Jeløymann Startet 6.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2015 Hei, har nettop kjøpt meg en båt som er et oppussings prosjekt. I den forbindelse så har jeg et spørsmål om å fjerne glassfiber søl. De som jeg har kjøpt båten av har bygd nytt overbygg i glassfiber og de har da ikke vært så forsiktig med å dekke til andre deler av båten :(. De har da fått sølt en del når dette er bygd så ligger en del polyester klumper eller lignende på skrog og gulv. Hvordan fjerner jeg dette på beste måte? På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Det må nok fjernes mekanisk. Er du heldig har ikke klumpene bondet ordentlig med den gamle overflaten, og det kan være mulig å fjerne hele klumpen med et skarpt stemjern uten å skade den gamle overflaten. Eventuelt må det nok slipes ned, for deretter å rubbe og polere opp den gamle overflaten. Da er det viktig å være nøye så du ikke sliper deg gjennom gelcoaten på den gamle overflaten. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Hei, du kan prøve å varme det opp med varmluftspistol el. Epoxy liker ikke varme over 60-70 grader. Blir sprøtt og lettere å fjerne:) Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Polyester henger vanligvis ikke så godt på glatte flater. Om det kommer klatter /flekker på et skrog så fjernes det med en skrape laget av akryl (pleksi bit slipt som et huggjern) Da blir det ikke skrap i gelcoaten. Stemjern skraper før du aner det ( jeg har falt for fristelsen mange ganger ) Varme hjelper dessverre ikke noe på polyester. Om det har kommet søl på matte/slipte flater så er det bare å bruke sandpapir å pusse det bort. Avslutt med 1200 k som skrevet tidligere. Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Jeløymann Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Takk for svar. da blir det nok en acryl skrape :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.