Jump to content

Ny Princess P49 med IPS

Hekkbølgen

Recommended Posts

Ser at Princess kommer med en ny båt med flybridge, 49 fot og IPS motorer. Stusset litt over motoralternativet er VP IPS 550? Eneste jeg finner av VP IPS 550 er bensinmotor og heter IPS550G.

Ser de har plassert motoren i senter av båten og påkobling til podene via akslinger. Hva er fordeler og ulemper med dette? Hvordan blir støybildet kontra akslinger mtp at motorene står på ca samme plass i båten?

Ser de oppgir toppfarten til 35 knop, og da kan det vel neppe være IPS600 det er snakk om. Båten veier ca 19 tonn, og Nordwest med IPS600 gjør vel det samme, men veier vel ca 12 tonn.  Noen forslag?

Legger ved link til siden. Liten drømmebåt dette, eller?

http://www.princessyachts.com/our-craft/flybridge/princess-49/

bilde

bilde

Det er nok ikke D11 motorer som kommer nedi.

Det ryktes at Volvo Penta kommer med D5 og D8 for fritidsflåten, D8 vil ha 550 hk, og vil nok være alternativet her.

Vedr ips på aksling er fordelen at du får en bedre vektfordeling i båten, og bedre sjøegenskaper enn at er alt bak (mitt synspunkt, og ikke dermed sagt at er rett). Det vil nok gjerne bli litt mer støy, men etter å ha kjørt blant annet nye Princess 43, hvor motorer er plassert midt i salong, og fått erfart hvor lavt støynivå det er vil jeg ikke tro støy blir et stort problem i den nye Princess 49. Liker også løsningen som er tilnærmet lik Princess 52 med bysse bak.

Gleder meg til å se denne ferdig, og ikke minst en test av båten.

http://www.mby.com/news/princess-49-fly-revealed-southampton-48697

Redigert av mjo101 (see edit history)
  • 1 måned senere...

Men hvorfor har VP forandret på hk betegnelsen. Ips 600 er vel en D6 435 motor eller? Slik jeg har forstått det står 600 for den teoretiske hk på tilsvarende motor med alt. fremdrift (aksling) Skal de nå betegne ips motorene med det reelle antall hk? Eller er motorene så ferske at de ikke enda har fått et "ips navn" f eks IPS700?

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...