Jump to content

Ombygging fra Flybridge til tak på Halco 26.

Jayro90

Recommended Posts

Hei, jeg har kjøpt meg en Halco 26 med Flybridge.

Taket har en mindre lekkasje og noe må gjøres allikevel, ønsker å bygge nytt tak ut av flybridgen.

Skjære av kåpen samt å bygge et skikkelig tak på fundamentet som allerede står fra før.

Syns flybridgen er fin utseende messig men er upraktisk og passer ikke mitt bruk, resten av båten er en del arbeid med men den er i bra bruksstand og var "det jeg ville ha".

Prøver å få tak i Meranti BS-1088 på min lokale trelast og handel av glassfiber skjer etter planen i slutten av måneden.

Er det noen som noen har erfaring med dette?

Tegninger på Halco er noe jeg ikke har tilgjengelig så det blir jo måling med målebånd og en tilpassningsprosess.

Det letteste hadde jo vert å bytte hardtop/tak med en Halco eier som er interessert i å ha flybridge på sin.

Noen som har kontakter som er interessert i det?

I utgangspunktet er bygging planen problemet er at båten ligger på sjøen og det er jo feil årstid å jobbe ute med slikt :diving:

Har ikke særlig med alternativer... båten skal stå på sjøen til våren før jeg har mulighet til å ta den opp å gjøre den klar til sommersesongen.

Hadde vert fint med ideer. :smiley:

bilde

Redigert av Jayro90 (see edit history)

Hei.

Dette er et spennende prosjekt. Var for noen år siden inne på samme tanke, men motsatt løsning. Her var det ønske om flybridge. Båten er 29 fot, men var en av de første som ble laget med 29 fot. Den gangen ble det brukt samme overbygget som på 26 fot.

Nå tror jeg det blir en for omfattende jobb å gå over til flybrigde.

Det vill vert bra med flere bilder av båten.

• 2 uker senere...

Har ikke begynt enda, mulig jeg får produsert et tak i rustfritt stål eller aluminium gjennom jobben.
Vi leker litt med tanken men ting er enda på vent :) 
Kan godt møtes på sartor en dag ja, bare kjekt å ha et utgangspunkt så tegningen vil nok hjelpe. 
Når passer det?
Er ledig etter kl 15 på lørdag denne helgen om det er en mulighet rundt den tiden?

Har ikke begynt enda, mulig jeg får produsert et tak i rustfritt stål eller aluminium gjennom jobben.

Vi leker litt med tanken men ting er enda på vent :)

Hvorfor ikke lage taket i sandwichkonstruksjon med f.eks 20 mm divinycell kjerne, da får du et lett og ferdig isolert tak samtidig som du vinner inn høyden som bjelkene tar i dag. På denne måten får du også enkel tilpassing av taket da takplaten støpes mot bremmen sto står igjen etter at flybridge er fjernet. (Kuttelinje i overgang mellom hvit og sort gelcoat) Se skisse under.

bilde

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...