Sjøvind Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Artig å se at det går framover, blir meget bra! Veldig enig i de fire siste innspillene? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Her er en kar som har gjort noe lignende med en Halco https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=106788292 Litt enklere utførelse kanskje, men egentlig mer i tråd med hva jeg hadde sett for meg i utgangspunktet. Han har jo bla. satt motoren på brakett, og det ser jo ut til at den ligger greit på vannet. Litt usikker på om han får tiltet den motoren helt opp, men der er jo en annen sak. Ellers så har jeg sparklet resten av skadene jeg hadde slipt opp, men det ser ut til at noe av gelcoatsparkelet ikke vil herde. Litt usikker på om jeg har blandet i for lite herder, eller om det er den lave utetemperaturen om dagen som spiller meg et puss Det pussige er at noen av stedene hadde sparkelet herdet, andre steder ikke. Jeg slo meg til ro med at jeg hadde blandet i for lite herder og skrapte og vasket vekk sparkel som ikke var helt hard. Tok da i herder så jeg skulle være sikker, og sparklet over på nytt. I går kveld (dagen etter altså) var imidlertid dette ikke herdet skikkelig. Hva tror dere, vil det herde med litt ekstra direkte varme, eller bør jeg skrape bort og sparkle opp på nytt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Ville prøvd med litt varme først, har også opplevd gelcoat sparkel som har trengt lang tid for å herde skikkelig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Ok, da prøver jeg det. Har ikke fått tittet på det ennå i dag, det kan jo også hende at den er hard nå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Skate Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Jeg har brukt varmluftpistol mot sparkelområdet ved lave temperaturer. Det har fått fart på herdingen? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Du skulle hatt sånne varmelamper vi brukte på oppretterverkstedet for å få grunning og sparkel tin å herde fortere. Tror og mener det het UV lampe. Sitér dette innlegget Link to post
KaptIversen Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Tenker en varmelampe for kyllinger o.s.v vil gjøre nytten. Kansje felleskjøpet har. Så dem ofte i fordums tider da jeg var innom diverse gårder o.l. (en uv lampe, eller blacklight kommer/kom oftes i halogen utgaver. Og var mektig populære på 90 tallets ungdoms discotek.) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Jeg hadde ikke energi til å gjøre noe der ute i kveld. Satt en vifteovn på 1000W mot et av stedene som ikke var hardt ennå, så får vi se i morgen om det må skrapes vekk eller om det har herdet. Det er andre plasser som har herdet helt fint, så jeg tipper at jeg har vært litt knapp på herderen. Det er bare 5 grader ute i teltet nå. Har avlesning på temperaturen der vifteovnen treffer her i stua, og der er det nå 38,5 grader og 20% rel. luftfuktighet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 .. og så kan det vel skje at blandingen ikke blir 100% homogen, jeg syns det gjerne skjer når der er gelcoatsparkel som skal mikses...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Selvsagt! Det er jo også litt leit å måle opp riktig mengde herder hvis man bare blander 10-15 gram sparkel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 4.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Siden hummersesongen nærmer seg slutten med stormskritt og Viksunden står trygt innpakket på land er det på høy tid å komme litt videre med Dracoen igjen. Sparkelen tørket til slutt den, og nå er alt slipt Valgte samtidig å slipe hele skroget over vannlinja med 320 papir på plansliperen. Det var ikke fritt for at den jobben tok noen timer, men til gjengjeld fikk jeg slipt vekk en hel del mindre riper og sår som ikke var sparklet. Skal også slipe over med 600 og 1200 papir før jeg går på med grunning under vannlinja. Jeg har en forsyning med Seajet 117 primer som jeg skal bruke under vannlinja, tenker å legge 3 strøk. På sidene til Sola Shipping (som leverer Seajet) finner jeg denne produktinformasjonen: Her står det altså at man må mattslipe overflaten om maksimal overmalingstid overstiges. Vi tar 10 grader som eksempel. Er det riktig å tolke det slik at minimum tid før overmaling er 2,5 timer, og maks tid før overmaling er 7 timer? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
alphaman Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Du må bytte overskrift til "den store slipe tråden" Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Har svidd av noen timer med sliping i dag også, så du er absolutt inne på noe Dagens innsats ble å slipe over hele skroget to ganger. Først med 600, så med 1200 papir. Har brukt så mye slipeutstyr nå at jeg burde få sponsormidler fra Mirka og 3M, for ikke å snakke om Biltema... Det neste nå blir å få på primer. Så derfor; er det noen som kan si om jeg har tolket dette med tørketider på 117 primeren rett? (se innlegget over). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bruflaat Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 (redigert) Hardt å tolke den gitt. Ser ut som at du må ta neste strøk innen 2.5t og 7t, men samtidig er det rart det står overmalbar og ikke maksimal overmalingstid da. Redigert 4.November.2017 av Bruflaat Dårlig formulering (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 (redigert) Edit: ble usikker på d med må brukes.... Redigert 4.November.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Hei.På 10grader må du vente minst 7 timer før neste strøk og maks 9 timer før neste strøk.Over 9 timer må du slipe. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 3 minutes ago, Tskjei said: Hei.På 10grader må du vente minst 7 timer før neste strøk og maks 9 timer før neste strøk.Over 9 timer må du slipe. Er det virkelig slik at man får en luke på 2t til å ta neste strøk? Spesielle greier. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Bruflaat skrev 1 time siden: Hardt å tolke den gitt. Ser ut som at du må ta neste strøk innen 2.5t og 7t, men samtidig er det rart det står overmalbar og ikke maksimal overmalingstid da. Ja, det var slik jeg tolket det også. Men de roter med begrepene. Joltus skrev 53 minutter siden: Edit: ble usikker på d med må brukes.... Jeg tolket det slik at når man har blandet en vending så må den brukes opp innen 9 timer (altså v. 10 grader). Tskjei skrev 49 minutter siden: Hei.På 10grader må du vente minst 7 timer før neste strøk og maks 9 timer før neste strøk.Over 9 timer må du slipe. Er du sikker, eller gjetter du? Det høres jo rimelig ut, men det gir jo et ganske kort intervall for neste strøk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøvind Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Hvordan beregner du vannlinja? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Komodo skrev 8 minutter siden: Jeg tolket det slik at når man har blandet en vending så må den brukes opp innen 9 timer (altså v. 10 grader). Eg og. Noe annet er merkelig. Hvertfall dårlig formulert isåfall. Men da må maks overmalingstid stå et annet sted. For overmalbar betyr bare at du kan tilsette mer av samme stoff uten at det løser seg opp. Vanligvis hvertfall Prøvde å google den makstiden. Men fant ingen referanse til den utenom i teksten du klipte inn. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 I utagangspunktet bruker jeg den vannlinja som var, men jeg kommer til å senke den noe bakover. Som man kan se av bildene med bunnstoffet på var vannlinja ganske høy bak. Så blir det evt. å justere litt dersom det blir for lav etterhvert. Det at jeg senker vannlinja bak har jo også dratt med seg en del sliping, for gelcoaten under bunnstoffet var jo ikke uskadd. I tillegg var jeg litt uforsiktig når jeg fjernet bunnstoffet, så jeg har fått noen dype slipespor som ikke går vekk. Men så nøye er det jo heller ikke med denne båten. Legger ved et par bilder etter sliping. Bak ved speilet var det bunnstoff opp til den første bordgangen. I første omgang kommer jeg nå til å stoffe ca 10 cm opp fra chine. Jeg har også (til tross for tidligere råd ) sparklet opp fremre del av kjølen slik at den ble litt spissere. Det ble slik: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bruflaat Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Okey, ifølge våre engelske venner er det slik. Da er det bare å bestemme seg for hva man skal tolke som korrekt. Uansett ser det veldig bra ut etter sliping! Håper du fortsatt koser deg med arbeidet og det ikke har gått over til slit! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 (redigert) Ahh, se der du! Mange takk for den Bruflaat Den sier jo mye mer enn hva som framkommer på hjemmesiden til Sola Shipping. Men det er allikevel en info som mangler (slik jeg leser det). I utklippet du har limt inn tyder jeg det slik at maks tid før overmaling er 7 dager, men hvis man skal overmale med det 117 er det ingen makstid. Så langt alt vel. Men der framkommer ingenting om mattsliping mellom strøkene. Tabellen er uansett mye mer detaljert, så jeg holder en knapp på å stole på den. Det er ganske stort avvik mellom min. tid for neste strøk (7 timer Sola S. sin tabell, og 18 timer i den engelske), men det kan jo også ha med filmtykkelsen å gjøre. Med så lave utetemperaturer som vi har nå om dagen tror jeg ikke det med makstid er så mye å bry seg om uansett. Når det gjelder min.tid så virker det som om det bare er å kjenne på malingen at den er tørr nok til å overmales. Tror egentlig ikke det er verre enn det. Lagt til: Joda, jeg koser meg når jeg holder på Men jeg begynner å bli forsynt med sliping nå, så det skal bli godt å komme videre med innvendig arbeid snart. Hele greia begynner å dra litt vel mye ut i tid nå Redigert 5.November.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joltus Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 I alle dager? Det var jo snodig at det skulle variere så mye? Kan jo tyde på at det har ikke så mye å si. 7 dager høres jo mer ut som en maks tid ja! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Jeg ville stole mest på den engelske. Det høres sannsynlig ut at du bør la det herde ca 1døgn før du kan male over, og venter du lenger enn 7 dager må du slipe i mellom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.