jeg med å sjekke giveren, men tar det utover i måneden. Det bør jo gå greit å kjøre med båten inntil videre. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Så lenge du har så bra oljetrykk skulle det ikke være noe iveien for at du ikke kan bruke båten Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.