Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Lage nedfelte luker som one-off er ikke veldig arbeidskrevende hvis du gjør det riktig. Bruk ferdig støpte plater på samme måte som du har gjort med motorbraketten. Disse skjærer du til i tynne lister som du hefter sammen med limpistol før du støper de fast fra baksiden. Luker og åpning gjort på noen få timer... :tongue:

 

Link to post
  • 3 uker senere...

Det har blitt litt stillstand i prosjektet en stund nå. Etter en to ukers tur til Egypt har jeg mer eller mindre vært utslått av forkjølelse mm. etter at vi kom hjem, så var det rett i gang med juleforberedelser og alt det drar med seg. Kjenner at forkjølelsen er i ferd med å slippe nå, så da får jeg satse på å finne noe tid til å komme videre.

 

---------------

 

Etter de tre innleggene over har jeg tenkt litt nøyere gjennom det med luke i dørken. Temaet ble jo også drøftet ganske tidlig i tråden. Hensikten min da var å tenke gjennom rekkefølgene i prosessen, og evt. forberede for luke før dørken ble støpt fast i skroget, og det er jo på en måte der jeg er tilbake nå. 

Lukeløsninen som man ser på bildet til Jacob T på forrige side er jo den beste. Men et dreneringsspor i dørken vil også svekke stivheten på den måten som jeg bygger. 

Etter det dere har skrevet har jeg imidlertid fått lyst til å lage forsenket luke, men å løse dreneringen på en annen måte. Jeg ser for meg å sette inn en dreneringsstuss i bunn av sporet, og lede vannet bakover i et rør og koble det inn på slangen til selvlensingen med et T-stykke. Jeg tror det bør funke, og det vil bli vesentlig mindre jobb enn å lage drenering i dørken.

Link to post

Stemmer det. Det blir ingen Caffe Latte racer for charmeurettappene dette nei :giggle:  Godt poeng det du sier, det blir jo litt klin fra hummerteiner og kanskje krepseteiner etterhvert. Har også tenkt på det du sier, men nå skal jeg jo ha spylepumpe ombord, så det burde jo være greit å blåse opp om det går tett. tenkte på 1/2" slange, og det tetter jo ikke så lett heller da. Dessuten så er det jo ikke helt krise om den dreneringen går tett, da renner det jo bare over dørken. Men men, jeg får se hva det blir til :smiley:

Link to post

Det har vært dårlig med framgang i julestria, men i dag fant jeg endelig litt tid til å ta på arbeidstøy og gå ut i teltet en tur. Hovedoppdraget i dag var å tenke og planlegge litt, så Skate fra forumet (bor på naboøya) hadde tatt turen for å være med å tenke litt høyt. Takker så mye for åndelig drahjelp og nyttige samtaler Skate :thumbsup:

 

Temaene var høyde på dørken kontra vannlinje, i forhold til selvlensing, samt plassering og utforming av luke i dørken.

 

Etter en del diskusjon fram og tilbake ble vi enig om at det enkleste og sikreste er å lage en forhøyet kant med luke oppå. Det vil forenkle fremstillingen og drenering, samt gi større sikkerhet mot vanninntrengning i rommene under dørken. 

 

Neste jobb var derfor å lage ferdig dørk-malen med plassering av luke. Her er malen ferdig.

5a4407c81ff50_23_11_1705.jpg.153e1846d23ad6dc4ee35236e50d98d1.jpg

 

Tusjstreken illusterer luka. Etter forslag fra Skate lager jeg bare en luke og lar den gå over begge rommene.

5a440796a511d_23_11_1701.jpg.da5c9426982d0a797a9a74dc41d23269.jpg

 

 

Neste tema var høyden på dørken i forhold til vannlinja. 

Siden jeg strengt tatt ennå ikke vet hvor vannlinja kommer har jeg tatt utgangspunkt i en kar her i nærheten som har en lignende båt. Det er et Dracoskrog som er innredet omtrent på samme måte, men med motorbrønn inn i båten, mindre motor (60 hk), og mindre og enklere styrekonsoll. Han har også bare en 30 liters plasttank helt bak. Tatt i betraktning alt jeg har støpt inn av reparasjoner er det jo heller ikke godt å vite hvor ulike disse båtene er i vekt. En fordel i min favør er at han har brukt kryssfiner i dørken som er plastet inn på begge sider, så der får jeg litt mindre vekt. 

 

Sett fra siden ligger hans båt slik i vannet når den er tom:

IMG_5069.JPG.c01f210310d4d00e5e6064ca98599a29.JPG

 

 

Høyden på vannlinja på min båt har jeg estimert i forhold til den over. Når jeg stoffet la jeg med vilje vannlinja litt lavt. Tusjstreken på skroget viser hvor dørken vil komme.

5a4407b810ee3_23_11_1704.jpg.1826a5d16d4fc749415fac12aaf25f1b.jpg

 

5a4407a021afa_23_11_1702.jpg.0bc336138a24295f9e65fbe6026a4c50.jpg

 

5a4407ac0e54c_23_11_1703.jpg.654a3c71434b5317eb0f262983cbfaf9.jpg

 

 

Jeg tror dette skal være høyt nok med god margin, men det er jo ikke godt å vite. Jeg har på følelsen av at båten blir en del tyngre enn først antatt, så det med vannlinja har nå blitt en ny hodepine.

 

Etter en del diskusjon fram og tilbake ble vi derfor enige om at det tryggeste er å sjøsette båten nå før jeg støper inn dørken. Skulle jeg ha bommet på høyden har jeg derfor mulighet til å korrigere høyden i tide. Støper jeg ferdig dørken og det i etterkant viser seg at den er for lav, blir det jo en helsikes jobb å løfte den. Da er jo styrekonsollen på og alt mulig. En forutsetning for å finne riktig vannlinje er imidlertid å ha riktig vekt, så det blir en liten jobb med å fylle vannkanner eller sandsekker e.l.

Link to post
Komodo skrev On 21.12.2017 at 8.43:

tenkte på 1/2" slange, og det tetter jo ikke så lett heller da. 

 

min erfaring er at 1/2" slange går lett tett om det skulle komme litt grus feks

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er mye mulig ivar. Men som jeg skrev i det forrige innlegget utgår forsenket luke. Tett drenering er da et av argumentene. 

 

Det neste nå blir å sette inn gjennomføring og ventil i hekken og sjøsette. Så krysser jeg fingrene for at dørken blir høy nok. Hvis ikke får jeg mye ekstrajobb. 

Link to post

Hadde nok tatt det arbeidet med å sjøsette den å få målt riktig. Om du ikke er av den typen som liker å gjør jobben to ganger da :) ( støpe dørk å så ta det opp igjen )....Lukekarmen hadde jeg tatt så høy at en kunne satt teinene oppe på den når en skal agne dem i stedet for å krype rundt på dørken...:) 

Link to post
Ø'en skrev On 28.12.2017 at 22.48:

Hadde nok tatt det arbeidet med å sjøsette den å få målt riktig. Om du ikke er av den typen som liker å gjør jobben to ganger da :) ( støpe dørk å så ta det opp igjen )

Nei, hater å gjøre ting om igjen. Det er vel nettopp en av grunnene til at dette her har tatt så lang tid også....

 

Ø'en skrev On 28.12.2017 at 22.48:

....Lukekarmen hadde jeg tatt så høy at en kunne satt teinene oppe på den når en skal agne dem i stedet for å krype rundt på dørken...:) 

Jeg kommer til å lage en benk framme i baugen. Ser for meg at den blir passelig å ha teinene på for agning.

 

Holmedal skrev for 2 timer siden:

Her har du en frekkas

Jøss, se der ja, den så jo skikkelig sprek ut! Mister litt mye dørkplass pga den telefonkiosken, men så sitter man jo tørt og varmt der på høsten. Det står i annonsen at den er bygget på en Sportling 20. Det jeg ikke liker med de båtene er at motoren tilter rett inn i båten, den har ingen motorbrønn. Når man ligger i ro og får en sjø inn bakfra kan det gå skikkelig dårlig...

Link to post
  • 2 uker senere...

Litt har skjedd siden sist, men ikke mye. 

 

Her er fra første sjøsetting og test av vannlinje på lørdag. 

Messaging1515340208384.jpg.ee1ffc3fdfbbe99d286a899807a19e9a.jpg

 

Det var en stor lettelse å se at jeg har laget stringerene høye nok i forhold til vannlinja, så nå kan jeg slippe ned skuldrene litt ? 

 

Før sjøsetting fylte jeg bensintanken med vann pluss at vi la i 480 kg støpejernsvekter fra en traktor. Når jeg var helt bak i båten i tillegg ser det ut til at jeg får ca 50 mm klaring fra vannet til dørken. Med ytterligere en kraftkar helt bak på akterspeilet (130 kg?)  var det fremdeles god klaring. Det bør jo bety at en større motor heller ikke blir noe problem vektmessig. 

 

Har noen flere bilder også,  men de er innelåst på en pc jeg ikke kommer inn på. Får ta dem senere. 

Link to post

det er nok en perfekt motor til en slik båt, men mener Komodo har en 100hk stående klar 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for alle lykkeønsker, nå er det bare resten igjen :thumbsup:

 

@Bjørn Løvjomås : Det var litt grumsete vann da vi satte ut båten, så jeg så ingen svartinger, men jeg synes jeg hørte en del klapring i klør. Tipper det var lyden av hummer som la beina på nakken og la på sprang over mot Vestfold-sia :giggle:  

 

@schnauzer : Hvis hundrehesteren blir for knapp så blir det en slik :thumbsup:

 

@Krimart : Det er beskrevet lenger opp. en skroggjennomføring på hver side i dekket, og inn på et T-stykke mot skroggjennomføring med ventil i akterspelet. Her ser du litt fra prøvemonteringen:

 

Komodo skrev On 19.11.2017 at 22.30:

5a11f0978eb77_19_11_1703.jpg.b4248102bf70b1f1500d5a8d93b95081.jpg

 

 

Lagt til:

Vil forøvrig rette en stor takk til @VegJoh  som stilte opp med briljant IT-kunnskap og hacket seg inn på pcèn min gjennom bios. Hadde prestert å endre passord for pålogging, og surret bort det nye passordet. Ikke akkurat gjort på fem minutter å løse det problemet der, men takket være VegJoh`s eminente IT-kunnskaper var det mulig å etablere en ny bruker i bios og endre passord på opprinnelig administrator fra bakveien :clap:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Før sjøsetting måtte jeg sette inn skroggjennomføringen i akterspeilet for selvlensing. Problemet var at jeg har støpt så mange lag med forsterkninger på hver side at flatene var bortimot 5 mm ute av parallellitet. Vurderte å sparkle opp dette, men valgte istedet å slipe flatene parallelle. Siden det var litt leit å komme til på undersiden av kassa fra utsiden lagde jeg et verktøy til dette.

 

Skjærte først ut en rondell av kryssfiner med hullsaga og skjærte ut en runding av slipepapir. Brukte papir fra båndsliper kjøpt på BT, dette er meget tykt og solid lerret som tåler en støyt. Så dreide jeg et boss av rustfritt stål og gjenget opp med M12. Spindelen var en M12 skrue som jeg dreide hodet av.

5a54ea2138af0_06_01_1801.jpg.315299523966040ef930b022d041d1b5.jpg

 

Da ble det slik.

5a54ea312c609_06_01_1802.jpg.92850b4cf25658fa6061f6a56159b744.jpg

 

Og det fungerte utmerket :thumbsup:

5a54ea3fa992a_06_01_1803.jpg.bcf1b64249f229bb7b1360a43fdec1fc.jpg

 

 

5a54ea5de27f6_06_01_1805.jpg.e24a4380b84c2622432f8803cb9f3e56.jpg

 

 

5a54ea5035902_06_01_1804.jpg.3eaac838b8bf20ca66676d0902c6a8ff.jpg

 

Siden det har vært så utrolig mange tråder her inne om montering av skroggjennomføringer så tar jeg med litt om det også. Her er et verktøy som jeg laget meg da jeg byttet gjennomføringene på Viksunden for noen år siden. Det er rett og slett bare en bit av et flattstål som jeg har sveist på en platebit. Platebiten passer inn i hullet på gjennomføringen.

5a54ea8c02869_06_01_1809.jpg.5f4e7ab29f952a4c0d938dd25a65b837.jpg

 

I gjennomføringen er det alltid to vorter. Når man setter inn verktøyet kan man holde igjen mens man skrur på mutteren. Bare å dra opp en 46mm fastnøkkel av verktøykassa :wink:  Jeg tar på fugemasse (MS-polymer) og trekker helt til. Bruker rikelig med fugemasse slik at det tyter ut. Noen velger å ikke trekke helt til, og ettertrekker mutteren etter at fugemassen har herdet. Teorien er at man da får en slags pakning av fugemassen som blir komprimert når man ettertrekker. Jeg gjør ikke det. Årsaken er at man risikerer å vri litt på gjennomføringen, og dermed mister limforbindelsen. 

5a54ea812b606_06_01_1808.jpg.6bc36e5f88a91b75d51101a05dbe60cf.jpg

 

Her ferdig montert. Når jeg monterer ventiler og fittings bruker jeg hamp og Unipac, holder en knapp på det gamle gode middelet der. Årsaken er at det alltid blir tett, det begynner aldri å lekke, og man kan justere vinkelen på det man trekker til uten å få lekkasje. Andre bruker andre midler, og det er sikkert like bra. Tallene skrevet med tusj er ca-tykkelsen i bunn på de områdene. Det ble rikelig med forsterkning i bunn ja...

5a54ea96a4d8a_06_01_1810.jpg.a13d2eccd4f3e33945b3bb7cf94e23d1.jpg

 

Så viste det seg at jeg fikk en dobbelt jobb med klossene som jeg skulle skru fast trekk-slangene i. De hadde rett og slett ramlet av, så det er nok et belegg på disse platene som ikke er limbart med fugemasse. Slipte vekk dette belegget slik at jeg kom inn på rent treverk og limte på på nytt. Jeg ble også litt usikker på om ny fugemasse limer på gammel fugemasse, så der skrapte jeg meg inn på ren glassfiber først.

5a54ea6b40777_06_01_1806.jpg.eb5e326777b3b49478e11d8476829091.jpg

 

La også på to lag til med gelcoat i midten og rundt hullet i speilet før jeg monterte gjennomføringen.

5a54ea75a87dd_06_01_1807.jpg.005379f620965a3c95dfb9df8d1c7ea9.jpg

 

Så var det klart for det store øyeblikk; blir dørken høy nok :sweat:

5a54eaa5585cf_06_01_1812.jpg.1469a911436f6d46a7053b01afa80f68.jpg

 

Sannhetens øyeblikk, her er stroppene slakke ...

5a54eada57d92_06_01_1816.jpg.f989b73b7e2529710482c369698bd6da.jpg

 

Jeg må løfte bunnstoffet noen centimeter bak.

5a54eae7f0143_06_01_1817.jpg.431f952b14cd446a1160660345913052.jpg

 

Framme var det ok.

5a54eacb776e0_06_01_1815.jpg.641a3bad9b17eb2944ab6fcaab27e3ab.jpg

 

Denne slangen har jeg montert på gjennomføringen, så den viser høyden på vannlinja. Dørken kommer oppå stringerene og vil bygge ca 25 mm, så her blir det klaring.

5a54eab259373_06_01_1813.jpg.e6e02306cb180283e5dc0cc35d66c440.jpg

 

Tusjstrekene viser hvor vannet kommer. Selv med en ekstra mann ombord (type stor!) som stod helt bak på kassa så var det klaring, så da sier jeg meg fornøyd med testen :thumbsup:

5a54eabd72071_06_01_1814.jpg.4758d22f57f8460b63b1bd8854cc660f.jpg

Link to post
Sitat

Når jeg monterer ventiler og fittings bruker jeg hamp og Unipac, holder en knapp på det gamle gode middelet der. Årsaken er at det alltid blir tett, det begynner aldri å lekke, og man kan justere vinkelen på det man trekker til uten å få lekkasje. Andre bruker andre midler, og det er sikkert like bra. 

 

alle rørleggerne jeg kjenner holder også en knapp på hampen , av de samme grunnene du nevner  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...