Jump to content

Tilbud: Sikaflex og spesialprimer til innliming av vinduer


Vosso63

Recommended Posts

Jeg starter i disse dager innliming av vinduer i båten min. Utgangspunktet er en trebåt, men jeg skal lime inn pleksiruter i kabinveggen. Jeg vil at dette skal være pottetett. Derfor har jeg kjøpt kjemikalier tilpassa det profesjonelle markedet. Jaja... Det ble ganske dyrt, og varigheten/holdbarheten er ikke ubegrensa. Jeg kommer ikke til å bruke så enormt mye av stoffene, særlig ikke primeren. Skal ta disse 12 nye vinduene nå fortløpende i denne uka, og kanskje de fem jeg har i styrehuset, men så har jeg ikke bruk for mer. Primeren kosta 400kr (250ml) og Sikaflexen 250kr.

Jeg håper noen andre i Bergensdistriktet kjenner sin besøkelsestid og ønsker å overta det som er igjen av stoffene om ei ukes tid. Skal ikke "ha noe" for det, syns bare det er så bortkasta å la et slikt superstoff stå og koagulere for seg sjøl.

 

Fra produktdatabladene:

 

1. "Sika® Primer-206_G+P brukes til å forbedre vedheft på glass og keramisk silketrykk før liming.  Sika® Primer-206_G+P kan også benyttes på andre overflater som lakk, plast og noen metaller."

 

2. "Sikaflex-295_UV er spesialutviklet for maritim industri, der den brukes til innliming og forsegling av vindusruter i plast på skip og fritidsbåter."

 

Eventuell framdrift og metoder vil bli fortløpende beskrevet i min prosjektskildring:

 

https://baatplassen.no/i/topic/119584-prosjekt-fornying-av-doryen-vosso/

 

Om noen ønsker å overta/ delta i et slags delingsopplegg kan de sende meg en intern melding. Jeg kommer til å sitte med et solid overskudd av stoffer o.l. når båten er ferdig utpå våren 2016...

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke starta ennå, Riddar4! Hele kabinen har jeg brukt måneder på å få til, vinduene må bli pottetette! Prøver å lage vinduene slik at innerkarmen skal være "permanent", som på en dørkarm for ei dør som slår utover. Skal lakke karmen først, har gjort det på de tre første vinduene. Så primer jeg karmen, og kanten på vinduet, på begge sider. Innen 24 timer legger jeg i sikaen, klemmer forsiktig i ruta og ei ny stripe uttapå. Trur ikke jeg da behøver å prime eikelista - kan være greit å kunne ta den av. Går ikke det, må jeg lakke eikelista og så prime den. Alternativet er å prime eikelista med den Simsonprimeren jeg brukte under natinga av dekket. At det ikke lekker inn er jeg rimelig sikker på. Men skulle gjerne unngått at det går vann inn mellom list og fuge.

Jeg trur det står på primeren. Gummilist eller fugemasse skal ikke bare ligge inntil ruta, det må heftes fullstendig til - fusjoneres med - det stoffet ruta er laga av.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å tette lexan  flush takvindu  med vanlig Tec7 uten hell. Tok ut takvindu og prøvde med  Biltema butul  uten at det ble tett. Tok ut vindu og kjøpte inn spesial butyl anbefalt for camping vogner uten hell. Tok ut vindu for 4 gang da jeg ble anbefalt Sika UV og med denne Sika primeren for bedre vedheft mot vindu og foreløpig er det tett!

Link to post
Share on other sites

Dagens tilbud av underlige stoffer, både å bygge av og bygge med, feste, lime, lakke, grunne, blir brukt av skolerte folk innafor bygg og anlegg. Ingen grunn til at en amatørbåtbygger skal kunne begripe særlig av det. Vi må rett og slett bare bruke de produktene "de" bruker! Disse to sika-produktene brukes på cruiseskip og ferjer, så hvorfor skal jeg mekke med de gamle blandingene mine? De er allikevel bare beregna på treverk og lite anna! En har lov til å meine hva en vil, men akkurat innafor slik teknisk organisk kjemi må jeg melde pass. Jeg har nå brukt disse stoffene. Trur ikke jeg gidder å teste det ut før hele kabinen er gjennomolja, før taket har fått siste lag med PU-lakk og alle gjennomføringer er tetta med sikaflex.

I tillegg til å bruke de riktige stoffer skal jeg sørge for at vann ikke får anledning til å bli liggende. En kan gjøre endel med eksteriøret, slipe og høvle vekk alt som hindrer vannets drift mot jordas sentrum.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...