Jump to content

Restaurering av Evinrude fastwin fra 1958


jadalber

Recommended Posts

Var pakken merket med "Do not open until Christmas ! " :giggle:

 

Utrolig at det går an å lage en forretning som går rundt av å lage "aftermarket"-deler til 60+ påhengsmotorer. "Dekalene" til motorhjemen min kjøpte jeg på eBay fra en kar i Arizona (!) som satt og designet og skar ut dekaler til antikverte påhengsmotorer.

 

Post Scriptum:

Er veldig spent på hvordan det gikk med en sylinderboringen og innpassing av de "uoriginale" stemplene.

Deinde Scriptum.

Ja det er et ganske stort marked for det i US. Er medlem i AOMCI og får tilsendt medlemsblad et par ganger i året. Stor organisasjon som holder mange medlemsmøter/stevner/markeder året rundt med bare påhengsmotorer. Tror amerikanere er veldig interessert i ting som ble produsert i sitt eget land og vil ta vare på dette.

 

Blokka er ferdig og på vei tilbake til meg. Tror den kommer i dag, så det kommer nok noen flere bilder snart,

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post

Det er også et faktum at disse motorene ble laget i en tid hvor amerikanske produkter ble laget for å holde i generasjoner. Enkel mekanikk, grove dimensjoner og holdbare materialer. Dette var i perioden før det ble moderne å få inn bedriftsøkonomer i ledelsen, som fant ut at man tjener mere penger ved å lage dritt som ryker etter nøye utregnet livstid og dimensjonert slik at det akkurat holder ut garanti-tiden. Og nye generasjoner glemmer at det går ann å lage produkter som holder hvis man ønsker.

 

Når jeg nå har byttet ut alle tetninger, tenningsdeler osv antar jeg at motoren min fint holder 60 år til. Jeg har nyere motorer som har gått mindre, blitt passet bedre på og likevel ruster og korroderer mer på 10 år enn de gamle har gjort på 50-60 år.

Link to post

Ja  det er veldig sant Honduras. Det er nok derfor amerikanere blir så nostalgiske når man snakker om slike motorer.

 

Blokka er kommet retur. - det ser bra ut selv om ikke alle merkene etter gravrusten er borte. Er noen små svarte flekker igjen, men de er ikke merkbare med en kulepenn.

Alt blir bedre enn hva det var. Den gikk faktisk ganske pent slik den var også ( hvis man ser bort fra lagerlydene )

bilde

Link to post

God følelse når man kan begynne å skru den sammen igjen   :thumbsup:

 

Når du skal skru sammen blokka og likke har OMC Sealer 1000 (tror jeg det heter) så kan du dra på Jula og kjøpe Permatex Aviation Form-a-gasket til kr 99,-

Den er godkjent av OMC i forhold til legeringene i blokka osv.

Når du åpner opp kjenner du bare på odøren at dette er "the good stuff"...  :cool:

 

Du mangler en o-ring på venstre side.....

 

Og jeg håper du har tastt av låseringen og fjøra  på høyre side og byttet o-ringen som sitter inne i den svarte plastikk pakkboksen før du setter powerheaden tilbake på stammen. Når denne oringen blir slitt suger undertrykket i veivhuset kjølevannet(saltvannet) inn i veiva og alt raser etter kort tid. Det som har gjort at jeg måtte bytte komplett veiv og råder på min.

 

Antar du har full kontroll på dette, men jeg vil bare tipse i tilfelle man glemmer det i kampens hete....   :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Hei.

 

Ja har alltid brukt permatex form-a-gasket på pakningsflatene :) Noe jeg lærte som utplassert skoleelev på Sjø-sport service for en del år siden ( johnson-forhandler i kr.sand )

Mener du o-ring rundt lageret i topp ? Der skal det ikke være o-ring faktisk.bilde

Har alltid lurt på dette når jeg har åpnet disse motorene og sett at det ser ut som den mangler. ( pos 95 - kun 1 stk )

Byttet o-ringen inne i keramikk-tetningen ;)

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post

Enig i at det er merkelig som du skriver om øvre O-ring. Bestilte meg bare et par o-ringer uten å tenke så mye over det.

Her er et bilde jeg tok i våres når jeg demonterte og holdt på med dette.

Øverst er veiva tatt ut av 1958-blokka, og under er veiva jeg har skrudd rett ut av 1969-blokka. O-ring på begge.

Har tenkt at øvre O-ring hindrer at det suges inn falsk luft i øvre sylinder mellom lagerhus og blokk, men mulig det ikke er tilfelle.

 

img_0442.jpg

 

Greit eksempel på hva som skjer når nedre simring ikke klarer å holde tett og kjølevannet suges inn i nedre sylinder...

img_0446.jpg

 

Skjer noe merkelig med bildeformateringa her nå, sylindrene er ikke så ovale i virkeligheten...  :giggle:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Artige bilder :) Har du startet egen tråd med din restaurering ?

 

Iflg. sidene til marineegine.com er det bare 1stk O-ring. På BRP sine sider for motor fra 1968 og nyere er det tegnet inn 1, men oppført 2 stk på posisjonen i listen under.

-Rare greier.

Kan aldri tenke meg at OMC lot være å sette inn 1 stk o-ring for å spare penger den gangen, men skal kanskje aldri si aldri ?

At det er o-ring i bunnen for å få det 100% tett, og at det er viktigst her, er nok sikkert. Om det er behov for den i topp vet jeg ikke. Er jo veldig trangt rundt lageret

Ser også av bildene i reparasjonsmanualen at den mangler i topp.

Etter egen vurdering kan jeg ikke se noen argumenter for at den ikke skal være der ?

Link to post

Enig i at det er merkelig som du skriver om øvre O-ring. Bestilte meg bare et par o-ringer uten å tenke så mye over det.

Her er et bilde jeg tok i våres når jeg demonterte og holdt på med dette.

Øverst er veiva tatt ut av 1958-blokka, og under er veiva jeg har skrudd rett ut av 1969-blokka. O-ring på begge.

Har tenkt at øvre O-ring hindrer at det suges inn falsk luft i øvre sylinder mellom lagerhus og blokk, men mulig det ikke er tilfelle.

 

img_0442.jpg

 

Greit eksempel på hva som skjer når nedre simring ikke klarer å holde tett og kjølevannet suges inn i nedre sylinder...

img_0446.jpg

 

Skjer noe merkelig med bildeformateringa her nå, sylindrene er ikke så ovale i virkeligheten...  :giggle:

 

 

Bare som en kuriositet så har faktisk Honda laget MC motor med ovale sylyndre!  8 ventiler per syl. og to råder per syl.  :smiley:

 

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Ikke så mye nytt denne uken dessverre - Har fått drevet til girkassa, men pga prioriteringer har jeg ikke gjort noe stort. Litt småfiks som å bytte en tennpluggledning, montere på smådeler som kom i "julepakken", smøre boltene til topplokket ( så de er klar til montering) osv.

 

Ellers har jeg fått ett nytt prosjekt - 1958 Johnson sea horse 18hk som jeg kjøpt av Fanaholmen. Får lage en ny tråd på denne når jeg er ferdig med Evinrude'n. Mye potensiale i denne tror jeg. Ser ganske komplett ut, men de som har hatt den før har malt den blå der den skulle være rød. Pent gjort, men ikke sånn jeg vil ha det, så det blir nok til at jeg plukker den ned og blåser/maler den på nytt.

Først må jeg bytte coiler og kjøre den så jeg vet om den trenger mer stell.

Link to post

Var akkurat på vei for og tipse om den samme. Synd og tenke på at jeg hjalp farfaren til en kompis med og legge ut moring på 80tallet. Som besto av et par av de motorene og en en 85hk v4. Ente med at en princess 412 tok med seg alt til sjøs.

Er det bare 18hk som gjelder? Følger med litt sjeldent ekstra utstyr der.

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=67242001&searchclickthrough=true

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post

Takk for tips :)

Dessverre kommer den litt sent eller hadde jeg hevet meg på røret.

Rare greier egentlig. Prøvd meg på flere ønskes kjøpt-annonser på finn uten hell, og når jeg omsider har fått tak i en sånn motor ( men som må restaureres ) så dukker det opp en som nesten er klar til bruk. Jaja - håper noen andre får glede av den og tar vare på den.

For min del er det kun 18hk for øyeblikket.

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post

Små skritt.. 

Har ikke fått gjort så mye de siste ukene da jeg hjelper en bekjent med en Mercury 500, 1968 modell. Den spiste en reed, og da pustet den kjølevann etterpå. Måtte dele blokka og bytte to stempler som var dårlig + alle ringene. Byttet alle reedventilene også, for når en ryker kan det godt tenkes at de andre og har gjort sitt.

I helgen har jeg fått blåst ferdig dekselet. Det er faktisk en liten milepel. Mye lakk på dette enkelte steder, så det tar tid å blåse av når men bruker glasskuler. Måtte ty til litt våtslipepapir for å ta av det værste. De har lakket det hvite på sidene, maskert dette, lakket det lyseblå, maskert det hvite + det lyseblå, og til slutt malt det mørkeblå. 6 lag enkelte steder.

Har også funnet ut at det fungerer å grille lakken med en sveiseflamme ( acetylen/oksygen) enkelte vanskelige steder før man blåser. Den teknikken benyttet jeg mye på en gammel Mercury 25hk som hadde fått et strøk med bengalakk eller noe slikt seigt noe.

bilde

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post

Hadde det vært en ide og reparert tæringen på kjølekappen i sylinderen ved topp pakningen eller er det ok. Har selv brukt et Locktite produkt med godt resultat.

Hvilken tæring tenkte du på ? veggene parallelt med sylinderveggen er ganske ok. Pakningsflaten også, men litt tæring er det jo. Har brukt godt med sement på denne. Synes det er bra til å være 57 år. Har fikset en yamaha 25 fra 72'. Den døde etter 15 år i saltvann. Da hadde vannet funnet vei inn mellom sylinderforingen og fått aluminiumen til å sprekke. ( ekspanderende irr )

Her er bilder av dagens jobbdsc_1138.jpgdsc_1139.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...