Bitteliten Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 I og med at dette er under vannlinja og det skal dekkes med bunnstoff var det ikke så viktig med perfekt fargematch og blank finish. Sånn ble sluttresultatet før regnet igjen kom Link to post
dieselfan Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Kjenner følelsen Bitteliten... har reparet en Zodiac og en en 18 fots jeep siste uka, uten Komodos inspirasjon hadde jeg ikke gått løs på jobben med fryd og glede Husk å ikke la maskeringstapen stå på for lenge.... Link to post
Bitteliten Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 I dag har jeg stoffa jolla. Vanlig Biltema bunnstoff. To lag. Så da er rep prosjektet avslutta ? Link to post
Komodo Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 (redigert) Mange takk for rosende ord karer, det varmer Ellers må jeg jo si at du har gjort en fenomenalt god jobb med å reparere jolla Bitteliten Det går alltids an å sette bort slike reparasjoner, men for dere som skal på langtur må det jo være kjekt å tilegne seg mest mulig kunnskaper innen reparasjon og vedlikehold. Man vet jo aldri hva som oppstår av utfordringer på en slik tur. For vår del har vi brukt helgen i båten i finværet. Det har jo rett og slett vært en utrolig helg! Ungene har badet, rodd og kost seg hele helgen non-stop, og det har også blitt anledning til litt dykking og krabbefiske. Nå står det litt sjømat på menyen før helgen er omme, så får vi se om det blir noe framdrift på prosjektet uka som kommer Redigert 3.September.2017 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Komodo skrev On 1.9.2017 at 0.20: Ellers har jeg kommet et hakk lenger med sliping og støping, men selvsagt ikke så langt som jeg håpet... Hadde håpet at jeg skulle vært ferdig med utbedringene i skroget nå, men dengang ei. Skadene i skroget har vært dypere og styggere enn forventet, så det har blitt flere runder med sliping og støping. I tillegg må alle steglistene slipes og sparkles opp, det har jeg så vidt begynt med. Noen bilder. Obs.. og der fikk jeg ikke lov til å laste opp bilder??? Får beskjed om at de må være jpeg osv, men det er de jo... Får prøve igjen siden. Uansett. Har utbedret syv skader i skroget pluss litt av steglistene, og har to store skader samt litt av kjølen igjen, så det skal gå bra. Har også fått tid til å prefabrikere litt mer deler til stagene i motorkassa. Jeg hadde også noen bilder av skrapene som det var snakk om lenger opp, men det får være til jeg får lov til å laste opp bilder Så var det bildene som ikke kom med her da. Knust fiber slipes vekk fra kjølen framme mot baugen. Her syns det at jeg har kommet inn på det jeg har støpt fra innsiden. Litt mer må slipes vekk her. Brydde meg ikke om å slipe vekk alt skadet laminat, men nok til at jeg kunne legge på minst tre lag duk på sidene. Så var det å fylle opp med glassfibersparkel. Brukte en masse som jeg blandet selv av polyester, sagflis og slipestøv. Den ble noe løs, så for å holde fasongen presset jeg en glassfiberstrimmel inntil på hver side. Det ga meg også mindre sliping i etterkant. Tre omganger med sparkel og et lag glassfibermatte senere Her er et eksempel på en mindre reparasjon. Alle skader som ble slipt opp ble nummerert slik at jeg ikke skulle rote med lappene når de skulle støpes igjen. Minimum tre lag matte ble lagt på alle sår. Slipte også vekk gelgoat på kassa der "skia" kommer. Oppdaget at jeg hadde vært særdeles raus med gelcoaten her, det kunne jeg spart meg De største skadene maskerte jeg og dekket til rundt med papir slik at jeg skulle få mindre jobb med å fjerne sprut og søl fra polyesteren i etterkant. Lapper ble klipt til etter maler. På midten avdekket jeg en stor skade som tidligere har vært utbedret. Her har det vært felt inn et helt stykke, men utførelsen er skrekkelig dårlig. Jeg valgte å slipe meg dypt ned i skjøten og bygge opp med mange lag glassfiber. Det var et sammensurium av luftbobler, knust glassfiber, delaminering, og enkelte områder hvor de tydeligvis bare har helt i flytende polyester for å fylle opp fuger Her har jeg slipt en del, men slipte ganske mye mer før jeg begynte å støpe. Hvor tykk er egentlig bunnen på en Draco? Her har jeg slipt til jeg møtte blå gelcoat eller maling. Denne så jeg fra innsiden når jeg utbedret der. Som man ser har jeg slipt minst 15mm dypt! Et nærbilde av sammeføyningen av gammel reparasjon. Her har det også blitt støpt tvers gjennom. Det var også kladder med støp ut over steglista. Når jeg fant dette var jeg veldig glad for at jeg valgte å kappe bort de gamle avstivningene med pappkjerne og slipe helt rent inni alle steglister før jeg støpte. Disse hullene fant jeg en drøss av ved to av skadestedene. Noen ide om hva som har skjedd? Det eneste jeg kan tenke meg er at de har boret hull for å sjekke laminattykelsen når de har reparer skadene. Etter at den værste grovslipingen var unnagjort var det nærmest uutholdelig inne i teltet. Etter utallige slipeoperasjoner var alt nedstøvet, og det støvet fra vegger, tak, lamper og det som var. Bar derfor ut alt løst og dekket jolla med presenninger og spylte grundig med hageslangen. Alt løst ble selvsagt feiet og støvsug først. Hadde også presenninger på bakken som samlet opp det meste som drysset ned ved skraping og sliping. Som nevnt fikk jeg også prefabrikert flere deler til stagene som skal i kassa. Disse skal jo skrus i braketter, og det blir ganske mange deler som skal tilpasses. Rørene blir tilpasset etter at brakettene er montert. ------------------ Etter dette har jeg kommet litt videre med støping, men har ennå litt igjen. Har også forsøkt meg litt på å slipe og sparkle opp steglister, men det var lettere sagt enn gjort! Nå forsøkte jeg med langtrådet glassfibersparkel (BT), men det er kanskje ikke det lureste? Tenkte det burde være litt styrke i kanten på steglistene. Noen forslag på hvordan dette gjøres effektivt? Føler at jeg skulle hatt hjelp av noen til akkurat det Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 De små hullene, hvis de sitter rundt gamle gjennomgående skader, så har de sikert brukt dem for med ståltråd fiksere en liten støpeform, så att ikke den bløte glassfiber matten begynner å henge............ S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 " Som nevnt fikk jeg også prefabrikert flere deler til stagene som skal i kassa" . . . . "Fikk prefabrikert" høres så veldig enkelt ut. Har du noen adresse som vannskjærer for en rimelig penge? Jeg har stadig noen småting jeg skulle ha skåret. Det er mest 3mm plate. Følger ellers med på prosjektet og er imponert over resultater og innsatsvilje. Fint at Bitteliten også blir med i klubben . . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Hei Nils, og mange takk for det! Nei, har dessverre dårlig med kontakter på firmaer som driver med vannskjæring. Innbiller meg uansett at de ikke driver med slikt for en "billig penge" for privatfolk om man ikke kjenner dem. Jeg er derfor henvist til å stå med vinkelsliperen. Gunga Din: Det hørtes ut som en rimelig forklaring! Når båten var fullt innredet og overbygget var de jo nødt til å ta dette "under-opp" som det heter på sveisespråket. Det som er irriterende er at de ikke har tatt seg bryet med å slipe seg inn i laminatet når de har lappet slik at reparasjonene flukter. De har slipt litt inn og klattet utenpå. De har heller ikke vært så nøye på om dette gikk utenpå gelcoat og sparkel... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Komodo skrev for 10 timer siden: Øverste bilde: Minne for livet.... Nederste bilde: Fabelaktig Link to post
StåleK Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Den Dracoen der bør være takknemlig for at det var Komodo som ble ny eier ??. Tror dette er litt over gjennomsnittlig innsats for å sette istand en gammel båt. Du har bestemt at du lager en form for "skate"plate før første prøvetur?. Lykke til, trenger du noen ekstra hender når den skal snus så får du si ifra. Link to post
Komodo Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Takker så mye karer! Oppmuntrende ord er det jeg trenger nå, kjenner at jeg begynner å bli mettet på sliping Støping er greit, men alt slipestøvet begynner å bli mindre gøy. Ståle: Jeg legger meg det på minne! Sender deg en IM om jeg trenger kontakt Og ja, det blir en form for ski med det samme. Ser for meg at det blir uhorvelig tungvindt etter at båten er snudd tilbake. Så et par støpebilder. Mange lag med glassfiber senere: Når jeg støper opp skadene maskerer jeg først med tape langs kanten der jeg har slipt, deretter støper jeg opp så mange lag jeg ønsker. Så sliper jeg langs kanten til jeg er inne på samme høyde som gelcoaten. Til slutt pusser jeg over slik at det blir plant. På det større arealene må det nok litt sparkel til for å fylle opp gropene, enten det eller så kan jeg legge på flere lag matte og polyester vått-i-vått til jeg kommer opp i ønsket høyde. Da slipper man i hvert fall sparkel som kan sprekke opp og løsne senere (om det skulle være noe tema). Tok et par bilder av en Nordkapp 790. Synes avslutningen mot akterspeilet var litt interessant. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 (redigert) En runde med sliping og sparkling ble dagens innsats på jolla. Blandet sparkel av polyester og glassfiberstøv.  For å dra ut sparkelmassen brukte jeg et gammelt koldsagblad som jeg slipte av tennene på, det fungerte faktisk veldig bra! Det er stivt og fint, men lar seg bøye noe om nødvendig. Det neste som står for døra da er å legge på et par remser på kjølen mellom de skadene jeg har utbedret. Jeg ville ikke ta hele partiet samtidig for å ikke miste høyden. Og så er det de evindelige steglistene da. Ingen som har noen gode triks å dele for å sparkle opp steglister? Redigert 6.September.2017 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 ...godt du bedriver "høypresisjonsreperasjonsstøp" da så blir det kun 10% av slipinga sammenliknet med om jeg skulle støpt.. Link to post
ivar Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 steglister er vanskelig uansett..! tok en sjau på weslingen for endel år siden, brukte da Plastic padding sin grønne glassfibersparkel først, og jotun marine epoxy til slutt. Sliping måtte til uansett , men mener å huske denne PP sparkelen var noe mer medgjørlig mtp å holde formen på steglistene enn feks Biltema sin som jeg har brukt noen ganger senere. Marine epoxysparkelen var fin å jobbe med, men tung å slipe. Og var man for utålmodig mtp herding så var papiret fullt på et blunk Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Selco Racing Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Komodo skrev for 10 timer siden: Og så er det de evindelige steglistene da. Ingen som har noen gode triks å dele for å sparkle opp steglister? http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Epoksysparkel-2000032989/ Link to post
Komodo Svart 7.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Takk for tilbakemelding folkens! Dieselfan: Takk for tilliten, men jeg synes det blir nok sliping allikevel Jokern: Som ivar sier er den epoxysparkelen utrolig tung å slipe. Jeg har brukt den litt, men jeg synes ikke den er så fin å jobbe med. Av de sparkelmassene jeg har brukt synes jeg vel denne er lettest å jobbe med: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Standardsparkel-2000017163/ Den er lett å dra ut å få fin overflate med, og den er lett å slipe. Det lille jeg har flikket på steglistene så langt har jeg brukt den som er langtrådet. Den er fin å jobbe med, men helt håpløs å få pen og glatt overflate med. Det betyr masse sliping, og gå over med en finsparkel til slutt. Men jeg har brukt langtrådet allikevel for å få mest mulig styrke i de skarpe kantene. Mulig jeg dropper det nå bare for å bli ferdig. Det var litt om sparkel, men det var helst teknikken for å bygge opp disse listene jeg tenkte på. De er jo stort sett skadet hele veien. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 kanskje det lar seg gjøre å bygge opp en slags forskaling ..? Sliping må nok til uansett, så da er det bare å finne en grei teknikk til det da.. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Tror det er lurt å bruke langtrådet pga styrken. To forslag, jeg har ikke sparklet steplister selv, så vet ikke om det vil fungere. Begge forutsetter at steplistene har intakte partier: 1. Lage en forskaling som ligger an mot intakt område på hver ende av skaden. Kanskje du kan bruke XPS-biter som du dekker med glatt pakketape slik at sparkelen slipper og tape disse fast i skroget. Du får bare tatt en side av steplisten av gangen. Fylle opp med sparkel og jobbe ut luft. 2. "Lire" sparkelen utover med en liten rettholt av et eller annet slag (f.eks. et vater). Omtrent som ved støping av dekke med betong. Rettholten må ligge an mot uskadet område i begge ender, ved å bevege den fram og tilbake er det mulig du får sparkelmassen til å legge seg slik du vil. Sikkert lurt å maskere området rundt. Jeg gjorde det på denne måten på akterspeilet på min båt for å ta opp ujevnheter før jeg limte på aluminiumsplate, fungerte bra for meg i hvert fall (det var med epoksy og bomullskutt). Link to post
Komodo Svart 7.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Takk for tips Sjøvind! Jeg får bare prøve meg litt fram Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 ...kan det være en mulighet å bruke peal duk over den langfibrede og "valse" den til best mulig fasong med et rør som en kjevle ? (har ikke erfaring med metoden selv, dette er kun "brainstorming" fra en som gjerne vil hjelpe til men som ikke kan dette til fingertuppene..) Link to post
Komodo Svart 7.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Ikke noe dumt forslag dieselfan! Det blir jo i prinsippet det samme som jeg gjorde i baugen nettopp, bare at jeg brukte glassfibermatte til å forme med. Benyttet metoden med hell for å forme hulkiler når jeg støpte fast kassa også. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Ikke helt det samme, men kanskje denne videoen kan gi noen tips ang steglistene? Uansett, de lager en mal som er formet som tverrsnittet av en fotlist, som så bruker for å dra av sparkelmasse. Skammelig reklame for West Systems epoxy, det er så, men teknikken kan kanskje kopieres? Link to post
Krimart Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Glemte linken: http://www.yacht.de/yacht_tv/refit-haarrisse-entfernen/a92243.html Link to post
Komodo Svart 8.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Takk for tips og bra link Krimart! Metoden virker jo helt genial og enkel! Utfordringen med steglistene er at de endrer fasong og kurve hele veien. Jeg tror løsningen blir å bruke en sparkelmasse som er lett å glatte, og skjære til en plastsparkel som jeg kan bøye i passelig fasong slik at jeg får en pen radius på øyemål. Men nøye kan dette umulig være. Litt av problemet er at de fleste steglistene er skadet nesten hele veien, så det blir en utfordring å få tilbake opprinnelig form helt nøyaktig. Det hadde vært fristende å bare prime over hele greia som det står nå, men jeg vet jo med meg selv at det som ikke blir gjort nå, blir aldri gjort... En annen ting; hvor skarpe bør disse stegene være? Mener jeg leste i en annen tråd (Fortego sin??) at steglistene helst skal være skarpe, stemmer det? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 (redigert) Formen er jo viktigere dess fortere det går, og jo skarpere jo bedre i så måte for at de skal slippe vannet best mulig. Men her må det jo bli et kompromiss - du må bare bli enig med deg selv om hva som er "godt nok" sylskarpe racing-steglister blir jo også mer sårbare for skader Redigert 8.September.2017 av ivar (see edit history) Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn