Jump to content

Motorvalg: Gummijolle


sebba2

Recommended Posts

Hei! Jeg har en liten lettbåt: Plastimo 240/8 fot. Den er fra 2006. Den er grei nok. Jeg har til nå hatt en mariner 4 hk 2takt på den. Den planer greit nok med meg men går ikke i plan vet litt sjø. Båten er flatbunnet men jeg tok ut spiledørkplatene og satte i et finerplate. >Etter det ble båten mye mer stabil, og trygg og kjøre. I dag kjørte jeg og fikk testet litt grenser. Båten tåler ekstremt mye bølger. Mye mer enn jeg tåler. Har limt på snap daviter på denne og har på moderbåten. Jeg har litt lyst på en Yamaha 6 hk 2takt, men vet ikke om det er bra? Bør jeg kanskje gå for en 8hk? Båten tåler 40kg motor. Jeg vil ikke ha 4takt.

 

Hva slags motor bør jeg velge? Vil ikke legge båtsesongen på hylla selv om det er kaldt om nettene, og vil ha en trofast lettbåt. Tusen takk for råd :lol:

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har en 9 fot Prosafe gummibåt som jeg har en Yamaha 6hk to takter på. Synes denne kombinasjonen er helt perfekt. Lånte en Johnson 8hk av en kammerat, men syntes den motoren ble litt for sterk / drøy. I henhold til min erfaring så er det veldig lite problemer med Yamaha motorene. Men om den går mye i saltvann så kan skruene være ett sant helvete å få ut hele. Måtte borre ut og sette inn hellicoil på 8 av 11 mulige på min ved overhaling. Johnson derimot har litt flere små problemer men sjelden fast tæret skruer. Men dette er bare min erfaring / mening. Er sikkert mange som er uenige med meg. Yamaha sine 6 og 8 hk motorer er forresten nesten identiske. Fikk høre i fra en Yamaha mekaniker at det eneste man trenger å gjære for å få 8 hk på 6 hk motor er å skifte forgasser og eksos pipe. Jeg valgte dog å ikke gjøre det på min siden jeg syntes 6 hk var nok.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tusen takk for svar så langt! Jeg har enda den gamle sliteren av en mariner 4hk. Merker at man blir glad i de små dritttinga som bare er i veien. Men lurer fortsatt på hva motor jeg skal ha. Har sett bittelitt på kina-kopier av mariner/yamaha på ebay. Merket at de  fleste som hadde kjøpt en "Hangkai" var meget fornøyd, så vurderer dette litt?

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...