Jump to content

Vedlikehold av winsj til rullemast


niasjan

Recommended Posts

Har du smurt masten slik Selden beskriver i bruksanvisningen?   I min mast var det mer lyd enn mekanisk slark, og det ble stille og 'mykt' med litt grease i smørepunktet nederst på masten i tillegg til litt grease på tennene i vinkelgearet.  Pga høydeskrekk har jeg ikke smurt lageret i toppen ennå, men jobber med saken....

Link to post
Share on other sites

kan du ikke ta vinsjen av masta? Jeg vil tro at det ellers er en fare for at de ulike delene blir vanskelig å få på plass igjen (du må uansett passe på at ting ikke faller ut). Start med en av dine vanlige vinsjer, så får du litt trening. De har alle behov for smøring regelmessig.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har pelt fra hverandre noen av disse. Men kun fra nyere master.

 

Staget inne i mmasten henger fast i toppen. Så den ramler ikke ned.

 

Du kan trygt skru ut alle 8 boltene som gearet er festet i masten med. Og ta det ut.

Kan lønne seg å løsne strekkfisken på staget, så dette ikke står i spenn.

 

Andre delen av gearet er festet med en riggbolt som sitter i en "syrefast" kobling. Du ser den når du titter inn i inspeksjojnsluken. Ta ut denne og resten kommer ut.

 

Selden har gode tegninger på sine sider.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. masta er fra 2006. Jeg ser at Selden har fine tegninger, men det som gjorde at jeg ble skeptisk var at det står at masta skal ligge horisontalt når vinsjen skal demonteres. Om jeg forstår deg rett er det bare å skru ut de 8 boltene og det er ingen fare for at det er mutrer som detter ned på baksiden. Regner med at strekkfisken er den som du stikker et skrujern igjennom et hull i et rør for å løsne. Tegning nr. 2,3,4 og 5 i manualen.

Det jeg har gjort så langt er å ta av seilet og feste et tau i svirvelen og heist den opp i toppen av masta pga støy bår båten rørte på seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...