Jump to content

Trenger veiledning til valg av nytt batteri.


Fjordland

Recommended Posts

Skal bytte batteri i båten.

 

Båten har en 90 hk utenbord motor, ingen store forbrukere uten om en eletrisk teinehaler.

 

Vil gjerne ha størst mulig, men ikkje så stort at motoren ikkje vil kunne lade dette. 

 

Er et mylder av batterityper, produsenter og størrelser, så spør derfor her om det er noen som har noen gode råd?

 

 

Link to post
Share on other sites

I henhold til manualen lader den 200w. Blir jo sjeldent mer enn 1 times gange med litt turtall under teinehaling. Mye tomgangskjøring, men da lader den vistnok bare rundt 15% av oppgitt effekt.

 

Vile helst unngå lading fra land, men må eg så må eg:)

 

Tror teine haler trekker 600w ved full belastning ja. Men har jo planer om mindre lenker med krepseteiner, og da får den nok jobbe.

 

Er biltema batterier brukende?

Link to post
Share on other sites

Sånn som du legger dette fram bør du kjøpe så billig batteri som mulig og da kan du ikke ha for stort. De fleste påhengsmotorer har en ganske enkel spenningsregulator, de har jo permanentmagnet rotor så reguleringen består i å belaste ladespolene. Effekten er svært begrenset så selv uten noe stort forbruk (som teinehaler o.l.) vil batteriet ikke bli fulladet hvis det er for stort ift hvor lenge du kjører per tur. Det hadde gått bra hvis du bare fikk ladet batteriet på landstrøm etter bruk, men siden det ikke er ønskelig må du regne med kort levetid. Dersom batteriet er lite nok til at motorens ladekrets rekker å absorpsjonslade det hver gang vil det holde bra men da har du begrenset med kapasitet til forbruk. Unngå dyputlading av batteriet. Husk at såkalte vedlikeholdsfrie batterier ikke kan etterfylles med vann (batteriprodusentene er glad i dette)

Link to post
Share on other sites

Der synes jeg du har en god strategi, Fjordland.  I tillegg ville jeg vurdert et ordinært startbatteri for bil, siden disse er spesiallaget for kraftige uttak - mye watt.  Et 60 Ah batteri er kanskje fornuftig å starte kapasitetsberegningene med?  Det kommer jo helt an på hvor lenge du kjører teinehaleren hver gang du er ute.  Tviler på at du klarer å lade opp igjen vha motoren, du bør lage deg et lettvint opplegg for lading i havn.

Biltemabatteriene skal du ikke være redd for, har brukt de i bil og båt i 25 år.  Det lengste jeg har hatt BT batteri er vel ca 7 år, men da ble bil/båt solgt, så jeg vet ikke hvor lang tid de varte. Starthjelper er smart.  AGM batterier kan jo også vurderes, de skal jo tåle mer enn vanlige bly/syre.

Link to post
Share on other sites

Dette prosjektet høres litt dødfødt uten landstrømslading.

Teinehaler trekker 600 W. Det vil si ca. 50 A. Motoren leverer 200 W . Det vil si ca. 15 A. Med andre ord du må kjøre ca. 3 timer motor for hver time teinehaler, eller etter en time med motorkjøring kan teinehaleren gå i 20 minutter.

En annen detalj med et kontinuerlig forbruk på 50 A, bør du velge et batteri som klarer å levere dette over nødvendig tid.

For å kunne gi noen konkrete råd om batteristørrelse og type, må du oppgi hvor lege motoren og teinehaleren går på hver tur.

Link to post
Share on other sites

Siden det helt riktig er skrevet at et startbatteri til bil er laget for å avgi mye effekt over kort tid bør det også nevnes at den negative siden til disse batteriene er nettopp den bruken man trenger på en teinehaler.
Høy belastning over tid tapper ned batteriet til under nivået de er konstuert for.
Ikke tåler det så mange ut/innladninger heller.
Et duel batteri fra Sønnak er nok endel bedre til dette bruket.
Sønnak Duel 80 AMP har vært på tilbud i hele sommer for kr 790,- på Mekonomen så her har det ikke vært noen god grunn til å dra på BT

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med solcellepanel for lading mellom turene ?  

Jeg er ikke helt sikker paa om startbatteri er det beste.  Riktignok greier det aa gi mye stroem, men det taaler ikke utladninger. Slik du beskriver bruken, ser jeg for meg at du til kanskje regelmessig vil trekke ~50Ah ut av batteriet, dvs at et 80Ah batteri er utladet til 40%.  Et startbatteri taaler ikke mange slike utladninger.

Jeg ville sett paa et forbruksbatteri med kapasitet paa ca det dobbelte av det teinehaleren din bruker paa en tur.  De aller fleste forbruksbatterier greier fint aa levere 50A som er det teinehaleren din trekker.  Videre sjekker du at batteriet taaler minst 200-500 utladninger til 50%.

Edit: Saa at pipe kom meg i forkjoepet med de samme tankene.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt Biltemas eminente 62 Ah grå-batteri i båten siden 2010. Både med en 90 hk og en 115 hk.

Funker helt utmerket. De har 4 års garanti da.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/SOLV-KALSIUMBATTERIER-12V-62AH-2000029842/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette prosjektet høres litt dødfødt uten landstrømslading.

Teinehaler trekker 600 W. Det vil si ca. 50 A. Motoren leverer 200 W . Det vil si ca. 15 A. Med andre ord du må kjøre ca. 3 timer motor for hver time teinehaler, eller etter en time med motorkjøring kan teinehaleren gå i 20 minutter.

En annen detalj med et kontinuerlig forbruk på 50 A, bør du velge et batteri som klarer å levere dette over nødvendig tid.

 

Og dette regnestykket er veldig vennlig, riktignok holder det ikke med 1:1 lading.

Når batteriet ble tapt for mer enn 7% står den i syklisk drift,

som betyr at batteriet må overlades (kontrollert) til knapp over 107% slik at den kommer til 100% i det hele tatt.

Gjøres dette ikke da er batteriet konstant i gang med økt sulfatering = tidelig død.

Så, etter mitt skjønn er jeg helt enig med JRK, uten ekstra ladekilde er dette dødfødt.

 

Bortsett av det synes jeg at dere burde begynne å glemme "hjertestartere" til bilen.

For det første har sånt ikke noe å gjøre på båt.

Det andre er at slik kan være farlig for elektronikk (både på båt og landkjøretøy).

Isteden for å kjøpe slik kan man vel montere et ekstra (passe, og da billig) start-batteri?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...