Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Arne Hansen skrev for 4 timer siden:

 Hadde litt lignende planer med en Windy 22 med havarert motor jeg kunne få billig, men de planene har jeg skrinlagt etter å ha sett mengden arbeid som går med for å lage en plattform bak båten. 

 

 

Går vel an å bygge platform litt mindre kompromissløst en denne , uten at båten går rett til bunns :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Komodo skrev for 5 timer siden:

 Er et år bak skjema nå...

Tror alle hummerene i Østfold er glad for at du er så grundig Komodo.. De har fått leve enda ett år. ? det er en særdeles lærerik tråd å følge med på. Selv om jeg vet for min egen del at jeg aldri ville gått på noe liknende. Det sier mye om deg. (Litt om meg og, men det lar vi forbigå i stillhet?)

Håper du rekker denne sesongen med fiske. Det blir spennende å se hvordan dette prosjektet oppfører seg i sjøen. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Artig å høre Bjørn! Det har blitt mange tanker og betraktninger, og det har kommet inn mange gode forslag og ideer, både når det gjelder løsninger og tekniske framgangsmåter. Så alt i alt begynner det jo absolutt å bli mye læring i denne tråden :yesnod: 

 

Dere får følge med litt til, men som nevnt så er det nå opphold i prosjektet inntil Viksunden ligger i brygga og dupper. Håper at det blir stille nok til å sveise i morgen, så blir det støping av platting. Det andre er klart.  

 

Det ble forresten ikke noe pause for hummerbestanden i fjor heller, det ble til at jeg brukte slepejolla ett år til. Men til høsten!!! 

Link to post
  • 1 måned senere...

På grunn av reparasjoner og vedlikehold på moderskipet har ting stått på vent her et par måneder nå. Men i dag fikk jeg endelig frigjort noen timer til litt fiksing. 

 

Dagens prosjekt var å støpe rundt kantene på panelplatene i motorkassa. På akterspeilet og avstivningsskottene var det divinycell opp i dagen, så det måtte støpes inn før vidrere arbeid. Først ble det en slipejobb med å tilpasse høydene litt mer nøyaktig, deretter måtte alle kanter rundes av til gode radier. Dette ble et kompromiss, siden jeg ønsket å beholde så store flater som mulig for å lime topplata mot.

 

Her er kassa etter at jeg har lagt på 3-4 lag glass over endene

03_07_17.JPG.7c745e3b973c823706f68359611568bb.JPG

 

Videre arbeidsoppgaver bak her blir å mattslipe og coate før jeg lager en plate som skal støpes på som en platting. Har ennå ikke pønsket helt ut hvordan jeg gjør det, men ser for meg å lage en mal av tynn kryssfiner og støpe mot. Lurer også på om jeg skal støpe fast noen biter med divinycell for å et anlegg for denne plata på styrbord og babord side samt framover mot det gamle akterspeilet.

 

Jeg har vel også bestemt meg for at det blir å forsterke med litt skruing og stag mellom gammelt og nytt akterspeil. Jeg gjør nok det på en relativt enkel måte, men jeg ser for meg at det vil gi en god ekstra sikkerhet, noe som også vil bidra til litt bedre nattesøvn (selv om jeg egentlig tror at det er i overkant sterkt som det er allerede...)

 

Men før jeg jobber videre innvendig i kassa og i båten har jeg lyst til å snu den opp ned og gå over bunn. Det blir nok en jobb med å reparere skader og sparkle litt på undersiden også, har en mistanke om at denne båten har fått litt juling i bunn.

 

Link to post

Etter litt grubling besluttet jeg at jeg ville ha litt bedre anlegg for plata som kommer oppå kassa. Valgte derfor å lime på noen biter av divinycell, så det ble ettermiddagens lille prosjet :smiley: 

 

Divinycellbiter tilpasses og rundes av. Gikk for 40mm til dette.

596024127be84_07_07_171.JPG.d7ec35785a02360a542f37f4680abfd6.JPG

 

For å lime fast bitene brukte jeg egenkomponert sparkel. Den består av polyester med slipestøv av glassfiber/polyester og litt biter av glassfiber. Bruker litt rause mengder for å fylle opp ugjevnheter. På forhånd var divinycellen og underlaget primet med polyester.

59602416a358c_07_07_172.JPG.2fcaea08f0a3a54c5d6368beb9569bd5.JPG

 

Så ble bitene klasket på og spent fast med noen tynne trelekter og tvinger. Her er lektene tatt av og divinycellen har fått seg et strøk polyester. Men jeg var litt kjapt ute med det siste strøket, for før jeg støper over dette må jeg tilpasse litt med slipemaskinen.

5960241a899f8_07_07_173.JPG.8b8317e9dcd200c8e7da8654caf0b55f.JPG

 

Vel, det var dagens lille oppdatering. God natt alle sammen :smiley:

 

Lagt til:

Med dette oppdaget jeg jo også at jeg ikke hadde tenkt langt nok når jeg lagde panelene til kassa. På sideplatene burde jeg jo ha latt divinycellen gå helt opp for å få litt areal på toppen. Men, men, sånn blir det når man bare lager et eksemplar, det blir nok en del tabber. Men om noen skal gå på noen lignende prosjekter så kan det jo være greit at andre har gjort tabbene på forhånd :giggle:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Enig i det Krimart, det blir spennende å se hvordan dette blir :ghost:

 

Ellers, ja det blir jo på en måte lokk over hele, men det blir en fordypning på 170mm på midten der motoren kommer i en bredde av 850mm. På sidene blir det da en slags plattform. Der regner jeg med at jeg setter inn luker for å utnytte plassen i siderommene.

Link to post

Blir veldig pent dette du lager i Divinycell. Du taper fast duken før du "strekker den" på plass?

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Hei Withvital, og takk for det!  Nei, duken er kun fuktet og rullet over kanten. Tapen du ser er kun for å maskere over gelcoatflatene på kassa. Er ferdig med å sparkle og støpe rundt kantene nå, men har ikke fått oppdatert med noen flere bilder. Nå er vi på båttur,  men jeg kan se om jeg har noen bilder på telefonen. 

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Hei Withvital, og takk for det!  Nei, duken er kun fuktet og rullet over kanten. Tapen du ser er kun for å maskere over gelcoatflatene på kassa. Er ferdig med å sparkle og støpe rundt kantene nå, men har ikke fått oppdatert med noen flere bilder. Nå er vi på båttur,  men jeg kan se om jeg har noen bilder på telefonen. 

Båttur du... -ja den som hadde båt ;)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Du er for generøs dieselfan! ?  Ikke rare oppdateringen, men jeg hadde et par bilder på telefonen. 

 

Her er det ferdig støpt over klossene på det gamle akterspeilet. Regner med at det blir et solid anlegg for topp-plate. 

DSC_0882.JPG.dd1de77cb04e05b10738bed7969a96f2.JPG

 

En annen ting jeg har grublet litt på er dette med radier. Det er jo ingen tvil om at jo større radie, jo lettere er det å støpe. Men noen ganger ønsker man å ha så skarpe hjørner som mulig. Så hvor store radier må man egentlig ha?  

 

Her har jeg rundet av kantene på sideplatene for støping. Avrundingen ble gjort på øyemål i forhold til hva jeg har erfart at er ok. 

 

Først utvendig radius 

DSC_0883.JPG.bcb391503afa25fee81d400b02a8d8cc.JPG

 

Den målte r=8. Det tilsvarer altså buen på en sylinder som er 16mm i diameter. 

DSC_0888.JPG.bcd4990995b5be5948b1ebb1c809442f.JPG

 

Så innvendig 

DSC_0889.JPG.4c5498963b29c74dedfa70a89ae78a71.JPG

 

Den var noe mer avrundet og målte r=12,5

DSC_0892.JPG.a8c3c84fa9b80dee12381619d2ceff20.JPG

 

Tok også et mål på klossen framover, men det var først etter støping av tre fire lag 

DSC_0894.JPG.4a1ff2fa85a2d6c62a2072f4fc40fe52.JPG

 

Der viste radielæret r=9

DSC_0897.JPG.8a97ebf8852c990fd61c26960550e636.JPG

 

Konklusjonen var at alle radiene var greie å rulle ut og få ut lufta, men den skarpeste på r=8 var i grenseland. Her ble det forøvrig lagt tre lag 450g csm. Det er også min erfaring at man kan få til mye skarpere innvendige radier enn utvendig. 

 

Link to post

Vil du ha skarpe hjørner så må du på en eller annen måte avslutte fiberene på kanten. Da vi støpte seilbrett i sin tid ønsket man en skarp kant langs undersiden - teorien var at da ville vannet slippe lettere når man skulle plane. Utgangspunktet var en skumkjerne som be formet til brettes form, men med radie i kanten. Undersiden ble støpt først og lamiert godt opp på oversiden. Etter at oversiden herdet ble oversiden støpt, men dette laminatet lot man henge ned over kanten og herde. Man kunne så skjære bort det overflødige laminatet i kant med undersiden (lettest mens epoxyen forsatt var litt myk). Spalten som da oppsto ble fylt med flytende epoxy uten tykningsmiddel. Jeg brukte samme teknikk da jeg reparerte noen luker på seilbåten, for å få en skarp kant så vannet renner av. 

Link to post

Ja det hørtes jo ut som en bra metode Krimart. Hvis jeg forstod deg riktig får man også god overlapping av fiberduken?  Poenget mitt over var bare å illustrere og tallfeste hvor stor radius man bør ha som et minimum. Man får hele fibre rundt hjørner, og så kan man jo også sparkle opp et skarpt hjørner med en god sparkel. 

Link to post
  • 3 uker senere...

Det ble en liten pause i båtturene, så da benyttet jeg anledningen til å svi av noen timer på prosjektet.

 

Egentlig stod det nå for tur å snu båten og begynne på undervannsskroget, men fant ut at jeg ville gjøre et par småting først. Startet derfor med å mattslipe alle overflater som skal coates under dørken., så da gikk det med noen timer der. Litt acetonvask, så er det klart for å coate.

 

Det neste jeg begynte på var å lage en bjelke i det gamle akterspeilet for ekstra avstivning. Jeg har planer om å følge tipset med å skru et par stag mellom nytt og gammelt akterspeil. Tenkte derfor at det ville være en fordel å stive av det gamle akterspeilet litt mer. Samtidig vil dette bidra til å oppta kreftene fra avstivningsskottene i motorkassa.

 

Siden akterspeilet krummer noe begynte jeg med å skjære til ei tynn finerplate som mal. Denne brukte jeg for å tilpasse XPS plater til krumningen.

 

Kappet to 50mm XPS plater til formålet. Disse hadde jeg på forhånd limt sammen med epoxy for at de skulle dekke hele lengden.

5980fb4845845_Bjelkeispeil01.JPG.23cd288ea48a72a4f34028ecf0689d93.JPG

 

Så ble platene limt, stemplet og tvinget på plass. Gikk faktisk med over en tube fugemasse bare for å lime disse to strimlene. Når limet hadde tørket sånn tålig tok jeg bort tvingene og helte flytende epoxy for å fylle opp spalten mellom speilet og XPS platene. Til det gikk det med ca 7 dl. epoxy. Til gjengjeld er det nå full kontakt mellom speil og kjernemateriale, så her skal det ikke bli rom for at noe kan gi seg.

5980fb4c73819_Bjelkeispeil02.JPG.74d3cbbec0fbe9d48499d6a4a067ef9d.JPG

 

Her er et lag epoxy og roving lagt over XPS platene. Det neste blir å sparkle overgangene mot ekstisterende polyester/glassfiber og støpe over med 4-5 lag polyester og matte.

5980fb50e078b_Bjelkeispeil03.JPG.4e7eabfee99cefd5909b7df513514e4a.JPG

 

Dette bildet viser hvor bjelken kommer i forhold til motorkassa.

5980fb54d2513_Bjelkeispeil04.JPG.c22dc7dcfa705bf51cd1bd3f77df49e4.JPG

Link to post

7 dl var da veldig mye? Forstår ikke helt hvorfor epoxy og ikke fugemasse bak der også?  Epoxy uten glassfiber limer selvsagt, men blir jo sprøtt og kan sprekke hvis det blir noe bøyekrefter. Men nå er det jo laminatet rundt bjelken som er det viktige for stivheten her.

Link to post

Ja, om den epoxyen sprekker spiller liten rolle, den fylte jeg på for å få kontakt med kjernen. At det gikk på såpass mye som 7dl er vel for at jeg ikke fintilpasset kjernen hele veien, litt unøyaktige vinkler osv. Men på nesten to meters bredde og 100mm høyde er jo ikke 7dl så mye da :wink: Brukte i utgangspunktet epoksy til det for at det skulle fylle bedre, men kunne selvsagt brukt fugemasse til det også. Det er alltids flere veier til Rom :smiley:

Link to post

asset fint med en oppdatering nå :) sørlandet har ikke vist seg fra sin baste side siste dager og yr har trolig overlatt drift og prognoser til en barnehage på utplassering.. alt er vått og da er det godt med noe lekkert å glede seg over :)

 

Akterspeil avstivningen ser flott ut og vil virke fint i samspill med resten av designet ditt. Glad for at du går for stag, tror fortsatt det vil gi stivhet på rett sted og redusere negative krefter på resten av konstruksjonen:thumbsup:

Link to post

Positiviteten din er smittsom :)

 

Du kommer snart til den delen av prosjektet ditt som vil påvirke mest hvordan båten oppfører seg inn/ut av plan og hvor sakte du kan kjøre i plan; "skiene" under kassa..

 

Anbefaler å studere hva Pioner har gjort med bunnavsluttning på sin nyeste Active 15 vs Active 14.

Kjenner du konstruktøren så ta en prat med ham, ser nesten ut som han følger tråden din :thumbsup:

Link to post

Det er jo en ide`!  Men jeg tror ikke jeg forstod helt hva du ment. Felle hylsene i flattjernet? Hvis jeg gjenger opp hylser med f.eks. M8 eller M10 og sveiser dem til flattjernet blir det jo tett fra utsiden. Hylsene må da felles inn i bjelken. Men hvis jeg har flere hylser på et flattjern blir det jo en utfordring  å få dette til å passe. Ved nærmere ettertanke tror jeg det er bedre å lage noen store skiver, en til hver hylse, og felle hylsa inn i bjelken slik at kun skiva ligger utenpå. Da kan jeg fase skiva og evt. polere den også slik at det ser sånn tålig ut. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...