Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Hehehehe, du er jo langt på vei nå da:-)

Jeg har nå koset meg i tre timer med å klippe til duk....:headbang:

Tabben jeg nå har gjort er å la alle lagene med duk litte der de skal være.... Og tar jeg de bort får jeg de aldri på plass på samme sted igjen... Ble ett lappeteppe ut av en annen verden... Så satser på å bare dynke det godt med epoxy og jobbe det inn i alle lagene... Pleier alltid å legge ett lag med epoxy på divinycell`en før jeg legger duken på, men denne gangen prøver vi å legge det tørt...

 

Link to post

Det går nok det også, men du bør nok blande lite av gangen,  ellers rekker du ikke å mette porene på divinycellen før epoxyen geller. Hold temperaturen lav mens du jobber, så får du litt lengre geltid. 

 

Ellers har jeg fått demontert fra båten. Satt alle platene fast med skruer først, deretter skrudde jeg fast godt med avstivning innvendig slik at den holder fasongen. 

DSC_0715.JPG.141618fc3e21f994c908d714d56ce6e7.JPG

 

Så ble kassa bært ned i garasjen for videre bearbeining

DSC_0716.JPG.cb6db8a05a20f858416e511bc8b6d4bb.JPG

 

Maskerte over gelcoatflatene før støping, deretter tok jeg ut en og en skrue og forsenket slik at jeg fikk laget gode radier 

DSC_0717.JPG.950f3d5dbd57895888a0475895a8daa0.JPG

 

Så ble det et lag med csm i alle hjørner 

DSC_0719.JPG.c79c2d59bb7954365cc66c0100c4522d.JPG

Link to post

Liker det jeg ser på bildene :yesnod:  når du nå har tatt kassa av båten er sparklejobben mye lettere.  

Jeg har igjen hvert med på å dokumentere noen vedhefts prøver. Da var det polyester på upusset gammel overflate av  normal laminat ( flere år gammel) så pusset og tilslutt vinylester på pusset.  Resultatet var igjen ganske overraskende . 

Vinylester hadde ikke noe merkbar bedre heft....  lite forskjell på pusset og upusset men det forklares litt med at gammelt laminat hadde en veldig lav vokstilsettning. ( gode brannegenskaper).   Resultatet ble ca 85-90 % fiber i avlivningen sonen.  Igjen en bekreftelse på at det blir en oppløsning ned i gammelt laminat . For oss som ikke er kjemikere blir resultatet noe mer en bare en overflateliming. Kjemisk binding ?

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Knude skrev for 2 timer siden:

Liker det jeg ser på bildene :yesnod:  

Jeg tar det som et kompliment  :thumbsup:  

 

Når det gjelder heft til gammel støp er dette meget interessant. At vinylester ikke hadde merkbart bedre binding må jeg si var en smule overraskende, men ikke desto mindre verd å merke seg! 

 

Dette du er inne på med kjemisk/mekanisk binding er også veldig interessant.. Når jeg drøftet dette med karen som driver Svas Kjemi (som åpenbart er oppegående på kjemidelen!) hadde han følgende betraktning om polyester på epoxy, kontra polyester på gammel polyester: Når man støper på et gammelt laminat (av polyester) med polyester vil styrenet løse opp noe av det øverste skiktet i laminatet, dermed får man til en viss grad også kjemisk binding. Når man støper med polyester på epoxy vil man ikke få denne kjemiske bindingen. 

 

Jeg er heller ingen kjemiker, men tillater meg å tenke litt høyt Det jeg lurer på er om det er mulig å dra dette litt lenger. Hva om man pensler ren styren på det gamle laminatet en stund før man støper? På den måten vil kanskje styrentet få tid til å bløte opp ytterskiktet litt bedre før støp. Nå løser jo teoretisk ikke styren opp herdet polyester, så kanskje det hadde vært enda bedre å vaske overflaten med MEK før man støper? Det er vel det sterkeste løsemiddelet på herdet polyester. 

Link to post

Hmmm, dette med å feste kassen er interessant.

skal jo igang med det samme selv.

jeg landet på å bruke Denne fra Wurth: https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/lim/powerbond-karosserilim

samt åtte M12 bolter som skal dra alt sammen. 

Siden dette limet inneholder 1-2mm store partikler får man en grei tykkelse på limflaten.

Men vil dette være godt nok? 

Dracoen er vel støpt med Polyester, og min plattform er laget av Epoxy.... 

Sorry for litt kupping av tråd Komodo?

Link to post

Det er betryggende å høre Nils, lurte på om du var der ute :giggle: Ps: Du får komme med reimhjulet ditt en dag (blir borte noen dager nå, så du får drøye til nærmere helgen i tilfelle).

 

Tim: Ikke noe problem med kupping, like relevant dette! Måten du monterer plattformen er nok den sikreste. Jeg har grublet litt på akkurat dette, men for min del tror jeg det vil holde med å støpe, siden jeg får støpt på så stort areale. Men det er mulig jeg helgarderer litt med noen skruer, stag, e,l, tar det der litt på sparket. Men hvis jeg skulle skrudd som du sier tror jeg at jeg ville støpt en flens med ekstra mange lag duk langs kanten for å skru i.

 

Ellers har det ikke vært den helt store framdriften her i dag, men jeg har fått støpt og skrudd inn en ny avstivning av kassa, fjernet treramma den er bygd på, og slipt og sparklet innvendige hjørne.

 

Ny avstivning på plass, og gammel ramme rives ut

DSC_0721.JPG.d847a94773cab7e0e75b3e0d8002b85c.JPG

 

Så var hjørner sparklet og slipt, og klar for støping :thumbsup:

DSC_0722.JPG

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Komodo skrev 8 minutes ago:

Jeg har grublet litt på akkurat dette, men for min del tror jeg det vil holde med å støpe, siden jeg får støpt på så stort areale. Men det er mulig jeg helgarderer litt med noen skruer, stag, e,l, tar det der litt på sparket. Men hvis jeg skulle skrudd som du sier tror jeg at jeg ville støpt en flens med ekstra mange lag duk langs kanten for å skru i.

 

Ellers har det ikke vært den helt store framdriften her i dag, men jeg har fått støpt og skrudd inn en ny avstivning av kassa, fjernet treramma den er bygd på, og slipt og sparklet innvendige hjørne.

 

Flott arbeid :thumbsup:  Artig og lærerikt å følge :thumbsup::thumbsup:

Arealet er stort men er ikke det svakeste punktet at "peal" kreftene har et sted å starte

(da mener jeg mer typisk å nevne det mist sterke og ikke at du har et svakt punkt... eller er det meg som er for konservativ... igjen   :wink:  ))

 

10cm snø/sludd og masse vind på den blide sørlandskysten i dag, våt inn til skinnet...  på Hvaler var det vel vårlig siden du fikk støpt :thumbsup:

Link to post

He he, ja sommer her på Hvaler nå vettu :giggle: Har kassa i oppvarmet garasje, så det går uansett bra.

 

Ellers helt enig i det du sier om svakt punkt. Det er jo selvsagt slik at en eventuell avrivning vil starte ett sted og fortsette å sprekke opp. Jeg tror jeg begynner med å støpe kassa fast, så ser jeg litt an. Får vel en litt annen følelse av helheten da. Vedhefttesten som Knude skrev om tidligere i dag er jo imidlertid godt nytt! Men jeg tipper at jeg kommer til å sette inn et par stag slik du har skissert.

Link to post

Hei!

Har lest denne tråden med skrekkblandet fryd&fornøyelse ettersom jeg vurderer å gjøre en lignende øvelse med et vrak av samme båt selv, om prisen blir riktig.

 

Jeg tenker riktignok i retning helt akterspeil og brakett til motorfeste da jeg innbiller meg at dette må være enkleste og billigste løsningen, evt kutte akterspeil tilsvarende stormer marine, men legge til en vegg som kan fungere som seterygg for benk, men hva mener folket her er beste løsning for å plugge drevhullet? Kanskje like greit å bygge hele akterspeilet, med knær og forsterkninger opp på nytt?

 

Hvor mange timer brukte du på jobben innvendig, komodo, dvs det meste unntatt kassen og jobben med akterspeil? 

Link to post

Moro at du følger med Morpho79! 

Timer har jeg heldigvis ikke telt, så det aner jeg ikke. Men nå er det jo flere veier til Rom, og det er nok mange måter å gjøre dette raskere. En av årsakene til at jeg har lagt så mye arbeid i skroget er at jeg fant mange skader når jeg begynte å slipe rent. Og så liker jeg ikke å gjøre ting om igjen, så da vil jeg heller gjøre det skikkelig første gangen. 

 

Jeg hadde først tenkt å montere brakett, da jeg anså det som enklest og raskest. Men så ble jeg anbefalt å lage en slik kasse og at det ikke nødvendivis var så mye jobb. Pga oppdriften valgte jeg den løsningen.  I etterkant ser jeg at det allikevel er mer jobb. Det går nok også raskere å bygge en motorbrønn inn i båten. Bare vær obs på at det stjeler litt plass, så da bør du ha en mindre konsoll. En skikkelig renonvering av akterspeilet ville jeg uansett ha gjort. Riv vekk alt gammelt og støp igjen hullet, det er ikke det som suger tiden her. 

Link to post

Det har vært dårlig framdrift i prosjektet i det siste. Mye sykdom og elendighet i heimen, i tillegg har vi vært på reisefot noen dager. 

 

Har allikevel fått ruslet litt innimellom, og nå er endelig motorkassa ferdig støpt i alle sammenføyninger. 

 

DSC_0752.JPG.8b52d9ea42296944b2b34a9ea06bd06e.JPG

 

 

Skal se om jeg får tid til å legge ut noen flere bilder og beskrivelser av prosessen etterpå om det er av interesse. Det er en mild uttalelse å si at dette har tatt mer tid enn først anslått :blush:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

He he, ja det er noe med det der dieselfan, ting tar tid :giggle: Det ble ikke tid til noen bildeoppdateringer i dag, prøver igjen i morgen. Fikk sparklet litt på akterspeilet, så det neste blir å legge på et lag med duk over hele speilet før kassa skal på. Skal også forsterke med x-antall lag øverst der det kan bli aktuelt å stage (der trebjelken er).

Link to post

Hmm. Det er vel vanskelig å tolke det som noe annet enn en sterk advarsel mot å montere den kassa bakpå der :giggle:  Båten i annonsen du linker til ser jo ikke ut i måneskinn, det har vi jo vært inne på før. Jeg oppfatter det slik at du er rimelig klar på at jeg er i ferd med å gå på en alvorlig smell ved å montere den kassa jeg har laget. Må si at det sitter langt inne å kaste den nå og lage en brakett isteden...

Link to post

Komodo  -  du har ett konsept, du har et bruksområde og du skal lage noe som dekker bruksområdet ditt og det ferdige resultatet skal fylle en funksjon.

Bare det å foreslå en brakett tyder på at man ikke kjenner det grunnleggende i hele konseptet...

 

Kan kun finne ett eneste argument mot kassa di og det er hummerbestanden.... 

Link to post

Jeg forstår ikke hvorfor kassa ikke skal kunne fungere bra. Selvfølgelig vil Komodo både lage den solid nok og sørge for at den sitter fast.

 

Nå er jo ikke dette et vanlig båtskrog, men når en bygger innvendige hjørner i et skrog er det vanlig med godt avrundete oppbygde hulkiler. Det får en for eksempel til ved å bygge innvendig hulkil med et skummateriale og dekke med flere lag GRP som ender et stykke ute på flatene. Ellers kan slike hjørne lett bli svake punkter ved harde bølgeslag.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Bertramsen: Jeg har tittet en gang til på den annonsen der nå, og jeg er stygt redd for at du har litt rett. Ikke umulig at dette kommer til å se helt corny ut :rolleyes: Men men, nå er den konstruert og framstilt etter råd fra denne tråden, så nå får det bare stå til. Det blir det praktiske som blir fokus her. Det kommer dessuten til å bli litt forskjell. En ting er at kassa på båten i annonsen er lengre, en annen ting er at den ser ganske annerledes ut med HT, kalesje osv. Vi får bare se hvordan det blir :giggle:

 

Lovte noen flere bilder om det var interesse for det. Nå har det vel ikke vært den helt store etterspørselen, men jeg legger nå inn noen bilder allikevel. 

 

Utvendig var det altså lagt et lag CSM. Dette ble slipt plant, samtidig var det en del skruehull fra montasje av platene som måtte sparkels før videre støping. På bildet har jeg forsøkt å få fram høydeforskjellen mellom gelgoaten på platene og støpen i sammenføyningene.59011e2be7761_26_04_1701.JPG.98976c642e5589af622a37999efd0566.JPG

 

Etter å ha sparklet la jeg på to lag med duk. Først et lag 450g CSM, deretter et lag 600g biaxial. Det gir totalt tre lag matte utvendig i sammenføyningene. I hjørnene ble det godt med overlapp, men det blir stort sett under vannlinja, så litt høydeforskjell vil ikke bli synlig.

59011f4ab5bf7_26_04_1703.JPG.d00b15ebd155777392dd1a71718bf585.JPG

 

Matte tilpasses...

59011f6cd354a_26_04_1704.JPG.20821628e266b46a96269e99ae14c1d1.JPG

 

Dette er strimlene som skal i hjørnet bakerst. Først et lag CSM som er ca 30cm, deretter 8 lag med 600g biaxial rovingduk. Alt ble lagt vått-i-vått. Medregnet det første laget ble det altså totalt 10 lag der. 

59011f9640b18_26_04_1706.JPG.8634d6e017c97e725719298da56ecc7d.JPG

 

I de vertikale hjørnene valgte jeg å legge litt færre lag. Som man ser av bildet har jeg tilpasset 3 strimler med CSM og 3 strimler med roving. Etter å ha rullet ut dette ble det imidlertid litt polyester til overs, så jeg bråklipte til to strimler ekstra med 450g CSM til hver side.

59011f9d432c1_26_04_1707.JPG.3a36d53a2ea86a3a3a4e304d52803d8f.JPG

 

Og dette er strimlene til de tre langskjøtene i bunn. Det er altså en strimel med CSM, og 6 strimler med roving til hver skjøt. I tillegg ble det tre smale CSM strimler for å fylle opp litt i midten. Oppdaget at jeg hadde sparklet den overgangen litt dårlig. 

59011facb9b81_26_04_1708.JPG.a20e37302e70268a959808952273097f.JPG

 

Her er et bilde som viser hvor godt den biaxiale matta former seg til underlaget. Den er litt mer uhåndterlig å legge ut enn CSM da den har lett for å miste fasongen, men når man legger den ned på underlaget former den seg suverent til alle mulige fasonger. Nå var jo ikke akkurat denne formen så vanskelig, men den legger seg veldig godt til i hjørnet.

5901221b3bdae_26_04_1709.JPG.d92ec9ba82f4e8c57faadef3ad39deb9.JPG

 

Strimlene legges opp med gradvis økende bredde. Etter tips fra Knude og Karl Norge har jeg på forhånd lagt et lag CSM med størst bredde for å sikre binding mot den allerede utherdede polyesteren.

590122f627869_26_04_1710.JPG.74def9e512f98010b25e1ee3e07b4f2b.JPG

 

Og dermed var alle skjøter ferdig laminert.  Kun renskjæring og mattsliping gjenstår før kassa kan limes på :thumbsup:

590123f5e0642_26_04_1711.JPG.6829fd4f204bf1ad48b798b629862d48.JPG

 

En liten kontroll av glassfiber og polyester viser at glassprosenten er over 50 på de siste lamineringene. Det siste støpet var hjørnene som vender ut. Der veide jeg glasset til 630 x 2 = 1260 gram. Til det valgte jeg å måle opp 1500g polyester. Etter å ha rullet ut alle strimlene stod jeg igjen med 335g polyester (boksen veier ca 75g). Det gir altså et forbruk av 1165 gram polyester på 1260 gram glassfiber, så det må vel være bra?

590123fb69166_26_04_1712.JPG.3b5d2f7c8aacecbbb8f17173d241723f.JPG

 

Det neste blir å støpe kassa fast i akterspeilet. Men først vil jeg som tidligere nevnt legge et lag glassfiber over hele akterspeilet. På den måten blir all innstøpingen "grønn støp", og jeg vil etter min teori få full vedheft mot hele flaten på det gamle akterspeilet. Men først måtte jeg sparkle opp litt bedre radier i de skarpe hjørnene. Sparkelen på bildet var et nytt eksperiment med hjemmelaget sparkel. Blandet 1kg polyester med en hel haug biter av oppklippet glassfiber. I tillegg rørte jeg inn slipestøv fra innvendig i båten til konsistensen ble passe. Dette ble mildt sagt ikke helt vellykket, men etter mye møye fikk jeg dandert det sånn tålig. I tillegg ble det lagt ett lag til med BT langtrådet glassfibersparkel over for å jevne ut, så da ble det greit. Så nå er det klart for å støpe over :smiley:

590124000dd46_26_04_1713.JPG.a0e61a2b27fe9e272d73e830a6eb8bb4.JPG

 

 

Link to post
Komodo skrev 13 minutes ago:

...

Jeg har tittet en gang til på den annonsen der nå, og jeg er stygt redd for at du har litt rett. Ikke umulig at dette kommer til å se helt corny ut :rolleyes: Men men, nå er den konstruert og framstilt etter råd fra denne tråden, så nå får det bare stå til. Det blir det praktiske som blir fokus her.

...

Lovte noen flere bilder om det var interesse for det. Nå har det vel ikke vært den helt store etterspørselen, men jeg legger nå inn noen bilder allikevel. 

For oss som ikke har stort å bidra med når det gjelder båtbygging, men som allikevel syns det er forferdelig morsomt å følge slike selvbyggertråder i det stille, så er det godt å se at du følger dine egne veier Komodo, det er bare å fortsette med det :thumbsup:.  Nå blir det ihvertfall sånn du vil ha det.  Vil også si at alle de gangene du "tenker høyt" her, så er det noen som lærer noe.  Om ingen andre, så ihvertfall meg... dagens leksjon var altså hvordan finne glassprosenten, takk skal du ha :wink:.

Link to post

Du gjør skikkelig gjennomført arbeid både med prosjekter og prosjekttråder, Komodo. Det skjal du ha for, Og jeg får vel bare beklage at jeg ikke kom med dette før du hadde kommet så langt, men det var liksom først nå jeg så hvor det bærer hen. Jeg gikk tilbake på side 7 og sjekket hva du hadde svart den gangen, før jeg postet min skepsis. Jeg skjønner godt hvis du ikke vil endre noe nå når du er så langt på vei. Klarer likevel ikke å la være å si at du kunne ganske enkelt fått dette like fint som den Oceancraften avbildet tidligere her, ved å heller forlenge skroget ditt og så bygge en ny vegg innenfor. Tror til og med at det ikke ville vært så veldig mye mer jobb enn å gjøre ferdig kasseløsningen din.

Redigert av Bertramsen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...