Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Først og fremst: Mange takk for tilbakemeldinger!

 

ivar skrev for 2 timer siden:

ytterst kan nok også skape trøbbel selv om den er rett - se hvordan den skrår nedover i forhold til kjøllinja.  Det vil også skape mer løft bakover

Men de linjene er jo originale  :confused:  Tenker du at problemet er at jeg forlenger linjene? 

 

Dieselfan: Her var det mye, dette må jeg tygge litt på!

 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Steglister:  Imponerende sliping :thumbsup: og utvikling av slipeteknikker :thumbsup:

Takker for det! Føler at jeg har fått litt kontroll å det å få tilbake linjene steglistene uten å bruke alt for mye energi på det. (Må bare få tid til å gjøre det...)

 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Sone 2: Her er skroget nøytralt og du beholder linjen

Ja, nesten. Men allerede her begynner skroget å bue noe. Men ikke mer enn at jeg føler at det skal gå greit å holde linja sånn cirka.

 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Sone 3: Du ønsker ikke et konkavt skrog. Er skroget slik fra dag en (iht til forma ? ) eller er dette et resultat av modifiseringer av stringere ved de mange reparasjonene det har vært igjennom ? vi diskuterte dette om bruk av rettholt under bunnen ifm de nye stringerne.  Dersom ikke skroget er designet slik ville jeg seriøst vurdert å sparkle det opp for å fjerne cup'ingen, den er ikke god for noe...

 

Sone 4: Som sone 3.

Nei, konkavt skrog er vel ikke noe å stå etter. Jeg er rimelig sikker på at dette alltid har vært sånn. Det ser veldig symmetrisk ut fra styrbord til babord. Når man sikter langs skroget ser det veldig ut som om det er naturlige pene buer som går over i steglistene. Hele skroget er jo slipt inn til original gelcoat utvendig, så det er ingenting der som juger. Tviler også på at støpingen av stringere innvendig har gitt spenninger som har fått skroget til å dra seg (hvis det var det du mente?). Nå har jeg jo riktignok støpt med polyester og matte innvendig når skroget var rent, men når jeg bygget opp stringere ble jo de først nøyaktig tilpasset og limt, så ble de overstøpt med epoxy som jo ikke gir krympespenninger. Så det skal bare ha låst fasongen på skroget. Hadde det vært krympespenninger som hadde endret skrogfasongen tror jeg at jeg hadde sett det på unaturlige linjer, krumninger og usymmetri.

 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Sone 5: (steglist) dette er det utrolig mange artige muligheter, jeg kommer med noen forslag senere (trenger tid til å tegne og forklare)

Da kommer vi tilbake til den. Regner med at du tenker på å forlenge profilen fra steglista ut på skia?

 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Sone 0: (overgang mellom bunn og skrogside) 

  • anbefaler å avslutte skrogside med negativ vinkel til samme høyde som du vil stoffe. Hensikten er å holde mest mulig av sidene på klossene/skiene tørre... dette vil også virke positivt i sving i høy hastighet.
  • anbefaler å avslutte bunnen også med negativ vinkel eller ved å støpe/lime inn en syrefast platebit for å få et skarpt hjørne og negativ vinkel.

Skjønner ikke helt hva du mener med pkt. 1. Tenker du at jeg skal sparkle ut siden på skroget slik at det blir bredere nederst og smalne inn oppover?

Pkt. 2.: Det står på agendaen. Her har jeg sett for meg å sparkle opp skarpe hjørner etter støping. Men det du skriver om å lage negativ vinkel betyr jo at jeg kanskje bør lime inn en kjerne og sparkle rundt. (Regner med at du snakker om den delen av det gamle akterspeilet som er mellom styrbord og babord ski?). Men jeg skal ha en skroggjennomføring til selvlensingen her også, så der vil jeg ha massivt laminat.

 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Klosser/ski endeavsluttning: er ikke helt sikker på hvordan du planlegger den avsluttingen, vil bare oppfordre til negativ avslutting ( vel vitenede om det ikke blir meg som skal sloss med duken rundt alle de negative kantene...)  

Her har du for ganske lenge siden lagt inn en skisse av ski med negativ ende og skarpe hjørner, så det ligger i bakhodet. Kommer imidlertid til å runde hjørnene godt før støping, så det blir å sparke opp hjørnene etterpå. 

 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Ivar: Dette skroget bærer på shine, ikke på kjøl. Selv med 145hk bensin har du full kontakt på hele bredden av vått areal. Det klarer ikke å klatre opp på siste steglist. Om Komodo velger å la klossene/skiene falle av og følge kjøllinjen vil man 

 

Ble veldig nysgjerrig på avslutningen av den setningen....

 

Du skal ikke bare ta deg en tur hit da :giggle:

Link to post
Komodo skrev 11 minutter siden:

Ble veldig nysgjerrig på avslutningen av den setningen....

Du skal ikke bare ta deg en tur hit da :giggle:

Vet ikke hvor det ble av slutten på den setningen....  burde nok kun hatt bæretillatelse på skrivemaskin... (gjenskaper under)

Ivar: Dette skroget bærer på shine, ikke på kjøl. Selv med 145hk bensin har du full kontakt på hele bredden av vått areal. Det klarer ikke å klatre opp på siste steglist. Om Komodo velger å la klossene/skiene falle av og følge kjøllinjen vil man

 

..vil man vanskelig kunne forutsi kjøreegenskaper jeg og vil ikke anbefale en slik løsning !!

Både Baluba og meg har lyst på en tur til Hvaler ( hun har jo bodd der helt til jeg overtok og hun savner barndomstraktene...)

 

Når jeg nå forstår at du planlegger å sparkle opp de runde hjørnene så utgår de fleste av uklarhetene over :thumbsup:

 

Link to post
ivar skrev for 1 time siden:

det stemmer nok, jeg er bare usikker på hvordan det vil arte seg når det skal forlenges. 

 

Ivar, du har også flere ganger påpekt at man kan risikere å skape sug ved noen av løsningene som har vært luftet.

Dersom man lar klossene/skiene falla av i forhold til "shine" er jeg sikker på at man vil skape sug og den kan bli helt vill å svinge.

 

Om vi stiller problemstillingen på hodet og sier at "shine" bestemmer, siden kjølen nå blir kortere enn kjøl, så tror jeg det blir en riktigere betraktning for dette skroget (selv om Levi trolig hadde kastet tomme vinflasker etter meg om jeg hadde luftet tanken for ham....)

 

Slik klosser/ski er planlagt nå tror jeg Komodo vil få god oppdrift men beholde svingegenskaper.

Retningsstabilitet vil bli uvanlig god.  Planingsterskel vil bli imponerende men man kan ikke få alt... og det man må gi bort litt av er toppfart.

Men det er vel heller ikke alfa for en Hummerracer ? eller dykkerbåt ? 

Link to post

Ok, da føler jeg meg litt beroliget. Har tittet litt mer på det nå, og hatt besøk av en kompis så vi har fått diskutert det litt sammen. Det er tydelig at jeg må fjerne ganske mye av fyllmassen fra sone 2 og innover mot kjølen. Hvis ikke blir skroget veldig konkavt. Må bare forsøke å forme klossene slik at linjene ser naturlig ut i forhold til resten av skroget. Må nok legge vekk rettholtet da.

Link to post
Komodo skrev On 14.9.2017 at 7.37:

Ahh, Tim da, nå er du helt på jordet her ?   Klossene blir en forlengelse av skroget som også skal gi oppdrift og stabilitet. Det hadde dessuten blitt litt knot å montere trimflaps under der. Og tenk deg å få viklet teinetau rundt trimflaps som sitter under den kassa mens man driver mot brenningene (grøss og gru) 

Da skjønner jeg????

Link to post

jeg mistenker kassa blir for lang for det, kunne sikkert fungert i høy fart , men gitt for mye planingsterskel ellers. Og det blir litt dumt for en båt lagd for dette formålet, den må tåle last og også kunne gå greit i lavere hastigheter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Gunga Din skrev for 18 timer siden:

vad hadde skjedd hvis du monterte speedrails.......og hadde din motorkasse som du har den nå uten disse klossene

hadde ikke dette funket som en Flipper........elller er motoren for svak til dette ?

Hei Gunga!

 

Speedrails har jeg ikke greie på, så jeg måtte google for å se hva det er for noe. Spørsmålet har imidlertid vært oppe tidligere og blitt nedstemt, nettopp av årsakene som er nevnt over. Men takk uansett for innspill :thumbsup:

 

Får forsøke å finne tid til å komme litt videre i helgen...

Link to post

Var det forresten denne Flipper-konstruksjonen du siktet til?

 

59bd79a19c28f_FlipperUV-skrog.JPG.35364ed5e6bc92a1a16c2c74f4853730.JPG

 

I så tilfelle har det også blitt drøftet tidligere. Denne konstruksjonen fungerer jo strengt tatt litt motsatt av hva jeg ønsker. Den har full bæring i senter, og en utsparing på hver side. Dermed får den oppdriften på det dypeste punktet (der jeg ønsker den minst), og mangler oppdrift i sidene (som ville gitt stabilitet). Men, som sagt, det der har vi vært innom før.

Link to post
  • 2 uker senere...

Denne uka har det blitt lite tid til å jobbe videre med jolla, men i helgen kom jeg endelig litt videre. Blant annet ble det en tur til Kristiansand med en kompis for å hente båt, og det er jo ikke det verste man kan bruke tid på :thumbsup:

 

59c8324c2e9fc_24_09_1701.JPG.faf95baea8aec3dfbf5408296f9cb688.JPG

Klossene ferdig tilpasset og radier sparklet opp. La på tre lag epoxy, og et lag 600g biaxial roving i det siste laget. Mens epoxyen var våt drysset jeg over mikroglassballonger. Tanken var at glassballongene binder i epoxyen, og at polyesteren får bedre binding i glasset når jeg støper videre.

 

59c832596de63_24_09_1705.JPG.80e05ca5b3229be399aa84d6bee3974b.JPG

Og her er klossene ferdig innstøpt med flere lag polyester og glassfiber. Har også slipt opp og lagt tre lag glass den siste halvannen meteren på kjølen. Først et lag csm, ett lag 600g roving, så ett lag csm i en bredde av 250mm.

 

59c8325e80e4b_24_09_1706.JPG.8f6796b7fc5c86accdb468c1bec51aaf.JPG

La også på 5 lag til med csm mellom kassa og det gamle akterspeilet. Holder det ikke nå så vet ikke jeg.... Den øverste remsa med matte la jeg på for å sparkle mot når jeg skal bygge opp skarpe hjørner.

 

59c8324f42256_24_09_1702.JPG.854d6e414419dca6031292b3ccd1b896.JPG

Slipte også opp og lappet tre lag i to andre skader som tidligere har vært sparklet. Disse skadene kommer av slurvete produksjon. Når jeg slipte opp fant jeg tydelige luftlommer mellom ytterste lag glassfiber og de videre lagene innover. Som vanlig begynte det med en liten flekk, men ved sliping dukket det bare opp mer. Hælvettes slørvpeisa!

 

59c8326213571_24_09_1707.JPG.ee41c54162db87d9e89b3670014ccc1b.JPG

Her ferdig reparert.

 

59c83265303e4_24_09_1708.JPG.caf54329da4072053007596d607b162c.JPG

Siden av kassa mot skroget fikk også to lag til med CSM-remser. Da har jeg lagt fire lag totalt der, så det får duge. Det beste hadde selvsagt vært å legge denne remsa 10cm lenger fram, men jeg tenkte at det vil dra med seg litt vel mye sliping, sparkling osv. får å få overgangen pen. 

 

59c8326878d17_24_09_1709.JPG.4afa508594d1f739f56e4e59ae7f4377.JPG

De nederste 10 centimetrene ble den noen ekstra lag. Jeg regner også med at faststøpingen av klossene vil bidra til å gi ekstra binding av kassa.

 

59c83271b4996_24_09_1710.JPG.c6c0d1cff9aaa6757e00db35bfea0e07.JPG

 

Har tro på at klossene fikk brukbar fasong til slutt. Tiden vil vise...

 

59c83251db827_24_09_1703.JPG.33612280556a07c06e79960f781c3280.JPG

Etter litt eksperementering fant jeg endelig en metode for å dra ut sparkelmassen som fungerte brukbart. Løsningen ble å klaske på rause mengder med sparkel og dra over med to plastbiter som jeg hadde skjært ut av en spylervæskekanne. Den plasten er så myk og formbar at jeg kan bøye den til etterhvert som krumningen endrer seg framover. 

 

59c832566fd4c_24_09_1704.JPG.104cf3cd030db9c9a5046bc540358dca.JPG

Litt mer utstyr har også ankommet :thumbsup: Begynner å se fram mot montering og de morsomme tingene nå :yesnod:

 

 

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Ser jo veldig bra ut! Skal du ha skarpe kanter på kassene? En måte å oppnå det på er å sparkle en kant og legge et eller to lag med duk og epoxy over som du lar gå ut over kanten. Så skjærer du kanten av morgenen etter mens det forsatt er litt mykt, og pusser når det er hardt. Interessant at kvaliteten er så dårlig orginalt fra produsent, sier noe om hvor primitivt produksjonen må ha vært. Forklarer dessuten hvorfor noen båter ble angrepet av pest mens andre ikke.  

Jeg har lurt på lenge: hva er de svarte feltene på kassen? Står sikkert i et tidligere innlegg men... ?

Link to post

God morgen Krimart!

 

Ja, det er jo nesten merkelig hvor elendig kvaliteten på støpen er mange steder, og det er ikke bare snakk om ett sted! Ved flere av de skadde områdene jeg har slipt opp har jeg funnet luftbobler mellom lagene i laminatet. Lenger tilbake, når jeg holdt på med å slipe rent akterspeilet, kommenterte jeg også at det var påfallende mye små luftbobler over hele akterspeilet. Jeg tipper det er en kombinasjon av slurvete utrulling, og at de muligens har brukt polyester som har begynt å gelle. Hva som skal til for å få plastpest er jeg ikke sikker på, men er det ikke en faktor med at man har brukt polyester som ikke er homogent utblandet med herder?

 

De svarte feltene er svart gelcoat. Mesteparten er nå slipt vekk, og den er tykk....(snakk om dobbeltarbeid :rolleyes:) Ellers så er det planen å sparkle opp skarpe hjørner på klossene og det gamle akterspeilet ja. Det er derfor jeg har støpt på en smal remse som går helt opp forbi kanten noen steder. Utnyttet en rest av polyester til det formålet. Fyller da opp med sparkel til det flukter med kanten. Får se hva jeg får til i ettermiddag.

Link to post

God formiddag karer ! Burde vel egentlig komme med noen fornuftige betrakninger om hva jeg ville ha gjort ,men nå strekker ikke kunnskapen til.

 

Blir interesangt og se hva som skjer når du prøvekjører :yesnod:.  Skarpe avslutninger er mest vanelig i lenderettningen og radie tvers. ( turbulens er et stikkord) 

når jeg så på bildene av småreperasjonene så var det lett å se at dette er en Mandags utgave fra tidligere tider. Det er blandet  grov rowing og csm i en uheldig rekkefølge. Jernrulla er ikke brukt så flittig som den burde ogfokus har hvert tid og ikke kvalitet.  Mange båter som ser sånn ut i laminatet fra den perioden. I nyere tid da laminat spekk og prosedyre blir fulgt så er det lite forskjell på hånd og vakuum når det gjelder binding og luft. Vakuum har bedre glassprosent og derav lavere vekt. Bedre støpemiljø også.

Uansett så har du kommet nesten i mål med konstruksjonen så nå er det bare gå veien ut:thumbsup:

 

Lykke til medferdigstillelse av bunnen !!

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Det er helt tydelig håndopplagt. Man kan mange steder skille lagene når man sliper seg innover. Etter å har reparert en mengde skader på dette skroget må jeg si at jeg blir mer og mer fan av vacuum injesering.

 

Håndopplegging blir jo bra det, om det gjøres fagmessig.   Her ser det mer ut til at båten er produsert en fredag ettermiddag, av en som ikke er spesielt glad i jobben sin.   

En vakuminjisert båt produsert med like mye slurv hadde neppe vært i så mye bedre tilstand..? :diving:

 

Syns forresten også at linjene ser harmoniske ut.   Som Knude sier, svaret får vi når det er dags for prøvekjøring. 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

Det er helt tydelig håndopplagt. Man kan mange steder skille lagene når man sliper seg innover. Etter å har reparert en mengde skader på dette skroget må jeg si at jeg blir mer og mer fan av vacuum injesering.

 

sprøytemetoden var veldig vanlig før og betydelig enklere da det kommer til klinkbygget skrog  eller skrog med steglister...........

skjønner att det blir luft om man bruker rowing eller csm og det går litt kjapt med rullen.

 

sprøytemetoden har den fordelen att fiberen blandes med polyesteren i munnstykket og sprøytes med trykk inn i alle vinkler og vrår

betydelig lettere å rulle en rowing og faktisk lettere en csm.

normalt låg det en rød tråd blant alle hvite, da kunde en van sprøyteoperatør se at laminatet blev tilstrekkelig tykt

 

trodde faktisk att Draco sprøytet skrogen...men så virker det ikke ha vart tydelig

 

S/Y Gunga Din

Link to post
dieselfan skrev for 5 timer siden:

..  lurer fortsatt på hva som er beste løsning på de konkave feltene på bunnen din...

Om du legger rettholten fra helen på ski/klosser og fremover; hvor er ekstremalpunktet og hvor dyp er "gropa" ? Likt på begge sider?

Tenker du på å sparkle opp svaien?  Jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken på at dette skroget vil overplane...  

 

Jeg skal legge på rettholtet og måle litt når jeg kommer hjem. Etter hukommelsen og øyemål er det ca 10 mm på det verste, og det er symmetrisk. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...