Jump to content

Hvor stor motor i halvplaner er FOR stor motor?


Brym

Recommended Posts

Jeg har en Halco 29 økonomi som er en halvplaner med fast aksling, skroget er mer eller mindre laget for Ford 2722E 85hk. Den kom også med 120hk(?) og 155hk. Motoren jeg har i min er selvfølgelig den minste på 85hk. Den marsjer greit på 12knop og jeg har sett 15,5knop på gps med lite diesel og alt det der. Rent hypotetisk sett at jeg skulle ha byttet motor, hvor går grensen?

Link to post

Tja, strengt tatt så blir motoren aldri for stor. Oppfører båten seg ikke pent på bånn gass så har du jo alltids muligheten til å dra av litt til båten oppfører seg fint igjen :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Om båten har kjøl så er det naturligvis en grense for hvilken fart båten trives i.

Så over 200 hk er nok overkill.

Men fordel med stor maskin er jo som regel at man ikke trenger å ha så mye turtall i marsjfart (spørs jo type motor også).

 

Antar du har studert de få båtene som ligger/har lagt på finn.no og motoriseringen der.

 

Eksempel http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=40612815

 

"Dessuten laget han i sin tid Halco 29 Økonomi, som takket være oljekrisen hadde vridd kjøl og kunne gå like fort med en 85 hester Ford som andre båter gikk med 150-hestere."

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/båtfolk-magnar-reigstad

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis jeg noen gang skulle byttet motor så måtte det vært med fart og støy som hovedargument, den gamle forden er ufordragelig pålitelig og slitesterk. Er det da sånn at jeg burde gå for en rekkesekser mtp støy? En Steyr eller Yanmar sekser med thrustlager på akslingen, CV-ledd og motorfester av den myke typen ville gjort en stor forskjell i støy tror jeg. Har en Steyr 236 i mann over bord båten på plattformen jeg jobber å båten er egentlig bare et hult glassfiberskall men likevel høres knapt motoren. (Syns forøvrig synd på disse motorene som henger rundt i forskjellige livbåter i nordsjøen som får en kaldstart en gang i uken å sviver max 5minutter hver gang). 

Link to post

For stor? Går det an? Ville tenkt at en motor som rusler rolig på lavt turtall der skroget har maksimal fart må være ideelt. Tenker 250-300 hk i den båten vil medføre lav motorslitasje og lavt turtall i de fartsområdene du faktisk bruker båten. Kombinerer du med mellomledd og myke labber, og skikkelig isolering, blir vel turopplevelsen ganske behagelig.

 

Lekte litt med lignende tanke i min forrige båt - 27 fots halvplaner som hadde 150 hk. Der hadde skroget en begrensning på 17-18 knop. Filosofere på å sette inn 250-300 hk i den nettopp for å ligge på 'rusleturtall' og lavt støy nivå uansett fart. Ulempen ville vært stor fart på tomgang.

Link to post

6,6 liters rekkesekser med 190 hk v/2100 rpm og 779 Nm moment burde fikse biffen om man ønsker å cruise på lave turtall  :smiley:

 

http://www.universal-diesel.no/default.pl?showArticle=31&pageId=190

 

http://www.universal-diesel.no/files/Brosjyrer/M190C%20norsk%20brosjyre.pdf

 

"190 hk ved 2100 o/min sier sitt. Ingen andre gjør dette. Denne lave effekten med det store slagvolumet gir gir lang levetid og en fantastisk fin gange."

 

Finnes også en mekanisk utgave uten common rail injection:

 

http://www.universal-diesel.no/files/Brosjyrer/M185C%20norsk%20brosjyre%202010.pdf

 

Alternativt en 6 liters 135 hk uten turbo, men da blir jo turtallet litt høyere og effekten litt lavere 

 

http://www.universal-diesel.no/files/Brosjyrer/M130C%20norsk%20brosjyre%202010.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

100 kg fra eller til gjør nok ikke så mye. Volvos rekkesekser veier også en del.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Denne har jo en 158 hk Volvo TAMD40-motor på ca 500 kg, greier 20 knop. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40612815

 

Perkins M185C har en motorvekt på ca 600 kg + gir, så ikke allverden ekstra. Men nesten 70% større slagvolum enn Volvoen.

 

Båten er paddeflat under....

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg reagerte også på 738kg for tørr motor uten gir, men 190hk v/2100rpm var jo veldig overbevisene! Tross den ekstra vekten så er nesten forbruket tredobblet! Nå vet jeg ikke hva den gamle forden min veier men det er sikkert ikke noen lettvekter det heller! Prisen er også noe som må med i regnestykket, hva koster en slik M190C? 
Å bare så det er sakt så er ikke Volvo Penta noe jeg vurderer.

Link to post

Ja den nye modellen M190C med common rail og 6,6 liter volum veier en del mere.

 

Men M185C med 182 ahk v/2100 rpm er jo også helt kurant, og vesentlig lavere vekt med 609 kg våt. Og sikkert mye lavere pris også pga. ingen common rail.

 

http://www.universal-diesel.no/files/Brosjyrer/M185C%20norsk%20brosjyre%202010.pdf

 

Men hva mente du med at forbruket nesten var tredoblet? Tenkte du på sylindervolumet?

 

Den engelske siden har jo bra oversikt https://www.perkins.com/en_GB/products/new/perkins/marine-power-systems.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...