Jump to content

Polering Båt


ohenrikh

Recommended Posts

Hei

 

Polering Båt

 

Har kjøpt meg en Windy 37 som nå skal tas opp for vinteren.

 

Lurer i den forbindelse på hva som er anbefalt å gjøre med skråget før vinteren.

 

* Vaske, smøre inn med flytende vaselin.

- For deretter å Vaske og polere til våren.

 

* Vaske, polere og vokse

- For deretter å Vaske til våren.

 

 

Trenger også fremgangsmåte for jobben :)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg følger prinsippet om at jo bedre båten ser ut ved opplag om høsten jo bedre ser den også ut om våren og jo mindre arbeid for å gjøre den sjøklar. Om høsten har man (kanskje) bedre tid til å velge en godcærsdag, eller to, mens om våren er man utålmodig med å få båten raskt ut og været slår seg vrangt og passer dårlig med tiden man har tilgjengelig til vårklargjøringen. Hvis mulig er med andre ord min båt ren og nyvokset når den pakkes inn for vinteren. Har enda ikke prøvd vaselinolje.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har liten tro på å smøre hele skroget inn med vaselinolje på høsten før vinteropplaget.Gjorde dette selv et par ganger for en tid tilbake, før vinteren. Syntes dette var noe søl/klin, og merket ikke noe effekt av det heller. Tror de fleste er gått vekk i fra det. Det som sliter og matter gelcoaten,er vel "sommerbruken i sol og saltvann, gnissing av fendere mot brygger, osv. osv. Har sett på de fleste av mine båter, både nye og brukte, at den siden som ligger mest mot solen i båthavna, altid blir fortere matt enn skyggesiden.Så det er nok sola som er den største fienden mot gelcoaten Har mest tro på en skikkelig god vask på høsten, før båten dekkes av presenningen. I løpet av vinteren blir det altid noe smuss/støv/kondens/fugleskitt/med mere, som allikevel må vaskes vekk på våren igjen. Så en god polish, med etterfølgelse av en god hardvoks er vel oppskriften før sjøsetting på våren  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med Mouche. Rubber utsatte steder, polerer og legger på sealer før jeg legger over presenningen. Stoffer og renser/sealer teaken også.

Da sitter evnt smuss lett, så etter en kjapp vask og et lag til med sealer på gelcoat, er båten ute igjen. Godt med alt som er gjort, og skal man ut i slutten av mars, er det ofte for kaldt til å få en god og holdbar finish.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post
Share on other sites

Noen tips til de som vil benytte vaselin olje:

- bruk klut og legg på et tynt lag

- ikke klin på foringer, silikon og fuger

- legg på etter at du er ferdig med alt, satt opp stativet og skal bare trekke presenningen over. Da slipper du at det er glatt

- vask av med en gang presenningen er fjernet. Ikke la sola tørke ut vaselin olja. Da setter dritten seg igjen.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer ikke til å gjøre noe spesielt før vinteropplag. Til våren vasker jeg, polerer med Autosol eller Owatrol og forsegler med voks.

 

NB: pass på at presenningen ikke ligger å gnukker på hjørner etc ila vinteren. Det sliter virkelig på gelcoaten. På min båt som er gammel, har dette forårsaket at jeg ser glassfiberen flere steder på skarpe hjørner.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kunne jeg selvfølgelig gjort men kombinasjonen av at det ikke blir tid samt at båten står innendørs frostfritt lagret i hall der skroget ikke har behov for særlig beskyttelse gjennom vinteren siden det ikke er eksponert for lys, slitasje fra vær og vind etc. gjør at jeg ikke ser det store poenget. Jeg tar poleringen sammen med bunnsmøringen til våren. Skroget er rengjort og inspisert undervanns slik at det er klart til å legge på bunnstoff men også dette får vente.

 

Jeg sjekker for støv etc. og får evt. spyle av en gang til før poleringen til våren men rengjøringen er gjort nå.

 

Om jeg skulle hatt båten liggende ute gjennom vinteren ville polering så absolutt vært på sin plass nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer ikke til å gjøre noe spesielt før vinteropplag. Til våren vasker jeg, polerer med Autosol eller Owatrol og forsegler med voks.

 

NB: pass på at presenningen ikke ligger å gnukker på hjørner etc ila vinteren. Det sliter virkelig på gelcoaten. På min båt som er gammel, har dette forårsaket at jeg ser glassfiberen flere steder på skarpe hjørner.

Her kan man benytte fenderene som avstandsholder mellom ripe og presenning.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har i hvert fall nettopp lagt på vaselinolje. Tok overbygget på søndag og vil ta skroget til helgen. I fjor tok jeg kun skroget ved opptak om høsten.

 

Mine erfaringer så langt har vært positive. Jeg har ikke noe vitenskapelig grunnlag for å si om det er bra eller dårlig, men jammen føles det godt å se den blanke gelcoaten. Jeg har også en magefølelse om at en mettet gelcoat er bedre enn en tørr en. Og så er det så sabla lettvint å gå over med vaselinolje :-)

 

Det er mulig lampeolje gjør samme nytten...

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del er så utålmodig om våren så jeg tar hele vårstellet på høsten. Vasker og polerer båten, deretter bunnstoff under der det trengs. Avslutter med vaselinolje på skroget som er polert.

Til våren er det bare å vaske av vinterskitten som sitter i vaselinoljen. Båten, den er da nypolert. Gjort dette i mange år.

 

Link to post
Share on other sites

Fant disse videoene og ser at det er stor forskjell på polishen de bruker.

 

Denne så god ut - men den selges ikke i norge - noen forslag til merke jeg bør starte med ?

https://www.sea-shield.com/videos/sea-shield-brand-how-to-s/how-to-polish-and-wax-gel-coat-on-yachts

 

 

Fant også denne om polering av vinduer - kjenner dere til andre merker som har tilsvarende ?

https://www.sea-shield.com/videos/sea-shield-brand-how-to-s/how-to-polish-and-protect-yacht-windows

Link to post
Share on other sites

Kjøpte du den i Horten?

Min W37 blir vasket på høsten, pakket inn og polert på våren.  Ble ikke så gæli i våres ihvertfall

bilde

 

bilde

 

Maxwax produkter over hele skroget.  Her er how-to:  http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=768&pageId=299

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...