Jump to content

Landstrøm jord og børsteløs elmotor.


finnarne

Recommended Posts

Siden vi er godt igang med å diskutere jording på båter, så har jeg en ny problemstilling.

 

Jeg er jo på vei til å montere en 48 volt el-motor i båten, og da må jeg også ha landstrøm. 48 volt laderen er dobbeltisolert, så den skal være grei, og motoren er børsteløs, så det blir lite kullstøv. 

 

Sånn det ser ut nå, blir det en 48 volts varmekolbe til varmtvannstanken, evt så vil jeg ha mulighet for å kjøre den på webasto, eller liknende, jeg har ikke helt bestemt meg der enda.

 

Og så blir det nok en 220volts generator til å begynne med, bare for å ha muligheten.

 

Hvor skal jeg koble jord i båten ?

 

Jeg har spurt leverandøren også, men har ikke fått svar derfra enda.

 

 

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Målte litt motstand i går, og ikke overraskende, er det elektrisk forbindelse mellom "ramma" til motoren og akselkoblingen.

Men det er uendelig motstand til batteriminus inn på motoren. Det betyr vel i praksis at jeg har ett to-polet system, og at landstrøm skal kobles til ramma på motoren ?

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dette er jo en ny problemstilling og er nok ikke konkret beskrevet I forskrifene. Derfor er nok folk forsiktige med å I gi råd. Slik jeg oppfatter det så er det berøringsfare mellom rammen og annet utstyr ombord, om det skulle oppstå feil på dette, så landstrømsjord må kobles til rammen. På den annen side oppfatter jeg det slik det er bare batteriladeren som skal ha 230 V fra landstrøm, så det er jo bare denne som kan få jordfeil. Dette regner jeg med er en saktegående båt så vekt betyr kanskje ikke så mye. Jeg ville sjekket hvor mye strøm laderen din trekker fra nettet, og vurdert skilletrafo etter størrelsen på denne. Da slipper du å koble rammen til landstrømsjord med de korrosjonsproblemene dette kan medføre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...