Jump to content

Biltemas sikringsholder med led, urovekkende oppdagelse.


Bahia

Recommended Posts

Jeg kjøpte en sikringsholder med led og prøvde denne litt ut. Jeg er ikke elektriker, men elektrikeren som har montert landstrømmen reagerte høylytt. Alltid spennende med nye gloser, men når jeg målte på forbrukssiden med sikringen ute så vi at det ligger 5,55 V i kretsen. Med sikringen i er alt normalt. For å være veldig systematiske kortsluttet vi kretsen slik at sikringen gikk. Resultatet var det samme.

Som sagt, jeg er ikke elektriker, men det kan umulig være greit å ha 5,55 V liggende i en krets som kortslutter? Correct me if im wrong..

 

Skrudde opp saken og det ser ut som billigt kinacrap...spør du meg. Lampene er loddet på ene siden, men de slapp vel opp for tinn på andre siden . Beklager billedkvaliteten.

bilde

Link to post
Share on other sites

Antar at disse LED lampene er koblet i paralell med sikringen.

 

Hensikten er at LED lampen vil tennes når sikringen ryker, forutsatt at kretsen fortsatt er inntakt.

 

Om man har full kortslutning i den beskyttede kretsen så vil man måle full spenning over LED lampen, men strømmen vil være svært begrenset til noen få mA. Det vil si den strømmen som LED lampen slipper igjennom.

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ledlampene er loddet til skinnen på den ene siden, mens den andre er stukket inn i et hull og bøyd 90 grader. Elendig spør du meg. Jeg har åpnet alle mine og loddet dem. Det jeg liker er prisen og at de kan kobles sammen. Dermed blir alt ryddig og greit. Ser og at det finnes moduler for minus som kan kobles på. Jeg har gått for en annen variant.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...