Fortego Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Lage nedfelte luker som one-off er ikke veldig arbeidskrevende hvis du gjør det riktig. Bruk ferdig støpte plater på samme måte som du har gjort med motorbraketten. Disse skjærer du til i tynne lister som du hefter sammen med limpistol før du støper de fast fra baksiden. Luker og åpning gjort på noen få timer... https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Fortego Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Du ser litt av samme prinsippet på badeplattformen jeg aldri ble ferdig med til min båt. Men der trengte jeg ikke å lage lukene tette, så da lagde jeg en løsning hvor lukekantene blir liggende mot den nedfelte åpningen, mens du må lage en knekk opp igjen som lukeflaten kan vile på. Men prinsippet er likt. https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Krimart Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Tja, som Komodo selv skriver er det en del jobb om man vil ha luken flush med dekket. Det må støpes en U-kant langs kanten av åpningen som leppa på lokket passer nedi, og denne må dreneres. Link to post
Knude Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Jeg har beskrevet en ganske enkel måte å lage drenert luke i tråden min. Karmen kan støpes fast under dørk før du monterer dørken. Noen bilder ...... egentlig ikke så mye jobb om du gjør dette på rette tidspunkt . Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 20.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Det har blitt litt stillstand i prosjektet en stund nå. Etter en to ukers tur til Egypt har jeg mer eller mindre vært utslått av forkjølelse mm. etter at vi kom hjem, så var det rett i gang med juleforberedelser og alt det drar med seg. Kjenner at forkjølelsen er i ferd med å slippe nå, så da får jeg satse på å finne noe tid til å komme videre. --------------- Etter de tre innleggene over har jeg tenkt litt nøyere gjennom det med luke i dørken. Temaet ble jo også drøftet ganske tidlig i tråden. Hensikten min da var å tenke gjennom rekkefølgene i prosessen, og evt. forberede for luke før dørken ble støpt fast i skroget, og det er jo på en måte der jeg er tilbake nå. Lukeløsninen som man ser på bildet til Jacob T på forrige side er jo den beste. Men et dreneringsspor i dørken vil også svekke stivheten på den måten som jeg bygger. Etter det dere har skrevet har jeg imidlertid fått lyst til å lage forsenket luke, men å løse dreneringen på en annen måte. Jeg ser for meg å sette inn en dreneringsstuss i bunn av sporet, og lede vannet bakover i et rør og koble det inn på slangen til selvlensingen med et T-stykke. Jeg tror det bør funke, og det vil bli vesentlig mindre jobb enn å lage drenering i dørken. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lady E Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Det du skisserer der vil fungere, jeg har samme løsningen på min båt, riktig nok større båt med påfølgende større fallhøyde, men prinsippet fungerer. Med pakninger og terser på lukene så de blir tett og problemfritt, og dørken flush. Link to post
Ø'en Svart 21.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2017 Virker sikkert fint på en Caffe Latte båt. Men etter som jeg forstår så skal du ha en bruksbåt. Litt tang og tare å litt sly å agn o.s.v som du ikke har kontoll på så er det lett at det går tett... Link to post
Komodo Svart 21.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2017 Stemmer det. Det blir ingen Caffe Latte racer for charmeurettappene dette nei Godt poeng det du sier, det blir jo litt klin fra hummerteiner og kanskje krepseteiner etterhvert. Har også tenkt på det du sier, men nå skal jeg jo ha spylepumpe ombord, så det burde jo være greit å blåse opp om det går tett. tenkte på 1/2" slange, og det tetter jo ikke så lett heller da. Dessuten så er det jo ikke helt krise om den dreneringen går tett, da renner det jo bare over dørken. Men men, jeg får se hva det blir til Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 27.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2017 Det har vært dårlig med framgang i julestria, men i dag fant jeg endelig litt tid til å ta på arbeidstøy og gå ut i teltet en tur. Hovedoppdraget i dag var å tenke og planlegge litt, så Skate fra forumet (bor på naboøya) hadde tatt turen for å være med å tenke litt høyt. Takker så mye for åndelig drahjelp og nyttige samtaler Skate Temaene var høyde på dørken kontra vannlinje, i forhold til selvlensing, samt plassering og utforming av luke i dørken. Etter en del diskusjon fram og tilbake ble vi enig om at det enkleste og sikreste er å lage en forhøyet kant med luke oppå. Det vil forenkle fremstillingen og drenering, samt gi større sikkerhet mot vanninntrengning i rommene under dørken. Neste jobb var derfor å lage ferdig dørk-malen med plassering av luke. Her er malen ferdig. Tusjstreken illusterer luka. Etter forslag fra Skate lager jeg bare en luke og lar den gå over begge rommene. Neste tema var høyden på dørken i forhold til vannlinja. Siden jeg strengt tatt ennå ikke vet hvor vannlinja kommer har jeg tatt utgangspunkt i en kar her i nærheten som har en lignende båt. Det er et Dracoskrog som er innredet omtrent på samme måte, men med motorbrønn inn i båten, mindre motor (60 hk), og mindre og enklere styrekonsoll. Han har også bare en 30 liters plasttank helt bak. Tatt i betraktning alt jeg har støpt inn av reparasjoner er det jo heller ikke godt å vite hvor ulike disse båtene er i vekt. En fordel i min favør er at han har brukt kryssfiner i dørken som er plastet inn på begge sider, så der får jeg litt mindre vekt. Sett fra siden ligger hans båt slik i vannet når den er tom: Høyden på vannlinja på min båt har jeg estimert i forhold til den over. Når jeg stoffet la jeg med vilje vannlinja litt lavt. Tusjstreken på skroget viser hvor dørken vil komme. Jeg tror dette skal være høyt nok med god margin, men det er jo ikke godt å vite. Jeg har på følelsen av at båten blir en del tyngre enn først antatt, så det med vannlinja har nå blitt en ny hodepine. Etter en del diskusjon fram og tilbake ble vi derfor enige om at det tryggeste er å sjøsette båten nå før jeg støper inn dørken. Skulle jeg ha bommet på høyden har jeg derfor mulighet til å korrigere høyden i tide. Støper jeg ferdig dørken og det i etterkant viser seg at den er for lav, blir det jo en helsikes jobb å løfte den. Da er jo styrekonsollen på og alt mulig. En forutsetning for å finne riktig vannlinje er imidlertid å ha riktig vekt, så det blir en liten jobb med å fylle vannkanner eller sandsekker e.l. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 Komodo skrev On 21.12.2017 at 8.43: tenkte på 1/2" slange, og det tetter jo ikke så lett heller da. min erfaring er at 1/2" slange går lett tett om det skulle komme litt grus feks Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 28.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 Det er mye mulig ivar. Men som jeg skrev i det forrige innlegget utgår forsenket luke. Tett drenering er da et av argumentene. Det neste nå blir å sette inn gjennomføring og ventil i hekken og sjøsette. Så krysser jeg fingrene for at dørken blir høy nok. Hvis ikke får jeg mye ekstrajobb. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ø'en Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 Hadde nok tatt det arbeidet med å sjøsette den å få målt riktig. Om du ikke er av den typen som liker å gjør jobben to ganger da :) ( støpe dørk å så ta det opp igjen )....Lukekarmen hadde jeg tatt så høy at en kunne satt teinene oppe på den når en skal agne dem i stedet for å krype rundt på dørken...:) Link to post
Holmedal Svart 30.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2017 Her har du en frekkas https://www.finn.no/111101600 Link to post
Komodo Svart 30.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2017 Ø'en skrev On 28.12.2017 at 22.48: Hadde nok tatt det arbeidet med å sjøsette den å få målt riktig. Om du ikke er av den typen som liker å gjør jobben to ganger da :) ( støpe dørk å så ta det opp igjen ) Nei, hater å gjøre ting om igjen. Det er vel nettopp en av grunnene til at dette her har tatt så lang tid også.... Ø'en skrev On 28.12.2017 at 22.48: ....Lukekarmen hadde jeg tatt så høy at en kunne satt teinene oppe på den når en skal agne dem i stedet for å krype rundt på dørken...:) Jeg kommer til å lage en benk framme i baugen. Ser for meg at den blir passelig å ha teinene på for agning. Holmedal skrev for 2 timer siden: Her har du en frekkas Jøss, se der ja, den så jo skikkelig sprek ut! Mister litt mye dørkplass pga den telefonkiosken, men så sitter man jo tørt og varmt der på høsten. Det står i annonsen at den er bygget på en Sportling 20. Det jeg ikke liker med de båtene er at motoren tilter rett inn i båten, den har ingen motorbrønn. Når man ligger i ro og får en sjø inn bakfra kan det gå skikkelig dårlig... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 9.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2018 Litt har skjedd siden sist, men ikke mye. Her er fra første sjøsetting og test av vannlinje på lørdag. Det var en stor lettelse å se at jeg har laget stringerene høye nok i forhold til vannlinja, så nå kan jeg slippe ned skuldrene litt ? Før sjøsetting fylte jeg bensintanken med vann pluss at vi la i 480 kg støpejernsvekter fra en traktor. Når jeg var helt bak i båten i tillegg ser det ut til at jeg får ca 50 mm klaring fra vannet til dørken. Med ytterligere en kraftkar helt bak på akterspeilet (130 kg?) var det fremdeles god klaring. Det bør jo bety at en større motor heller ikke blir noe problem vektmessig. Har noen flere bilder også, men de er innelåst på en pc jeg ikke kommer inn på. Får ta dem senere. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lady E Svart 9.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2018 Herlig følelse og god motivasjon når en får bevist at egne teorier stemmer. Lykke til videre. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2018 Verste er jo at det ser ut som den flyter. Så du massefluktbølgen fra alle de sortkledde under vann? Nå begynner de nok å klapre med klørne tenker jeg. Dette ser bra ut Komodo. Endelig ble det Bobåt Link to post
schnauzer Svart 9.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2018 150hk Mercury har en tørrvekt på 206 Kg og med ett volum på 3L bør det bli bra trøkk.. :-) :-) Link to post
ivar Svart 9.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2018 det er nok en perfekt motor til en slik båt, men mener Komodo har en 100hk stående klar Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 9.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2018 Gratulerer med sjøsetting, så bra det var god klaring. Mulig du har beskrevet det noe sted, men hvordan ordner du dreneringen av dekket? Link to post
Komodo Svart 9.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2018 (redigert) Takk for alle lykkeønsker, nå er det bare resten igjen @Bjørn Løvjomås : Det var litt grumsete vann da vi satte ut båten, så jeg så ingen svartinger, men jeg synes jeg hørte en del klapring i klør. Tipper det var lyden av hummer som la beina på nakken og la på sprang over mot Vestfold-sia @schnauzer : Hvis hundrehesteren blir for knapp så blir det en slik @Krimart : Det er beskrevet lenger opp. en skroggjennomføring på hver side i dekket, og inn på et T-stykke mot skroggjennomføring med ventil i akterspelet. Her ser du litt fra prøvemonteringen: Komodo skrev On 19.11.2017 at 22.30: Lagt til: Vil forøvrig rette en stor takk til @VegJoh som stilte opp med briljant IT-kunnskap og hacket seg inn på pcèn min gjennom bios. Hadde prestert å endre passord for pålogging, og surret bort det nye passordet. Ikke akkurat gjort på fem minutter å løse det problemet der, men takket være VegJoh`s eminente IT-kunnskaper var det mulig å etablere en ny bruker i bios og endre passord på opprinnelig administrator fra bakveien Redigert 9.Januar.2018 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 9.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2018 Før sjøsetting måtte jeg sette inn skroggjennomføringen i akterspeilet for selvlensing. Problemet var at jeg har støpt så mange lag med forsterkninger på hver side at flatene var bortimot 5 mm ute av parallellitet. Vurderte å sparkle opp dette, men valgte istedet å slipe flatene parallelle. Siden det var litt leit å komme til på undersiden av kassa fra utsiden lagde jeg et verktøy til dette. Skjærte først ut en rondell av kryssfiner med hullsaga og skjærte ut en runding av slipepapir. Brukte papir fra båndsliper kjøpt på BT, dette er meget tykt og solid lerret som tåler en støyt. Så dreide jeg et boss av rustfritt stål og gjenget opp med M12. Spindelen var en M12 skrue som jeg dreide hodet av. Da ble det slik. Og det fungerte utmerket Siden det har vært så utrolig mange tråder her inne om montering av skroggjennomføringer så tar jeg med litt om det også. Her er et verktøy som jeg laget meg da jeg byttet gjennomføringene på Viksunden for noen år siden. Det er rett og slett bare en bit av et flattstål som jeg har sveist på en platebit. Platebiten passer inn i hullet på gjennomføringen. I gjennomføringen er det alltid to vorter. Når man setter inn verktøyet kan man holde igjen mens man skrur på mutteren. Bare å dra opp en 46mm fastnøkkel av verktøykassa Jeg tar på fugemasse (MS-polymer) og trekker helt til. Bruker rikelig med fugemasse slik at det tyter ut. Noen velger å ikke trekke helt til, og ettertrekker mutteren etter at fugemassen har herdet. Teorien er at man da får en slags pakning av fugemassen som blir komprimert når man ettertrekker. Jeg gjør ikke det. Årsaken er at man risikerer å vri litt på gjennomføringen, og dermed mister limforbindelsen. Her ferdig montert. Når jeg monterer ventiler og fittings bruker jeg hamp og Unipac, holder en knapp på det gamle gode middelet der. Årsaken er at det alltid blir tett, det begynner aldri å lekke, og man kan justere vinkelen på det man trekker til uten å få lekkasje. Andre bruker andre midler, og det er sikkert like bra. Tallene skrevet med tusj er ca-tykkelsen i bunn på de områdene. Det ble rikelig med forsterkning i bunn ja... Så viste det seg at jeg fikk en dobbelt jobb med klossene som jeg skulle skru fast trekk-slangene i. De hadde rett og slett ramlet av, så det er nok et belegg på disse platene som ikke er limbart med fugemasse. Slipte vekk dette belegget slik at jeg kom inn på rent treverk og limte på på nytt. Jeg ble også litt usikker på om ny fugemasse limer på gammel fugemasse, så der skrapte jeg meg inn på ren glassfiber først. La også på to lag til med gelcoat i midten og rundt hullet i speilet før jeg monterte gjennomføringen. Så var det klart for det store øyeblikk; blir dørken høy nok Sannhetens øyeblikk, her er stroppene slakke ... Jeg må løfte bunnstoffet noen centimeter bak. Framme var det ok. Denne slangen har jeg montert på gjennomføringen, så den viser høyden på vannlinja. Dørken kommer oppå stringerene og vil bygge ca 25 mm, så her blir det klaring. Tusjstrekene viser hvor vannet kommer. Selv med en ekstra mann ombord (type stor!) som stod helt bak på kassa så var det klaring, så da sier jeg meg fornøyd med testen Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 9.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2018 Sitat Når jeg monterer ventiler og fittings bruker jeg hamp og Unipac, holder en knapp på det gamle gode middelet der. Årsaken er at det alltid blir tett, det begynner aldri å lekke, og man kan justere vinkelen på det man trekker til uten å få lekkasje. Andre bruker andre midler, og det er sikkert like bra. alle rørleggerne jeg kjenner holder også en knapp på hampen , av de samme grunnene du nevner Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Joltus Svart 9.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2018 Alltid silver seal gjengetape. Men det er på høyere trykk og andre medier, så da må det holde tett. Link to post
Krimart Svart 9.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2018 Hm... er du sikker på at det er nok? får du en brottsjø som fyller båten er det vel greit å ha en båt som tømmes raskt? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn