Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Hei.  Der jeg kommer fra hadde vi laget en egen prosedyre for priming. Ganske enkelt. Dette ble utført på kvelden så da fikk båten et strøk hver kveld fortløpende. ( 18 grader ) så når første stoffstrøk skulle på ble det rullet på etter ca 2,5 time for maksimalt heft. Så et siste strøk med stoff. 

Har aldring opplevd at primer slipper mellom strøk. Enten slipper det fra coat ( dårlig slipt eller rester av slippmiddel)  eller at bunnstoffet slipper fra primer. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Komodo skrev for 10 timer siden:

Ja, det var slik jeg tolket det også. Men de roter med begrepene.

 

Jeg tolket det slik at når man har blandet en vending så må den brukes opp innen 9 timer (altså v. 10 grader).

 

Er du sikker, eller gjetter du? Det høres jo rimelig ut, men det gir jo et ganske kort intervall for neste strøk.

Dette er jeg sikker på.Jeg jobber med industri og marinemalinger. Hvis du maler for tidlig får du innebygde løsemidler og avflaking.Men synes d var kort tid.Andre leverandører bruker ikke å ha maksintervall mellom strøk for samme produkt.

Redigert av Tskjei (see edit history)
Link to post

Hva skulle jeg gjort uten dere! Mange takk for kjempenyttige råd :thumbsup:  Prosedyren du beskriver høres jo veldig grei ut Knude, jeg får gå for den. Kjipt hvis jeg overmaler for fort og får problemer i ettertid.

 

Jeg hadde også tenkt å gjøre som du sier Knude med å legge et strøk hardt bunnstoff før siste lag primer hadde herdet skikkelig, men så kom jeg over denne tråden, og da ble jeg litt betenkt: https://baatplassen.no/i/topic/108175-seajet-033-bunnstoff-på-ny-seajet-117-epoksyprimer-det-krakelerer/ 

 

Var det Seajet primer dere brukte Knude? Om dere brukte en annen 2-komp. epoxyprimer kan jeg heller ikke se at det skulle endre saken. Alle disse primerene inneholder vel xylen.

 

Lady E:  Takk skal du ha, men der er ikke fritt for at den tolmodigheten begynner å bli litt tynnslitt nå, ikke minst hos hun jeg deler postkasse med. Ikke langt unna at jeg har fått stekepanna i hue en del ganger. Men om det ikke ender i skilsmisse får jeg vel være fornøyd :giggle:  

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
30 minutes ago, Komodo said:

...............

Lady E:  Takk skal du ha, men der er ikke fritt for at den tolmodigheten begynner å bli litt tynnslitt nå, ikke minst hos hun jeg deler postkasse med. Ikke langt unna at jeg har fått stekepanna i hue en del ganger. Men om det ikke ender i skilsmisse får jeg vel være fornøyd :giggle:  

 

Forsiktig der . . .!  :worry:

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Tja.... det er jo fort og tvile......:smiley:   Da vi startet med å fabrikk stoffe ble det brukt Hempel produkter. Da var hempel med å utarbeide prosedyre for dette da vi hadde et par reklamasjoner på at stoffet slapp. Dette var kanskje i 1995 eller så. Denne teknikken ble videreført og da vi gikk over til International sin Gelshield ble samme oppskrift videreført. Mener å huske at det da var  seajet sitt stoff vi brukte. Hard.  

Stoffet selv en del av båtene i litt yngre dager......

Tipper vi stoffet ca. 15 - 20 båter i året. 30 og 35 fot. Med 5 års reklamasjonsrett . Da er det  ikke smart å gjøre feil.

Jeg har ikke hørt eller sett noe problem i forbindelse med kort tørketid mellom siste strøk primer og stoff. Vi stoffet  2 strøk. ( 4 strøk primer)

Jeg har foresten brukt samme primer på min båt.

lykke til !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
NilsPils skrev for 7 timer siden:

Forsiktig der . . .!  :worry:

Ja, jeg får passe på :giggle:

 

Takk for dine betraktninger og erfaringer Knude! Leste du tråden jeg linket til med han som fikk krakkeleringer? Tenkte litt på det der når jeg stod og malte i stad, kanskje han har lagt litt tykt på med stoff slik at primeren ikke fikk "pustet" i tørkeprosessen? Ellers så er vel bunnstoffet relativt diffusjonsåpent dersom man legger på et moderat strøk. Tror nok jeg gjør som du sier, men nå skal det få tørke til i morgen ettermiddag før det blir et strøk til.

Link to post

Jeg var raus med epoxi primer (Biltema) og la selvpolerende jotun på når primeren var overflatetørr. Tre strøk selvpolerende vått-i-vått, og selv om jeg ikke vil kalle det krakelering, fikk jeg et par "eksplosive" sprekker (det smalt faktisk) i bunnstoffet etter en times tid. Vet jo ikke hundre prosent sikkert hva som skjedde, men det så ut som om bunnstoffet var for tykt og rett og slett sprakk opp uten å løsne. To slike sprekker i lengderetningen ble dekket med mer bunnstoff, og det ser ikke ut til å ha skjedd noe mer spennende i ettertid. Trodde det var ok å legge selvpolerende på primeren, men jeg klarte ihvertfall å rote det til litt. Kanskje rett og slett bare for tykt lag bunnstoff. Jeg har godt med epoxy under BT-primeren, så jeg er ikke bekymret for vanninntrengning. Hadde jeg ikke visst at underlaget var intakt, måtte jeg nok tatt bort en del og lagt på nytt.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Ja, det spørs nok om ikke det bare ble litt mye bunnstoff vått i vått. Mye løsemidler i det stoffet der, så når det tørker så krymper det nok litt, og det skaper spenninger.

 

Her har det vært litt mange baller i lufta om dagen, så jeg har dessverre ikke kommet videre :worry:  Satser på å få lagt et strøk til med primer i morgen :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Knude skrev On 5.11.2017 at 9.23:

Der jeg kommer fra hadde vi laget en egen prosedyre for priming. Ganske enkelt. Dette ble utført på kvelden så da fikk båten et strøk hver kveld fortløpende. ( 18 grader ) så når første stoffstrøk skulle på ble det rullet på etter ca 2,5 time for maksimalt heft. Så et siste strøk med stoff. 

La dere et strøk hardt stoff på primeren og et strøk selvpolerende oppå? Skal det første strøket med hardt stoff tørke helt før man legger på det siste strøket med stoff, eller er det greit å legge det bare etter et par tre timer?

 

Jeg har nå lagt det siste (fjerde) strøket med primer for et par timer siden, så nå er det på tide å få på et strøk stoff. Det hadde jo vært greit å fått på det siste strøket med stoff i kveld også.

Link to post

Nå har det vært litt dårlig med oppdatering her i det siste, men noe har allikevel blitt gjort.

 

Etter å ha sparklet steglister og slipt til jeg så mannen med ljåen, var det primer og bunnstoff som stod for tur. Fire strøk med Seajet 117 epoxyprimer ble påført, deretter et strøk hardt Hempel bunnstoff, så etter noen timer et strøk Seajet 034 selvpolerende.

 

 

Siden alt skrog over vannlinja hadde blitt slipt i tre omganger var jeg lite lysten på malingssøl. Tok meg derfor bryet med å maskere og dekke til all gelcoat over vannlinja.

5a0b7d075eaf9_14_11_1701.JPG.aa320057d3c9a25728bda152212550dc.JPG

 

 

5a0b7d0af393c_14_11_1702.JPG.5431b8da28e5bfcd99a58f6e78634bdd.JPG

 

 

Skroget ble ganske blankt og fint med 1200 papir, men det gjenstår ennå å rubbe og polere. Her er båten ennå støvete. Som man ser til venstre i bildet har jeg slurvet litt med sparklingen. Det er et par steder over vannlinja jeg har brukt vanlig sparkel, så det får jeg evt. flikke på etterhvert.

5a0b7d0e50295_14_11_1703.JPG.2c165404119410701df659766cbc5024.JPG

 

 

5a0b7d110b5bd_14_11_1704.JPG.44e83a7b3606e3aead24c8f199f612cf.JPG

 

 

Hjørner bak og sammenføyninger blir coatet etterhvert, men ikke før jeg har støpt plate oppå kassa.

5a0b7d152d50f_14_11_1705.JPG.663d4b0a7fb73a1488ca2e7449e904f7.JPG

 

 

Jeg har latt det gjenstå tre felter hvor jeg bare har primet, ikke stoffet. Disse feltene blir ikke stoffet før jeg har bestemt meg for plassering av gjennomføringer og svingere.

5a0b7d18ac10e_14_11_1706.JPG.d5316e272aaad95a3842d731e5db8dec.JPG

 

 

Som nevnt tidligere i tråden skal jeg ha utløp for selvlensingen under kassa. Den blir 1 1/2", og skal også fungere som lufting for å slippe turbulens.

5a0b7d1d75e5b_14_11_1707.JPG.acda86fb6ac44a831d670d5368485735.JPG

 

 

Det hadde visst blitt noen lag med støp her ja. Pluggen jeg boret ut var 32mm tykk med massiv glass/polyester...

5a0b7d2389c11_14_11_1708.JPG.7b5125243e853d642e37f5c35a4f7a87.JPG

 

 

Hadde ikke hullsag som passet akkurat, så det ble å fintilpasse med rettsliperen. Laget litt klaring så det blir plass til litt fugemasse. Får se om jeg tar meg bryet med å coate hullet først.

5a0b7d27e81d2_14_11_1709.JPG.3c60adc556a0c5e2d8fda620c00f3725.JPG

 

 

Etter å ha fjernet maskering tømte jeg teltet for stæsj og gikk til med hageslangen. Alt var dekket av et lag med slipestøv, så det var godt å få spylt skikkelig rent. 

5a0b7d51d85d4_14_11_1718.JPG.a8f7022290b13885ff61bfabbf522dc7.JPG

 

 

Så var det på tide å snu båten tilbake. Rigget meg til med stropper og taljer. Brukte lastsurringer til å jekke opp båten slik at den hang i lufta, så la jeg en stropp rundt hele båten og trakk med ei klokketalje for å turne den rundt. Med litt tilrigging gikk det faktisk greit å utføre denne operasjonen alene.

5a0b7d2c41387_14_11_1710.JPG.4e19c6de3bd3587e375153e208a9dfa9.JPG

 

 

5a0b7d30c0151_14_11_1711.JPG.19e4efe1048238bf90528931b6a2cef4.JPG

 

 

5a0b7d35599cf_14_11_1712.JPG.b537d87a21910e4d4108e9e84a371de3.JPG

 

 

5a0b7d3b5d295_14_11_1713.JPG.de4217d1304354886cf381a3b7c67ce9.JPG

 

 

Ikke veldig mye klaring her...

5a0b7d406bcb0_14_11_1714.JPG.3c89fd26639e78293483916ded0c745f.JPG

 

 

Og der var vi rundt :thumbsup:

5a0b7d4584537_14_11_1715.JPG.c35992cd7b37a1e6a1f032fee8dbddc4.JPG

 

Da var det å stemple opp på x-antall punkter og rette opp. Greit at den ikke er vindskjev når jeg skal støpe inn dørken :giggle: Men det merkes at den er ganske stiv nå, så det var fort gjort.

5a0b7d49e1ca1_14_11_1716.JPG.14051aa19b3c3fc15eee804b45e64b06.JPG

 

Trengte også å bore noen flere gjennomføringer i stringerene. Her blir det slange for å trekke kabel til svinger. Boret også noen flere hull for drenering av vann. 

5a0b7d4d97765_14_11_1717.JPG.d39eee6e9e35a8ad7e6982689fadecc4.JPG

 

Så hadde jeg 15-20 bilder som plutselig forsvant når jeg skulle lagre. Det neste var altså trekking av rør og plassering av benk, sete, styrekonsoll osv., men det får vente til i morgen. 

Link to post

Takker så mye Sjøvind, du får bare henge på :flag_bp:

 

Kom litt videre i dag, men ikke så mye. Det blir mye tenking, og det ble også et par feil/tabber :blush:  Heldigvis stakk Skate en tur innom og hjalp meg med å tenke litt høyt, måle, holde osv., så da fikk jeg opp motet igjen :thumbsup:

 

Oppstilling av styrekonsoll, jockeysete og provisorisk benk for å finne passelige mål/avstander. Fant ut at det er nok med 45cm dyp benk akter, men for å få god adkomst for inspeksjon, montering og vedlikehold tror jeg den blir 50cm. Den blir 42cm høy. Avstanden mellom benken og setet blir 30cm. Det høres kanskje lite ut, men det virker som om det fungerer bra. Avstand mellom sete og styrekonsoll blir 22cm. Det går da greit å bevege seg mellom, og man kommer såpass nærme at man har god kontroll på rattet og gear/gass.

5a0ccda1588dd_15_11_1701.jpg.0b19dbe46c23e00790e60ac1800fee9f.jpg

 

 

Her illustrert i båten med maler og planker.

5a0ccda45209a_15_11_1702.jpg.a37a4f9e73d60b611d6de30defa148cd.jpg

 

 

Neste jobb var å lage noen klammer for å feste trekkrør. For å få rørene opp i konsollen helt inntil stringeren valgte jeg å sveise skruer på 2mm platestrimler og lime dem med fugemasse.

5a0ccda930076_15_11_1703.jpg.d05138f44747f9f62da0275738242d66.jpg

 

Med rør

5a0ccdad3ed40_15_11_1704.JPG.cb3b20ea16af07e97452fa9223d318e6.JPG

 

Det ene røret vil jeg ha opp i et hjørne, så der nestet jeg en slangeklemme på en vinkel

5a0ccdb0aa4bc_15_11_1705.jpg.2208fb189854d2ac01a9fea31e12988f.jpg

 

og montert5a0ccdb37f38f_15_11_1706.jpg.4162ee5102dcff603b493b71b19e89af.jpg

 

 

Framover blir det et trekkrør for kabler til evt. lys i baugen samt teinehaler. Her limte jeg på noen biter med vannfast kryssfiner for å klamre i. Påstanden om at jeg ikke skal ha en eneste treflis i båten må jeg altså bite i meg :blush:

5a0ccdb69efce_15_11_1707.jpg.17a7beab16bd8a0890757271d0c25e80.jpg

 

 

I tillegg til tre trekkrør på  styrbord side la jeg også opp til et på babord side. Etterhvert skal det nemlig inn giver for sonar, så da blir det ekkoloddsvinger med downwiev på en side, og sonarsvinger på den andre.

5a0ccdb8e4f6e_15_11_1708.jpg.29d8c69f537ffe4a7965ebb6b4b43ed4.jpg

 

Så viste det seg at fothvilerkassa i konsollen kommer i konflikt med rørene som kommer opp gjennom dørken. Løsningen ble å Kappe til klosser av noe 25mm vannfast kryssfiner jeg hadde liggende og legge mellom. Boret og skrudde festene i klossene, og limte klossene i stringeren, så da håper jeg det går bra :smiley:

 

 

 

Prøvemontering av gjennomføring for selvlensing

5a0ccdc0cb1fb_15_11_1710.jpg.74050ec289fbf0956efabcb67a5a9928.jpg

 

Det blir en 1" gjennomføring i hvert hjørne bak som leder ned til en 5/4" gjennomføring i speilet (tror jeg feilaktig skrev 1 1/2" i går...). Men gjennomføringene til dørken kan jeg ikke bruke, så de må jeg bytte. Her må jeg ha noe som peker i vinkel bakover, ellers blir det kollisjon i bunn.

5a0ccdc4bd87d_15_11_1711.jpg.1adc69a64673e0583f91924744d658aa.jpg

 

 

Det siste jeg fikk gjort før det var kvelden var å kappe til noen teaklister som jeg limte på undersiden av bensintanken. Meningen er at evt. kondensvann osv. ikke skal bli liggende mellom tanken og skutebunn, da kan man fort få problemer med tildekkingskorrosjon. Med de åtte listene jeg limte på vil vekten fra tanken bli jevnt fordelt på alle hjørner samt skvalpeskottene. Når jeg setter inn tanken legger jeg på en streng med fugemasse på hver list, så da blir eventuelle ujevnheter i skroget tatt opp. Det er hvertfall planen.5a0ccdbcc705c_15_11_1709.jpg.a394d825a2d62342101d20f3b5453bcf.jpg

 

Men nå er det kvelden her i huset, det kommer en dag i morgen også :sleep:

 

Link to post

Da jeg jobbet på Windy Boats husker jeg at vi la en pakning på kantene av tanken før den ble lagt ned, tror det var en slags neopren-pakning på 5-6mm tykkelse, og ca 50 mm bred. Vi la 4 remser i hele lengderetningen. Den tar opp ujevnheter, og kan også ta bort "dunke-lyder" mellom tank/skrog. Håper selvfølgelig ikke du trenger å ta opp tanken noen gang, for da vil du få problemer hvis den er limt nedtil;)

Link to post

Det skal jeg love deg! Begynte å bli seriøst lei slipestøv nå :sweat:  Men nå er det jo ikke så mye igjen av det gamle skroget, så nå må det jo begrense seg selv hvor mye sliping det blir :giggle:

 

Rytteren: Ser den. Men jeg har vurdert litt fram og tilbake og funnet ut at dette er en grei løsning. Tanken er produsert og testet etter alle kunstens regler, så det skal mye til at den må ut for reparasjon i min tid. Skulle det bli nødvendig så må styrekonsollen bort og dørken skjæres opp, men det får bli den tid, den sorg. Nå har jeg satt inn dreneringsstuss og mannlokk i enden, så det skal i hvert fall være mulig å komme til for drenering og rengjøring. Skal jeg mot formodning ha den opp noen gang får jeg gå til med noe pianotråd e.l. for å skjære den løs. Litt av ideen er at det skal være lettere å splitte teaklektene enn om den hadde vært limt rett i bunn. Løsningen til Windy med gummiremser på langs er jeg ikke så begeistret for. Da kan du få lommer hvor det legger seg fuktighet på utsiden, og det kan i verste fall føre til spaltkorrosjon. Det er en av årsakene til at jeg har satt lektene opp etter skråen. Eventuell fukt vil da renne ned i bunn og ut under tanken. 

Link to post

Nok en tabbe dukket opp i dag. Jeg hadde tatt det for gitt at kablene til motoren skulle inn på styrbord side, men når jeg tittet på motoren så jeg at de allikevel skal inn på babord side... Litt dritt, for nå har jeg boret hull og lagt opp til å føre dem fram på styrbord og opp i konsollen. Så enten må jeg krysse bak, eller så må jeg bore flere hull på babord side og legge opp et trekkerør til. Hva hadde dere gjort? 

 

Her er det prøvemontering av tank. 

DSC_1293.JPG.24489278250a2b0d15e1d06603e3cff1.JPG

 

DSC_1294.JPG.43325086ce53466c30826fb3f8eb542a.JPG

 

Så en utfordring til som jeg har grublet på. Pga oppdriftskammer vil jeg ha det tett mellom stringerene der påfylling og lufting går. Hvordan tetter jeg det? Har vært inne på tanken med å blande en masse av polyester og sagflis og fylle opp. Evt epoxy og oppsmuldret isopor eller XPS. Men hvor lurt er det å lage en så massiv plugg mellom der? 

DSC_1295.JPG.3bb30291ea478532e01897884829fd5b.JPG

 

Så skulle jentungen ha bursdag, så mer rakk jeg ikke. Jo forresten, jeg fikk tatt en titt på hydraulikkstyringen i går. Den har jeg kjøpt privat på finn.no, men den har aldri vært montert. Det var bare sylinder og rattpumpe, slanger fulgte ikke med. Men når jeg ser nærmere på dette her nå så lurer jeg på om han fyren bløffet litt for meg. Styresylinderen er original Mercury og gode greier, men pumpa ser ut som noe kinaræl. Det er også forskjellig dimensjon på fittingsen. På pumpa er det 1/8 BSP,  mens på sylinderen er det 9/16-18 UNF. En spesielt fatning som jeg ikke har sett før med O-ring på endeflaten. 

Link to post

Koblingen på Mercury styresylinderen er nok 9/16 ORFS, har samme kobling på min Mercury Verado.

Den er like Standard som BSP fittings?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Ahh, ja, takk for det tipset Bergsholmen :thumbsup: 

Ser her http://www.hydroscand.no/hydropedia/papressbare-kuplinger/4290-xxs at de har den fittingsen jeg trenger, også i syrefast :smiley: Ser forøvrig at det stemmer at denne har 9/16-18 gjenger, og at motparten (hoa) har et flatt parti som treffer O-ringen. Jeg har et sett med originale Sleipner slanger, så da kan jeg jo bare få presset på et par syrefaste fittings. Da slipper jeg korrosjonsproblemet også. Er lite interessert i å få rustrenner på den nye fine motoren :giggle:

 

Hebbe:

Tenker du på kontrollkabler (gass/gear), i så fall er det innkjøpt ja. Fulgte med i prisen på motoren.

 

DSC_0121.JPG.579920eb3433ef580c350516ac576d29.JPG

 

Link to post

Er ikke sikker hydroscand vil presse ein annen slange en sin egen, spesielt siden den skal stå på styring.

Men det finnes overganger, hvilken fittings og størrelse er det på slangene?

 

Alternativt kan du nok demontere ansatsen på sylinderen å bytte den med ansats som har rette koblinger i forhold til slangene.

Har du et bilde av styresylinger og slange koblinger så kan eg se?

Redigert av Bergsholmen (see edit history)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Sitat

Nok en tabbe dukket opp i dag. Jeg hadde tatt det for gitt at kablene til motoren skulle inn på styrbord side, men når jeg tittet på motoren så jeg at de allikevel skal inn på babord side... Litt dritt, for nå har jeg boret hull og lagt opp til å føre dem fram på styrbord og opp i konsollen. Så enten må jeg krysse bak, eller så må jeg bore flere hull på babord side og legge opp et trekkerør til. Hva hadde dere gjort? 

 

Hebbe skrev for 3 timer siden:

Hadde nok boret flere hull, selv om det hadde gjort  litt vondt.....

 

enig,  ta det mens du har muligheten så slipper du å angre etterpå.  Det ledige røret på styrbord side kan sikkert komme til nytte senere 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...