bkv Startet 6.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2015 Jeg har lest en del om vinterklargjøring av utenbordsmotorer her på forumet og andre steder, og det begynner å bli klart hva jeg skal gjøre. En detalj mangler likevel. Jeg leser at pluggene skal skrus ut, så skal det noe konserveringsolje inn i hver sylinder og så drar man rundt med snora. Jeg har ikke fått med meg hva slags olje dette et, og hvor mye som skal inn i hvert hull. Kan noen her hjelpe? Det dreier seg om en 4-takts Honda med 30 hk. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Du kan bruke motorolje, diesel eller "fogging oil" på spray. Selv biltema har dette uten at jeg nødvendigvis anbefaler denne. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Motorkonservering-marin-2000019050/ Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Utførte også dette før, ved å spraye fogging-oil in i tennplugg-hullene i forb. med vinterkonserveringen på påhengeren. Ser i manualen på min siste 60hk Suzuki (2010mod.), der står det ingenting om at denne prosedyren skal utføres før langtidslagring. (vinteropplag). Er dette et punkt som produsentene er gått vekk ifra, eller hur? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Det er strengt tatt ikkje nødvendig. Det er nok et produkt med behov skapt av de som lager/selger det. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Det er bare å lagre motoren uten å fogge i saltsjøluft for så å oppleve hvor inn ih... fast stempler sitter når de er korrodert fast. Så kjør på! Det er bra for BNP at noen får opp importen av nye motorer! Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Du må gjerne bruke det men at stempelet da vil sitte fast uten som nevnt over her er det reneste sprøyt! Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Hmmmm... På min vesle 4 HK brukte jeg Biltemas Fogoil i innsuget mens motoren gikk - til det kom røyk i eksosen. Fem sekunder kanskje. Har jeg gjort noe dumt tro? Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
alfaalfa Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Jeg ville også sprøytet fogging olje for å hindre korrosjon i sylidrene. https://bestjumptraining.wordpress.com/2013/03/20/seized-up-two-stroke-outboard-motor/ http://continuouswave.com/ubb/Forum3/HTML/017769.html http://www.smokstak.com/forum/showthread.php?t=37566 Jeg sier ikke det at dette alltid vil skje med alle motorer om man ikke gjør denne prosessen, men det skjer ofte. Og enkelt å unngå, og større problem med alu motorer og 4t enn gamle jernklumper med 2t. Altså moderne motorer er mer utsatt. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Jeg kjøpte en splitter ny 70hk 4t for noen dager siden, ifg forhandler var konserveringsolje ifb med vinterlagring bare tull... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Hmmmm... På min vesle 4 HK brukte jeg Biltemas Fogoil i innsuget mens motoren gikk - til det kom røyk i eksosen. Fem sekunder kanskje. Har jeg gjort noe dumt tro? Neida, det er ikke dumt! Sprøyt på til den stanser, da er det mye uforbrent fog oil i sylinderen. Men du bør skifte tennplugg til våren for dette soter de skikkelig til. Det gjør også den andre metoden, men først ved avbrenning neste år... Og da er en del av dette fordampet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Neida, det er helt greit å drukne motoren i olje. Den gangen jeg jobbet hos Yanmar, var følgende prosedyre: Vi kjørte motoren i et basseng der det var blandet inn korrosjosinhibitor til motoren var varm. Så stengte vi bensitilførselen for å kjøre forgasseren tom. Deretter ble tennplugger skrudd ut og litt konserveringsolje i hver sylinder. Kjørte motoren på starter eller dro i snoren for å blåse ut overskuddet. Skudde inn gamle plugger. Plugger ble byttet før motor ble overlatt kunde. Selv har jeg en Yanmar og en Mariner begge 4 hk fra tidlig 80-tallet. Ingen av dem har noen gang fått olje i plugghullet. Yanmaren har hengt i uoppvarmet garasje i 10 år, ikke problem. Marineren har ikke gått på tre år, ikke noe problem med den heller. Begge er to-takt og aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Jeg har en venn med sjøbod i Arendal, 2 stk Yamaha 9.9 gone etter få år. Korrosjon stempel/sylinder. Ikke mulig å få løs stempel. Google: seized pistion corrosion - så finner man noen tusen eksempler på at aluminium corrosion er en del av svaret du får opp... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 (redigert) Noe av poenget er også å henge motoren riktig vei, svinghjulet øverst. Skriver dette fordi fatter'n lånte en påhenger av meg en gang i tiden. Og la den flatt ned slik at det rant vann fra eksosen og inn på stempeltoppen. Ellers så er det vel ikke verre med en påhengsmotor enn med en bil- eller båtmotor som står noen måneder. BMW'en min står i måneder av gangen uten å få annet en lading av batteriet en gang i blant. Burde solgt bilen. Redigert 6.Oktober.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Neida, det er helt greit å drukne motoren i olje. Den gangen jeg jobbet hos Yanmar, var følgende prosedyre: Vi kjørte motoren i et basseng der det var blandet inn korrosjosinhibitor til motoren var varm. Så stengte vi bensitilførselen for å kjøre forgasseren tom. Deretter ble tennplugger skrudd ut og litt konserveringsolje i hver sylinder. Kjørte motoren på starter eller dro i snoren for å blåse ut overskuddet. Skudde inn gamle plugger. Plugger ble byttet før motor ble overlatt kunde. Selv har jeg en Yanmar og en Mariner begge 4 hk fra tidlig 80-tallet. Ingen av dem har noen gang fått olje i plugghullet. Yanmaren har hengt i uoppvarmet garasje i 10 år, ikke problem. Marineren har ikke gått på tre år, ikke noe problem med den heller. Begge er to-takt og aluminium. Det er vel Yamaha du mener i teksten over?Yanmar er vel noe helt annet. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 (redigert) Jeg oppfatter at marint miljø er en anelse mer korrosivt enn det mijøet en bil opplever. Men for all del, jeg skifter ikke anoder så ofte på bilen som båten, men der har du nok et slikt møkkapåfunn som båt og motorprodusenter har kommet på for å loppe oss for penger...!!! Se på bilen! Den klarer seg uten en eneste anode! At jeg ikke har tenkt på det før! Redigert 6.Oktober.2015 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Ikke sant? Og når man sammenligner saltlaken på veiene, så er sjøen drikkandes! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Nærmest potetvann! Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 (redigert) hjelpes. Ja så har det forekommet at en liten promille motorer har satt seg men det har nok heilt andre årsaker enn sjøluft å gjer. Hvor stor andel av påhengseiere bruker et sånt produkt tror du og hvor mange motorer sitter fast. Eg for min del veit ikkje om en eineste motor som har satt seg sjøl om de er satt bort rett fra sjøen og stått i åresvis. Har sjøl en gammel zuki liggende i naustet. Den har ikkje sett hverken ferskvann eller stell og mye skranter men noe antydning til å sitte fast på noe plan har den ikkje. Den ligger i et gammalt naust uten støpt gulv. Mao ikkje spesielt tørt mht sjøluft. Eneste årsak til kompisen din sin motor har satt seg er vann var tilstede i syllinder før lagring. Men om du foretrekker å skrike og bære deg så værsågod. Det sagt er det jo sjølvsagt aldri feil å lagre metall med olje på... Redigert 6.Oktober.2015 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Jeg har hatt 10-15 motorer fra 5-150 hk. 2 og 4 takt.. I fjor hørte jeg om noe som heter foggingoil.. Kjøpte inn en flaske på Biltema, men den er fortsatt ubrukt. Aldri hatt problemer på våren heller. Utrolig flaks.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mons Olav Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Jeg har heller aldrig brukt olje i sylindre og heller aldrig hatt problemer.Det som kan vere lurt er å skru ut pluggene og få litt smørning på gjengene. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
bellen Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Eg har heller ikkje brukt noen form for fogging oil i min gamle Mercury V6 fra 1988. Kjører kun igjennom ferskvann med hjelp av klokker når eg tar opp båten på høsten. Motoren starter like enkelt hver vår som om den skulle vært ny. Demonterte motorblokk og stamma i fjord for skifting av nåken foringer. Fantes ingen tæring noen plass. Er det bare flaks? Sitér dette innlegget Link to post
bkv Svart 7.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 (redigert) Min henger på båten gjennom vinteren. Mindre enn 100 meter fra brygga. Redigert 7.Oktober.2015 av bkv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Det er som vanlig like mange svar som medlemmer på ett slikt spørsmål☺. Alle disse påfunnene vi båteriere har for at våre kostbare motorer skal vare "evig" På hyttebåren til min bestefar hang det en 25 jhonson fra den ble montert i 85 til båten ble solgt ifjor,da hadde den også blitt lagret 5-6 ute før den ble tatt i bruk. Det eneste vedlikeholdet den fikk var freskvann på høsten. Jeg bruker foggingoil på mine motorer, ganske enkelt fordi jeg vil, effekten av det er umulig å måle. Og det er litt av greia her, det finnes ikke noen kontroll på effekten av det vi gjør, det er basert på hva hver enkelt gidder, har råd til , har hørt nede i havna o.s.v. Men som nevnt, litt olje på metallflater er aldri feil. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
R.O Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Det beste er å bruke litt olje fra leveren til en blåfinnetunfisk, en dråpe i hver sylinder. Så skvetter man litt vigslet vann over motoren - Spør pent så får du noen dråper av din lokale prest, da starter den garantert til våren..:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.