Jump to content

Utenbordsmotor, konserveringsolje i sylinderne?


bkv

Recommended Posts

La oss si at man velger å følge rådet om å bruke konserveringsolje. Det jeg har lært er at man før lagring skal

 

1) Kjøre motoren, koble ut bensinen og la den gå til den stopper slik at all bensinen i slangene blir tømt

2) Kjøre motoren og spraye inn konserveringsolje i forgasseren til motoren stopper.

 

Det høres jo enkelt ut... men 1 & 2 lar seg jo ikke kombinere. Man kan jo ikke både la motoren stoppe fordi den går tom for bensin OG fordi den blir kvalt av konserveringsolje. Så hvordan gjør man det?

Link to post
Share on other sites

Det beste er å bruke litt olje fra leveren til en blåfinnetunfisk, en dråpe i hver sylinder. 

 

havkatt-tran er best - har jeg hørt  :giggle:  den kan brukes til så mangt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

La oss si at man velger å følge rådet om å bruke konserveringsolje. Det jeg har lært er at man før lagring skal

 

1) Kjøre motoren, koble ut bensinen og la den gå til den stopper slik at all bensinen i slangene blir tømt

2) Kjøre motoren og spraye inn konserveringsolje i forgasseren til motoren stopper.

 

Det høres jo enkelt ut... men 1 & 2 lar seg jo ikke kombinere. Man kan jo ikke både la motoren stoppe fordi den går tom for bensin OG fordi den blir kvalt av konserveringsolje. Så hvordan gjør man det?

Jeg ville hatt i konservering i bensinen - eller latt være. Ikke kjørt til den stopper. Det er bedre med bensin i rør og deler for å unngå luft.

 

Jeg ville skrudd ut plugger og hatt i fogging oil i sylindren. Dratt den på starter eller snor et par runder. Satt i plugger igjen. Og skiftet til våren etter å ha kjørt tilstrekkelig til å brenne opp fogging oil. Jeg synes ikke det er noe godt poeng å brenne delvis opp dette som så skal ligge med sot og sannsynlig sur smørje i sylinderne. Jeg ser ikke at det er den beste metoden. Men spray gjerne i innsuget etter å ha tatt ut pluggene mens du drar motoren rundt.

 

-jeg tror dette vil være dne best konserverende metoden som unngår evt problemer med korrosjon på rare steder.

Link to post
Share on other sites

Nødvendig, eller ikke; det kan umulig skade, og «Fogging oil» fra merkerorhandler kostet ikke all verden.

 

Selv om man kanskje ikke merker noe etter få sesonger, så er jo det fare for korrosjon når motoren står i 4-6 mnd, særlig om den lagres nær sjøen i fuktig og saltholdig luft...

Link to post
Share on other sites

Evinrude 2014

 

Momenter:

  • 2+4 tilsetning i bensinen.
  • Kjørt winterizing programmet to ganger i ferskvann (med klokker).
  • Frostvæske pumpes gjennom kjølesystemet.
  • Bruk gjerne fettpressa på niplene.
  • Spray motorrommet med CRC 6-66
  • Spray utvendig med CRC 6-66.

 

Burde fylt 98 oktan ved siste fylling i stedet for 95 oktan, bedre bensin til lagring.

 

Leverandøren sier at dette holder i massevis.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Min påstand er at hverken CRC 6-66 eller 5-56 er IKKE fogging oil, den er for tynn og den har ikke sylindersmørende egenskaper. Dere må bruke olje som er berenet for formålet, dvs fogging oil.

 

Eller bruke så enkelt som ei oljekanne med 2-takts olje, sprut inn i tennplugg hullet, verre er det ikke.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...