Jump to content

Må jeg frostsikre Mercruiser med ferskvannkjøling


naumar.no

Recommended Posts

Jeg har en Mercruiser V8 7,4 (1994 mod) som er ny for meg i år. Har nettopp fått båten på land og fått drenert alt av trykkvannsystemet, wc etc.. Nå er det motoren som står for tur. Tenkte å koble fra slange ved sjøvannsinntak og kjøre gjennom frostvæske fra en tank, men så kom jeg på at denne motoren har, slik jeg har forstått det, lukket kjølesystem med kjølevæske. Saktvannskretsen er vel da begrenset til slanger og rør som går gjennom varmeveksleren. Behøver jeg da gjøre noe annet enn å måle kvaliten på kjølevæsken?

 

Jeg har skrudd av et lokk som jeg fant under varmeveksleren (går en tykk 1 1/4" slange ned til en sylinder med et rundt lokk på. Trodde først dette var impellerhuset, men det var ingen impeller her, rant bare ut litt vann. Antar dette var saltvann og lurer da på hvorfor jeg eventuelt må frostsikre noe ytterligere?

 

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg riktignok en litt annen mercruiser-motor enn deg (1,7 diesel), men skulle tror at kjølesystemet i all hovedsak er bygget på like prinsipp. Der fremgår det av motorhåndboka at ved vinterlagring skal motor kjøres i ferskvann (f.eks bruk "øreklokke" på drevet med vannslangepåkobling), deretter skal motorblokka dreneres for vann for så å fylle på frostvæskeblanding til det er fullt (alternativt kjøre gjennom frostvæske gjennom drevet via drevpose el). Uansett valg av metode,  poenget mitt er bare at jeg tipper forhandler vil gi samme anbefaling til bensinmotorene sine som dieselmotorene --> frostsikre saltvannskretsen (selv om det sikkert er mange delte meninger hvorvidt de er nødvendig). :)

 

Ifht impeller, hvilket drev har du? Hos meg (Alpha1 2.gen), der sitter den i drevet.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Ja, du må frostsikre din motor. Motoren bruker sjøvann gjennom en varmeveksler for å kjøle motoren. Med sjøvann og glykol/ferskvann på hver sin side i varmeveksleren. Det sjøvannet vil fryse i kuldegrader. Og sprenge noe i din motor i stykker, hva som sprenges vet du ikke før du har prøvd...

 

Men det betyr at du må få ut sjøvannet og inn med glykolblanding. Hvordan det gjøres best er litt avhengig av drev og motor. Men det er mulig å kjøre det inn med muffer på drevet eller helle det rett i et sjøvannsfilter der det blir sugd rundt i kjølekretsen av vannpumpen.

Link to post
Share on other sites

Med sjøvann og glykol/ferskvann på hver sin side i varmeveksleren. Det sjøvannet vil fryse i kuldegrader. Og sprenge noe i din motor i stykker,

Det er dette jeg ikke forstår.. hvordan kan sjøvannet fryse i stykker motor når det ikke er noe sjøvann i motoren? Jeg kan til en viss grad se at det er en liten risiko for at noe i varmeveksleren kunne gått, men det er vel kun kjølevæske som sirkulerer i motoren? Dette trodde jeg var hele poenget med lukket kjølekrets.

 

Nå har jeg uansett valgt å kjøre gjennom frostvæske via sjøvannsinntaket, men er fortsatt ikke klok på hvorfor dette egentlig behøves.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Beklager jeg var ikke helt tydelig. Det er en lukket krets med glykol/kjølevann i din motor. Denne kretsen kjøler ned motoren i de vanlige kjøleåpningene rundt syldindre og så videre. Men denne kretsen må bli kvitt varmen, ellers koker den over. Som en bil ville gjort. I en bil har du en radiator der luften kjøler ned kjølekretsen. Det har du ikek så lett for i en båt. Derfor har man en varmeveksler med saltvann i en båt som erstatter luften i en bil, men sjøvannet går også til flere deler. Dette vannet går i en krets inne i ulike deler av motoren. Med sine krinker og kroker og en pumpe. Alt dette hindrer sjøvannet i å renne ut av seg selv.

 

Denne sjøvannskretsen som kan fryse og ta livet av motoren. Den varmeveksleren mellom glykol og sjøvann som jeg snakket om kan fryse, du har også eksosmanifolder og eksosløpet kjølt med sjøvann, ryker disse har du sjøvann inn i eksosventilene rett i sylindrene, kjedelig sted for sjøvann, jeg mener du også har oljekjøler med varmeveksler med sjøvann, osv. Så det er mye som kjøles med sjøvannskretsen....og ikke slik at alt i motoren går på den lukkede glykolkretsen og kun en eneste  varmeveksler med sjøvann.

 

Derfor har du også anoder i motoren som du må skifte for at saltvannet ikke skal ødelegge motoren...

Link to post
Share on other sites

Lavt nede på styrbord side sitter sjøvannspumpen din. Hvis båten ligger på land, kan du ta av den slangen som går bakover, koble deretter på en ny annen slange på pumpa, denne løse slangeenden har du deretter nedi er frostvæskeblanding. Da er du sikret.

 

Denne pumpa og varmeveksleren kommer til å ryke hvis du ikke gjør denne operasjonen.

 

SAP_2000 og alfaalfa har helt rett.

 

Jeg har hatt samme motoren i tre sesonger, ikke ødelegg den ved frostsaprengning

Link to post
Share on other sites

takk for svar! er det slik at impelleren ligger i denne pumpa, eller er det ikke impeller på denne løsningen?

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Du ødlegger nok ikke blokka eller toppen ved å ikke frostsikkre saltvann siden men sjøvannspumpen,varmeveksler,manifolder,reisere koster sikkert 20 lapper til denne motoren så det er bare å frostsikkre.
Er du uheldig nok så renner saltvann inn i motoren etter å ha frostsprengt manifolder og reisere når vannet tiner så da er det dukket for flere utgifter.

Link to post
Share on other sites

Da var den frostsikret ved at jeg koblet slangen fra sjøvannsinntaket til en stor bøtte via en 1 1/4"-kobling i bunn av bøtta. Hadde først en hageslange som spylte rett inn i slangen og kjørte motoren varm og lot den gå en liten stund for å få spylt seg skikkelig. Deretter fylte jeg bøtta med 50/50 blå frostvæske og lot dette gå gjennom systemet. Skrudde av båten like før bøtta gikk tom og da rant det blått ut fra drevet på utsiden. Må anta at båten er godt frostsikret da?

 

Det har da ingenting for seg å koble til spyleklokker som man klemmer rundt inntakene på nedre del av drevet på min båt?

 

Ser også at alfaalfa har skrevet at jeg må bytte anoder på motoren, men jeg fant ikke ut av hvor disse satt.. noen som har bilder eller kan forklare? Jeg ser at det er montert Mercathode på den, men den har fortsatt passive offere?

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Da du koblet fra slangen på sjøvannsinntaklet (god metode forresten!) for å suge inn glykolen kom det luft til i inntaket og det skal sørge for at evt vann i drev rant ut (forutsatt at drevet er timmet ned). Dermed skal det være unødig med glykol inn i drevet. Med mindre du har noen inntaksventil som var stengt?

 

Anoder: det ser ut til at jeg var litt rask der. Så vidt jeg kan se har ikke din motor anoder i sjøvannskretsen. Det er dette på varmeveksleren på min diesel mercruiser, og jeg vet at det er på erstatningsvarmevekslere til din, men Mercruiser selv ser ikke ut til å ha anoder i varmeveksler. (7.4 94 mod)

 

Mercatode- legger strøm ut i vannet fro å sikre drevet og bruk av de passive anoder (forenklet). Denne har passive anoder kun på drevet. Du har vel Bravodrev i en eller annen varient, da sitter det anoder på ulike steder på drevet litt avhengig av type Bravo.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...