naumar.no Startet 18.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2015 Jeg har en Mercruiser V8 7,4 (1994 mod) som er ny for meg i år. Har nettopp fått båten på land og fått drenert alt av trykkvannsystemet, wc etc.. Nå er det motoren som står for tur. Tenkte å koble fra slange ved sjøvannsinntak og kjøre gjennom frostvæske fra en tank, men så kom jeg på at denne motoren har, slik jeg har forstått det, lukket kjølesystem med kjølevæske. Saktvannskretsen er vel da begrenset til slanger og rør som går gjennom varmeveksleren. Behøver jeg da gjøre noe annet enn å måle kvaliten på kjølevæsken? Jeg har skrudd av et lokk som jeg fant under varmeveksleren (går en tykk 1 1/4" slange ned til en sylinder med et rundt lokk på. Trodde først dette var impellerhuset, men det var ingen impeller her, rant bare ut litt vann. Antar dette var saltvann og lurer da på hvorfor jeg eventuelt må frostsikre noe ytterligere? Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Hadde ikke tatt sjansen... Ville absolutt anbefalt å kjøre gjennom frostvæskeblanding. Primært for frostbeskyttelsen, men også for korrosjonsbeskyttelse av sjøvannsystemet, raisere/ eksosbend osv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodspeed Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Nå har jeg riktignok en litt annen mercruiser-motor enn deg (1,7 diesel), men skulle tror at kjølesystemet i all hovedsak er bygget på like prinsipp. Der fremgår det av motorhåndboka at ved vinterlagring skal motor kjøres i ferskvann (f.eks bruk "øreklokke" på drevet med vannslangepåkobling), deretter skal motorblokka dreneres for vann for så å fylle på frostvæskeblanding til det er fullt (alternativt kjøre gjennom frostvæske gjennom drevet via drevpose el). Uansett valg av metode, poenget mitt er bare at jeg tipper forhandler vil gi samme anbefaling til bensinmotorene sine som dieselmotorene --> frostsikre saltvannskretsen (selv om det sikkert er mange delte meninger hvorvidt de er nødvendig). :) Ifht impeller, hvilket drev har du? Hos meg (Alpha1 2.gen), der sitter den i drevet. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Ja, du må frostsikre din motor. Motoren bruker sjøvann gjennom en varmeveksler for å kjøle motoren. Med sjøvann og glykol/ferskvann på hver sin side i varmeveksleren. Det sjøvannet vil fryse i kuldegrader. Og sprenge noe i din motor i stykker, hva som sprenges vet du ikke før du har prøvd... Men det betyr at du må få ut sjøvannet og inn med glykolblanding. Hvordan det gjøres best er litt avhengig av drev og motor. Men det er mulig å kjøre det inn med muffer på drevet eller helle det rett i et sjøvannsfilter der det blir sugd rundt i kjølekretsen av vannpumpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
naumar.no Svart 19.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 (redigert) - Redigert 19.Oktober.2015 av st (see edit history) Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post Share on other sites More sharing options...
naumar.no Svart 19.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Med sjøvann og glykol/ferskvann på hver sin side i varmeveksleren. Det sjøvannet vil fryse i kuldegrader. Og sprenge noe i din motor i stykker, Det er dette jeg ikke forstår.. hvordan kan sjøvannet fryse i stykker motor når det ikke er noe sjøvann i motoren? Jeg kan til en viss grad se at det er en liten risiko for at noe i varmeveksleren kunne gått, men det er vel kun kjølevæske som sirkulerer i motoren? Dette trodde jeg var hele poenget med lukket kjølekrets. Nå har jeg uansett valgt å kjøre gjennom frostvæske via sjøvannsinntaket, men er fortsatt ikke klok på hvorfor dette egentlig behøves. Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Det er lurt pga at det ikke er alle ledd, kriker og kroker i sjøvannskretsen man kan være sikker på blir tappet helt ned samt pga korrosjonsbeskyttelse. Kan fort bli dyrt og mye frustrasjon om man gambler på dette Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Hei igjen. Beklager jeg var ikke helt tydelig. Det er en lukket krets med glykol/kjølevann i din motor. Denne kretsen kjøler ned motoren i de vanlige kjøleåpningene rundt syldindre og så videre. Men denne kretsen må bli kvitt varmen, ellers koker den over. Som en bil ville gjort. I en bil har du en radiator der luften kjøler ned kjølekretsen. Det har du ikek så lett for i en båt. Derfor har man en varmeveksler med saltvann i en båt som erstatter luften i en bil, men sjøvannet går også til flere deler. Dette vannet går i en krets inne i ulike deler av motoren. Med sine krinker og kroker og en pumpe. Alt dette hindrer sjøvannet i å renne ut av seg selv. Denne sjøvannskretsen som kan fryse og ta livet av motoren. Den varmeveksleren mellom glykol og sjøvann som jeg snakket om kan fryse, du har også eksosmanifolder og eksosløpet kjølt med sjøvann, ryker disse har du sjøvann inn i eksosventilene rett i sylindrene, kjedelig sted for sjøvann, jeg mener du også har oljekjøler med varmeveksler med sjøvann, osv. Så det er mye som kjøles med sjøvannskretsen....og ikke slik at alt i motoren går på den lukkede glykolkretsen og kun en eneste varmeveksler med sjøvann. Derfor har du også anoder i motoren som du må skifte for at saltvannet ikke skal ødelegge motoren... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Lavt nede på styrbord side sitter sjøvannspumpen din. Hvis båten ligger på land, kan du ta av den slangen som går bakover, koble deretter på en ny annen slange på pumpa, denne løse slangeenden har du deretter nedi er frostvæskeblanding. Da er du sikret. Denne pumpa og varmeveksleren kommer til å ryke hvis du ikke gjør denne operasjonen. SAP_2000 og alfaalfa har helt rett. Jeg har hatt samme motoren i tre sesonger, ikke ødelegg den ved frostsaprengning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
naumar.no Svart 19.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 takk for svar! er det slik at impelleren ligger i denne pumpa, eller er det ikke impeller på denne løsningen? Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Impeller ligger i denne sjøvannumpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Du ødlegger nok ikke blokka eller toppen ved å ikke frostsikkre saltvann siden men sjøvannspumpen,varmeveksler,manifolder,reisere koster sikkert 20 lapper til denne motoren så det er bare å frostsikkre.Er du uheldig nok så renner saltvann inn i motoren etter å ha frostsprengt manifolder og reisere når vannet tiner så da er det dukket for flere utgifter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
naumar.no Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Da var den frostsikret ved at jeg koblet slangen fra sjøvannsinntaket til en stor bøtte via en 1 1/4"-kobling i bunn av bøtta. Hadde først en hageslange som spylte rett inn i slangen og kjørte motoren varm og lot den gå en liten stund for å få spylt seg skikkelig. Deretter fylte jeg bøtta med 50/50 blå frostvæske og lot dette gå gjennom systemet. Skrudde av båten like før bøtta gikk tom og da rant det blått ut fra drevet på utsiden. Må anta at båten er godt frostsikret da? Det har da ingenting for seg å koble til spyleklokker som man klemmer rundt inntakene på nedre del av drevet på min båt? Ser også at alfaalfa har skrevet at jeg må bytte anoder på motoren, men jeg fant ikke ut av hvor disse satt.. noen som har bilder eller kan forklare? Jeg ser at det er montert Mercathode på den, men den har fortsatt passive offere? Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Da du koblet fra slangen på sjøvannsinntaklet (god metode forresten!) for å suge inn glykolen kom det luft til i inntaket og det skal sørge for at evt vann i drev rant ut (forutsatt at drevet er timmet ned). Dermed skal det være unødig med glykol inn i drevet. Med mindre du har noen inntaksventil som var stengt? Anoder: det ser ut til at jeg var litt rask der. Så vidt jeg kan se har ikke din motor anoder i sjøvannskretsen. Det er dette på varmeveksleren på min diesel mercruiser, og jeg vet at det er på erstatningsvarmevekslere til din, men Mercruiser selv ser ikke ut til å ha anoder i varmeveksler. (7.4 94 mod) Mercatode- legger strøm ut i vannet fro å sikre drevet og bruk av de passive anoder (forenklet). Denne har passive anoder kun på drevet. Du har vel Bravodrev i en eller annen varient, da sitter det anoder på ulike steder på drevet litt avhengig av type Bravo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.