Jump to content

Utenbordsmotor, konserveringsolje i sylinderne?


bkv

Recommended Posts

Jeg har lest en del om vinterklargjøring av utenbordsmotorer her på forumet og andre steder, og det begynner å bli klart hva jeg skal gjøre. En detalj mangler likevel.

 

Jeg leser at pluggene skal skrus ut, så skal det noe konserveringsolje inn i hver sylinder og så drar man rundt med snora. Jeg har ikke fått med meg hva slags olje dette et, og hvor mye som skal inn i hvert hull. Kan noen her hjelpe? Det dreier seg om en 4-takts Honda med 30 hk.

Link to post
Share on other sites

Utførte også dette før, ved å spraye fogging-oil in i tennplugg-hullene i forb. med vinterkonserveringen på påhengeren. Ser i manualen på min siste 60hk Suzuki (2010mod.), der står det ingenting om at denne prosedyren skal utføres før langtidslagring. (vinteropplag). Er dette et punkt som produsentene er gått vekk ifra, eller hur?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også sprøytet fogging olje for å hindre korrosjon i sylidrene.

https://bestjumptraining.wordpress.com/2013/03/20/seized-up-two-stroke-outboard-motor/

http://continuouswave.com/ubb/Forum3/HTML/017769.html

http://www.smokstak.com/forum/showthread.php?t=37566

 

Jeg sier ikke det at dette alltid vil skje med alle motorer om man ikke gjør denne prosessen, men det skjer ofte. Og enkelt å unngå, og større problem med alu motorer og 4t enn gamle jernklumper med 2t. Altså moderne motorer er mer utsatt.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm... På min vesle 4 HK brukte jeg Biltemas Fogoil i innsuget mens motoren gikk - til det kom røyk i eksosen. Fem sekunder kanskje. Har jeg gjort noe dumt tro?

Neida, det er ikke dumt! Sprøyt på til den stanser, da er det mye uforbrent fog oil i sylinderen. Men du bør skifte tennplugg til våren for dette soter de skikkelig til. Det gjør også den andre metoden, men først ved avbrenning neste år... Og da er en del av dette fordampet.

Link to post
Share on other sites

Neida, det er helt greit å drukne motoren i olje. Den gangen jeg jobbet hos Yanmar, var følgende prosedyre: Vi kjørte motoren i et basseng der det var blandet inn korrosjosinhibitor til motoren var varm. Så stengte vi bensitilførselen for å kjøre forgasseren tom. Deretter ble tennplugger skrudd ut og litt konserveringsolje i hver sylinder. Kjørte motoren på starter eller dro i snoren for å blåse ut overskuddet. Skudde inn gamle plugger. Plugger ble byttet før motor ble overlatt kunde.

 

Selv har jeg en Yanmar og en Mariner begge 4 hk fra tidlig 80-tallet. Ingen av dem har noen gang fått olje i plugghullet. Yanmaren har hengt i uoppvarmet garasje i 10 år, ikke problem. Marineren har ikke gått på tre år, ikke noe problem med den heller. Begge er to-takt og aluminium.

Link to post
Share on other sites

Noe av poenget er også å henge motoren riktig vei, svinghjulet øverst. Skriver dette fordi fatter'n lånte en påhenger av meg en gang i tiden. Og la den flatt ned slik at det rant vann fra eksosen og inn på stempeltoppen.

 

Ellers så er det vel ikke verre med en påhengsmotor enn med en bil- eller båtmotor som står noen måneder. BMW'en min står i måneder av gangen uten å få annet en lading av batteriet en gang i blant. Burde solgt bilen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida, det er helt greit å drukne motoren i olje. Den gangen jeg jobbet hos Yanmar, var følgende prosedyre: Vi kjørte motoren i et basseng der det var blandet inn korrosjosinhibitor til motoren var varm. Så stengte vi bensitilførselen for å kjøre forgasseren tom. Deretter ble tennplugger skrudd ut og litt konserveringsolje i hver sylinder. Kjørte motoren på starter eller dro i snoren for å blåse ut overskuddet. Skudde inn gamle plugger. Plugger ble byttet før motor ble overlatt kunde.

 

Selv har jeg en Yanmar og en Mariner begge 4 hk fra tidlig 80-tallet. Ingen av dem har noen gang fått olje i plugghullet. Yanmaren har hengt i uoppvarmet garasje i 10 år, ikke problem. Marineren har ikke gått på tre år, ikke noe problem med den heller. Begge er to-takt og aluminium.

Det er vel Yamaha du mener i teksten over?Yanmar er vel noe helt annet.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter at marint miljø er en anelse mer korrosivt enn det mijøet en bil opplever. Men for all del, jeg skifter ikke anoder så ofte på bilen som båten, men der har du nok et slikt møkkapåfunn som båt og motorprodusenter har kommet på for å loppe oss for penger...!!! Se på bilen! Den klarer seg uten en eneste anode! At jeg ikke har tenkt på det før!

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hjelpes. Ja så har det forekommet at en liten promille motorer har satt seg men det har nok heilt andre årsaker enn sjøluft å gjer.  Hvor stor andel av påhengseiere bruker et sånt produkt tror du og hvor mange motorer sitter fast. Eg for min del veit ikkje om en eineste motor som har satt seg sjøl om de er satt bort rett fra sjøen og stått i åresvis. Har sjøl en gammel zuki liggende i naustet. Den har ikkje sett hverken ferskvann eller stell og mye skranter men noe antydning til å sitte fast på noe plan har den ikkje. Den ligger i et gammalt naust uten støpt gulv. Mao ikkje spesielt tørt mht sjøluft. 

Eneste årsak til kompisen din sin motor har satt seg er vann var tilstede i syllinder før lagring. Men om du foretrekker å skrike og bære deg så værsågod. Det sagt er det jo sjølvsagt aldri feil å lagre metall med olje på...

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 10-15 motorer fra 5-150 hk. 2 og 4 takt.. I fjor hørte jeg om noe som heter foggingoil.. Kjøpte inn en flaske på Biltema, men den er fortsatt ubrukt. Aldri hatt problemer på våren heller. Utrolig flaks..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Eg har heller ikkje brukt noen form for fogging oil i min gamle Mercury V6 fra 1988. Kjører kun igjennom ferskvann med hjelp av klokker når eg tar opp båten på høsten. Motoren starter like enkelt hver vår som om den skulle vært ny. Demonterte motorblokk og stamma i fjord for skifting av nåken foringer. Fantes ingen tæring noen plass. Er det bare flaks?

Link to post
Share on other sites

Det er som vanlig like mange svar som medlemmer på ett slikt spørsmål☺.

Alle disse påfunnene vi båteriere har for at våre kostbare motorer skal vare "evig"

 

På hyttebåren til min bestefar hang det en 25 jhonson fra den ble montert i 85 til båten ble solgt ifjor,da hadde den også blitt lagret 5-6 ute før den ble tatt i bruk.

Det eneste vedlikeholdet den fikk var freskvann på høsten.

 

 

Jeg bruker foggingoil på mine motorer, ganske enkelt fordi jeg vil, effekten av det er umulig å måle. Og det er litt av greia her, det finnes ikke noen kontroll på effekten av det vi gjør, det er basert på hva hver enkelt gidder, har råd til , har hørt nede i havna o.s.v.

 

 

Men som nevnt, litt olje på metallflater er aldri feil.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...