Brym Startet 14.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2015 Jeg har en Halco 29 økonomi som er en halvplaner med fast aksling, skroget er mer eller mindre laget for Ford 2722E 85hk. Den kom også med 120hk(?) og 155hk. Motoren jeg har i min er selvfølgelig den minste på 85hk. Den marsjer greit på 12knop og jeg har sett 15,5knop på gps med lite diesel og alt det der. Rent hypotetisk sett at jeg skulle ha byttet motor, hvor går grensen? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Tja, strengt tatt så blir motoren aldri for stor. Oppfører båten seg ikke pent på bånn gass så har du jo alltids muligheten til å dra av litt til båten oppfører seg fint igjen Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Teerex Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 (redigert) Om båten har kjøl så er det naturligvis en grense for hvilken fart båten trives i. Så over 200 hk er nok overkill. Men fordel med stor maskin er jo som regel at man ikke trenger å ha så mye turtall i marsjfart (spørs jo type motor også). Antar du har studert de få båtene som ligger/har lagt på finn.no og motoriseringen der. Eksempel http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=40612815 "Dessuten laget han i sin tid Halco 29 Økonomi, som takket være oljekrisen hadde vridd kjøl og kunne gå like fort med en 85 hester Ford som andre båter gikk med 150-hestere." http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/båtfolk-magnar-reigstad Redigert 14.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hanto1 Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Yanmar LH 165 eller 188 hk burde være perfekt i den båten. Sitér dette innlegget Link to post
Brym Svart 14.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Hvis jeg noen gang skulle byttet motor så måtte det vært med fart og støy som hovedargument, den gamle forden er ufordragelig pålitelig og slitesterk. Er det da sånn at jeg burde gå for en rekkesekser mtp støy? En Steyr eller Yanmar sekser med thrustlager på akslingen, CV-ledd og motorfester av den myke typen ville gjort en stor forskjell i støy tror jeg. Har en Steyr 236 i mann over bord båten på plattformen jeg jobber å båten er egentlig bare et hult glassfiberskall men likevel høres knapt motoren. (Syns forøvrig synd på disse motorene som henger rundt i forskjellige livbåter i nordsjøen som får en kaldstart en gang i uken å sviver max 5minutter hver gang). Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 For stor? Går det an? Ville tenkt at en motor som rusler rolig på lavt turtall der skroget har maksimal fart må være ideelt. Tenker 250-300 hk i den båten vil medføre lav motorslitasje og lavt turtall i de fartsområdene du faktisk bruker båten. Kombinerer du med mellomledd og myke labber, og skikkelig isolering, blir vel turopplevelsen ganske behagelig. Lekte litt med lignende tanke i min forrige båt - 27 fots halvplaner som hadde 150 hk. Der hadde skroget en begrensning på 17-18 knop. Filosofere på å sette inn 250-300 hk i den nettopp for å ligge på 'rusleturtall' og lavt støy nivå uansett fart. Ulempen ville vært stor fart på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Brym Svart 14.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Blir ikke dette som med mormor sin Toyota Camry? Den blir full i sot siden den aldri får "blåst" ut av seg? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 tenker også at en motor med litt størrelse på turboen , vil kunne sote ned om den bare blir gående å lunke hele tida Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 (redigert) 6,6 liters rekkesekser med 190 hk v/2100 rpm og 779 Nm moment burde fikse biffen om man ønsker å cruise på lave turtall http://www.universal-diesel.no/default.pl?showArticle=31&pageId=190 http://www.universal-diesel.no/files/Brosjyrer/M190C%20norsk%20brosjyre.pdf "190 hk ved 2100 o/min sier sitt. Ingen andre gjør dette. Denne lave effekten med det store slagvolumet gir gir lang levetid og en fantastisk fin gange." Finnes også en mekanisk utgave uten common rail injection: http://www.universal-diesel.no/files/Brosjyrer/M185C%20norsk%20brosjyre%202010.pdf Alternativt en 6 liters 135 hk uten turbo, men da blir jo turtallet litt høyere og effekten litt lavere http://www.universal-diesel.no/files/Brosjyrer/M130C%20norsk%20brosjyre%202010.pdf Redigert 14.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hanto1 Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Og saktegående rekkeseksere på 6-8 L veier nesten ingenting..Alt for tung motor i en lettdrevet halvplaner! Sett inn en motor der du marsjer med 70-80 % pådrag, det er gunstigst både for motoren og lommeboken. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 100 kg fra eller til gjør nok ikke så mye. Volvos rekkesekser veier også en del. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hanto1 Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Yanmar LH veier 365 kg uten gear. 300+++ kilo ekstra dødvekt merkes godt i en slik båt. Volvo rekkesekser blir også vel tung. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 (redigert) Denne har jo en 158 hk Volvo TAMD40-motor på ca 500 kg, greier 20 knop. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40612815 Perkins M185C har en motorvekt på ca 600 kg + gir, så ikke allverden ekstra. Men nesten 70% større slagvolum enn Volvoen. Båten er paddeflat under.... Redigert 15.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trulsant Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Liten ting, maksturtall/effekt på 2100 vil fort gjøre at det er gunstig med sluregir også, ellers har en gjerne 5-6 knop på tomgang...noe som kan være upraktisk ved finmanørering... TA Sitér dette innlegget Link to post
Brym Svart 15.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Jeg reagerte også på 738kg for tørr motor uten gir, men 190hk v/2100rpm var jo veldig overbevisene! Tross den ekstra vekten så er nesten forbruket tredobblet! Nå vet jeg ikke hva den gamle forden min veier men det er sikkert ikke noen lettvekter det heller! Prisen er også noe som må med i regnestykket, hva koster en slik M190C? Å bare så det er sakt så er ikke Volvo Penta noe jeg vurderer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 (redigert) Ja den nye modellen M190C med common rail og 6,6 liter volum veier en del mere. Men M185C med 182 ahk v/2100 rpm er jo også helt kurant, og vesentlig lavere vekt med 609 kg våt. Og sikkert mye lavere pris også pga. ingen common rail. http://www.universal-diesel.no/files/Brosjyrer/M185C%20norsk%20brosjyre%202010.pdf Men hva mente du med at forbruket nesten var tredoblet? Tenkte du på sylindervolumet? Den engelske siden har jo bra oversikt https://www.perkins.com/en_GB/products/new/perkins/marine-power-systems.html Redigert 15.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.