Jump to content

Ny båd: 15-20 fod, weekendcruiser. Råd ønskes


MajorAndy

Recommended Posts

Efter salget af min Nord West har jeg haft godt af en pause. Men som flere herinde har spået, så kan jeg mærke, at det er betydningsfuldt for mig at komme ud på vandet igen. Denne gang dog i noget mindre ambitiøse rammer...

 

Brugsområdet tænker jeg er dagsture med badning og fiskeri 1-4 personer, weekendture med en overnatning eller to. Aktionsradius på 20-30 sømil. Og måske en forlænget weekend til skærgården, hvor jeg tager båden på trailer og søsætter deroppe.

 

Lige nu tænker jeg, at mine behov/ønsker kan opsummeres således:

 

15-20 fod (5-6.5 meter)

Planende= marchfart på 20-25 knob

Så gode sejlegenskaber som det er muligt

Helst påhængsmotor

Trailerbar efter min nuværende bil (1900 kilo)

Mulighed for at sove to personer en nat eller to.

Prisrange: 150.000-250.000 DKK (nyere brugt)

 

Ting jeg ikke behøver:

Drev

Køkken

Toilet

 

Lige nu er jeg ikke afklaret med om det skal være en åben båd med kaleche eller om den skal være lukket med hardtop.

 

Jeg har ikke orienteret min i dette segment tidligere, så jeg vil være taknemmelig for gode forslag. :-) og selv om Norske både naturligvis er verdens bedste, så må der gerne være både fra andre lande med i forslagene ;-)

 

Hvad skal jeg regne med af benzinforbrug hvis vi taler om fx en påhænger på 90-115 heste?

 

Er der andet jeg bør overveje?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båt i samme klasse i sommer og valget falt da på en Skibsplast 605 med 90 HK Suzuki. Den ligger i nede prissjikt (ca 160k) og marsjer på ca 25 knop med toppfart på 31 knop. Mange er også levert med 115 HK som nok er en mer passende motorisering. Her får du liggeplass til to i overbygget foran samt nødliggeplass til en på solsenga bak i båten. En praktisk båt som kan brukes til alt mulig. Jeg har utgaven med offshoreskrog og opplever båten som stabil og svært sjødyktig i forhold til størrelsen. Forbruk per nautisk mil på marsjfart er ca 0,85. 

Link to post
Share on other sites

Hva med Yamarin 59 DC ? Slik som denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=65994609&searchclickthrough=true

Ser ikke for meg MajorAndy nede i den senga der, men.. :giggle:

 

Video: https://www.youtube.com/watch?v=wqHGHXG0s2A

Test: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-sm%C3%A5-dc-b%C3%A5ter

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yamarin 64DC er en fin båt i dette segmentet. God kvalitet, praktiske løsninger og ikke minst så har de Yamaha på hekken  :yesnod:

Opp til ca denne størrelsen synes jeg er greit å håndtere på henger med normale biler. Vektmessig er du nok innenfor 1900 kilo, men det begynner nok å nærme seg.

F150 er passende motor. Toppfart på rett over 40 knop og sterk nok til å dra opp i plan med litt folk ombord, dra vannski/  tuber osv.

 

Kom med nye farger i ca 2010 med helhvitt skrog med påklistret blå stripe. Ser mye bedre ut enn pre-2010 modeller synes jeg.

Den fikk en ytterligere facelift med gullstriper  i ca 2012 før den ble erstattet av 65DC.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mange tak for gode svar så langt.

 

Jeg vakler lidt mellem tre bådtyper: Skal det være en klassisk DC - som fx Bella eller Yamarinen? Eller en HT-version af samme? Bliver en HT-båd i denne størrelse på cirka 6 meter for trang? Giver det mening?

 

 

Og endelig har jeg også set på både af typen Pilothouse, der er lukkede som fx denne:

 

bilde

 

 

Hvad er der af fordele og ulemper ved de forskellige typer i denne bådstørrelse?

Link to post
Share on other sites

Har en kamerat som hadde en Benetau Antares 580 bakveggbåt. Var godt fornøyd med denne type båt. Men håpløs i sidevind ved tillegging. Utvendig styreposisjon på denne type båt er "nødvendig" ved fiske eller tillegging hvis man er alene. Fin også i regnvær med lukket kahytt.

 

En DC er jo et godt kjent konsept, men de siste årene er det blitt mye mer av typen walk-around, bow-rider osv. Nesten uendelig med muligheter. Men en DC er fin hvis du skal overnatte i, kontra en bow-rider. Men feks Antaresen var også fin til overnatting, og veldig fin til fiske. En Yamarin båt med Yamaha påhenger går vel for å være noe av det mest kurante man kan kjøpe.

 

Flere her får fylle på med info!

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

QuickSilver har et koncept ved navn Sundeck der er en slags hybrid mellem en bowrider og en dc. Det virker interessant men QuickSilver er jo lidt et billigkoncept.

 

 

 

Ellers er det nok en Bella, der er favoritten lige nu. Selv om jeg nok skal op på 300k for at få sådan en.

Link to post
Share on other sites

Er kanskje litt partisk her men - Nimbus Nova 20? Med kalesje over styrhuset har du pilothouse, inneplass til 2, god plass på dekk, både foran og bak. 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en dobbeltkøye under dekk, går greit en natt eller to, men er ikke en "feriebåt". Vi har en Nova 26, den fungerer greit til weekendturer til hele familien (2 voksne og 2 barn). Dersom du vil ha mer beskyttelse mot været fins det også et akterkapell til disse båtene.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...