Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Ivar: Ja, jeg har jo tenkt litt på de tingene der også. Til tross for denne noe mistenkelige formen så har jo tross alt båten fungert, og det er jo ikke den eneste som er produsert.

 

Bitteliten: Ja, ingen tvil om at motorkraften blir knapp, håper bare at det holder. Med lettplanende, tenker du da på at konkavt skrog drar lettere opp i plan, eller tenker du på de brede chinene dette skroget har? Jeg har også vært usikker på hvorvidt man kan kompensere med trim som du er inne på.

Link to post

både chines og konkave linjer bidrar til å gjøre skroget mer lettplanende. 

 

Sitat

Til tross for denne noe mistenkelige formen så har jo tross alt båten fungert, og det er jo ikke den eneste som er produsert.

skroget har nok sikkert fungert bra innenfor de parametrene (feks motorkraft, fart) det var designet for.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, og det var nok en relativt begrenset fart :giggle:  Når jeg tenker meg om mener jeg det var en kar som skrev et innlegg tidligere i tråden om at de hadde hatt en Draco 20 for mange år siden, og at de var mindre imponert over kjøreegenskapene. Han ble vel ganske kjapt sablet ned med argumentasjonen om at Draco har gode skrog. Kanskje de hadde en slik "godværsversjon" som jeg har, og at det gode ryktet kommer fra den andre versjonen med ren V-bunn? Er det noen andre her inne som har erfaring med den varianten av skrog som jeg har? Eller enda bedre, noen som har en Draco med likt skrog som kan sjekke om bunnen er konkav på den også :confused:

Link to post

i tillegg så var det vel ikke så vanlig med powertrim på drevene...? , så en kombinasjon av lettplanende skrog, litt feil tilt og god fart unna bølgene så kunne man sikkert få seg noen overraskelser  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

 

Det ble ikke anledning til å gjøre noe i dag, men jeg fikk i alle fall tatt noen mål av konkaviteten i skroget.

 

Krysset hvor det står minus 9mm var det laveste punktet jeg målte. Oppe til venstre målte jeg minus 7mm, så mot det steget minker svaien noe. 

59c975859fba2_25_09_1702.JPG.6f89fa08a5c97a93ea89773cf43af931.JPG

 

Her er plasseringen av målene. Vateret som er brukt som rettholt er 2m langt, og i enden av vateret begynner skroget å bøye seg opp mot baugen.

59c97582a6fd7_25_09_1701.JPG.beb0f905c4793fa0133a3fe080c7c425.JPG

 

Men som vi kan se på disse to bildne er skroget faktisk noe konvekst når man måler nærmere chinen.

59c9758a69d17_25_09_1703.JPG.1c49c1ef294081444549da3f97f38a0d.JPG

 

59c9758dc2fb9_25_09_1704.JPG.5a13639fa05dd33298a2820248224bd2.JPG

 

Jeg har målt og siktet på begge sider av skroget, og klarer ikke å se noe usymmetri. Jeg tror rett og slett skroget er ment å være sånn. Når man siktet langs skroget og mellom steglistene får jeg litt inntrykk av at man må tenke litt vridning, altså at vannet skrur noe bakover, ikke bare forsvinner i en rett linje. 

Diesel; jeg ser ikke annet råd enn at du får ta deg en tur hit og se på dette :wink:

 

Lagt til:

Siden det stadig er tråder om reparasjon på glassfiber for tiden løfter jeg like godt en god link mens jeg har den oppe http://guider.fiberfix.se/ 

Har nevnt den før, men her er det mange nyttige tips med gode illustrasjoner :yesnod:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Takk for oppmålinga :thumbsup:  Nå tror jeg det står ganske klart for meg...

Et skrog som skrur fra konkavt til konvekst... her blir du satt på prøve. Jeg er plukka nødt til å måle på noen flere Draco 20 skrog, jeg rett og slett må vite om alle er like... Generelt: mer bekymret for konkave partier enn de konvekse.

Hvor mange liter sparkelmasse tror det går med for å nøytralisere de konkave partiene ?

Link to post

Er det forsvarlig å sparkle rett på gelcoaten på så store arealer? Kan det ikke sprekke opp og løsne i flak? Burde vel i så fall kanskje støpt et par lag med duk først. Jeg er redd det prosjektet der vil dra med seg mye tidsbruk... Det vil jo berøre steglistene også, det er jo en jevn overgang fra arealene mellom listene.

Link to post
ivar skrev 29 minutter siden:

her ville jeg nok helt klart prøvekjørt før videre modifisering 

Helt enig. :thumbsup: Båtens vekt og tyngdepunkt har stor betydning. Motor og styreposisjon kommer lenger bakover, mens klosser gir mer oppdrift. I sum tenker jeg dette gir en helt sømløs planingsterskel.

De mest ivrige og kompetente bidragsyterne, Ivar, dieselfan, krimart og bitteliten blir sikkert med på jomfruturen.:thumbsup:

 

Link to post
dieselfan skrev for 13 timer siden:

Et skrog som skrur fra konkavt til konvekst... her blir du satt på prøve.

Ja, nå er det som å gå tur med sveisemaske. Litt leit å vite hvor man skal sette ned foten... 

 

dieselfan skrev for 13 timer siden:

Jeg er plukka nødt til å måle på noen flere Draco 20 skrog, jeg rett og slett må vite om alle er like...

Da er jeg spent på resultatet!  Jeg får begynne å se etter Dracoer på opplagsplassene jeg også. 

 

dieselfan skrev for 13 timer siden:

Generelt: mer bekymret for konkave partier enn de konvekse.

Enig! 

 

dieselfan skrev for 13 timer siden:

Hvor mange liter sparkelmasse tror det går med for å nøytralisere de konkave partiene ?

 

Vet ikke, men ved nærmere ettertanke kan det jo ikke være mye. 8mm i en m lengde og 25 cm bredde grovt sett på hver side gir 4 liter. Tror det blir litt mindre enn det. 

 

Som de fleste sier er det jo best å prøvekjøre før man gjør noe mer drastisk. Men jeg er rimelig sikker på at den sparkljobben aldri blir gjort om den ikke blir gjort nå. Nå ligger den opp ned uten bunnstoff osv., det blir leit å få til med styrekonsollen på. 

 

StåleK skrev for 1 time siden:

Skal bli spennende å høre erfaringer fra første turen. Er det lov å legge inn et absolutt krav om at første forsøk på å komme opp i plan blir filmet og lagt ut her? :giggle::giggle:

Ståle: Du er herved oppnevnt til kameramann ?

Link to post
Baron skrev for 3 timer siden:

Helt enig. :thumbsup: Båtens vekt og tyngdepunkt har stor betydning. Motor og styreposisjon kommer lenger bakover, mens klosser gir mer oppdrift. I sum tenker jeg dette gir en helt sømløs planingsterskel.

 

Både håper og tror du får rett :thumbsup::thumbsup:  (også er det godt for Komodo å få en dose med reinspikka optimisme innimellom også . bra Baron !! :thumbsup: )

 

 

Link to post

Takk, jeg tror jeg slår meg til ro med den forklaringen ?

 

Lite progresjon i dag, har kun fått slipt litt. 

 

Litt mer utstyr. Litt gjennomføringer osv., samt trådløs dødmansknapp.

DSC_1198.JPG.78c67afaa925554812ebbf0a3b1f3b2a.JPG

 

Et par bilder av undervannsskroget 

DSC_1203.JPG.d8cb352ff9f05fdd03d82476647256e0.JPG

 

DSC_1204.JPG.c546fa8f0b1e240a2aa3e4ecaf8e012d.JPG

 

Men hva tror dere. Bør jeg sparkle kjølen / baugen litt spissere i reparasjonen helt framme?  Synes den ble litt butt etter støpingen. Eller har det ikke noe å si for hvordan den tar vannet? 

DSC_1199.JPG.aca4a2455aaeaf11c65710cfa1e8c146.JPG

 

DSC_1202.JPG.ebc5a85b186a139f5482a765d26fe1c2.JPG

 

 

Link to post

Ettermiddagens innsats ble å sparkle opp hjørner på klossene og det gamle akterspeilet.

 

Begynte med å tape fast noen pappstrimler som forskaling, deretter støpte jeg en kant for å sparkle mot.

 

En gammel pizzaeske fikk gjøre nytten.

59cc219fb3eaa_27_09_1705.JPG.7b8581fe3b66b8d4e24b0d0af83344d8.JPG

 

Litt knot å få vekk all papp og tape, men det gikk greit. Hadde tapet over pappen med blank pakketape før jeg støpte slik at pappen ikke skulle sitte fast. 

59cc21a864634_27_09_1707.JPG.4b01d204cd13a3edf4df0738e3fdb0ec.JPG

 

Da ble det en slik kant å sparkle mot.

59cc21a3ac0a6_27_09_1706.JPG.32047ff606a735e8fc102f0461ea2175.JPG

 

59cc21acb8664_27_09_1708.JPG.58f100ef99a5d6d1002ee7ea68f9bb1d.JPG

 

En drøy kilo sparkel senere. Jobbet ganske hardt med å fylle sparkel helt ned i sprekken på forskalingen slik at det ikke skulle bli luftlommer. Etter å ha slipt over dette må jeg nok gå over og sparkle ut litt ujevnheter.

59cc21b14bcd9_27_09_1709.JPG.e9280dd11649ba9bf6e9b101bb01e6a7.JPG

 

Og slik ble slippvinkelen på skia / klossene.

59cc21b595dee_27_09_1710.JPG.fca60916fb899733076e77171739809e.JPG

 

Forskalingene ble tapet opp på øyemål, så ingenting er rett eller likt :rolleyes:

59cc21b9cfd8a_27_09_1711.JPG.ecd1df74ed5ab6b618b9ca60708523a2.JPG

 

Og andre siden.

59cc21be089d5_27_09_1712.JPG.4dc57531a0d95fd1850e24b15d8b1ec4.JPG

 

Så da får det bare stå og herde til i morgen. Det blir spennende å se hvor vellykket det blir etter å ha slipt. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...