Jump to content

Finlux led tv slår seg av når jeg bruker El toalett


svendmb

Recommended Posts

Det rare er at det skjer uansett om jeg ligger på landstrøm eller ikke. På landstrøm har jeg strømforsyning/lader som ligger på over 13 volt, på batteri ligger jeg på 12,6-12,8 avhengig av hvor mye annet som står på, og hvor lenge jeg har brukt de. Har en solid batteri pakke, så problemet ligger ikke der. Mistenker tynn kabel til tv'en da jeg har gjenbrukt en som lå der fra før. Mener den er 2,5 kvadrat. Måler spenningen inn på tv'en, og klarer ikke å måle noe spenningsfall i det hele tatt når pumpa går. Kan selvsagt være treghet i multimeteret, og at det er en liten dipp akkurat når pumpa slår inn. Rart at tv'en er så ømfintlig..

Link to post
Share on other sites

Drar dette on topic igjen jeg...

 

Det er nok endel modellvariasjoner ute og går blandt finluxene, men begge mine tåler spenninger fra 11.80 til 14.60. Mao. De har stått på når batteri er nesten tomt og ved lading fra dynamo. Det er ikke mange ampere tven trekker, så 2,5 kvadrat skal holde i massevis med mindre det er lagt i en stor kveil og det er dårlge kontakpunkt;)

 

Om det er mye spnningsfall når kvernen på toalett går bør du kunne se det blinke i lysene.

Link to post
Share on other sites

Hvilket toalett har du?

Jeg har et tmc el-toalett og det trekker ganske mye strøm i start øyeblikket. Det gir et spenninsfall et kort øyeblikk.

 

Som nevnt tidligere strekk egen kabel/kurs fra tv til batteriet evt unngå å bruke samme kloblingsrekke som toalettet.

Prøv evt med større kvadrat på kabel til wc.

Link to post
Share on other sites

Hadde en gang en Finlux skap- TV på stua. Den slo seg av hver gang vi slo på lysrørene på kjøkkenet. Forhandleren sa det kom av at IR- mottakeren for fjernkontrollen reagerte på den raske strømvariasjonen som kom når lysrørene tente. Vanlige lyspærer laget ikke denne strømimpulsen. 

Link to post
Share on other sites

Eller kanskje heller egen grov kurs (både pluss og minus) for dassen slik at den ikke påvirker diverse andre enheter? Min dass fikk autopiloten til å gå bananas når dassen ble brukt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du kan også prøve å montere en ferritt kjerne på strømkabelen til tv'n eller/og dassen. Det kan være at pumpen på dassen lager mye overfrekvent støy som forstyrrer tnv'n.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Generelt gir ett batteri med dettes egenskaper demping på uønsket støy dersom alt er koblet mot batteripoler. Lange kobberkabler med god kvadrat koster noen kroner. Ett par ferritt kjerner koster minimalt. Ferritt kjerner er det samme som benytte på moderne startkabler til biler osv..

Dersom du har en eller annen teknisk sak med en signal eller strømkabel med en klump på er dette ofte en ferritt kjerne for å dempe støy...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Dassen bør ha 6mm2. Trekker vanvittig med strøm i startøyeblikket, og er tøff for batteriet mens den jobber. Så ett dårlig batteri vil fort få kraftig spenningsfall mens dassen går. Min Jabsco ville ikke starte på 2,5mm2 ledninger, måtte på 6mm2 for og i det hele tatt få nok strøm til motoren. Første gang jeg noensinne har opplevd noe slikt.

Link to post
Share on other sites

At et elektrisk toalett trekker mye i startøyeblikket, er hevet over en hver tvil. Men deretter er det ikke mer enn rundt 10A for de fleste merkene. Og det er ikke "tøft" for batteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er en TMC dass med 30 amp. sikring. Du har nok et godt poeng Lars, om å strekke egen kurs til doen istedenfor tv'en. Har ikke merket noe på annet utstyr, men det kan jo endre seg. Det er uansett ikke lange strekket det er snakk om, batteriene ligger vegg i vegg med badet. 

Link to post
Share on other sites

Min erfaring (og fagkunskap :smiley: ) er at elektriske motorer som pumper, vindusviskermotorer osv. trekker mye strøm i startøyeblikket, pluss at de kan generere mye elektrisk støy. Derfor blander jeg ikke strømkurser for slike enheter med strømkurser til følsomt elektronisk utstyr.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er korrekt som Lars H sier om motorer i startøyeblikket.  Har målt en god del på slike, og det er praktisk talt full kortslutning før motoren begynner å rotere.  Kanskje nok til at TV-en slår seg av, med noen mikrosekunder "spenningsutfall".

 

Et alternativ er også å kople en elektrolyttkondensator i parallell med strøm til TV.  Den vil lade seg ut når kverna starter og gi strøm til bl.a. TV.  Ang. størrelse så snakker vi om rundt 1 F.  De er rimelige og krever lite av installasjon.

Link to post
Share on other sites

Er ikke 1F en uhorvelig stor og dyr kondensator?

 

Hva er "stor"?  Dimensjon på denne er 54X13X13 mm.  Neida, ikke større enn den må være i størrelse.  Jeg ser Elfa elektrnonikk har disse for mellom 5 og 13 kroner (uten mva?) for hhv. 25 og 50 V merkespenning.

( https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?pageNo=14&toc=19089&filterClause=COL_1%253D1000%20%25C2%25B5F&pageSize=10 )

 

Man må nok prøve seg litt frem til riktig størrelse.  Saken er jo at det kan være flere ting som belaster samme kabel enn bare TV.  Jeg tipper 1 F (1000 mikroF) som et utgangspunkt.  Det er lov å prøve,  de koster jo ikke all verden.

 

Om det var jeg ville jeg kappet strømkabelen til TV-en ig satt inn en "sukkerbit", og koplet kondensatoren der som en test.  Går det bra så kan man fikse denne skjøten permanent med litt elektrotape og plastidip etter at sukkerbiten er fjernet.  Bare pass på rett polaritet på kondensatoren, elektrolytter er merket med pluss og minus.

 

Om det var mitt problem... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva er "stor"?  Dimensjon på denne er 54X13X13 mm.  Neida, ikke større enn den må være i størrelse.  Jeg ser Elfa elektrnonikk har disse for mellom 5 og 13 kroner (uten mva?) for hhv. 25 og 50 V merkespenning.

( https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?pageNo=14&toc=19089&filterClause=COL_1%253D1000%20%25C2%25B5F&pageSize=10 )

 

Man må nok prøve seg litt frem til riktig størrelse.  Saken er jo at det kan være flere ting som belaster samme kabel enn bare TV.  Jeg tipper 1 F (1000 mikroF) som et utgangspunkt.  Det er lov å prøve,  de koster jo ikke all verden.

 

Du har vel en "liten" kommafeil her. 1 Farad er ikke 1000 mikroFarad, men 1.000.000 mikroFarad. Og da blir størrelsen endel større. Eksempelvis er en 1,2 Farad kondensator hos Bilradiospesialisten Ø 74 (125 med festebrakett) x 260 mm, og koster 555kr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...