Maika Startet 11.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2015 Jeg skal male skrigsidene og har kjøpt Biltema sin 2-komponent polyuretan-maling (ikke lakk): http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan-2000019506/ Går det å bruke sprøytepistol uten at malingen herder fast i dyser og annet? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Ja, men du må tynne den ut ganske mye... Finnes en egen tynner til det på Biltema... Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Ja, men den må tynnes og arbeides relativt fort med pga herdingen. Etter endt arbeid fylles pistolkolbe med tynner som sprøytes ut. Husk for all del å bruke godt verneutstyr! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 11.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Jeg kjøpte tynner også, ja. Hvor mye jeg skal bruke avhenger kanskje av temperatur? Er det en tommelfingerregel? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 11.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Og jeg har denne masken liggende, er den ok til dette? http://m.clasohlson.com/no/3M-vernemaske-med-kullfilter/40-8054 Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Er viktig å legge første strøk veldig tynt,for så å la det tørke til det er klebrig.Er litt vansklig å sprøyte,da den flyter litt dårlig,så det er lett å få renning.Om den ikkje er heilt blank ved sprøytingen strekker den seg i løpet av noken minutter. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Har brukt denne lakken en del. Synes den er fin å lakke med. Har dog brukt lakksprøyte litt oppimellom. Det kan være lurt å legge et tynt "støvlag" først og la det tørke en stund. Da får du bedre heft og sjanse for sig blir mindre. Altså du kan legge på litt mer lakk for å få flyt. Et par eksempler. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Maika Svart 11.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Med en 40 år gammel båt og et begrenset budsjett er det nødvendig å lære seg mye forskjellig, og når jeg i tillegg syns det er gøy, så er jeg i utgangspunktet klar for å sette meg inn i spraylakkeringens mysterier også. Jeg allerede har en grei kompressor, og har hørt at resultatet på skrogsider blir bedre med spray enn rulle. Samtidig har jeg jo begrenset med tid, så dersom resultatet sannsynligvis blir dårligere med spray for en amatør, så velger jeg nok rulle uansett. (Jeg har ikke telt, og det er andre båter i nærheten, så jeg måtte hatt noen vindstille, nedbørsfrie og relativt varme dager til jobben.) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Lakkering er en treningssak - men absolutt oppnåelig erfaring med litt øving. Hovedgrunnen for å ikke prøve spraylakkering på dette prosjektet ville jeg sagt var mangelen på telt og båtene rundt. Selv på en vindstille dag vil lakkstøvet kunne drive til nabobåtene, og det ønsker du sannsynligvis ikke Rulling kan også bli bra med våtsliping og polering i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Lakkering er en treningssak - men absolutt oppnåelig erfaring med litt øving. Hovedgrunnen for å ikke prøve spraylakkering på dette prosjektet ville jeg sagt var mangelen på telt og båtene rundt. Selv på en vindstille dag vil lakkstøvet kunne drive til nabobåtene, og det ønsker du sannsynligvis ikke Rulling kan også bli bra med våtsliping og polering i etterkant. helt enig. Har flere ganger våtslipt appelsinhud, så rubbe og polere? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 11.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Det høres ut som rulle er tingen, ja:) (Dette er en opplagsplass med bare selvbygde flerskrogsbåter, så jeg er mest bekymret for å ødelegge det gode forholdet vi har i klubben.) Jeg får google litt våtsliping, sist jeg rullet litt på skroget ble det mye nupper.. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Jeg skal bruke samme maling inne i båten min. Og sprøyte dette hadde vert mye enklere enn og rulle. Har både lakksprøyte og kompressor. Har i tilleg og nylig kjøpt en malingssprøyte. Kanskje denne er mer egnet til og bruke på denne malingen enn en lakksprøyte? Ikke så mye av dette som er synlig så resultatet er ikke kjempe viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 12.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Vi sprøytelakkerte endel områder på en båt med polyuretanlakk mens den lå på vannet. Det var ikke noe problem, men gjorde det i fellesferien når de fleste naboene var bortreist. Jeg synes det er en overdrivelse å si at en må være så profesjonell for å få til dette. Det er en kraftig overdrivelse. Man kan fint lese seg opp på dette, kikke litt på youtube osv. og prøve og feile litt. Det er ikke rocketscience, selv om det selvsagt hjelper med erfaring. Har man en god sprøyte (jeg bruker biltema sin "proff"sprøyte, billig og bra nok til mitt bruk) og gjør godt grunnarbeid går det helt fint, men det er selvsagt spørsmål om det er verdt det hvis det kun er et skrog som skal lakkeres. På skrog et skrog med forholdsvis jevn overflate er jeg enig i at det kan være like greit å bruke rulle også våtslipe etterpå. Da kan man også få et veldig godt resultat og slipper billigere unna med forarbeid og fare for evt. nabobåter. Jeg har god erfaring med å bruke abralon 1000 og 2000 korning og rubbing og polering med 3m sine produkter til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 12.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Rulling er en jobb for to personer. En som ruller, og en som går etter med en fordriver og fjerner luftbobler og ujevnheter. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
simon_a Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Dette var jo praktfullt. Men det er villedende, for her er det en fagmann i aksjon. Det er slik sprøytelakkering med Biltema 2-k Poly KAN se ut - hvis man er dyktig og gjør alt riktig. En nybegynner i egen garasje vil ikke få et slikt resultat, uten omfattende prøving og feiling. Jeg er ikke enig med deg her. Denne lakken er enkel å sprøyte, og kjenner du litt til de grunnleggende prinsipper for lakkering er dette ikke noe problem i det hele tatt. Jeg har forsøkt meg på langt mer utfordrende lakkprodukter enn denne.. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Maika Svart 15.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Dere omtaler denne som "lakk", mens den selges som "maling". Er det ikke noen forskjell på maling og lakk? (Jeg spør fordi jeg ikke kan dette:) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Altså ingenting som heter billakk. må bli bilmaling da ?? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Vosso63 Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 (redigert) Jeg er en notorisk rotekopp med begrensa finmotorikk og lyst/evne til å være forsiktig og finslig. Jeg har prøvd å spraylakkere litt ymse. Det ble ikke bra. Enten ble det for lite eller, oftest, for mye, slik at det rant litt, eller laga seg litt dammete. Bare så det er sagt. Jeg har brukt fryktelig mye tid på ny kabin på båten min, og etter utallige timer og kroner, oppatt og oppatt med trevirke, epoksy, sliping, epoksy, finer, epoksy, epoksy, epoksy, skulle jeg legge på 2-komp PU-maling (sorry: Lakk) fra Biltema. Jeg brukte rulle og det ble helt glatt. Helt speilende glatt (i hvert fall så glatt og jevnt som jeg hadde giddi å slipe epoksyen). Sprøytelakkering er en kunstart for framifrå håndverkere og kunstnere. En kan ikke "prøve" seg fram med det. Dessuten, som tidligere nevnt, er sprøytetåka livsfarlig. En anna greie er at de som virkelig kan det, bruker utstyr designa for slike som kan det...osv.osv. Jeg trur at jeg hadde fått taket finere med en malerkost enn med sprøytelakkering. Redigert 15.Oktober.2015 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.