Jump to content

Hvilken frostveske i toalett?


Maika

Recommended Posts

Bør man tenke på materialkvalitet på septiktanken også før man hiver på frostvæske?. Tenker da spesielt på aluminiumstanker..??

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

I likhet med Gulborg så har jeg tømt spylervæske i skåla og kjørt pumpa. Har fungert finfint.

Spylevæske innholder isopropanol og etanol. Begge disse væskene er flyktige og vil dampe bort etterhvert. Da er frostbeskyttelsen borte. Isopropanol og etananol (sprit) er heller ikke så snille mot gummipakninger og vil kunne tørke disse ut. Så vennligst bruk glycol.

Link to post
Share on other sites

Fin den.

Å bruke "vanlig" frostvæske bør unngås. Dette er gift. Ikke noe å bruke, som til slutt ender opp i fjordene våre.

Tror nok at dette utgjør en stor forskjell på miljøet og bør selvfølgelig tenkes på, mens dritten vi pumper ut hele sommeren er helt ok.

Ærlig talt, dette mener du ikke?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Spylevæske innholder isopropanol og etanol. Begge disse væskene er flyktige og vil dampe bort etterhvert. Da er frostbeskyttelsen borte. Isopropanol og etananol (sprit) er heller ikke så snille mot gummipakninger og vil kunne tørke disse ut. Så vennligst bruk glycol.

Jeg ser den. Må understreke at jeg bare bruker det som siste gjennompumping, dvs jeg pumper pumpa tørr med spyleveske. Så det jeg vel egentlig gjør er å kjøre gjennom noe som lukter godt og kverker noen bakterier og i praksis lar jeg pumpe/system stå tørt gjennom vinteren.

 

Lar ikke skåla og pumpa stå fulle av spylerveske mao, eller noen annen veske, hvorfor skulle man gjøre det egentlig?

 

Alternativet mitt ville være å bare la det stå tørt. kjøre gjennom med en god skvett matolje for å hindre uttørking eller noe...

---------

 

Skal ligge ute i vinter, pleier å ha varmekabel rundt gjennomføringene, men tror jaggu jeg skal følge Framtida sin løsning med frosveske eller spylerveske i ventilene/gjennomføringene i tilegg, pluss varmekablene. Men kanskje bare tull da det skal gjodt gjøres at det fryser pga sjøtemperaturen, men en liker jo å være sikker og litt til...

 

Ang flyktighet så vil en vel neppe ha grådig stor avdamping inne i ventiler osv. Kan evt rote i barskapet og spandere på noe av den spriten som en aldri kommer til å drikke opp. Har ei flaske genever og noe appelsinspritgreier som har vært hyllevarmere i flere år og nok egner seg bedre som dass og ventilsprit enn noe annet ;-)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder flyktige vesker som isopropanol og etanol i vindusviskerveske så må det ta veldig lang tid før disse tørker ut. Høst og vinter med lav temperatur og ofte høy luftfuktighet gir langsom uttørkning. Septiktanken er lukket. Steng utløpsventilen og legg folie over toalettet. Lufte punktet kan også gjøres tett med plastfolie og maskeringstape. Når det gjelder vanlig frostveske så er vel den giftig og bør ikke pumpes i havet. Dette er ikke noe som kommer fra kroppen og kan ikke sammenstilles med septikkavfall.

Hva er frostpunktet for vanlig vinduspylerveske?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Tror nok at dette utgjør en stor forskjell på miljøet og bør selvfølgelig tenkes på, mens dritten vi pumper ut hele sommeren er helt ok.

Ærlig talt, dette mener du ikke?

Ganske stor forskjell på Glykol og kloakk. Den ene er gift og den andre gjødsel. Prøv å gi et par skjeer Glykol til katta, og se hva som skjer. Tror ikke fisk og annet liv I havet setter mer pris på Glykol. Mener bare at når det finnes miljøvennlige alternativ så ser jeg det som en selfølege at vi bruker det.

Eller mener båtfolk det er ok å slippe gift ut I havet?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hva forskjellen egentlig er på vanlig frostvæske, og de spesialfrostvæskene for wc som båt og campingbutikker pusher?

Hvis det er de store, røde kannene du sikter til, så er dette en giftfri type som f.eks. brukes til ekstra sikring av trykkvann-systemet, ferskvannstank o.l.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Tipper det er noe slikt som var tanken: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Frostvaske-2000034950/?artId=361644

Jeg har kjøpt en slik til do/septik, men har ikke funnet ut hva som er så spesielt med den.

Ja, det var denne eller tilsvarende jeg tenkte på

 

 

Hvis det er de store, røde kannene du sikter til, så er dette en giftfri type som f.eks. brukes til ekstra sikring av trykkvann-systemet, ferskvannstank o.l.

Den har jeg ikke vært borti, er det nødvendig hvis man tømmer så godt man kan og lar kranene stå åpne?

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Selve vannanlegget har jeg aldri gjort noe med før vinteren utover å løsne noen slanger her og der, nær pumper osv og sørge for at det er sånn passe tomt. Det meste er i plast og når det stort sett er tømt så er det plass nok for litt ekspansjon om det ligger noen vannskvetter og og der. Har aldri pleid å gjøre noen større jobb utav det og har aldri opplevd noen problemer med det heller. 

 

Å fylle det med kjemikalier vil jeg helst unngå. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...