Jump to content

"Hensynsfull båtfører"


Mini

Recommended Posts

Hej Poseidon !

bara av ren nyfikenhet,  när du kör så som du säger, med ca 1/3 maskinkraft.....hur mycket diesel

brenner du då i timen og vilken fart håller du då!

( har en liten tanke i bakhuvudet att en gång skaffa en lite rejälare båt för helårsbruk!)

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen Gunga Din,

Jeg har en gammel Wichmann 5DCT, en 2-takt diesel som yter 375 HK på 450 omdr ved fullt pådrag. Til vanlig rusler jeg med 8,0 - 8,5 knop og brenner da ca 20-25 liter pr time. Det skulle tilsvare at jeg tar ut ca 100-150 HK. Hva den vil brenne på kontinuerlig fullt pådrag vet jeg ikke, men den svelger nok 70-80-90 liter om jeg forsøker - og da får jeg trolig en knop ekstra....

 

Du finner mer info om både båt og motor HER og HER.

 

Har du ellers spørsmål er det selvfølgelig bare å ta kontakt igjen.

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme idag på nord siden av line, flott Princess kom kostende forbi oss i 20knop.. jeg så at han kom hoppet på land og passet på at ikke min båt fikk landkjenning. (la helt inntil pga ungene)!

 

Han skulle vel hjem og vaske klær og så på fotballkampen....

 

Det er litt det samme jeg vil si her. Vet jo ikke hvordan situasjonen helt var men den sarkasmen du serverer tjener ingenting.

Kanskje det ikke var så lett å se at du lå helt inntil land??? kanskje du som ligger helt inntil land for å få i land ungene også har et ansvar for å kikke etter at det er trygt???

Hilsen en fersking som kun har 20 timer bak roret og allerede har gjort endel tabber....

 

 

Hei bra du utforder påstandene! :yesnod:

 

Vi lå to båter langs land. Båten kom for full maskin, ikke langt fra land! Jeg prøver og å senke farten når jeg ser båter langs svabergene! Nå var jeg obs på dette og hoppet i land. Hadde ALDRI forlatt båten uten og trekke den lengre fra land(litt grundt inntil land)! Og ja det er eier/førers ansvar og passe på båten.

 

Dette går på og vise litt hensyn, (samt ha sikkerhetsmarginer...) Det gikk to andre STORE cabincriusere forbi, de hadde fin fart gjennom sundet og viste hensyn. Lagde ikke særlige bølger.

 

Selv har jeg og klart og komme pesendes med mørebasen som lager litt bølger og sikkert irritert noen, men har lært av egen erfaring! Slike situasjoner kan fort oppstå for alle!

 

Opplevde ifjor møte i trangt sund, jeg er på vei igjennom sundet er ca midt i, da kommer det en hurtig gående "targa" type båt på ca 20-25 fot han senker farten ned til ca 8knop med resultat at båten lager en ENORM hekksjø akkurat på det smaleste, alt føyk vegg i mellom ombord da han passerte 2-3 meter fra skute sida! (vi hadde sikret det meste pga litt vind/bølger....)

 

Tror det er bra at vi diskutere slike ting jevnlig, mange leser det og så kansje er det en eller to til som er enda mere obs på dette. :wink:

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel Wichmann 5DCT, en 2-takt diesel som yter 375 HK på 450 omdr ved fullt pådrag.

Hei Poseidon!

 

Fin web-side du har med mye interesant info om Poseidon!

 

Helt OT, men lurer fælt på hvor mange timer Wichmann'en har ruslet siden den var ny i '66 :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon!

 

Fin web-side du har med mye interesant info om Poseidon!

 

Helt OT, men lurer fælt på hvor mange timer Wichmann'en har ruslet siden den var ny i '66 :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen sap,

 

takk for hyggelig tilbakemelding - du kan gjerne legge denslags skryt inn i gjesteboken til almen beundring :wink::wink:

 

Når det gjelder Wichmann, så har jeg egentlig ikke den fjerneste peiling. Motoren er som du nevner bygget i 1966 og den stod i en tråler frem til 1977 da den kom ombord i Poseidon. Tråleren hørte hjemme i Nord-Norge og drev endel med fisking på kysten av Afrika, så Wichmann har nok tramslet og gått noen turer opp og ned dertil også.

 

Vanlige yrkesmotorer går jo ofte rundt 5-6000 timer i året, så ut ifra det kan vi vel gjette på 50.000 timer i tråleren, og sikkert noe tilsvarende de neste 10 årene. Dermed har den formodentlig passert 100.000 timer forlengst, men jeg har ikke noen dokumentasjon på tallet.

 

Men en motor som går med 400 omdreining, den slites på en helt annen måte enn en som raser rundt med 4000 revolusjoner i minuttet :wink:

Link to post
Share on other sites

Litt OT men....

 

Hvis det er stor fordel å kjøre med lite turtall, rent slitasjemessig, hvorfor lages så mange motorer med betydelig høyere turtall?    :blush:  :blush:  :confused:

 

Er det pga ønsket om høyere hastighet eller er det andre grunner?

Kent

<{POST_SNAPBACK}>

Vekt, vekt og kostnad. Jeg veit ikke hva motoren i Poseidon veier, men kan tippe at der er snakk on 4-5 ton. Tenk deg 5 ton i en 35 fots båt. Husk at Poseidon "kun" har 375 hk. Jeg heiste en 30 hk. Rubb ombord i en skøyte. 30 hk. og vekten vil jeg anslå til 3-3,5 ton.

Link to post
Share on other sites

Litt OT.

Jeg har hatt den ære å føre Poseidon i noen timer i dens nære hjemmefarvann.

Det var en utsøkt nytelse.

 

Vi var bla. innom en forholsdsvis trang havn. det ble trangere og trangere og jeg lurte på om det ikke snart var på tide å tørne båten og seile ut igjen.

 

Fikk da besked av kaprein at " ser'u den seilbåten som ligger fortøyd rett i baugen for oss nå? Drei hart styrbord ca. 10 meter før den og seil ut igjen".

 

Makan til respons på ror har jeg aldri sett maken til. vi gikk vel med ca.5 knop. ( Ingen hekkbølge)

 

Åsså den helige lyden fra maskineriet. et var tøff, tøff det.

 

Det er noen månder siden men vil takke Poseidon for en herlig tur.

 

 

 

Mariell

Redigert av Mariell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt  OT.

Jeg har hatt den ære å føre Poseidon i noen timer i dens nære hjemmefarvann.

Det var en utsøkt nytelse.

...

Makan til respons på ror har jeg aldri sett maken til. vi gikk vel med ca.5 knop. ( Ingen hekkbølge)

Åsså den helige lyden fra maskineriet. et var tøff, tøff det.

Det er noen månder siden men vil takke Poseidon for en herlig tur.

Hei igjen Mariell,

 

Ja, det ble en virkelig kjekk helg her i Stavanger - så jeg regner med at de som ikke fikk anledning til å være med på repetisjon og praksisture etter båtførerkurset, de gremmes vel fortsatt :cryin:

 

Jo båten er kjekk den, og det er ikke noe problem å ta styrbordsvinger med den, men babord derimot - det kan være en "helt annen skål". Dette kommer selvfølgelig av den store propellen som rusler og går der nede. Den gir store sidekrefter som kommer i tillegg til rorkraften når vi svinger sb og "stjeler" fra rorkraften når vi svinger bb.

 

Når det er virkelig trangt, da kan jeg stoppe helt opp, legge hardt sb ror og bare "jokke" forover/akterover på reverseringen. Da dreier båten helt rundt, mer eller mindre omkring sin egen akse. Det er denslags som er morsomt - når folk står på land og vedder på at den båten må ha sidepropell i begge ender :wink::wink::wink:

 

PS

Jeg har forresten nettopp oppdatert litt på POSEIDON-sidene på hjemmesidene til Båtskolen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Synd ikke folk viser hensyn. Dette har ikke alltid noe med at man er fersk og ikke veit hva følgene er. Menn med store dyre båter er ofte synderne...

 

For mange år siden dura jeg på mjøsa(hamar) med en ombygd(veldig) vg-jolle. kjørte vel i 15-20knop. Med ett hører jeg en lyd bakra og der kommer det en "parog40" foter(advokat eier) på ca 10 meters avstand med nesten dobbel fart. Takket være båtførerprøven(som ung) så skjønte jeg tegninga og la meg inn mot bølgene med en gang... Men gud bedre for en husketur. Det kom noen fystrofer og en hvis finger da ja. Men det var ingen på den flybridgen som tittet bakover.

 

En annen gang var med plastsnekke ved radarene utenfor kjøpmannskjer. Der lå jeg og kosa meg i passe fart med tre stenger ute og dorget. Men tror man ikke det kom noen da. Der kommer det en gedigen sak i enorm fart. fest ombord. Dem passerte rett bak meg og jeg mistet nesten alt utstyr. Stengene fikk jeg beholde men resten gikk.

 

 

Virker ofte som om det er cabincruisere som er syndeper.... Men er man dust på sjøen så er man neppe medlem av en slik side som dette.(håper jeg)

 

Mvh Bullett

Redigert av bullett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker ofte som om det er cabincruisere som er syndeper

Kanskje ikke så rart dette om man ser på de fysiske dimensjonene av disse båtene. Det er ikke så mange andre båter som gjør 20-30 knop og som veier 5 tonn eller mer?

 

Denne veier nok mye - og den har FB - men fort går den nok ikke

Bilde

Ikke solgte den nor bra heller. Nidelv 34 heter den. En CabinSnekke :crazy:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare for å gjøre en ting klart, både jr. og jeg vet godt at ting som syltetøyglass ikke skal settes løst på en hylle. Til orientering , så var hylleplasseringen en mellomlagring i prosessen med å rydde etter frokost spising.

For de som ikke kjenner Marex 290 Sun Cruiser, så er pentryet nede og den beste spiseplassen oppe. Derfor sto glasset på en hylle og det var med båten fortøyd til land i et område som er mer enn velkjent som havn i indre Oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Neida, jeg trenger ikke å lære at jeg skal vise hensyn. Men kanskje jeg, med flere, trenger å lære litt om hvordan en gjør det når en entrer nye arenaer.

 

:seeya:  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Her som alle andre steder - det handler om å ta det med ro til å begynne med, være lydhør for andres erfaring, og øve seg.

 

Ekelt sagt - ikke så lett i praksis. Det er min erfaring.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant diskusjon om et evig dilemma. Jeg har en planende båt uten markant planeringsterskel. Fra 0 til ca 11-12 knop er hekkbølgen økende med farten, men fra 11-12 og videre oppover er den avtagende med farten. I møte med andre sjøfarende føler jeg ofte at det er litt brutalt å passere i 25-30 knop, og siden jeg har et sterkt ønske om å være til minst mulig sjenanse for andre blir resultatet at jeg slakker av på farten. Men blir det bedre av den grunn? Nei, noen ganger blir det verre. Noen ganger slakker jeg av på farten bare for å for å vise at jeg viser hensyn selv om jeg mistenker at resultatet blir verre. Men jeg føler at bølgene blir mer akseptert hvis du går sakte. Er jeg på villspor, eller er det andre som føler det slik?

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Hei Bern,

Slakke på farten er alltid en mulighet, men en annen og ofte bedre mulighet ligger i å holde litt bedre avstand. Det er selvfølgelig ikke alltid mulig, men ofte er fjorden rikelig bred og for en som går med 20-30 knop utgjør det ikke noe stort tidstap om man legger en bue utenom småbåtene.

 

Dette virker tredobbelt:

1) bølgene får tid til å legge seg litt

2) man får ikke den hurtiggående båten som en "plutselig" overraskelse

3) rent mentalt virker det mindre skremmende/irriterende/plagsomt når store hurtiggående båter holder avstand.

 

... og fremfor alt: det er godt sjømannsskap :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...