Jump to content

Led bar på taket


Haukefer

Recommended Posts

Lurer på å montere led bar på taket mitt. Går mot mørkere tider nå og jeg har ikke tenkt å ende båtsesongen pga det. Har ett relativt trangt hull jeg må inn i for å komme til båtplassen min, er også noen jernstenger uten lys i på veg inn. Kommer kun til å bli brukt der jeg ikke sjenerer andre evt båtførerer osv. Kan jo selfølgelig bare montere en lyskaster med justering på og.. Tips for og imot?

Link to post
Share on other sites

Hvordan har du tenkt å sikre deg mot at andre båtførerer blir sjenert av lyset ditt? Denslags kan virke blendende på lang avstand.

 

Ellers så er ikke lys på taket ideelt, det vil reflektere i fordekket og du ser ikke annet enn båten din. Lys i baugen er bedre, men godt nattesyn er det beste. Unødig lys på sjøen bør unngås både for eget nattsyn og andres skyld.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ville også ha montert lyset i baugen, hvis mulig. Har kjøpt inn et par ledlyskastere selv som jeg tenker montere i baugen. Jeg vil ha lys fordi det så ofte ligger blåser (teiner og rask) rett før innseilingen til havna. Så og si umulig å se ting i sjøen mot havna da havna er så godt opplyst at nattesynet forsvinner. Kjøpte lyskasterne hos Biltema, 27W per lys gir sterkt nok lys for min del :smiley:

 

Så lenge det bare lyses inn mot båtplassen og mot land kan jeg ikke se noe problem med "tilleggingslys". Rusta jernstenger mot mørk bakgrunn blir nesten usynlig en mørk og våt kveld. Lysing midt utpå sjøen mens man er underveis bør selvfølgelig unngås, hvis ikke man mistenker det ligger noe og flyter rett foran båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...