Jump to content

Kan jeg bruke messingbolt i bronse eller kobber innsats?


larsen2000

Recommended Posts

Hei Larsen!

 

Det med 10 års intervall er nok et generelt råd, ville ikke hengt meg for mye opp i det. Poenget er jo tilstanden på komponentene.

 

Og så er det jo det at messing ikke er messing, det kan du lese mer om her: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomføringer-og-annet-av-metall-i-båten/

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nei. Hva skal man ellers bruke? Temaet er i tilfelle galvanisk korrosjon, og da vil arealet av anode / katode ha mye å si. Messingen vil bli anode i dette tilfellet, men siden skruene har et veldig lite areal i forholdt til messingen vil det holde lenge.

Link to post
Share on other sites

Hmm.. jeg har montert en slik messingbunnplugg og skruvet den fast med 3 syrefaste skruver og en god klatt tec7.. er det uheldig og bruke syrefaste skruver mot messing ?

Det er minimal forskjell i spenningspotensiale mellom messing (-0,2V) og Syrefast (-0,25V), så det går greit å benytte syrefaste skruer i messingpluggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...