heim Startet 21.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2015 Der masten min går gjennom dekket, skal det sitte en foring av plast eller gummi. Den er av uklare årsaker forsvunnet, og jeg regner med at eneste måte å få den til å dukke opp igjen på, er å kjøpe en ny. Er det noen som kan hjelpe meg med forhandler av den slags, og hva denne foringen kalles på norsk eller utenlandsk? Dette gjelder en Sweden Yacht C34. Slik masten står nå (ujustert) er det ca 2-3 klaring foran og bak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Du mangler mastekilene. Seilmakeren selger disse i forskjellige tykkelser. Disse brukes for å sentrere masta og å sette utgangstrimmen på båten. De skal settes i hardt. Zalo og hammer pleier å gjøre susen. Du må ikke finne på å prøve å seile uten disse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Jeg har brukt en gummiguffe til dette. Maskerer og tetter veldig godt, blander guffe og herder, heller guffa i åpningen. Du har da en pakning som passer 100% og som er hard. Viktig at masta står riktig før du blander. Bedre enn kiler. Husker ikke navnet på stoffet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Bedre enn kiler. Hvorfor? Bedre enn kiler. Husker ikke navnet på stoffet. Scotchcast kan brukes. Men masta sitter en gang for alle hvis du ikke har på slip. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Bedre enn kiler da du får en jevn belastning på hele masteprofilen. Med kiler får du punktbelastning, som ikke er bra for masta. Masta er også mer stabil, da det blir helt stramt hele veien. Men om det har noe å si i praksis er jeg noe usikker på. En båt hadde tydelig slitasje i masteprofilen, men det kan være at den ikke har vært kilt godt nok fast i perioder. Alle båter jeg har seilt på som satset seriøst har støpt gjennomføring. Jeg ville valgt å ikke bruke kiler, men de fleste båtene blir ikke seilt hardt nok til at det har noe å si. Over nordsjøen i kuling og høy sjø hadde jeg vært mer komfortabel med støpt gjennomføring. På ferieseilas nedover svenskekysten har det ikke noe å si. Så jeg kan moderere meg til å si at kiler er mer enn godt nok, men støpt gjennomføring er bedre hvis en vil ta det helt ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Det er sikkert bare jeg som ikke har en dritt greie på seilbåter, men på min båt er mastekilene bøyelige, og omslutter forre og aktre del av masteprofilen. På min båt får ikke masta en sjanse til å flytte seg. Siden jeg har TS mistenkt for å ha Isomat rigg skal det brukes uretan kiler. Det fåes også helstøpte kraver til hver enkelt profil, uten at jeg har prøvd det. Kilene kan være litt vriene å få på, men med litt maktbruk går det. Sett i den aktre kilen først. Leg et tau fra den ene vinsjen, forrenom masta og til den andre. Teit opp med vinsjer, akterstag og lensetakler alt du klarer. Bank i den forre kila ved hjelp av Zalo. Støpestoffet heter forresten Spartite. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
heim Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Takker for svar. Det jeg hadde var en todelt krage som fulgte masteprofilen ganske nøye. Men jeg tenker at hvis man skal ha noe slikt, må det passe ganske nøyaktig, for da har man jo ikke noen justeringsmulighet. Med kiler er det mulig å justere. Nå får jeg prøve seilmakeren, så får vi se. Den gamle dukker vel ikke opp igjen før jeg har betalt den nye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Slik er det hos meg. Masta står midt i kragen. Kan justeres ved å bytte til kiler med en annen tykkelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Slik er det hos meg. Masta står midt i kragen. Kan justeres ved å bytte til kiler med en annen tykkelse. Mulig jeg er litt petimeter, men på en båt som kunne bli seilt hardt hadde jeg kilt sidene på masta også, ikke bare foran og bak. Når hele masta står og rister vil jeg at masta skal være helt stabil i dekket. Men ikke alle drar ut å seiler i dårlig vær, i normale forhold holder det du har. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bidevind Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Mulig jeg er litt petimeter, ..... Antagelig litt mer petimeter en selv Seldén er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørkski Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Antagelig litt mer petimeter en selv Seldén er. Tja, masten må stå helt fast i dekket, gjør den ikke det må der settes kiler også på sidene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Til TS. Jeg har skissert en måte å løse problemet ditt. Som sagt, disse kilene får du hos seilmakeren for noen få kroner. Nå seiler jeg ikke så steinhardt som andre her på forumet, men jeg har fått andre til å seile båten i grov sjø mens jeg var framme og kikket. Masta rikker seg ikke. Den har tilstrekkelig sideveis støtte. På bildet er jeg i ferd med å ta av masta, så tape over kilene og underdekkstag er fjernet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Mulligan har en løsning på problemet, seilmaker og rigger leser jeg er enig. Dette er sansynligvis samme eller en bedre løsning de fleste båter har. Mitt problem er at jeg har ødelagt omtrent alt som kan ødelegges på en båt, og hater havarier undervies. Dermed bruker jeg mye tid på å finne de beste løsningene. Løsningen beskrevet er god nok (selv om jeg ikke ville valgt den). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.