Jump to content

Fjerne glassfiber søl


Jeløymann

Recommended Posts

Hei,

 

har nettop kjøpt meg en båt som er et oppussings prosjekt. I den forbindelse så har jeg et spørsmål om å fjerne glassfiber søl. De som jeg har kjøpt båten av har bygd nytt overbygg i glassfiber og de har da ikke vært så forsiktig med å dekke til andre deler av båten :(. De har da fått sølt en del når dette er bygd så ligger en del polyester klumper eller lignende på skrog og gulv. Hvordan fjerner jeg dette på beste måte? På forhånd takk for svar.

Link to post
Share on other sites

Det må nok fjernes mekanisk. Er du heldig har ikke klumpene bondet ordentlig med den gamle overflaten, og det kan være mulig å fjerne hele klumpen med et skarpt stemjern uten å skade den gamle overflaten. Eventuelt må det nok slipes ned, for deretter å rubbe og polere opp den gamle overflaten. Da er det viktig å være nøye så du ikke sliper deg gjennom gelcoaten på den gamle overflaten.

Link to post
Share on other sites

Polyester henger vanligvis ikke så godt på glatte flater. Om det kommer klatter /flekker på et skrog så fjernes det med en skrape laget av akryl (pleksi bit slipt som et huggjern) Da blir det ikke skrap i gelcoaten.

 Stemjern skraper før du aner det ( jeg har falt for fristelsen mange ganger )  

Varme hjelper dessverre ikke noe på polyester.

Om det har kommet søl på matte/slipte flater så er det bare å bruke sandpapir å pusse det bort. Avslutt med 1200 k som skrevet tidligere.

 

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...