Jump to content

"Hensynsfull båtfører"


Mini

Recommended Posts

Eldstemann hadde lånt båten fra igår til idag. Han hadde overnattet i Middagsbukta. det bør jo være en kjent havn, selv for nye? båtførere.

Derfor vil jeg rette en stor takk til Severin Suveren som førte en Nidelv gjennom ovennevnte farvann ca. kl. 1200 idag. Han har kjørt med en fart som lagde så mye bølger at det forårsaket at et syltetøyglass falt ned fra hylle med kant og ned på kokeapparatet. Det nevnte kokeapparatet er en Wallas med ceramic topp. Syltetøy glasset holdt, men det gjorde ikke kokeapparatet.

 

Derfor TUSEN TAKK for at du lot hue være igjen på brygga og påførte oss helt unødvendige utgifter.

For ordens skyld det er 5 knop innen for en avstand av 150 m. fra land. Det står også i sjøkartet.

Link to post
Share on other sites

Eldstemann hadde lånt båten fra igår til idag. Han hadde overnattet i Middagsbukta. det bør jo være en kjent havn, selv for nye? båtførere.

Derfor vil jeg rette en stor takk til Severin Suveren som førte en Nidelv gjennom ovennevnte farvann ca. kl. 1200 idag. Han har kjørt med en fart som lagde så mye bølger at det forårsaket at et syltetøyglass falt ned fra hylle med kant og ned på kokeapparatet. Det nevnte kokeapparatet er en Wallas med ceramic topp. Syltetøy glasset holdt, men det gjorde ikke kokeapparatet.

 

Derfor TUSEN TAKK for at du lot hue være igjen på brygga og påførte oss helt unødvendige utgifter.

For ordens skyld det er 5 knop innen for en avstand av 150 m. fra land. Det står også i sjøkartet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det ble 2800,- i utgifter det...

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme idag på nord siden av line, flott Princess kom kostende forbi oss i 20knop.. jeg så at han kom hoppet på land og passet på at ikke min båt fikk landkjenning. (la helt inntil pga ungene)!

 

Han skulle vel hjem og vaske klær og så på fotballkampen....

Link to post
Share on other sites

Eldstemann hadde lånt båten fra igår til idag. Han hadde overnattet i Middagsbukta. det bør jo være en kjent havn, selv for nye? båtførere.

Derfor vil jeg rette en stor takk til Severin Suveren som førte en Nidelv gjennom ovennevnte farvann ca. kl. 1200 idag. Han har kjørt med en fart som lagde så mye bølger at det forårsaket at et syltetøyglass falt ned fra hylle med kant og ned på kokeapparatet. Det nevnte kokeapparatet er en Wallas med ceramic topp. Syltetøy glasset holdt, men det gjorde ikke kokeapparatet.

 

Derfor TUSEN TAKK for at du lot hue være igjen på brygga og påførte oss helt unødvendige utgifter.

For ordens skyld det er 5 knop innen for en avstand av 150 m. fra land. Det står også i sjøkartet.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hmm, føles ikke bra å være Nidelv-skipper etter en sånn hendelse.....

Selv var jeg i farvannet rundt Jeløya i dag. Men har mange ganger forbannet lignende hendelser - og skjønner deg godt. Min siste opplevelsen av samme slag var utenfor Hankø for et par uker siden. To båter i 50-fots-området feiet like forbi og ting deiset i dørken så det smalt. Da sa jeg noen som begynner med F, ja..... :discuss:

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Synd! headbang.gif

 

Sikkert en "fersking" som nettopp har kjøpt båt.

 

Noen tenker ikke i det hele tatt!

 

 

Joda, vi tenker.. ikke tenk slik selv om vi ikke har like mye kunnskap som dere som har fartet et helt liv på sjøen.

Det er mye å sette seg inn i, mange situasjoner som er stressende for oss, som dere ikke engang tenker på..

Synes dere som er erfarne på sjøen av og til er litt for kjappe til å dømme oss nye når vi gjør en tabbe eller to.....

 

Opplevde det samme idag på nord siden av line, flott Princess kom kostende forbi oss i 20knop.. jeg så at han kom hoppet på land og passet på at ikke min båt fikk landkjenning. (la helt inntil pga ungene)!

 

Han skulle vel hjem og vaske klær og så på fotballkampen....

 

Det er litt det samme jeg vil si her. Vet jo ikke hvordan situasjonen helt var men den sarkasmen du serverer tjener ingenting.

Kanskje det ikke var så lett å se at du lå helt inntil land??? kanskje du som ligger helt inntil land for å få i land ungene også har et ansvar for å kikke etter at det er trygt???

 

 

Hilsen en fersking som kun har 20 timer bak roret og allerede har gjort endel tabber....

 

tj

PS

Alltid leit når det skjer skader og jeg med så lite erfaring skal ikke belære noen. Men det slår meg at bølger er noe man opplever på sjøen og må være forberedt på. At et syltetøyglass faller ned kan jo skje alle, men bør en ikke sikre ting i båten slik at det står trygt i skap og hyller. At det kommer en hekkbølge kan jo ikke akkurat være overraskende. Når en leser forumet her får en jo inntrykk av at det skjer relativt ofte (selv om det ikke burde skje).

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt poeng var at følger du reglene og vet hvor du er så er det ikke så vanskelig.

 

Hadde det vært så enkelt at en kunne forutsette at alle fulgte reglene så hadde det vel ikke skjedd en eneste ulykke med bil heller???

Det er en utopi å tro eller forutsette at alle følger reglene og en må vel som i trafikken ta høyde for at det ikke skjer?

 

Middagsbukta så kjent at det er vel det siste stedet du kan forvente at noen drar opp sjø.....

 

Jeg er ikke lokalkjent i ditt område, men du har sikkert rett.

Vil bare nevne at i mitt nærområdet er det sikkert utrolig mange områder der erfarne båtfolk vi hevde det samme, men for oss ferske er det ikke like lett å forutse.

 

I trafikken kan en øvelseskjøre i to år med en L på bakruten. På sjøen blir en kastet utpå. Visst kan en ta en båtførerprøve, men den gir ingen praktisk erfaring.

 

Til slutt:

Jeg vil ikke på noen måte unskylde at folk ikke viser hensyn.

 

tj

Link to post
Share on other sites

..... På sjøen blir en kastet utpå. Visst kan en ta en båtførerprøve, men den gir ingen praktisk erfaring.

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen tj,

 

Jeg er enig med mangt og meget av det du skriver, men den siste påstanden bør du kanskje ikke generalisere :wink: Selv har jeg hatt 7 sammenhengende timer ombord i POSEIDON idag - det var to grupper fra mitt siste båtførerkurs som skulle ha sine turer på sjøen for å sjekke at det de lærte i teoritimene også stemte i praktisk seilas.

 

Her finner du sogar NOEN BILDER FRA DAGENS TUR.

 

Lykke til videre som forsiktig, ansvarsbevisst og meget lærevillig båteier!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hmm, skulle vært slik at man _måtte_ starte med liten/saktegående båt , og bygge erfaringer og bytte til større/raskere båter uten at det gikk ut over noen.

 

 

Med 12-foter i 5 år og 14-fotere i 17 år. Leker meg fortsatt godt når bølgehøyden passerer 1,5m!

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Her kommer min mest vanvittige opplevelse ang. grisekjøring.

 

I fellesferien i fjord lå vi sammen med med ca 20 båter i ei lun havn mellom noen småholmer

mellom Eydehavn og Flostad (Arendal) Bukta var ca 100 x 30 meter med ca. 5-6 m åpninger i begge ender. Like før midnatt (det var blitt mørkt) kom det en diger cabincruiser på 35+ fot feiende igjennom

i ca. 20 knop og satte opp en sjø som gjorde at mye gikk i dørken, lamper og telys veltet, fortyninger røk, båter gikk på land, unger våknet osv. osv....

 

Dette var 10 x værre en jeg noen gang har opplevd etter mange år på sjøen !

Link to post
Share on other sites

.Så en liten tur med båten rundt Jæløya

<{POST_SNAPBACK}>

Jada, du ble observert. :wink:

Pent og rolig uten hekkbølger!

Men hadde du vært litt tidligere ute, hadde du fått smake hekksjøen til en ca 40 fots "campingbruser med pjolterdekk". Han la til i kanalen, og det var like før jeg slang meg i bilen og reiste bort for å holde et lite foredrag om fartsgrenser og hensynfull "kjøring" med båt for ham. Maken til hekkbølger i Mossesundet er det lenge siden jeg har sett! Han holdt vel ca 10-12 knop tenker jeg. Og det var forøvrig ikke bare jeg som reagerte. En som sitter litt høyere oppe i det i Sjøfarsdirektoratet har båten sin i samme havn, og han mumlet noe om at sånne burde vært politianmeldt, men det ble nok ikke gjort denne gangen i hvertfall.

Jeg holdt på på badeplattformen med å montere motorbrakett til påhengeren da båten kom. Heldigvis hadde jeg vært å hentet noe i bilen akkurat da båten passerte, så jeg ventet med å gå ombord til bølgene hadde forsvunnet. Men fytte grisen som det nappet i fortøyningene! Fikk testet at strekkavlasterne fungerte fortsatt ja.

Link to post
Share on other sites

Jada, du ble observert.  :wink:

Pent og rolig uten hekkbølger!

Men hadde du vært litt tidligere ute, hadde du fått smake hekksjøen til en ca 40 fots "campingbruser med pjolterdekk". Han la til i kanalen

Det var jo bra at jeg ikke forstyrret noen. Jeg jobber intenst for å holde 4 knops grensa innenfor Rossnestangen :yesnod: - selv om den ikke står i politivedtektene :wink:

 

Den "store høye" var en Neptunus 400 ett eller annet (tror det var 412). Mye folk ombord. Det spesielle med denne båten er at det er en FB båt med høy akterkabin. Den fikk et litt "høyt preg" for å si det sånn.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... Det spesielle med denne båten er at det er en FB båt med høy akterkabin. Den fikk et litt "høyt preg" for å si det sånn.....

Det blir ofte slik når denslags karer skal få plass til hele EGOET sitt :wink:

 

At de blir lagt merke til er vel og bra, men de merkes nok på en helt annen måte enn hva de selv innbiller seg :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og du sitter ikke i glasshus her med den "lille, anonyme" båten din :wink:

Om ikke akkurat glass, men klinket stål, så går det ikke "13 på dusinet" av denslags - og nettopp derfor har jeg en stadig påminnelse om å ferdes på en måte som ikke vekker negative vibrasjoner. . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på størrelsen - bare en spøk fra min side. O gjeg har aldri tenkt tanken på at du skulle ferdes uten å ta henyn til andre.

 

Etter at jeg i fjor sommer møtte et par store slepebåter i god marsjfart på vei inn til nye Svinesundbroa har jeg stor respekt for de bølgene disse båtene lager. Hekkbølgen var ikke så ille. Bølgene fra sidene derimot var store og bratte. Og vi hadde "bare" 23 fots båt dengang - så det var en interessant opplevelse.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på størrelsen - bare en spøk fra min side.

Jo, jeg forstod det som en spøk og tok det som en spøk.

 

Men når det gjelder å lage å lage store bølger, så blir det fort et spørsmål om pris. Det kreves jo anseelige energimengder for å sette opp slike høye og krappe bølger som enkelte gjør. For min egen del tar jeg svært sjelden ut mer enn 1/3-del av maskinkraften - og begrenser forbruket tilsvarende.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For min egen del tar jeg svært sjelden ut mer enn 1/3-del av maskinkraften  -  og begrenser forbruket tilsvarende.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Poseidon !

 

bara av ren nyfikenhet, när du kör så som du säger, med ca 1/3 maskinkraft.....hur mycket diesel

brenner du då i timen og vilken fart håller du då!

( har en liten tanke i bakhuvudet att en gång skaffa en lite rejälare båt för helårsbruk!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

........lagde så mye bølger at det forårsaket at et syltetøyglass falt ned fra hylle med kant og ned på kokeapparatet. Det nevnte kokeapparatet er en Wallas med ceramic topp. Syltetøy glasset holdt, men det gjorde ikke kokeapparatet.......

 

 

 

Har ikke tenkt å forsvare adferden til han i Nidelven, det e jo "haulaust"..

Men det er også talentløst ha "hardware" som syltetøyglass,krydderglass etc. hengende over

knuselige ting som dette.

 

Det glasset ville komme deisende før eller siden uansett????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...