dieselfan Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Beklager dårlig korrektur... setningen var ment å være: (Da kan du sveise hylser på baksiden av flattjernet og gjenge etter sveising og felle hylsene inn i bjelken) Ville ha valgt rektangulære store skiver, det vil fordele kreftene ut mot de sterke radiusene i kantene på bjelken din Link to post
Komodo Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Var ute nå og klipte litt matte, maskerte litt osv., og problemet har løst seg av seg selv Bjelken vil komme under benken, så den blir ikke synlig Forsøkte også å finne bilder av undervannsskroget på Pioner Active, men det fant jeg ikke. Jeg får stoppe innom en forhandler en dag og smugtitte Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Har også forsøkt å finne på nettet men til ingen nytte, tror du vil like det du kommer til å se så godt at det er verd en liten omvei Link to post
Komodo Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 I dag fikk jeg endelig frigjort noen timer, så da ble det litt støping. Det var altså forsterkningsbjelken i det gamle akterspeilet som nå stod for tur. Her er et bilde tatt før jeg sparklet opp radier. Som nevnt tidligere fylte jeg opp med flytende epoxy bak kjernematerialet. Så boret jeg ut to hull der stagene vil bli skrudd. Lagde først syrefaste braketter som skal på utsiden for å få eksakt plassering på hullene. Brakettene vil bli skrudd med to gjennomgående skruer, men bare den øverste traff i XPSèn, den nederste vil komme i den gamle 2x2" trebjelken som var innstøpt fra før. Boret først opp med 10mm bor, deretter 32mm bor fra innsiden, gjennom kjernematerialet og ut mot glassfiberen i speilet. Så fylte jeg opp hullene med epoxy blandet med tørr sagflis. Men dagen etter fikk jeg meg en overraskelse. Jeg hadde tapet over hullene og fylt i epoxyblandingen fra oversiden, men av en eller annen grunn hadde dette "kokt opp" slik at epoxy hadde rent ut, og "sparkelmassen" tøt ut av hullene. Hva i all verden kan ha skjedd? Blir det en kjemisk reaksjon mellom sagflis og epoxy? Sagflis og polyester reagerer i alle fall ikke på den måten. Og her har bjelken fått seg litt glassfiber. Laminatet ble som følger: 1 lag 300g wowen roving og epoxy 1 lag 600g CSM 2 lag 600g biaxial 1 lag 600g biaxial på midtpartiet (1,2m langt) 1 lag 450g CSM I tillegg lag jeg på to lapper med 600g CSM på ca 200x200mm for å forsterke der skruene kommer. Jeg la også tre lag CSM i strimler over overgangen mellom skrog og overdel, samt tre lag ekstra der jeg tidligere har reparert hullet etter flaggstangholderen. Mens jeg først var i gang reparerte jeg også et skadd parti på ca 100x30mm. Det har tydelig vis vært et slag e.l. fra utsiden som har skrapet opp gelcoaten, og laminatet var knust tvers gjennom. Jeg la to lag CSM og to lag biaxial over skadestedet, så da gjenstår det bare å sparkle litt på utsiden. Det estetiske vil nok få en ganske lav prioritet, men jeg vil ha det strukturelle på plass, så kan jeg heller pynte litt på liket etterhvert. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 13.August.2017 Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 8 hours ago, Komodo said: Men dagen etter fikk jeg meg en overraskelse. Jeg hadde tapet over hullene og fylt i epoxyblandingen fra oversiden, men av en eller annen grunn hadde dette "kokt opp" slik at epoxy hadde rent ut, og "sparkelmassen" tøt ut av hullene. Hva i all verden kan ha skjedd? Blir det en kjemisk reaksjon mellom sagflis og epoxy? Sagflis og polyester reagerer i alle fall ikke på den måten. http://www.epoxycraft.com/three-reasons-not-to-thicken-epoxy-with-sawdust-and-what-to-do-instead/ Vet ikke hva som har skjedd, men se linken over. Link to post
Komodo Svart 13.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Takk for glimrende link Krimart, den var jo midt i blinken Og det var vel noe av det jeg opplevde også, altså at tynn epoxy rant ut av hullet. Kokingen derimot må jo ha en annen forklaring. Tipper at det ble så varmt inne i det hullet at det rett og slett ble bobledannelse. Det var jo tross alt fullisolert med XPS, og det var relativt varmt selv om herdeprosessen foregikk om natten. Jeg hadde litt til overs av denne "sparkelmassen", den brukte jeg et par andre steder i tynne lag. Der fikk jeg ikke denne effekten. Dette var første gang jeg brukte sagspon som fortykning på epoxy. Jeg har med hell brukt sagspon og polyester flere ganger tidligere, og det fungerer kjempebra. Jeg vil tro at noe av årsaken er at polyesteren er tixotropisk, slik at den ikke skiller seg fra sagflisa så lett og renner ut til sidene. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 13.August.2017 Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Det var noe slikt jeg tenkte også. Det kan bli veldig varmt når en relativt stor masse epoxy herder, og som du sier inne i et hull isolert med XPS er det ikke mye plass for varmen å forsvinne, det kan være nok til at fuktighet i sagflisene kokte. Link to post
Gunga Din Svart 13.August.2017 Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Komodo skrev for 2 timer siden: . Jeg har med hell brukt sagspon og polyester flere ganger tidligere, og det fungerer kjempebra. Jeg vil tro at noe av årsaken er at polyesteren er tixotropisk, slik at den ikke skiller seg fra sagflisa så lett og renner ut til sidene. jeg har vart med da sagspon og polyester tatt fyr.....så det er ikke helt ufarlig det heller. S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 13.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Oi, det hørtes skummelt ut! Det blir jo en del varmeutvikling når polyesteren herder, så jeg skjønner jo scenariet, men det bør jo heller ikke være noe hokus pokus å unngå. Hvis man blander inn flis til det blir en tjukk grøt så blir mye av volumet treverk, det kjøler i seg selv. Så må man jo passe på å ikke legge for tjukt lag om gangen. Men jeg tror mye av løsningen ligger i å gå langt ned på herderen. Hvor langt ned man kan gå vet jeg ikke, men 0,8-0,9 % går fint. Kjenner at jeg ble nysgjerrig på dette nå. Spørs om ikke vi må gjøre et eksperiment for å finne ut av dette ? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Komodo skrev On 3.8.2017 at 23.52: Forsøkte også å finne bilder av undervannsskroget på Pioner Active, men det fant jeg ikke. Jeg får stoppe innom en forhandler en dag og smugtitte Den skrog-avslutningen jeg refererte til finnes bare på et fåtall av modellene, 15 foteren ser ut til å være en. Se på denne linken, klikk på nedesrste bilde og zoom inn på helen.... https://www.skibsogfiskeriutstyr.no/pioner-15 Eller denne: Vet at det ikke er pri 1 denne uka men du liker jo å tenke litt frem mens du jobber nå Link to post
Komodo Svart 16.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Tenker litt framover hele tiden vet du dieselfan selv om det ikke har vært så lett å finne noen ledige timer til dette siden jeg begynte på Viksunden i våres Jeg skal se om ikke jeg finner en 15 Active på land et sted som jeg kan myse litt på. Ut fra bildet ditt ser det jo ut som om den har en liten "dromedille" bak, og at den har en slags meie på hver side. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
WithVital Svart 17.August.2017 Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Jeg har observert at epoxy primer på XPS (er vel det slik blå byggeisopor er?) ser ut som en dårlig blanding. Epoxyen etser seg inn i selv uten varmeutvikling i epoxy. Kanskje du fikk en reaksjon rett og slett i epoxy + xps som ble forsterket av den varmeisolerende effekten i xps? Jeg har aldri hatt noen negativ virkning med sagflis selv utover ved veldig varm blanding. Men xps koker (smelter i det minste) selv av en dråpe epoxy primer (BT sin). NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Komodo Svart 17.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Ja, XPS er laget av det samme som ispor, altså polystyren. Forskjellen er produksjonsprosessen der XPS blir ekstrudert. Det gir den helt andre egenskaper enn vanlig isopor. Jeg har ikke testet epoxyprimer på XPSèn, men så vidt jeg husker gjorde du noen forsøk i tråden din? Jeg tror epoxyprimeren har en helt annen kjemi enn vanlig lamineringsepoxy. Hvis du snuser på en boks med epoxyprimer kjenner du at det lukter sterkt av tynner, det er nok den som løser opp polystyrenet. Som du kanskje husker fra tidligere i tråden så har jeg jo laminert alle XPS platene i skroget med epoxy og roving, så det går helt fin. At XPS ikke tåler polyester er jo ikke så rart derimot. XPS er jo som nevnt polystyren, og i polyesteren er styren løsemiddel. Krimart skrev On 13.8.2017 at 11.03: http://www.epoxycraft.com/three-reasons-not-to-thicken-epoxy-with-sawdust-and-what-to-do-instead/ Vet ikke hva som har skjedd, men se linken over. Når det gjelder dennne linken som Krimart la inn er jeg litt skeptisk. Jeg er egentlig tilbøylig til å tro at dette i stor grad er en påstand for å markedsføre egne produkter. Etter at jeg hadde fylt opp de to hullene i bjelken som jeg beskrev over blandet jeg inn litt mer flis slik at vellingen ble tykkere. Rørte inn flis helt til den ble så tykk at den ikke seg` av rørepinnen, men fremdeles fuktig nok til at den klebret seg til underlaget. Dette brukte jeg for å sparkle mellom skrog og overdel (altså baksiden av fenderlista) litt lengre fram i båten. Dette herdet fint, og det var ikke tegn til at epoxyen skilte seg og rant ut av flisa. Så min konklusjon er at det går helt fint å blande sparkel av epoxy og sagflis. Når epoxy eller polyester armeres med flis blir det også et meget sterkt materiale. Vil egentlig tro det blir mye sterkere enn å blande sparkel med glassballoner, de har jo ingen lengde. Så til de siste dagers innsats. Begynte med å renslipe litt epoxy og polyester fra siste støping, deretter ble hele båten innvendig grundig feiet, støvsugd og vasket med aceton. Neste skritt å merke av høyden for dørken med et rettholt, så maskerte jeg litt under denne streken. Så var det å coate. Først et strøk med gelcoat, så et strøk med topcoat. De stedene jeg ikke hadde støpt med polyester over epoxylaminatet malte jeg med hvit polyurethanmaling, var litt usikker på om topcoaten ville sitte her. (Det hadde sikkert gått bra, men jeg har lest et innlegg om noen som fikk flassing ved å male gelcoat på epoxy). De to små rommene i sidene har epoxy i bunn, så der droppet jeg å coate. Dette blir jo heller ikke synlig etterpå. De to forreste rommene vil jeg ha som oppbevaringsrom, så her er det jo greit at det er godt coatet, det samme helt bak der benken kommer. Det neste blir å sette inn rørstusser for drenering mellom skottene, så tror jeg det blir å snu båten og ta undersiden. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
WithVital Svart 20.August.2017 Link til dette innlegget Svart 20.August.2017 Dæven det blir fint dette her. Og det ser veldig solid ut. Var det sånn at du bevisst valgte den rosa XPSen fremfor f.eks blå eller litex pga bryddstyrke? Jeg skal forsterke akterspeilet nå på denne withen min, og er fristet til å bruke litex-plater på 20mm. Du som har doktorgrad i XPS og slikt; har du lyst til å råde meg til enten litex eller x-finer? Eller evt. maks 20mm rosa XPS hvis det finnes? NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Komodo Svart 21.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 (redigert) Ehmmm, den er lilla... Som du kan se av innlegg tidligere i tråden så valgte jeg denne kvaliteten pga. fastheten. Husker ikke eksakt i farta, men mener den ligger mellom Divinycell H45 og H60. Når det gjelder hva du skal ha i akterspeilet så er det flere hensyn å ta. Bruker du XPS eller divinycell bør du i prinsippet se på det som uten styrke, styrken kommer fra lamiatene på hver side. Til akterspeil vi jeg råde deg til å få for divinycell framfor XPS. Den får du i alle tykkelser, og vesentlig høyere fasthet enn XPS, Men om du velger divinycell i stedet for kryssfiner må du legge flere lag glass. Fordelen er at du allikevel får lavere vekt, og samtidig et produkt som ikke vil suge vann over tid. ------------------- Ellers har jeg kommet et skritt videre i prosjektet. Rørstusser for drenering mellom skott er limt inn. Her er det boring av hull. Hullsagsettet fra Röhr er uunnværlig når man jobber med båt Ferdig boret. Boret samtidig hull til trekking av kabelrør. Alle hull ble så forseglet med epoxy før rørstusser ble limt inn. Til slutt malte jeg et ekstra strøk med pu-maling i de bakerste rommene der benken kommer. Greit at det er litt lyst og blankt der man får adkomst senere. De dreneringsstussene jeg kommer til når båten bilr tatt i bruk blir plugget med ekspanderende gummiplugger fra Biltema. Jeg har brukt tilsvarende plugg i jolla i flere år, så den vet jeg at holder mål. Men det må gjøres noe med messingen.... Fant tilfeldigvis et rustfritt rør med perfekt innerdiameter for denne pluggen. Alle stusser ble selvsagt plandreid, faset og forsenket før de ble limt inn. Pluggene. Det som skjer med disse når de står i sjøvann er at messingen korroderer og skruen setter seg. Det jeg gjorde på pluggen i jolla var å erstatte messingdelen med rustfrie deler, da ble det perfekt. Jeg fikk også begynt med å prefabrikere deler til stag og braketter i motorkassa. Stagene blir 25mm rør som blir påsveist et feste i hver ende. Disse vil bli skrudd i brakettene, som igjen blir skrudd i glassfiberen. Dette var egentlig noe jeg gjorde mens jeg ventet på litt mannskap. Prosjektet i dag var nemlig å snu båten. Vi var fire mann til dette, og naturlig nok var det ikke rom for å ta bilder under denne øvelsen Men her er den ferdig snudd Det var litt av et styr å få det til faktisk. Den har lagt på seg litt vekt siden den ble strippet så den var faktisk litt tyngre enn jeg hadde trodd nå. Jeg har jo egentlig oversikt over hvor mye materialer jeg har brukt, men jeg har ikke summert alt sammen enda. Det første jeg var nysgjerrig på var hvordan de planlagte "trimklossene" under kassa ville ta seg ut. Hva sier du Diesel blir det for drøyt om jeg drar dem ut i halve lengden av kassa som disse bordbitene illustrerer? Ellers så har jeg en jobb foran meg med å renslipe bunnen og sparkle opp Denne båten må ha blitt kjørt i fylla, det er helt klart! De arealene som er grå tror jeg er sparklet og reparert.... Slike sår er det nesten hele veien langs kanten på styrbord side. Det ser nærmest ut som om båten har ligget i fjæresteinene og slått. Stegene er knust og sparklet opp i store deler av lengdene. Utallie sår i glassfiberen. Sår i stegliste. Diverse sår i baugen samt hull fra festebøyler. Ikke alle reparasjoner er like pent utført... Hva har skjedd her tro??? Ikke akkurat noe pent syn å sikte langs bunnen. Det er tydelig at forrige eier har gjort så godt han kunne med å sparkle og reparere mens båten stod rettvendt. Her er det bare en ting å gjøre, og det er å få bunner helt ren og se hvordan det ser ut under Redigert 21.August.2017 av Komodo Bilder la seg dobbelt (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
WithVital Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Lilla, ja... -selvsagt. Og takk for rådene mht akterspeilet mitt! Håper bunnstoff og annet spetakkel er samarbeidsvillig på Dracoen. Eller at det i det minste innser at det har møtt sin overmann :) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
dieselfan Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 (redigert) Komodo skrev for 8 timer siden: Det første jeg var nysgjerrig på var hvordan de planlagte "trimklossene" under kassa ville ta seg ut. Hva sier du Diesel blir det for drøyt om jeg drar dem ut i halve lengden av kassa som disse bordbitene illustrerer? Fantastisk spennende og imponerende Komodo Skiene/trimklosser: Med en lengde på 50% av kassa så mener jeg du vil få den positive effekten du ønsket i lav hastighet dersom skiene ikke blir for smale. Endring i vått areal vil bety mye mindre enn det positive fra økt "støtte" på helen av båten. Motoren endte opp ganske langt fra det opprinnelige akterspeilet og skiene vil være et viktig bidrag til å holde baugen nede når du rir på kanten av planingsterskelen. Dersom du velger 60% lengde på skiene så øker du nok marginene i forhold til "subbing" under bakre del av kassa, men som du tidligere har nevnt så er det enklere å forlenge skiene (etter ferdigstillelse) enn å redusere lengden på skiene. Fikk du gjort en grov tyngdepunkt-sjekk før du snudde båten? Hvor brede blir skiene i forhold til akterspeilet? ( bredden er jo også en viktig faktor i forsøket på å forutsi skrogoppførsel ) Sikkert mange som følger denne flotte tråden din Komodo som lurer på "hvorfor ikke dette er gjort før om det er så lurt?" og til de kan man vel si at; jo, det er gjort før men da i finerskrog. Det er tilnærmet ikke mulig å lage et "plastbåt"skrog som dette fordi man ikke får det ferdige skroget ut av forma pga mangel på slippvinkler. Det er laget mange spennende skrog i Norge, men da stort sett som "one off" bygg og dermed blir de ikke hverken godt kjent eller populære... og de vil ha klein lønnsomhet... og med det antallet båtprodusenter vi har igjen i Norge er det vel tydelig at lønnsomhet er en viktig faktor... Om du hadde kjent tyngdepunktet kunne vi jo laget en 1:5 modell og tatt en helg i køben og kjørt testene som ville gitt fasit... men det ville jo vært tilnærmet juks... Fantastisk motiverende for oss andre at du har kommet så langt og jeg er vill etter å følge finalen Redigert 21.August.2017 av dieselfan (see edit history) Link to post
ivar Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Jeg tror ikke 50% blir for mye. men linjene bakover i forlengelsen vil nok ha mye å si for hvordan løftet vil arte seg i forskjellige hastigheter. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Jeg pratet med en hummer i østfold nylig de begynner å bli litt redde.. denne hummerraseren begynner å ta form. Jeg ble bedt om å poste mye i denne tråden slik at båtbyggern ikke får tid til å ferdigstille prosjektet. Endelig ble det Bobåt Link to post
dieselfan Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 ...hørte flere hummer ute ved Møkkalasset på søndag som hadde breie "ellær" så det tyder på at de rømmer Hvaler/østfold og kommer over på vår side Bjørn... Link to post
Sjøvind Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Skiene - hvorfor ikke lage et reversibelt/justerbart system? Mer likt tradisjonelle flaps liksom. Link to post
Sjøvind Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Ellers - gøy å følge med, stå på? Link to post
dieselfan Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Komodo skrev for 10 timer siden: Ellers har jeg kommet et skritt videre i prosjektet. Rørstusser for drenering mellom skott er limt inn. Pluggene. Det som skjer med disse når de står i sjøvann er at messingen korroderer og skruen setter seg. Det jeg gjorde på pluggen i jolla var å erstatte messingdelen med rustfrie deler, da ble det perfekt. Jeg fikk også begynt med å prefabrikere deler til stag og braketter i motorkassa. Stagene blir 25mm rør som blir påsveist et feste i hver ende. Disse vil bli skrudd i brakettene, som igjen blir skrudd i glassfiberen. Komodo - det er så deilig å se hvordan du gleder deg og oss med detaljer, er du Verktøymaker også? (ser sånn ut...) Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 han har nok både trådgnist og 5 aksa CNC i garasjen Link to post
Komodo Svart 21.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 dieselfan skrev for 3 timer siden: Dersom du velger 60% lengde på skiene så øker du nok marginene i forhold til "subbing" under bakre del av kassa, men som du tidligere har nevnt så er det enklere å forlenge skiene (etter ferdigstillelse) enn å redusere lengden på skiene. Tenkte først ca 50% av lengden ja. Men mener du 60% også er realistisk? dieselfan skrev for 3 timer siden: Fikk du gjort en grov tyngdepunkt-sjekk før du snudde båten? Hvor brede blir skiene i forhold til akterspeilet? ( bredden er jo også en viktig faktor i forsøket på å forutsi skrogoppførsel ) Nei, ikke sjekket tyngdepunkt, men nå er det jo også mer som skal oppi, bla. tank og konsoll. Når det gjelder bredden på klossene ser jeg for meg der bordbitene ligger, altså det partiet av skroget som er relativt flatt inn til steget ved den indre bordbiten. dieselfan skrev for 3 timer siden: Om du hadde kjent tyngdepunktet kunne vi jo laget en 1:5 modell og tatt en helg i køben og kjørt testene som ville gitt fasit... men det ville jo vært tilnærmet juks... Da snakker vi! Det hadde vært gøy Men det er nok ikke tid til mer enn det aller mest nødvendige her nå dessverre... Sjøvind skrev for 1 time siden: Skiene - hvorfor ikke lage et reversibelt/justerbart system? Mer likt tradisjonelle flaps liksom. Av flere årsaker blir det nok å lage dette enklest mulig. Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden: Jeg pratet med en hummer i østfold nylig de begynner å bli litt redde.. denne hummerraseren begynner å ta form. Jeg ble bedt om å poste mye i denne tråden slik at båtbyggern ikke får tid til å ferdigstille prosjektet. dieselfan skrev 51 minutes ago: Komodo - det er så deilig å se hvordan du gleder deg og oss med detaljer, er du Verktøymaker også? (ser sånn ut...) Ikke verktøymaker, men har et par andre fagbrev i sekken Bitteliten skrev 16 minutes ago: han har nok både trådgnist og 5 aksa CNC i garasjen He he, det hadde vært noe! Dette blir nok utført med kun dreiebenk og vinkelsliper Hadde jeg hatt plass til noe mer i det vesle krypinn av en garasje hadde det vært en konvensjonell fres. Ellers, takk for alle godord alle sammen! Det gjør jo at man får en ekstra piff i motivasjonen Nå har dette stått ganske stille siden jeg begynte på vårpuss mm. på moderskipet, så jeg får vel prøve å knekke til litt mer nå. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn