Jump to content

Krav på båt ved redning?


Jensenm

Recommended Posts

Synes det er "gribbe"tendenser... Redd båten og prøv å finn eier og finner du eieren, uten å kreve masse, sover du garantert bedre den natta.

Jeg har vært med på båtredninger uten å kreve noenting. Det gir en god følelse i sjela å ha hjulpet uten baktanker...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Forsåvidt enig. "Rimelig bergningslønn" er neppe noe man kan leve godt på dersom det bare er snakk om å trekke en robåt opp på land, og vi hjelper normalt hverandre uten at det ender med noe pengekrav. Ser man en båt som er i ferd med å knuses, og man har gode muligheter til å berge den uten å sette eget liv og helse på spill, så mener jeg at det eneste rette er å gjøre nettopp dét - uavhengig av hvilke rettigheter dette eventuelt skulle utløse. Det neste man må gjøre er å prøve å spore opp eieren.

 

Dessverre ser jeg ikke helt dette gjenspeilt i den norske folkesjela anno 2015. Jeg har et inntrykk av at gjengs holdning vil være "det er ikke min båt, det er ikke mitt ansvar, det er ikke min feil at den har driftet avgårde, det beste er vel å late som om jeg ikke har sett den. Glem det. Jeg har ikke sett noe som helst!" Og i en situasjon hvor det koster adskillig med energi og bryderi å gjøre "det eneste riktige", mens man ikke kan forvente å få noe tilbake for det - ikke engang så mye som et "takk" - ja, da er det nesten forståelig at man ignorerer og fortrenger hele episoden.

 

Det var en annen tråd hvor jolla hadde blitt liggende etterlatt og henslengt i en småbåthavn i over et år, helt til en person som var interessert i båten begynte å dra litt i tråder. Det endte opp med at politiet leide inn profesjonell hjelp til å få fraktet båten til hittegodsauksjon. Mtp hvor mye profesjonell hjelp her i landet koster, så kan jeg forestille meg at det ble en operasjon som kostet mer enn salgsprisen på jolla. Da synes jeg det hadde vært vel så bra om "finneren" hadde fått beholde jolla. Med litt bedre incentiver hadde neppe båten blitt liggende henslengt i et helt år.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

utdrag fra hittegodslova.

 

§ 2.Veit ikkje finnaren kven eigaren er, og får han heller ikkje kjennskap til det, skal han snarest råd er melda funnet til politietå den staden der godset er funne. 

 

§ 4.Når nokon gjev melding om hittegods i samsvar med § 2 andre leden, skal han samstundes eller så snart råd er etterpå gjeva godset til politiet. Vert det sers vanskeleg eller sers kostesamt, skal politiet henta godset. Politiet kan samtykkja i at finnaren tek vare på godset, når serlege grunnar gjer det tenlegt

 

§ 5.Den som sit med hittegods, skal ta vel vare på det. Kjem godset bort eller vert det nemnande skadt og han har fare grovt aktlaust åt, er han ansvarleg for tapet som eigaren lid.

 

§ 7.Vert ikkje hittegodset gjeve attende til eigaren innan 3 månader etter at politiet tok vare på det eller samtykte i at finnaren tok vare på det, skal det seljast gjennom namsmyndigheitene etter reglane om tvangssal så langt dei høver. 

 

§ 12.Den som ulovlig tilegner seg hittegods, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

Den som ulovlig unnlater innen rimelig tid å anmelde en funnet gjenstand til politiet eller å innlevere den til politiet eller andre som etter bestemmelse i lov skal ta vare på den, straffes med bøter.

Link to post
Share on other sites

nå er det ikke snakk om å TA eller ha GRIBBE tendenser :) jeg bil bare få svar på de fakta jeg har hørt :)

jeg har aldri kommet til å ta en drivende båt uten videre. jeg har kommet til å snakket med lensmannskontoret å sagt i fra om at jeg har funnet en båt som jeg har fått trygt i land :)

Link to post
Share on other sites

Uansett mener jeg at man kan stille krav om rimelig bergningslønn.

Dette med bergningslønn har jeg riktig aldri forstått helt. Har hjulpet folk med motorstopp og båter på grunna dann og vann og har da aldri bedt om en krone for det. Synes det er urimelig blant småbåtfolk og tenke sånn. Men en takk for hjelpa og e flaske vin har det jo blitt. Men når jeg leser at folk snakker om 10% for å berge noen blir jeg kvalm.

Link to post
Share on other sites

Knurrbart, hvorfor tok du ikke med paragraf 9 i hittegodsloven, som nettopp bestemmer finnerlønn?

 

En båt har alltid en verdi over 500 kr, så da blir det 10%.

 

Hittede joller og småbåter blir som regel henter av bilbergingstjenesten, og oppbevares der inntil finner melder seg, eller auksjon

 

(Forøvrig er hittegodsloven skrevet på nynorsk og inneholder gode, kuriøse uttrykk. Verdt å lese. Nesten like god nynorsk som medlemmet "Ask" skriver :) )

Link to post
Share on other sites

det var ikkje på bordet på aktuelt tidspunkt. Men når har man berget er vel heller spørsmålet som etterkvart reiser seg. Det var i utgangspunktet snakk om hittegods her men det dreier visst innpå berging. 

I gamla dar var det også noe som hette assistanse men det er det visst omtrent slutt på i retten. Å gi noen slep er ikkje automatisk en berging. 

Å komme over en båt i fjæra er heller ikkje automatisk et hittet gods. 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk et par gode flasker vin da jeg reddet en seilbåt som lå og hugget i fjæresteinene før sommeren, men energien brukte jeg på å finne eieren (hvilket jeg gjorde) heller enn å tenke på hvor mye jeg nå kunne berike meg på andres uhell. Det var nokså åpenbart at i dette tilfellet hadde noen av byens søte små i løpet av natten, natt til søndag, løsnet fortøyningene og latt båten drive avgårde, for trossene hang og slang langs skutesiden. Noen tanker om finnerlønn, eller bergningslønn var ikke min motivasjon for å bistå.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En båt som ligger og slår mot steinene vil vel de fleste anta at blir vrak hvis ingen berger den.

Når det er foretatt berging foreligger det krav på bergelønn. Bergelønn fastsettes etter en rekke kriterier hvorav ett er hvor mye av verdien som ble berget. Her snakker vi vel om 100 prosent av verdien på båten slik den var etter å ha slått i steinene.

Andre kriterier går på egnethet av bergingsutstyr, faregrad for bergeren, størrelsen på innsatsen osv. Her blir det vel relativt liten score for å ta med årene og ro en tur. Tviler på at bergelønn i et slikt tilfelle vil komme stort over finnerlønnen på 10 prosent.

 

Det er verdt å merke seg at det er forsikringsselskapene du sparer for store utgifter når du berger noe, og det vil normalt være de som skal betale bergelønnen.

 

Når du kommer forbi i godvær og tar en tamp er det neppe berging, men hvis du virkelig satser noe og gjør en god jobb i møkkavær slik at et forsikringsselskap sparer en million ser jeg ikke noe kvalmt i å be selskapet betale bergelønn.

Mons

Link to post
Share on other sites

forsåvidt når det gjelder slike verdier. Men da må du først få selskapet til å innrømme bergning. Og praksis viser det skal du slite med. Dog vil du nok heller bli tilbudt en passe kompensasjon basert på dine utgifter og innsats langt unna de omtalte berømte 10%.  Du skal også ha en rimelig ny båt for det i det heile skal være noe poeng å ha forsikring. Avkortning grunnet alder er nok mye større enn de fleste er klar over når det gjelder skade. Enkelt og greit fordi det ikkje skal lønne seg å komme utfor noe. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...