Lady E Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Hei. Jeg/vi liker både bildene og tekstene dine Komodo, at du ikke fikk noen tilbakemelding på din invitasjon på å legge ut flere bilder er bare å legge seg flat for, vi liker det vi ser. Jeg har selv lekt meg litt med glassfiber og polyester opp gjennom årene så jeg vet litt om hva arbeid som ligger bak, og med all den kommunikasjon og dokumentasjon som du legger ut så er det bare fantastisk. Jeg har lest alle trådene dine gjennom mange år. Stå på videre, den båten din kommer til å bli så sterk at du kan trille den nedover en fjellside, sjøsette og kjøre vider når du kommer ned. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Bertramsen skrev for 7 timer siden: Du gjør skikkelig gjennomført arbeid både med prosjekter og prosjekttråder, Komodo. Det skal du ha for. Så sant som det er sagt. Veldig nyttig for alle oss som drømmer om å bli båtbyggere, og har en masse rare og unødvendige spørsmål på veien. Komodo skrev for 9 timer siden: Det neste blir å støpe kassa fast i akterspeilet. Men først vil jeg som tidligere nevnt legge et lag glassfiber over hele akterspeilet. På den måten blir all innstøpingen "grønn støp", og jeg vil etter min teori få full vedheft mot hele flaten på det gamle akterspeilet. Det laget du legger mot akterspeilet gir grønn støp for kassa. Men laget du legger mot akterspeilet vil vel ikke få grønn støp mot det gamle speilet. Og da er du vel like langt? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Takker så mye for alle gode ord Tolker det dit at det er interesse for litt bilder selv om ikke framdriften er all verdens Bertramsen skrev for 19 timer siden: ... jeg får vel bare beklage at jeg ikke kom med dette før du hadde kommet så langt, men det var liksom først nå jeg så hvor det bærer hen. Jeg gikk tilbake på side 7 og sjekket hva du hadde svart den gangen, før jeg postet min skepsis. Jeg skjønner godt hvis du ikke vil endre noe nå når du er så langt på vei. Klarer likevel ikke å la være å si at du kunne ganske enkelt fått dette like fint som den Oceancraften avbildet tidligere her, ved å heller forlenge skroget ditt og så bygge en ny vegg innenfor. Tror til og med at det ikke ville vært så veldig mye mer jobb enn å gjøre ferdig kasseløsningen din. Ikke noe å beklage for Bertramsen! Jeg tåler kritikk, og vil faktisk gjerne ha det også. Det er da man reflekterer. Jeg er enig i at den Dracoen i annonsen ser corny ut, og det er godt mulig jeg går på en smell og får samme idiotiske stuk, men det får nå bare stå sin prøve Hovedpoenget er at den fungerer etter hensikten. Men det er jo litt dumt hvis den blir så rar at det ikke er mulig å selge den om jeg skulle få lyst til å gjøre et annet prosjekt en gang. Ellers så er det helt sikkert andre måter å gjøre dette på som er mindre tidkrevende som du er inne på. Jeg hadde neppe gjort det samme igjen. Sette motoren rett på speilet og bygge motorbrønn er nok vesentlig mindre tidkrevende enn dette. Fordelen nå er jo at jeg får mer plass om bord, men deg kunne jeg jo uansett ha oppnådd ved å bruke et større skrog som utgangspunkt... Brakett var den første løsningen jeg hadde tenkt å gå for. Grunnen til at jeg slo fra meg det var manglende oppdrift i hekken. Lady E skrev for 13 timer siden: Jeg har selv lekt meg litt med glassfiber og polyester opp gjennom årene så jeg vet litt om hva arbeid som ligger bak, og med all den kommunikasjon og dokumentasjon som du legger ut så er det bare fantastisk. Jeg har lest alle trådene dine gjennom mange år. Veldig hyggelig å høre Lady E! Nesten så man blir rørt Karl Norge skrev for 10 timer siden: Veldig nyttig for alle oss som drømmer om å bli båtbyggere, Det laget du legger mot akterspeilet gir grønn støp for kassa. Men laget du legger mot akterspeilet vil vel ikke få grønn støp mot det gamle speilet. Og da er du vel like langt? Du er jo en av ressursene på dette Karl Norge, er ikke du båtbygger? Angående ditt andre avsnitt. Mulig du har rett, men teorien min er at når jeg støper et lag over hele akterspeilet får jeg binding mot hele flata. Når jeg støper fast kassa blir det grønn støp mot det laget som er støpt mot speilet, og disse blir hel ved. Dieselfan har tidligere vært inne på det med peeling og det svakeste punktet. Hvis jeg bare støper fast med remser mot det gamle speilet vil (muligens) det svakeste leddet være at jeg kan få en begynnende avrivning i overgangen mellom innstøpingen og det gamle speilet. Når innstøpingen er hel ved med det laget som dekker hele speilet vil jeg eliminere (eller redusere) faren for at avrivningen skal ha et svakt punkt å starte. Ellers så har jeg fått på litt glassfiber på aktespeilet. Det ble et lag 450g CSM over hele samt noen forsterkninger. Et parti på 20 - 30 cm i nesten hele båtens bredde fikk tre ekstra lag med biaxial matte. Området der drevet har sittet ble forsterket med et lag biaxial, og deretter et lag 450g CSM. Det var litt av en utfordring å få lagt det første laget med CSM som dekker hele speilet. Det slo meg ganske fort at jeg burde tapet fast matta hele veien i overkant før jeg begynte å fukte den, men da var det for sent. Speilet luter litt bakover, så matta ville bare ned Jeg måtte gå langt tilbake i mine nordlandske røtter for å hente fram de rette glosene, da gikk det Fikk også lagt på 4 lag CSM der flaggstangholderen hadde stått. Der var det delamineringer tvers gjennom hele laminatet, så her hadde jeg tidligere skjært ut et hull og støpt et par lag fra innsiden. Så da er det endelig klart for å sette på kassa Hadde egentlig håpet på å få gjort det samme dag som jeg støpte på bufferlaget på speilet, men det gikk jo ikke. Det må også renskjæres litt før den settes på. Spørsmålet til forsamlingen er da: Hvis jeg monterer kassa i morgen ettermiddag, må jeg da slipe støpen (på speilet) før jeg støper fast, eller er det bare å støpe videre? Tenker da selvsagt på voksutskilling, men jeg erfarer også at det ofte står ut noen "tuster" eller skarpe kanter med fiber fra det ferske laminatet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bertramsen Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Så vidt jeg vet så skal man kunne støpe videre uten sliping innen 24 timer. Men som du sier selv så står det som regel masse stive tråder opp her og der, så du bør nok helst slipe kjapt over uansett. Sånne luftbobler som lages av slike stive tråder er bare så sykt frustrerende når man støper. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Når jeg bygde jolla mi så slipte jeg lett over med grovt for hånd rengjøre også penslet jeg på litt polyester for å få ny støp Polyester løser jo opp en halv mm av laminatet når man pensler på ny polyester så det smelter jo på en kjemisk måte sammen Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Nja..... det med innen 24 timer avhenger jo litt av hvor mye voks som er i polyesteren du bruker. Jeg hadde fart over med et grovt sandpapir for hånd for å ripe godt opp i overflaten og også fjernet voksen på overflaten. Det blir innteresangt å se kassa på skroget . Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
ivar Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Komodo skrev for 4 timer siden: Jeg er enig i at den Dracoen i annonsen ser corny ut, og det er godt mulig jeg går på en smell og får samme idiotiske stuk, men det får nå bare stå sin prøve din båt blir mer bruksbåt, så da blir stuket av mindre betydning mener jeg Blir uansett spennende å se resultatet når båten kommer på vannet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Karl Norge Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Komodo skrev On 27.4.2017 at 21.54: ...teorien min er at når jeg støper et lag over hele akterspeilet får jeg binding mot hele flata. Når jeg støper fast kassa blir det grønn støp mot det laget som er støpt mot speilet, og disse blir hel ved. Dieselfan har tidligere vært inne på det med peeling og det svakeste punktet. Når innstøpingen er hel ved med det laget som dekker hele speilet vil jeg eliminere (eller redusere) faren for at avrivningen skal ha et svakt punkt å starte. Hvis jeg monterer kassa i morgen ettermiddag, må jeg da slipe støpen (på speilet) før jeg støper fast? Husk at det gamle speilet er 30-40 år. Erfaringen min er at påstøp nærmest kan rives av for hånd. Ingen kjemisk binding. Laminatet legger seg bare inntil det gamle. Motor og kasse skal henge på også ved grunnstøtinger med undervannshus. Alltid slipe mellom støpinger. Er det gått mer enn 24 timer, -mer grundig. Fjern slipestøv og voks. Følg polyesterprodusentens spesifikasjoner, - stadig produktutvikling og nye retningslinjer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Nå venter vi spent på å se båten med kassa på plass . . . Tror det blir bra og at den sitter som støpt . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Det har vært litt annet fokus enn båttbygging i det siste, men det har blitt litt tid innimellom så nå er endelig kassa på Her er kassa plassert på klosser og rettet inn. Det første jeg gjorde når den var på plass var å legge litt langtrådet glassfibersparkel noen steder så den ikke skulle forskyve seg. Deretter la jeg en 50mm brei strimmel langs hele skjøten innvendig pluss vertikalt utvendig hjørne. Så sparklet jeg opp en hulkil innvendig. Neste trinn var å legge fire lag med breiere strimler i de vertikale hjørnene innvendig. Jeg ville sikre at kassa satt godt før jeg fjernet den midlertidige avstivningen. Så ble avstivningen fjernet. Advarsel: Ikke bruk standardblad på feinsaga i glassfiber Denne var forresten veldig kjekk til å slipe hulkil med! Har aldri testet det verktøyet før i dag. Dumt at jeg ikke har tenkt på det før, for det kunne kommet veldig godt med når jeg slipte hulkiler og innvendig i steglister i skroget. Etter at hulkilen var slipt var det å bygge opp med strimler hele veien. La først et lag 600g CSM i 300mm bredde. I bunn ble det i tillegg 5 lag 600g biaxial. I sidene la jeg 3-4 lag, men der var det jo noen lag fra før. Mulig jeg legger noen lag ekstra i sidene slik at det blir en slags flens. Da kan jeg dobbeltsikre ved å skru i tillegg. Og resultatet sett på litt avstand. Ikke så lett å få et godt helhetsinntrykk med alle presenningene osv, men det får komme etterhvert. Det neste nå blir å sette inn to avstivningsskott mellom originalt og nytt akterspeil. Ikke akkurat gjort på et par timer dette her Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøvind Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 En milepæl i prosjektet dette, gratulerer? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Så kult!! Grattis! Dette blir kjempebra???? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Vi gleder oss på dine vegne Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Dette er moro å følge med på. Og det er alltid gøy å få til noe man egentlig ikke kan. Kjør på, dette blir bra! Kom til å tenke på noe når du nevnte avstivning: Du kan jo lage deg en stålbrakett som boltes fast i det opprinnelige akterspeilet til å ta opp momentet fra påhengeren. Den skjuler du inne i kassa, og da slipper du å uroe deg for om selve kassa er støpt godt nok fast. Kassa kan lages tynnere/lettere, siden den da bare skal tåle oppdriften. Men den vurderingen har du kanskje også gjort;) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Gratulerer med denne milepælen . Du har et utrolig pågangsmot! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Takk for det karer, hyggelig Ryttern: Det du er inne på ble også foreslått tidlig i tråden, så det er tenkt på alt. Svaret mitt da var at jeg anså at kompositt burde være sterkt nok i mengder, det er jo tross alt slik de fleste båter er bygget. Men nå har det jo etterhvert kommet så mye skremselspropaganda om å støpe videre på gamle laminater, kasser som ramler av, laminat som kan rives av med henda osv., at jeg for alvor vurderer å sikre kassa med noe av stål. En enkel løsning jeg ser for meg er å legge opp ekstra mange lag med strimler der kassa går mot det gamle speilet slik at det danner en flens. Da kan jeg sikre med skrue og mutter med store skiver, evt. flattstål på hver side. I tillegg har dieselfan flere ganger vært inne på å sette stag av rør mellom nytt og gammelt speil. Det er også en løsning jeg vil tenke litt nærmere på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Bra jobba! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Takker Da blir det vel reimskive snart Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
boble65 Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Den kassa kommer aldri av i din levetid ? vedder penger på at støper du den mer fast med avstivere så sitter den.. ja som støpt? værste som kan skje er jo at den detter av men båten vil jo fortsatt være tett og flyte ? kjør på? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 (redigert) Ja, det var jo det jeg trodde også boble65. Men så har det jo kommet så mange innspill på å bolte fast, stage osv., at jeg har fått litt kalde føtter Ettermiddagens innsats ble derfor å legge noen flere lag med remser. Fire lag til med 600g i bunn, og fem lag til i sidene. Da skulle det være tykt nok laminat til at jeg kan skru i tillegg. Redigert 4.Mai.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Kanskje ikke så mye forskjell å se, men altså litt flere lag. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StorStas Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Komodo skrev 55 minutes ago: Ja, det var jo det jeg trodde også boble65. Men så har det jo kommet så mange innspill på å bolte fast, stage osv., at jeg har fått litt kalde føtter Ettermiddagens innsats ble derfor å legge noen flere lag med remser. Fire lag til med 600g i bunn, og fem lag til i sidene. Da skulle det være tykt nok laminat til at jeg kan skru i tillegg. Hmm, fra et skrivebordsståsted så er jeg litt enig med boble65. Hvor stort areal er det på limflaten mellom kassa og akterspeilet egentlig? 10cm x 250cm eller deromkring? M.a.o. godt over 2000 kvadratcentimeter. Har hørt at epoxy har en holdfasthet over 100kg/cm2, og polyester holder vel mer enn halvparten av det kanskje (?). Ganger man det opp sånn så kan du henge 100 tonn i den kassa før den slipper taket (2000 cm2 x 50 kg/cm2. Ok, det er satt på spissen, og uten hensyn til at belastningen varierer mye på forskjellige steder. Men man kan jo trekke fra en hel del både her og der, og allikevel så høres det ut som du skal være godt dekket. Med skruer i tillegg så blir det bombesikkert da . Om du nå ikke hadde hatt nok av andre ting å gjøre på båten så kunne du testet i praksis. Limt fast en blyant, trepinne el.l. med polyester på et lite areal, en halv cm2 eller så. Da ville du fått et inntrykk av hvor hardt det sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Testing er alltid gøy, så det er ikke umulig at jeg gjør som du sier Ellers er lengden på remsene du ser 1600mm i bunn, og 550mm på sidene, altså 2700mm. Bredden på strimlene varierer mellom 50 og 300mm (fordelt på hver side av fugen). I tillegg kommer jo utsiden av kassa, for ikke å snakke om avstivningsskottene. Skottene vil jo ta opp mesteparten av kreftene fra motoren. Men teorien er jo også at alt skal være grønn støp, det var årsaken til at jeg laminerte minst et lag over hele akterspeilet før jeg monterte kassa. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Sjekket med databladene mine nå. Den epoxyen jeg har brukt (Svas Kjemi) er oppgitt med en strekkfasthet på 84MPa. Polyester fra Reichhold er oppgitt med 50MPa for ortopolyester og 76MPa for Isopolyester. Men alt dette er laboratorieverdier som forutsetter korrekte betingelser (temperatur osv.) og antagelig etterherding i autoklave ved forhøyet temperatur. Altså ikke verdier vi kan regne med å oppnå i et telt i hagen. I tillegg er dette snakk om fasthetsverdier for en maskinert prøvestav av et støpt stykke. I mitt tilfelle vil svakheten være vedheft mot gammelt laminat, altså evnen til å lime. Hvis jeg skal teste noe så må det være å lime mot gammelt laminat. Det beste da er jo å lime fast en dolly og trekke med hydraulisk utstyr for frosiokontroll. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Se forresten denne artige tabellen for sammenligning av styrke for epoxy og polyester. I følge denne tabellen har polyester og kontinuerlig roving altså 8 ganger så høy strekkfasthet som polyester og CSM. Usikker på kilden til denne tabellen. Det kommer jo heller ikke fram hva slags epoxy de bruker her. Denne tabellen for rent resin som jeg har satt opp (og forøvrig lagt ut tidligere i tråden) viser at det ikke nødvendigvis er så veldig stor forskjell på epoxy og polyester. Men nå var jo temaet binding. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.