Honduras Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Sjekk Marineengine.com Jeg har tidligere bestilt varer der med levering via Jetcarrier og hatt delene hjemme på 7-8 dager. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
jadalber Svart 4.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Sjekk Marineengine.com Jeg har tidligere bestilt varer der med levering via Jetcarrier og hatt delene hjemme på 7-8 dager. Koster 45$ på Marineengine.com + frakt. Finner noen på Ebay til 18$, så det blir nok det siste - ellers takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 5.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 (redigert) Rene julekvelden her i dag. Stor pakke fra US med masse mindre pakker oppi Helt ny chocke-knott i riktig farge til og med ! Og ny propellmutter i metall - denne gikk ut av produksjon for mange år siden - de du får i dag er i plast Redigert 5.November.2015 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 6.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 (redigert) Var pakken merket med "Do not open until Christmas ! " Utrolig at det går an å lage en forretning som går rundt av å lage "aftermarket"-deler til 60+ påhengsmotorer. "Dekalene" til motorhjemen min kjøpte jeg på eBay fra en kar i Arizona (!) som satt og designet og skar ut dekaler til antikverte påhengsmotorer. Post Scriptum: Er veldig spent på hvordan det gikk med en sylinderboringen og innpassing av de "uoriginale" stemplene. Deinde Scriptum. Ja det er et ganske stort marked for det i US. Er medlem i AOMCI og får tilsendt medlemsblad et par ganger i året. Stor organisasjon som holder mange medlemsmøter/stevner/markeder året rundt med bare påhengsmotorer. Tror amerikanere er veldig interessert i ting som ble produsert i sitt eget land og vil ta vare på dette. Blokka er ferdig og på vei tilbake til meg. Tror den kommer i dag, så det kommer nok noen flere bilder snart, Redigert 6.November.2015 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Det er også et faktum at disse motorene ble laget i en tid hvor amerikanske produkter ble laget for å holde i generasjoner. Enkel mekanikk, grove dimensjoner og holdbare materialer. Dette var i perioden før det ble moderne å få inn bedriftsøkonomer i ledelsen, som fant ut at man tjener mere penger ved å lage dritt som ryker etter nøye utregnet livstid og dimensjonert slik at det akkurat holder ut garanti-tiden. Og nye generasjoner glemmer at det går ann å lage produkter som holder hvis man ønsker. Når jeg nå har byttet ut alle tetninger, tenningsdeler osv antar jeg at motoren min fint holder 60 år til. Jeg har nyere motorer som har gått mindre, blitt passet bedre på og likevel ruster og korroderer mer på 10 år enn de gamle har gjort på 50-60 år. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
jadalber Svart 6.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Ja det er veldig sant Honduras. Det er nok derfor amerikanere blir så nostalgiske når man snakker om slike motorer. Blokka er kommet retur. - det ser bra ut selv om ikke alle merkene etter gravrusten er borte. Er noen små svarte flekker igjen, men de er ikke merkbare med en kulepenn. Alt blir bedre enn hva det var. Den gikk faktisk ganske pent slik den var også ( hvis man ser bort fra lagerlydene ) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 6.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 (redigert) Kommer kanskje ikke så godt frem av bildene, men den er honet med ca 30 graders som er det riktige vinkelen etter det jeg har lært. Redigert 6.November.2015 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 9.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Da var stempler og veiv installert. Godt å begynne på monteringen Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 (redigert) God følelse når man kan begynne å skru den sammen igjen Når du skal skru sammen blokka og likke har OMC Sealer 1000 (tror jeg det heter) så kan du dra på Jula og kjøpe Permatex Aviation Form-a-gasket til kr 99,- Den er godkjent av OMC i forhold til legeringene i blokka osv. Når du åpner opp kjenner du bare på odøren at dette er "the good stuff"... Du mangler en o-ring på venstre side..... Og jeg håper du har tastt av låseringen og fjøra på høyre side og byttet o-ringen som sitter inne i den svarte plastikk pakkboksen før du setter powerheaden tilbake på stammen. Når denne oringen blir slitt suger undertrykket i veivhuset kjølevannet(saltvannet) inn i veiva og alt raser etter kort tid. Det som har gjort at jeg måtte bytte komplett veiv og råder på min. Antar du har full kontroll på dette, men jeg vil bare tipse i tilfelle man glemmer det i kampens hete.... Redigert 9.November.2015 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
jadalber Svart 9.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 (redigert) Hei. Ja har alltid brukt permatex form-a-gasket på pakningsflatene :) Noe jeg lærte som utplassert skoleelev på Sjø-sport service for en del år siden ( johnson-forhandler i kr.sand ) Mener du o-ring rundt lageret i topp ? Der skal det ikke være o-ring faktisk. Har alltid lurt på dette når jeg har åpnet disse motorene og sett at det ser ut som den mangler. ( pos 95 - kun 1 stk ) Byttet o-ringen inne i keramikk-tetningen ;) Redigert 9.November.2015 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 (redigert) Enig i at det er merkelig som du skriver om øvre O-ring. Bestilte meg bare et par o-ringer uten å tenke så mye over det. Her er et bilde jeg tok i våres når jeg demonterte og holdt på med dette. Øverst er veiva tatt ut av 1958-blokka, og under er veiva jeg har skrudd rett ut av 1969-blokka. O-ring på begge. Har tenkt at øvre O-ring hindrer at det suges inn falsk luft i øvre sylinder mellom lagerhus og blokk, men mulig det ikke er tilfelle. Greit eksempel på hva som skjer når nedre simring ikke klarer å holde tett og kjølevannet suges inn i nedre sylinder... Skjer noe merkelig med bildeformateringa her nå, sylindrene er ikke så ovale i virkeligheten... Redigert 13.November.2015 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
jadalber Svart 13.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 Artige bilder :) Har du startet egen tråd med din restaurering ? Iflg. sidene til marineegine.com er det bare 1stk O-ring. På BRP sine sider for motor fra 1968 og nyere er det tegnet inn 1, men oppført 2 stk på posisjonen i listen under. -Rare greier. Kan aldri tenke meg at OMC lot være å sette inn 1 stk o-ring for å spare penger den gangen, men skal kanskje aldri si aldri ? At det er o-ring i bunnen for å få det 100% tett, og at det er viktigst her, er nok sikkert. Om det er behov for den i topp vet jeg ikke. Er jo veldig trangt rundt lageret Ser også av bildene i reparasjonsmanualen at den mangler i topp. Etter egen vurdering kan jeg ikke se noen argumenter for at den ikke skal være der ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 Enig i at det er merkelig som du skriver om øvre O-ring. Bestilte meg bare et par o-ringer uten å tenke så mye over det. Her er et bilde jeg tok i våres når jeg demonterte og holdt på med dette. Øverst er veiva tatt ut av 1958-blokka, og under er veiva jeg har skrudd rett ut av 1969-blokka. O-ring på begge. Har tenkt at øvre O-ring hindrer at det suges inn falsk luft i øvre sylinder mellom lagerhus og blokk, men mulig det ikke er tilfelle. Greit eksempel på hva som skjer når nedre simring ikke klarer å holde tett og kjølevannet suges inn i nedre sylinder... Skjer noe merkelig med bildeformateringa her nå, sylindrene er ikke så ovale i virkeligheten... Bare som en kuriositet så har faktisk Honda laget MC motor med ovale sylyndre! 8 ventiler per syl. og to råder per syl. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
jadalber Svart 15.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Ikke så mye nytt denne uken dessverre - Har fått drevet til girkassa, men pga prioriteringer har jeg ikke gjort noe stort. Litt småfiks som å bytte en tennpluggledning, montere på smådeler som kom i "julepakken", smøre boltene til topplokket ( så de er klar til montering) osv. Ellers har jeg fått ett nytt prosjekt - 1958 Johnson sea horse 18hk som jeg kjøpt av Fanaholmen. Får lage en ny tråd på denne når jeg er ferdig med Evinrude'n. Mye potensiale i denne tror jeg. Ser ganske komplett ut, men de som har hatt den før har malt den blå der den skulle være rød. Pent gjort, men ikke sånn jeg vil ha det, så det blir nok til at jeg plukker den ned og blåser/maler den på nytt. Først må jeg bytte coiler og kjøre den så jeg vet om den trenger mer stell. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 16.November.2015 Link til dette innlegget Svart 16.November.2015 Kom over denne idag, tenkte på deg da: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=67300425&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 16.November.2015 Link til dette innlegget Svart 16.November.2015 (redigert) Var akkurat på vei for og tipse om den samme. Synd og tenke på at jeg hjalp farfaren til en kompis med og legge ut moring på 80tallet. Som besto av et par av de motorene og en en 85hk v4. Ente med at en princess 412 tok med seg alt til sjøs. Er det bare 18hk som gjelder? Følger med litt sjeldent ekstra utstyr der. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=67242001&searchclickthrough=true Redigert 16.November.2015 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 16.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2015 (redigert) Takk for tips :) Dessverre kommer den litt sent eller hadde jeg hevet meg på røret. Rare greier egentlig. Prøvd meg på flere ønskes kjøpt-annonser på finn uten hell, og når jeg omsider har fått tak i en sånn motor ( men som må restaureres ) så dukker det opp en som nesten er klar til bruk. Jaja - håper noen andre får glede av den og tar vare på den. For min del er det kun 18hk for øyeblikket. Redigert 16.November.2015 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 22.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 (redigert) Små skritt.. Har ikke fått gjort så mye de siste ukene da jeg hjelper en bekjent med en Mercury 500, 1968 modell. Den spiste en reed, og da pustet den kjølevann etterpå. Måtte dele blokka og bytte to stempler som var dårlig + alle ringene. Byttet alle reedventilene også, for når en ryker kan det godt tenkes at de andre og har gjort sitt. I helgen har jeg fått blåst ferdig dekselet. Det er faktisk en liten milepel. Mye lakk på dette enkelte steder, så det tar tid å blåse av når men bruker glasskuler. Måtte ty til litt våtslipepapir for å ta av det værste. De har lakket det hvite på sidene, maskert dette, lakket det lyseblå, maskert det hvite + det lyseblå, og til slutt malt det mørkeblå. 6 lag enkelte steder. Har også funnet ut at det fungerer å grille lakken med en sveiseflamme ( acetylen/oksygen) enkelte vanskelige steder før man blåser. Den teknikken benyttet jeg mye på en gammel Mercury 25hk som hadde fått et strøk med bengalakk eller noe slikt seigt noe. Redigert 22.November.2015 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 23.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 (redigert) Laget meg mal for ny instruksjonsdekal som skal være innvendig på dekselet Skriver den ut på 2-lags folie, sølv/sort. ( graveres med laser ) Satser på at det blir autentisk nok Redigert 23.November.2015 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 25.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 (redigert) Ny pakke i posten i dag :) Nå kom lakk, dekaler og nye gummidetaljer fra North York Marine i Canada. Synd starthåndtaket ikke finnes i blått lenger, men sort får duge. Redigert 25.November.2015 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Dette er et spennende prosjekt som er gøy å følge med på Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
jadalber Svart 25.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Hyggelig å høre. Synes selv det er morsomt både å holde på selv, og å lese om tilsvarende prosjekter, så valgte derfor å bidra med en liten tråd på denne "historien" Dukker opp mange som har noe å bidra med i slike tråder i form av tips, råd og deler. Det er ekstra gøy Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 28.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Fikk printet dekalen min i dag. Synes den så bra ut selv om det skulle vært noen røde bokstaver. Får se om jeg våger meg på å legge litt rød lakk på disse stedene senere. Flere som trenger en slik ? Sitér dette innlegget Link to post
fanaholmen Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Hadde det vært en ide og reparert tæringen på kjølekappen i sylinderen ved topp pakningen eller er det ok. Har selv brukt et Locktite produkt med godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 29.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Hadde det vært en ide og reparert tæringen på kjølekappen i sylinderen ved topp pakningen eller er det ok. Har selv brukt et Locktite produkt med godt resultat. Hvilken tæring tenkte du på ? veggene parallelt med sylinderveggen er ganske ok. Pakningsflaten også, men litt tæring er det jo. Har brukt godt med sement på denne. Synes det er bra til å være 57 år. Har fikset en yamaha 25 fra 72'. Den døde etter 15 år i saltvann. Da hadde vannet funnet vei inn mellom sylinderforingen og fått aluminiumen til å sprekke. ( ekspanderende irr ) Her er bilder av dagens jobb Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.