Jump to content

Mob båt prosjekt


mæjus

Recommended Posts

Hei folkens. Da har jeg gått til anskaffelse av en gammel Mob båt som jeg har tenkt å restaurere. Hvem som er produsent og når den er produsert vet jeg ikke, men den har tidligere vært ombord på riggen Deepsea Trym som nå heter Songa Trym.  Motor og jet var plukket ut, så her har jeg tenkt å stenge igjen hullet som er bak i hekken, og bygge en ramme slik at jeg kan bruke en påhengs istedet. Ser for meg en motor på 150 HK +. styrekonsollen og motorkasse har jeg fjernet. Planen er å enten lage eller få tak en ny konsoll der fører og passasjer sider side om side, istedefor den gamle hvor det var en Jockey sal. Puten rundt var i såpass dårlig stand at den ikke var verdt å bruke om igjen. Så her må jeg enten få tak i ny, eller lage en selv. har vært i kontakt med ett firma på Østlandet som leverer Ethafoam, men etter litt utregninger så vil det koste meg om lag 30.000kr. Litt vel dyrt, når nytt PVC trekk kommer i tillegg. Alle dørkplatene må jeg ta opp for å fjerne alt av flyte elementer da dette har trekt til seg vann og gjort båten blytung. Og da denne ikke skal sertifiseres offshore, så ser jeg ikke vitsen i å legge i nytt:)  

 bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så da folkens var det på tide å spørre dere om tips til detta prosjektet. 

Hva bør jeg satse på som pute rundt båten?

  1. Pute av skum med PVC duk slik det var orginalt? 

Hvis jeg går for skumpute, hvor får man tak i det til en grei pris? og hvor bør man kjøpe PVC duk?

 

     2. RIB Pølse. Har hørt at man kan få lagd etter mål, men vet ikke hvor. noen som vet? eventuelt kjøpe en overhalt?

 

Mvh Marius

 

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt, og det ser ut som et godt utgangspunk og et sterkt skrog. 

Nå vet jeg ikke din tiltenkte bruk, men trenger du egentlig pute/pølse rundt båten? Hvis ikke tror jeg det kunne bli tøft med en tykk eikeplank i riktig bredde rundt om som kan oljes og påmonteres fenderlist. Eventuelt om den skal males kan du bruke trykkimpregnert virke som er billigere enn eik.

Man kunne kansje også sveiset på aulminuimsplater med spant på baksiden og fenderlist på utsiden?

Link to post
Share on other sites

Nå blir jo båten atskillig lettere med outboard da.

Men en MOB båt bruker puter / fendre rundt båten til "skrog" når den skal opp i plan. Fendrene er også med på å gi båten den stabiliteten og spensten den skal ha i sjøen.

Jeg har i "gamle dager" prøvd på å kjøre slike båter med slappe luftputer, da kom vi ikke opp av vannet.

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt, og det ser ut som et godt utgangspunk og et sterkt skrog. 

Nå vet jeg ikke din tiltenkte bruk, men trenger du egentlig pute/pølse rundt båten? Hvis ikke tror jeg det kunne bli tøft med en tykk eikeplank i riktig bredde rundt om som kan oljes og påmonteres fenderlist. Eventuelt om den skal males kan du bruke trykkimpregnert virke som er billigere enn eik.

Man kunne kansje også sveiset på aulminuimsplater med spant på baksiden og fenderlist på utsiden?

Ja tror og det blir ett spennende prosjekt:)  hele skroget er av aluminium og i ellers god stand. Har bare ett lite hull som må sveises. Gjennomgående korrosjon.

Bruksområdet blir til dykking, småturer og generelt hobbyfiske. Vil helst ha den tilbake til det utseende den hadde, men i svart matt eller grå farge.

Ja er absolutt med på det med å lage lik form i alu, men redd det blir dyrt når jeg selv ikke har kunnskap og utstyr til å sveise alu.

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Nå blir jo båten atskillig lettere med outboard da.

Men en MOB båt bruker puter / fendre rundt båten til "skrog" når den skal opp i plan. Fendrene er også med på å gi båten den stabiliteten og spensten den skal ha i sjøen.

Jeg har i "gamle dager" prøvd på å kjøre slike båter med slappe luftputer, da kom vi ikke opp av vannet.

Ja vet ikke helt hva en utenbords motor veier. men tipper at uten drev og motor, så er båten ihvertfall 6-700kg lettere. Ja det er det jeg og har hørt, og stabilitetet er jo absolutt et must. ja er di slappe så blir det vel til at båten suger seg fast til vannet...

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lekt meg litt i Sketchup og funnet ut åssen jeg vil at den skal bli med tiden. ikke se på motorstørrelsen, Det var bare en modell jeg fant som en illustrasjon;)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Her er styrekonsollen jeg har tenkt å lage meg.

 

bilde

 

bilde

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Hehe, den ser like gammel ut som Trym selv.

Var på den for ett par år siden.

Gammel rigg fra 70 tallet og utdatert for lenge siden som borrerigg.

Tipper dens dager er talte i disse nedgangstider, i motsetning til MOBbåten :wink:

Link to post
Share on other sites

Hehe, den ser like gammel ut som Trym selv.

Var på den for ett par år siden.

Gammel rigg fra 70 tallet og utdatert for lenge siden som borrerigg.

Tipper dens dager er talte i disse nedgangstider, i motsetning til MOBbåten :wink:

Hehe ja. Tviler ikke? ja får bare håpe ikke den har en like mørk fremtid.

 

Driver å sjekker opp priser på materialer til ny pute. Har sjekka med en Oslo firma som leverer en skumplast som heter Ethafoam. Pga tykkelsen på platene så kreves det ca 52m2 til den nette sum av 32.000kr. Litt stiv pris spør du meg.

 

Noen som har en god ide på hvordan jeg kan løsemidler det. Hva med å bruke XPS isopor? Dette trekker så og si ingenting vann,veldig lett og ikke minst lett å forme. Tenker som så at hvis det skulle bli en skade pga ett hardt støt,er det jo lett å reparere.

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...

Ethafoam er veldig bra, men ektremt dyrt, så ville ikke satset så mye på det. XPS isopor er nok greit til å ha inni der, lett og formere som du sier..

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Før du bruker for mye penger på den ville jeg sjekket bunnen med en fagmann. Skroget var sterkt da det ble levert ferdig, men kontinuerlig landstrøm i saltdrev(kanskje med en ørliten overledning i kontakter etc), stadige bunnslag etter hopping og stål (skruer etc.)som ble liggende igjen i bunnen gjorde tilslutt at noen av skrogene var såpass svekket at de begynte å sprekke. Så det og av og til fra undersiden hvor de bulte innover mellom spantene. Sprekken begynte ofte ved kanten på spant. Når sveiserne først satte igang ble det ofte til en større jobb før skaden var skikkelig utbedret. Å bare lappe holdt en kort stund.

Men sterkt er det ja.

Du trenger sidepontongene rundt skroget for oppdrift og noe å sitte på. Ville forhørt meg med de som produserer slike båter om de har tro på at det vil gå med utenbordsmotor. Tenker på at dieselmotor med gear, jet og krokstativ vil bli fjernet. Mye vekt. Det finnes noen med utenbordsmotor originalt, men de ble bygget for slike løsninger.Kan godt være det går helt fint, men greit å vite før du setter i gang.

Synd jeten er fjernet, da det er bare en drøm å manøvrere med og helt ufarlig å gå oppunder f.eks dykkere i overflaten. Litt uvant til å begynne med, men fikk du god opplæring var det bare en drøm.Vi vippet oss over bord fra begge sidene og fikk løftet flaskene av da vi var oppe igjen og klatret opp akter. Var det erfarne dykkere kjørte vi de om bord, men det trengtes både trening og god erfaring før det ble brukt på folk. Ville ikke prøvd det med en utenbordmotor nei.

Edited by Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ethafoam er veldig bra, men ektremt dyrt, så ville ikke satset så mye på det. XPS isopor er nok greit til å ha inni der, lett og formere som du sier..

Ja tror det blir XPS jeg kommer til å gå for. men kommer til å holde øyene oppe for Tunell isolasjon. dette vet jeg med sikkerhet at er perfekt til en slik pute. har ikke peiling på hva det er laget av, men husker som liten pleide vi å lage små leke båter av isolasjons platene, og hadde elektromotor som fremdrift:)

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Ser spennende ut. Veldig sjeldent man ser fine mob båter. 

Kom over denne for en tid tilbake http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=4742882&finnkode=60202249

En av de bedre jeg har sett og til en fornuftig pris

 

Ja det håper jeg det blir å:) Kjerringa bare rister på hodet når jeg snakker om den, men ho vet jo at jeg så å si alltid får til det jeg går å funderer på. Satt akkurat å søkte på Alusafe, og begynner å lure på om min kanskje er av den produsenten. så veldig mye likheter i den du fant på Finn, i forhold til andre produsenter. synes det uansett er merkelig at jeg ikke har funnet noen ID plate på båten.

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Før du bruker for mye penger på den ville jeg sjekket bunnen med en fagmann. Skroget var sterkt da det ble levert ferdig, men kontinuerlig landstrøm i saltdrev(kanskje med en ørliten overledning i kontakter etc), stadige bunnslag etter hopping og stål (skruer etc.)som ble liggende igjen i bunnen gjorde tilslutt at noen av skrogene var såpass svekket at de begynte å sprekke. Så det og av og til fra undersiden hvor de bulte innover mellom spantene. Sprekken begynte ofte ved kanten på spant. Når sveiserne først satte igang ble det ofte til en større jobb før skaden var skikkelig utbedret. Å bare lappe holdt en kort stund.

Men sterkt er det ja.

Du trenger sidepontongene rundt skroget for oppdrift og noe å sitte på. Ville forhørt meg med de som produserer slike båter om de har tro på at det vil gå med utenbordsmotor. Tenker på at dieselmotor med gear, jet og krokstativ vil bli fjernet. Mye vekt. Det finnes noen med utenbordsmotor originalt, men de ble bygget for slike løsninger.Kan godt være det går helt fint, men greit å vite før du setter i gang.

Synd jeten er fjernet, da det er bare en drøm å manøvrere med og helt ufarlig å gå oppunder f.eks dykkere i overflaten. Litt uvant til å begynne med, men fikk du god opplæring var det bare en drøm.Vi vippet oss over bord fra begge sidene og fikk løftet flaskene av da vi var oppe igjen og klatret opp akter. Var det erfarne dykkere kjørte vi de om bord, men det trengtes både trening og god erfaring før det ble brukt på folk. Ville ikke prøvd det med en utenbordmotor nei.

 

Ja du sier noe der. har foreløpig funnet et lite hull i skroget som har kommet pga korrosjon. så vet jeg blir nødt å gå over hele skroget før jeg i det hele tatt tar noen flyte test på den:) 

Punten rundt blir absolutt ett must, så denne er det høy prioritering på.

Kjenner noen som jobber i Norsafe, så skal forhøre meg med dem. Men ut ifra folk som jeg har pratet med så mener de at det ikke bør være noen problem å sette på en utenbords motor, så lenge man forsterker akterspeilet. som du sier så er jo båten blitt betraktlig lettere og CG blir jo ikke lenger der den var, men dette kan jo eventuelt løses ved å bruke den opprinnelige dieseltanken som ballasttank.  Uansett så blir nok mye prøving og feiling. og i værstefall får jeg se meg etter en passende innenbordsmotor og drev. Blir ikke til å sveise igjen hullet i hekken hvor jetten var montert. Bare bolte fast en plate slik at man fortsatt har muligheten til å motere jet.  

Ja har ofte sett Norsafe når de er ute å tester båtene sine, og det virker utrolig morro og kjekt med hvor lett di manøverer:)

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Bare for å tenke litt annerledes: Hva med å bygge "putene" av aluminium med litt tykkelse, og avslutte med stitebaner fra lastebildekk ytterst som fendring? Grovt, solid og muligens billigere enn å få laget nye puter....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bare for å tenke litt annerledes: Hva med å bygge "putene" av aluminium med litt tykkelse, og avslutte med stitebaner fra lastebildekk ytterst som fendring? Grovt, solid og muligens billigere enn å få laget nye puter....

har tenkt tanken faktisk. Samtidig lage til skott I "puten" for oppbevaring av diverse slag. Men hadde Vært kjekt å hatt en pute man ikke trengte å være redd for som tålte en god støt. Vet jo aldri når man må borde ett fartøy

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde noen reserveblåser til å erstatte pontongene med hvis en av de punkterte. Var noen store fendre med feste for tauverk. Ikke uten grunn de gikk vekk fra de luftfylte.

men det var noe tøffere bruk og da.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde noen reserveblåser til å erstatte pontongene med hvis en av de punkterte. Var noen store fendre med feste for tauverk. Ikke uten grunn de gikk vekk fra de luftfylte.

men det var noe tøffere bruk og da.

Ja blåser kunne også ha gått om jeg fant noen som var sylindriske slik at det ikke ble for mye åpning mellom hver av dem. men har til nå ikke funnet noe av interesse.

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Hør med Maritime Partner i Ålesund om ikke de kan hjelpe deg noe videre.

Tidligere solgte de, eller firmaet Ufas som var før de noen båter som het Seabear 23 og kanskje det er en eller annen hos de som kan hjelpe deg på rett spor videre i jakten på opprinnelse og tips til å få båt av denne?

En epost med bilder hjelper kanskje?

 

http://maritime-partner.com/about-us/contact/main-office

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...

Hør med Maritime Partner i Ålesund om ikke de kan hjelpe deg noe videre.

Tidligere solgte de, eller firmaet Ufas som var før de noen båter som het Seabear 23 og kanskje det er en eller annen hos de som kan hjelpe deg på rett spor videre i jakten på opprinnelse og tips til å få båt av denne?

En epost med bilder hjelper kanskje?

 

http://maritime-partner.com/about-us/contact/main-office

Meget godt tips. takk skal du ha:)

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Skjer det noe nytt her da?

Nei svært lite desverre. Båten er pakket inn for vinteren mens undertegnede leter opp materialer og løsninger på hvordan den skal bli en gang i fremtiden:)  

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...