Jump to content

Tips og triks for å fjerne skjell på utenbordsmotor


pannelars

Recommended Posts

Har startet med klargjøringen for vinteren på min båt og har så vidt startet på motoren.

 

Den har velidg mye skjell på seg synes jeg og en del av de er vanskelig å få vekk. Enten sitter det veldig godt eller vanskelig til. Noen tips til hvordan man kan få vekk dette på en effektiv måte? Er en del i de småsprekkene som vist på bilde. (Ikke så god peiling på motor så har ikke noe annet navn)

http://pho.to/9nFmJ

 

Ser også nederst at det er skjell som har satt seg inn i disse hullene. Antar dette er kjøling til motoren så er vel ikke så bra dette. Har ikke hatt noe problem med kjøling ila sommeren. Noen tips til å bli kvitt dette?

http://pho.to/9nFlk

 

 

På forhånd takk for tips og hjelp med dette :)

Link to post

Hei vlille prøvd å pirke sjellene vekk med en tynn streng iallefall de på vanninntaket.Ellers er det å gå løs med en liten børste å spyle å skrubbe.De løsner lett om du tar det med en gang.

Vil jo anbefale deg å tilte opp motoren når den ikke er i bruk så slipper du att det gror igjen.

Båt med fjernkontroll

Link to post

Bravo-drev?

Skjellene i kjølevannsinntaket må du nok prøve å knuse til småbiter med egnet verktøy og prøve å spyle dem ut etterpå.

Mulig at saltsyre vil hjelpe noe men vet ikke.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Bravo-drev?

Skjellene i kjølevannsinntaket må du nok prøve å knuse til småbiter med egnet verktøy og prøve å spyle dem ut etterpå.

Mulig at saltsyre vil hjelpe noe men vet ikke.

Aner ikke hvilke type drev, er ikke noe ekspert på motor. Motoren heter hvertfall Mercruiser. 

 

Ser ut til at vanninntaket er løst med å knuse og spyle.

Link to post

Men om du f.eks. skal bytte anoder og utføre andre servicepunkter så må du nok få greie på om det er et Alpha eller Bravo drev, for å få de rette delene bl.a. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...