Jump to content

Finlux led tv slår seg av når jeg bruker El toalett


svendmb

Recommended Posts

Legg en egen kurs for el-dassen til startbatteriet så slipper du slike problemer.

Det har jeg gjort siden jeg fikk første el-dass for noe båter siden.

Motoren brukes bare få sekunder om gangen, det blir nada forbruk i amperetimer av dette fra startbatteriet.

 

Eks: dassen brukes 10 ganger i døgnet, la oss si motoren går hele 5 sekund pr spyling, og du ligger 4 døgn i uthavn uten lading. Dassen bruken 20A.

Det gir et forbruk på 20Ax10x5sekx4døgn= 4000A/sekund delt på 3600sekund som gir 1,11 Ah.

1,11 Ampertime er neglisjerbart.

Drites det jæ%¤## mye og septiktanken er enorm i båten og dassen brukes 20 ganger i døgnet blir forbruket 2,22 Ampertimer som også er nada forbruk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lønner seg uansett å ha egen 2 * Xmm2 (2 ledere) tilførsel til Daßen rett fra batteri. I montasjeanvisningen for feks Biltema toa med kvern er det en tabell over avstand vs tverrsnitt og selv om jeg ikke husker detaljene var det ikke lange avstanden/e før anbefalt tverrsnitt bykset 6->10->16 mm2.

 

Dette er nødvendig for å få sparket igang dassen. Imidlertid kan dette ha negativ innvirkning mht spenningsfall over batteriet men neppe noe en Finlux ikke kan leve med. I sum: Tilstrekkelig tverrsnitt for å få sparket igang maskindriteren gir noe høyere verdi for det tilhørende momentanspenningsfallet over batteriet.

 

Det sagt, de fleste her har nok mer enn tilstrekkelig batterikraft slik at dette ikke er noe problem.

 

Fant den:

 

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dere som anbefaler kondensator (av en eller annen størrelse), - er det noe dere har erfaring med, eller har dere bare "hørt at . . . " osv?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke tenke meg at en kondensator alene, omtrent uansett stoerrelse, vil fikse dette problemet. Dassmotoren vil jo trekke ned spenningen over kondensatoren (og utlade denne) med en gang noen trekker i snora.  I det minste maa det settes en diode mellom kondensatoren og batteriet. Isaafall er det mulig at en stor nok kondensator vil hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kondensatorer på et led lys på dekk. Inkl diode. Dette var egentlig for å få lys der i noen minutter etter at jovedstrøm blir slått av. Det funker perfekt. I tillegg forsvant blinking i det ene lyset når jeg kjører thruster.

 

Men bevares, det må ikke erstatte behovet for skikkelig kabeldimensjonering.

Link to post
Share on other sites

En kondensator vil jo virke som et batteri. Med en diode i lederetning fra batteribanken, inn mot kondensatoren. Og, er kondensatoren tilstrekkelig stor og strømtrekket til den aktuelle forbrukeren lavt nok, så vil jo dette gi en stabiliserende effekt. For LED lys, definitivt. For større forbrukere, kanskje. En typisk TV trekker vel 1-2A (12V), så en kondensator på 1F vil nok ha en virkning. (Har ikke regnet på utladningstiden dog ...). Slike kondensatorer brukes i high-end bilstereo.

Link to post
Share on other sites

Dette er "teorien" bak kondisene: http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=102

 

bilde

 

Kondisen skal monteres så nær "forbruker" som mulig max ca 50 cm men dette er i hht HIFIasylbruket.

 

Pro

Alle forsterkere gir bedre lyd og merkbart mer effekt når du har montert en kondensator på strømkabelen.


Kondensatoren fungerer som en energireserve, som mater forsterkeren lynhurtig med strøm ved store effektutslag. - F.eks ved kraftige bass-slag. Bassgjengivelsen i bilen er avhengig av at forsterkeren får nok strøm i de krevende øyeblikkene. - Hvis ikke vil lyden mangle den riktige "punchen" og virke sløv og upresis.

En tommelfingerregel sier at du trenger:
0,5f kondensator for effekt på inntil 500 watt
1f kondensator for effekt på inntil 1000 watt
1,5f kondensator for effekt på inntil 1500 watt

En annen fordel med en kondensator er at den fungerer som et filter som effektivt filtrerer bort støy på strømdelen.

Hvordan skal kondensatoren kobles ?

Kondensatoren skal monteres med kortest mulige kabler til den forsterkeren som trekker mest strøm. Det vil normalt sett være bassforsterkeren. - polen skal kobles direkte til samme jordingspunkt som forsterkeren. + polen skal kobles til + fra batteriet.

 

1500 liksomwatt til høyttalerene blir vel 50-100A fra batteriet skulle jeg formode - dette skaper momentane spenningsfall over batteriet og lyden blir "wobbly".... 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En stor kondensator vil virke, om det er spenningsfallet som medfører at TV'en slår seg av. Da kommer det bare an på størrelsen på denne i forhold til kortslutningstrømmen i det motoren starter. Men hvorfor bruke masse penger på dette, når det i de alle fleste tilfeller er billigere og legge opp en egen kabel til batteriet.

En grei håndregel er at startstrømmen til en DC motor i startøyeblikket er 5-10 ganger større en normalverdi. Med andre ord du bør dimensjonere kondensatoren for å klare en spenning som ikke faller under minstekravet til TV'en. Da vil man straks se at det er minst to andre faktorer som blir viktig. Hva er batterispenningen når du starter doen og hvilke andre forbrukere belaster batteriet. Jeg vil anslå at du trenger minst 2000 uF /Ampere for å holde spenningen. Mao det bør holde med en 2Farhads kondensator.

Men så kommer det store spørsmålet var det bare spenningsfallet eller var det radiostøy fra kommutatoren eller kombinasjoner av dette som slo av TV'en?

Som nevnt i et tidligere innlegg følg Lars. H sitt. Legg opp en egen kabel til doen. Da virker batteriet som kondensator. Og da er det mindre sjanse for at andre forbrukere som er spennings sensitive vil bli berørt ( TV, kjøleskap, varmeapparat osv..)

Så til en annen diskusjon i tråden. Det blir skrevet at denne kabelen bør være så grov som mulig. Her er jeg uenig. En grov kabel vil medføre større strøm til doen og et større fall i batterispenningen, spesielt om det er utladet etter en lang helg i uthavn . Dette kan igjen føre til at kjøleskap osv kobler ut hver gang doen starter. Forutsatt at du har grov nok kabel til at en kortslutning resultereri at sikringen ryker, er dette godt nok. Motstanden i en litt for tynn ledning vil bare medføre at motoren går litt saktere og det sjeldent noe problem. I de aller fleste tilfeller vil 2,5 eller 4 mm2 funger fint

Link to post
Share on other sites

Lønner seg uansett å ha egen 2 * Xmm2 (2 ledere) tilførsel til Daßen rett fra batteri. I montasjeanvisningen for feks Biltema toa med kvern er det en tabell over avstand vs tverrsnitt og selv om jeg ikke husker detaljene var det ikke lange avstanden/e før anbefalt tverrsnitt bykset 6->10->16 mm2.

 

Dette er nødvendig for å få sparket igang dassen. Imidlertid kan dette ha negativ innvirkning mht spenningsfall over batteriet men neppe noe en Finlux ikke kan leve med. I sum: Tilstrekkelig tverrsnitt for å få sparket igang maskindriteren gir noe høyere verdi for det tilhørende momentanspenningsfallet over batteriet.

 

Det sagt, de fleste her har nok mer enn tilstrekkelig batterikraft slik at dette ikke er noe problem.

 

Fant den:

 

 

bilde

Denne listen er ikke dum, Er mye det jeg erfarte på min Jabsco, endte som sagt på 6mm2.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...