Jump to content

To Cleaver or not to Cleaver. Winrace 13 m/30-40hk


Aerton Hartwig

Recommended Posts

To barndomsvenner og jeg har kjøpt en Winrrace 13 for igjen å fyke rundt i Bunnefjorden som vi gjorde da vi var unge.

 

Den er forsterket og ombygd til 2-seter. Vekt ca 140kg så ganske mye forsterket - blant annet akterspeil.

Vi skal enten montere på en 30hk eller 40hk Yamaha med powertrim på den manuelle liften som står på.Tidlig 2000-tallet 2-takt

 

Jeg har googlet for å finne ut hva man vil oppleve som forskjell på vanlig, stål eller overflatepropell uten å ha funnet noe særlig. Spør derfor her

 

Både med tanke på økonomi i innkjøp, støy for andre(eksos rett i det fri) og fare for å skade seg i svært høy toppfart(for så liten båt å være) kan det hende det lureste ville vært å gå for en ok stålpropell!?!

Vil jeg angre her?

Hvordan er akselrasjonen på de forskjellige propellene og kjøreegenskaper generelt? Vi vil jo at dette skal gå styggfort og være litt skummel..

 

Håper på utfyllende svar :-)

Link to post
Share on other sites

Hei,

det er tre egenskaper som blir veldig forskjellig med cleaver - eller OT propell - du har fri eksos. Det bråker j...for de som står på land og mye for den i båten. JEg hadde en 2,6 liters V6 totkt med cleaver og det gjorde at en person 600 meter unna hørte min motorlyd over gressklipperen B&S mens han klippet gresset....

 

En annen egenskap er manglende grep i start, ventilasjon, før du går i plan. Diise tar tid å få i plan selv når man er 14 år og spikertynn. Med litt mer komfort-orientert kropp som ikke lenger er bygd for fart, så blir manglende evne til å få båten i plan enda mer tydelig. Så dere må regne med å ligge å spinne eeeenge før dere får denne opp i plan. Med cleaver.

 

Siste egenskap som er tydlig med cleaver er den muligheten for å løfte motoren opp av sjøen for å reduseremotstand i vannet og få en utrolig maks hastighet i forhold til effekt i motoren. Men denne reduseres med økt vekt i båten ettersom dette øker vått areal i skroget. Om man regner med å være to pers så synker denne muligheten til å få fart med cleaver ettersom du øker vått areal og dermed motstanden i skroget og da sliter cleaver med å få ut effekten i grep i vannet.

 

Jeg vil anta at det beste er å øke hk i forhold det dere hadde som unge, og satse på en "vanlig" propell. Men kjøp da en god stål propell allikevel.

 

Dere vil få vanlig akselerasjon - uten ventilasjon. Dere vil kunne ha god hastighet også med lavere turtall, der en cleaver faller ned i hastighet med lavere turtall, så dere kan kjøre med greit turtall med god hastighet og ikke bare kjøre på full gass. Og dere vil ikke få så veldig stor forskjell på maks hastighet. Dere vil kunne bruke den uten at naboer langs sjøen skyter etter dere med skarpt grunnet det infernalske bråket.

 

Jeg vil tro at Turbo-Props 3bl Turbo1 ville være førstevalg, eller Mercury 3 blad LaserII, eller 4bl Trophy Sport, eller Spitfire. Disse vil kunne gi dere mye morro!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svært utfyllende svar.

Det var akkurat som jeg tenkte og håpet.

Da kjøper vi en Turbo fra Arendal og satser på det går fort nok. Du som tydeligvis har god peiling, vet du om det stemmer at Yamaha 40 kan leveres med lang stamme slik som 50hk?

Vil dette skape ytterligere ustabile egenskaper pga høyt tyngdepunkt?

Vet du om 30hk på en slik båt med 2 om bord blir moro eller bør vi gå opp til 40?

Link to post
Share on other sites

Den kunne vel fås med 21" lang stamme. Men dere vil ha så kort som mulig. For å unngå høyt tyngdepunkt.

 

Og siden det snart er jul, ville jeg satt en mekanisk motorheis på listen til nissen- http://www.westmarine.com/buy/t-h-marine--atlas-micro-jacker-4--15920978

Med kun 4" set back vil den ikke ødelegge balansen for mye, og denne vil sørge for at dere får båten opp i plan enkelt. Samtidig som dere kan heise opp motoren i fart og få ut maks hastighet. Det gjør at med mulighet for to i båten så kan dere få den i plan. Det er ikke lett med en manuell jack plate...om den står høyt montert.

 

Jeg ville påstå at 30hk ikke er spesielt morro, men så liker jeg hastighet. Men denne båten tåler en 40hk og med to pers så må det til for å bli akkurat så redd som man bør på maks og i litt bølger...

Link to post
Share on other sites

Mye av poenget her er jo å ikke alltid tørre å gi full gass. At man skal føle at man har mer krefter tilgjengelig enn man tør koste på med!

 

Den mekaniske motorheisen så skikkelig grom ut. Vi skal prøve å holde kostnadene nede så den får nok heller stå på lista til neste jul..

 

Jeg ser at 2-takt Yamaha 40 og 50 er "like". Er det ikke da like greit å sette på en 50hk? Det er vel vekten som er det store problemet? Båten er som sagt skikkelig forsterket både i bunn, dekk og med dragere bakover som avslutter i hele akterspeilets høyde. Vi skal i tillegg montere en stor alu-plate for å få enda stivere aktverspeil. Fotgassen og inter-com til helhjelmene kom i posten i går :-)

Har 50hk enda lenger stamme enn 40? Hva er normal lengde på en kort-stammet 30hk?

Link to post
Share on other sites

HElt enig med vurdering om å ha nok pulver til å ikke bruke full gass hele tiden, men ha anledning til litt andrenalingassing i lykkelige stunder. Etterhvert vil dere lære båten å kjenne og utnytte bølger, trim, gass og rattbevegleser for maks fart og kontroll. Da er det synd å bunne mulighetene med å ha for liten motor.

 

Vekt på motor er viktig for balansen i båten mens man kjører så jeg ville ikke ha store probelemer med å legge på innenfor samme vekt, som en 50hk.

 

Forsterkning av akterspeil er en kunst. Husk at akterspeilet blir bøyd bakover npr man gasser, om dere tilgir enkel forklaring med å tegne båt som <! der ! er akterspeil. Når dere gir på vil akterspeilet bøye seg bakover <). Den bøyningen gjør at riserne/dragerne tar opp mye av kreftene og overfører de til skrogets bunn. Og resterende tas opp av bøyningen og de vertikale skrogsidene. Dersom dere avstiver vil akterspeilet bøye seg mindre. Det betyr ay mindre av kreftene går gjennom dragerne og ned i dørken, mens mer vil bli overført rett til hjørnene til de vertikale sidene i skroget. Det er ikke sikkert at hjørnene bak på båten "liker" det. Dvs at dere flytter krefter til 90 graders hjørner - det er feil sted. Det er dragerne og overgangen til akterspeilets høyde som tar opp mye av kreftene.

 

Husk at kreftene skal tas opp, eller overføres til hele skroget - en plate får kreftene ikke til å "forsvinne". Kreftene må overføres fra akterspeil til skroget, og da fra den tverrgående akterspeil til langsgående delen av skroget. Da er det dragerne og innfestingen av disse mot akterspeil og ned i dørken fremover, hjørnet ned mot skrogets bunn, hjørnet ut i skrogsidene. Det er der kreftene skal overføres. Det er ikke selve akterspeilet som knekker med mer kraft- og som skal stives opp!

 

Sammenhengen er også slik at den lang stamme, gir også mer moment og kraft til akterspeil. Kortere stamme på motor gir kortere momentarm.

 

Små motorer har 15" som kort, 20" som lang og 25" som x-lang stamme. Mener det gjelder mindre motorer . 20-100-og litt hk.

Link to post
Share on other sites

bilde

Du kan ikke si: enten større motor eller propeller for maks fart? Her gjelder det å bruke alle tilgjengelige midler for å ha det gøy på vannet! Gjerne hjemmemekka greier. Båtmotorer flest har en "kjedelig" effektkurve, med en prop som spinner opp og en frisert totakter med litt volum kan det bli gøy :-)

Link to post
Share on other sites

Shit for ett hopp. Greit der å kunne fjære med beina når du lander..

 

Vi er redde for ikke å få nok fart og power så vi vurderer nå 40/50hk. På Yamaha er de "like" så vekten bør være lik.

Ulempen der er kun lang stamme og høyere tyngdepunkt, noe vi ikke ønsker. Har manuell lift så motoren går på.

 

Hva kan eventuelt gjøres på en 30hk Yamaha for å få mer sprut? De var bremsa til 34hk i en test for mange år siden.

Hva koster i så fall slikt og hvem gjør det?

Link to post
Share on other sites

både 40 og 50hk ble levert med kort stamme - men neppe så mange på bruktmarkedet.   Er nok lettest å finne en 40hk kort, men disse har gjerne ikke powertrim originalt, og det er jo et must på en sånn båt mener jeg.  

 

.. og 50hk kan jo greit tunes litt, se www.yamaha-rebuild.com

 

... og for maksimal skrekk, så hadde nok en Yamaha 70CES vært tingen!  70hk , kort stamme, lite uv hus  :lol:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...