Jensenm Startet 2.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2015 Hei, la oss si at en robåt på 15 fot har slitt seg å ligger i fjæra å blir slått mot steiner osv. Om jeg da tar med meg årene mine å ror den til en trygg plass, har jeg krav på båten? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Hmm. Hvis det er praksis. Er det jo bare å slippe løs den båten man vil ha da. Også stikke ut å hente den... hmmm. Spennende å høre status her. Jeg bruker å hente inn båter som har slitt seg. Spre info om båten i nær miljø. Eiere har så langt dukket opp. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Jensenm Svart 2.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Har hørt så mye om at man har krav på båter man redder om ikke eier dukker opp innen en viss tid? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Ihht en annen tråd er det slik i Sverige at finner beholder dersom eier ikke dukker opp. Her i Norge er det politiets oppgave å selge båten på auksjon. I praksis kan man antageligvis ofte ta over en eierløs båt, og gjerne med politiets velsignelse, avhengig av hvilket politidistrikt man sorterer under. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Uansett mener jeg at man kan stille krav om rimelig bergningslønn. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kjetil1 Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Synes det er "gribbe"tendenser... Redd båten og prøv å finn eier og finner du eieren, uten å kreve masse, sover du garantert bedre den natta. Jeg har vært med på båtredninger uten å kreve noenting. Det gir en god følelse i sjela å ha hjulpet uten baktanker... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
ivar Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 enig, tenk om en selv skulle være så uheldig at båten sliter seg... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tobixen Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 (redigert) Forsåvidt enig. "Rimelig bergningslønn" er neppe noe man kan leve godt på dersom det bare er snakk om å trekke en robåt opp på land, og vi hjelper normalt hverandre uten at det ender med noe pengekrav. Ser man en båt som er i ferd med å knuses, og man har gode muligheter til å berge den uten å sette eget liv og helse på spill, så mener jeg at det eneste rette er å gjøre nettopp dét - uavhengig av hvilke rettigheter dette eventuelt skulle utløse. Det neste man må gjøre er å prøve å spore opp eieren. Dessverre ser jeg ikke helt dette gjenspeilt i den norske folkesjela anno 2015. Jeg har et inntrykk av at gjengs holdning vil være "det er ikke min båt, det er ikke mitt ansvar, det er ikke min feil at den har driftet avgårde, det beste er vel å late som om jeg ikke har sett den. Glem det. Jeg har ikke sett noe som helst!" Og i en situasjon hvor det koster adskillig med energi og bryderi å gjøre "det eneste riktige", mens man ikke kan forvente å få noe tilbake for det - ikke engang så mye som et "takk" - ja, da er det nesten forståelig at man ignorerer og fortrenger hele episoden. Det var en annen tråd hvor jolla hadde blitt liggende etterlatt og henslengt i en småbåthavn i over et år, helt til en person som var interessert i båten begynte å dra litt i tråder. Det endte opp med at politiet leide inn profesjonell hjelp til å få fraktet båten til hittegodsauksjon. Mtp hvor mye profesjonell hjelp her i landet koster, så kan jeg forestille meg at det ble en operasjon som kostet mer enn salgsprisen på jolla. Da synes jeg det hadde vært vel så bra om "finneren" hadde fått beholde jolla. Med litt bedre incentiver hadde neppe båten blitt liggende henslengt i et helt år. Redigert 2.Oktober.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
000 Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 utdrag fra hittegodslova. § 2.Veit ikkje finnaren kven eigaren er, og får han heller ikkje kjennskap til det, skal han snarest råd er melda funnet til politietå den staden der godset er funne. § 4.Når nokon gjev melding om hittegods i samsvar med § 2 andre leden, skal han samstundes eller så snart råd er etterpå gjeva godset til politiet. Vert det sers vanskeleg eller sers kostesamt, skal politiet henta godset. Politiet kan samtykkja i at finnaren tek vare på godset, når serlege grunnar gjer det tenlegt § 5.Den som sit med hittegods, skal ta vel vare på det. Kjem godset bort eller vert det nemnande skadt og han har fare grovt aktlaust åt, er han ansvarleg for tapet som eigaren lid. § 7.Vert ikkje hittegodset gjeve attende til eigaren innan 3 månader etter at politiet tok vare på det eller samtykte i at finnaren tok vare på det, skal det seljast gjennom namsmyndigheitene etter reglane om tvangssal så langt dei høver. § 12.Den som ulovlig tilegner seg hittegods, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. Den som ulovlig unnlater innen rimelig tid å anmelde en funnet gjenstand til politiet eller å innlevere den til politiet eller andre som etter bestemmelse i lov skal ta vare på den, straffes med bøter. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Vist båten din løsner og driver inn i steinene på stranda mi , Kan jeg bare dra den på land og si den er min ? Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Håper og tror det her er snakk om en som har tatt seg av en båt og som man ikke finner eieren til. Men vil tror det er politiet som må ta avgjørelsen på om man kan overta båten når det har gått en stund. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Jensenm Svart 2.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 nå er det ikke snakk om å TA eller ha GRIBBE tendenser :) jeg bil bare få svar på de fakta jeg har hørt :)jeg har aldri kommet til å ta en drivende båt uten videre. jeg har kommet til å snakket med lensmannskontoret å sagt i fra om at jeg har funnet en båt som jeg har fått trygt i land :) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Les denne: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1893-07-20-2 Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Bigmac Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Uansett mener jeg at man kan stille krav om rimelig bergningslønn. Dette med bergningslønn har jeg riktig aldri forstått helt. Har hjulpet folk med motorstopp og båter på grunna dann og vann og har da aldri bedt om en krone for det. Synes det er urimelig blant småbåtfolk og tenke sånn. Men en takk for hjelpa og e flaske vin har det jo blitt. Men når jeg leser at folk snakker om 10% for å berge noen blir jeg kvalm. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Knurrbart, hvorfor tok du ikke med paragraf 9 i hittegodsloven, som nettopp bestemmer finnerlønn? En båt har alltid en verdi over 500 kr, så da blir det 10%. Hittede joller og småbåter blir som regel henter av bilbergingstjenesten, og oppbevares der inntil finner melder seg, eller auksjon (Forøvrig er hittegodsloven skrevet på nynorsk og inneholder gode, kuriøse uttrykk. Verdt å lese. Nesten like god nynorsk som medlemmet "Ask" skriver :) ) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 (redigert) det var ikkje på bordet på aktuelt tidspunkt. Men når har man berget er vel heller spørsmålet som etterkvart reiser seg. Det var i utgangspunktet snakk om hittegods her men det dreier visst innpå berging. I gamla dar var det også noe som hette assistanse men det er det visst omtrent slutt på i retten. Å gi noen slep er ikkje automatisk en berging. Å komme over en båt i fjæra er heller ikkje automatisk et hittet gods. Redigert 2.Oktober.2015 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 Kunne aldri falle meg inn hverken å gjøre krav på båt eller kreve finnerlønn for å redde en båt. Noe helt annet å ta i mot en tak for hjelpen belønning.Sikkert lurt å tenke "hva om det var en selv" i slike situasjoner. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 Fikk et par gode flasker vin da jeg reddet en seilbåt som lå og hugget i fjæresteinene før sommeren, men energien brukte jeg på å finne eieren (hvilket jeg gjorde) heller enn å tenke på hvor mye jeg nå kunne berike meg på andres uhell. Det var nokså åpenbart at i dette tilfellet hadde noen av byens søte små i løpet av natten, natt til søndag, løsnet fortøyningene og latt båten drive avgårde, for trossene hang og slang langs skutesiden. Noen tanker om finnerlønn, eller bergningslønn var ikke min motivasjon for å bistå. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mons Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 En båt som ligger og slår mot steinene vil vel de fleste anta at blir vrak hvis ingen berger den. Når det er foretatt berging foreligger det krav på bergelønn. Bergelønn fastsettes etter en rekke kriterier hvorav ett er hvor mye av verdien som ble berget. Her snakker vi vel om 100 prosent av verdien på båten slik den var etter å ha slått i steinene. Andre kriterier går på egnethet av bergingsutstyr, faregrad for bergeren, størrelsen på innsatsen osv. Her blir det vel relativt liten score for å ta med årene og ro en tur. Tviler på at bergelønn i et slikt tilfelle vil komme stort over finnerlønnen på 10 prosent. Det er verdt å merke seg at det er forsikringsselskapene du sparer for store utgifter når du berger noe, og det vil normalt være de som skal betale bergelønnen. Når du kommer forbi i godvær og tar en tamp er det neppe berging, men hvis du virkelig satser noe og gjør en god jobb i møkkavær slik at et forsikringsselskap sparer en million ser jeg ikke noe kvalmt i å be selskapet betale bergelønn. Sitér dette innlegget Mons Link to post
000 Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 forsåvidt når det gjelder slike verdier. Men da må du først få selskapet til å innrømme bergning. Og praksis viser det skal du slite med. Dog vil du nok heller bli tilbudt en passe kompensasjon basert på dine utgifter og innsats langt unna de omtalte berømte 10%. Du skal også ha en rimelig ny båt for det i det heile skal være noe poeng å ha forsikring. Avkortning grunnet alder er nok mye større enn de fleste er klar over når det gjelder skade. Enkelt og greit fordi det ikkje skal lønne seg å komme utfor noe. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 Det er stor forskjell på den private eiendomsrett og den pirate eiendomsrett. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 Prisen i forsikringsoppgjøret blir gjerne satt i forhold til salgsvedi på tilsvarende båter på finn.no. Det er fullt mulig å vinne fram med et slikt krav, men man må gjøre det riktig og regne med litt motbør før forsikringsselskapene gir seg. Sitér dette innlegget Mons Link to post
000 Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krever-1-5-mill/a/2476465/ noen som vet kordan dette endte? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.