alfaalfa Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Eneste årsak til kompisen din sin motor har satt seg er vann var tilstede i syllinder før lagring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 La oss si at man velger å følge rådet om å bruke konserveringsolje. Det jeg har lært er at man før lagring skal 1) Kjøre motoren, koble ut bensinen og la den gå til den stopper slik at all bensinen i slangene blir tømt 2) Kjøre motoren og spraye inn konserveringsolje i forgasseren til motoren stopper. Det høres jo enkelt ut... men 1 & 2 lar seg jo ikke kombinere. Man kan jo ikke både la motoren stoppe fordi den går tom for bensin OG fordi den blir kvalt av konserveringsolje. Så hvordan gjør man det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Det beste er å bruke litt olje fra leveren til en blåfinnetunfisk, en dråpe i hver sylinder. havkatt-tran er best - har jeg hørt den kan brukes til så mangt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 La oss si at man velger å følge rådet om å bruke konserveringsolje. Det jeg har lært er at man før lagring skal 1) Kjøre motoren, koble ut bensinen og la den gå til den stopper slik at all bensinen i slangene blir tømt 2) Kjøre motoren og spraye inn konserveringsolje i forgasseren til motoren stopper. Det høres jo enkelt ut... men 1 & 2 lar seg jo ikke kombinere. Man kan jo ikke både la motoren stoppe fordi den går tom for bensin OG fordi den blir kvalt av konserveringsolje. Så hvordan gjør man det? Jeg ville hatt i konservering i bensinen - eller latt være. Ikke kjørt til den stopper. Det er bedre med bensin i rør og deler for å unngå luft. Jeg ville skrudd ut plugger og hatt i fogging oil i sylindren. Dratt den på starter eller snor et par runder. Satt i plugger igjen. Og skiftet til våren etter å ha kjørt tilstrekkelig til å brenne opp fogging oil. Jeg synes ikke det er noe godt poeng å brenne delvis opp dette som så skal ligge med sot og sannsynlig sur smørje i sylinderne. Jeg ser ikke at det er den beste metoden. Men spray gjerne i innsuget etter å ha tatt ut pluggene mens du drar motoren rundt. -jeg tror dette vil være dne best konserverende metoden som unngår evt problemer med korrosjon på rare steder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Kjører CRC 6-66 i innsuget på mine 2t hver høst før opplag, og har bare gode erfaringer med det. Ryker litt ved oppstart om våren, men brenner seg ren raskt. Bytter ikke plugger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kapteinidus Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Fogger alle motorene hver høst før opplag, siden de lagres i fuktig, salt sjøluft.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Jeg kjørte også igjennom alkylatbensin på min 9,9 Suzuki i høst, brukt den til 2-takt, selv om motoren er 4-takt, da er det jo litt olje med inn. kveler så motoren med foggingoil. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kapteinidus Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Nødvendig, eller ikke; det kan umulig skade, og «Fogging oil» fra merkerorhandler kostet ikke all verden. Selv om man kanskje ikke merker noe etter få sesonger, så er jo det fare for korrosjon når motoren står i 4-6 mnd, særlig om den lagres nær sjøen i fuktig og saltholdig luft... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 (redigert) Evinrude 2014 Momenter: 2+4 tilsetning i bensinen. Kjørt winterizing programmet to ganger i ferskvann (med klokker). Frostvæske pumpes gjennom kjølesystemet. Bruk gjerne fettpressa på niplene. Spray motorrommet med CRC 6-66 Spray utvendig med CRC 6-66. Burde fylt 98 oktan ved siste fylling i stedet for 95 oktan, bedre bensin til lagring. Leverandøren sier at dette holder i massevis. Redigert 7.Oktober.2015 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
bkv Svart 8.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 Er CRC 6-66 også fogging oil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 det er en mer tyktflytende CRC 5-56 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 Nja, 6-66 fordunster saktere... (mye det samme) men skal altså ikke fordampe men blir liggende. Den er også mer klebrig. Slik at den ikke renner av overflatene. Men CRC lager egen fogging oil, men 6-66 kan brukes til dette uten problemer. (ville ikke brukt 5-56) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 (redigert) Min påstand er at hverken CRC 6-66 eller 5-56 er IKKE fogging oil, den er for tynn og den har ikke sylindersmørende egenskaper. Dere må bruke olje som er berenet for formålet, dvs fogging oil. Eller bruke så enkelt som ei oljekanne med 2-takts olje, sprut inn i tennplugg hullet, verre er det ikke. Redigert 8.Oktober.2015 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.