Jump to content

Nybegynnerhjelp seilbåt Stathelle


naumar.no

Recommended Posts

Er det noen i Grenlandsområdet som kunne vært med meg et par ettermiddager og gitt meg et lynkurs i min nye båt? Mot betaling naturligvis. Kunne tenkt meg først et par timer en dag for å se over situasjonen på seil, rigg etc. og deretter hjelpe meg med hva jeg må handle inn for å komplementere. Dagen etter kunne jeg tenkt meg å fått hjelp til å montere dette og tatt en liten tur for å få et lynkurs i begreper og teknikker. Dette er som dere skjønner en veldig enkel sak.. Her er bakgrunnen:

 

I ren frustrasjon av å se den tomme båtplassen etter at båten var tatt opp for vinterklargjøring har jeg gått til anskaffelse av en "vinterbåt". Valget falt på en seilskute til den nette sum av kr. 7.000.-

 

For dette fikk jeg en 21' Skagerak Wanderer fra 1977. Med fulgte det et forsegl, klart til bruk og et heller slitent storsegl som må "monteres". Må også montere fall til dette. Allerede her skjønner kanskje noen at dette er mitt første møte med en seilbåt, og min plan er å bruke vinteren på å lære noe om dette. Hadde min første tur alene i går og prøvde meg litt med forseglet. Gikk over all forventning, fant fort ut av høydejustering og stramming med de to tauene jeg ikke husker hva selger kalte for noe og fikk riktig så god fart i medvind. Gikk bra å krysse innover Eidangerfjorden, men turen tilbake gikk for motor, kom aldri helt i mål når jeg forsøkte å vende direkte mot vinden (vet ikke en gang om det skulle gått, når jeg kun hadde et lite forsegl til kraft)

 

 

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Eventuelt så kommer jeg godt i gang om noen vet hvordan jeg monterer nytt storseilfall? Regner med jeg må ned med masta, er det bare å løsne wire fra masta til baugen, og tippe den bakover? Klarer man det alene? Er jo ikke store masta..

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville vært 2 for å ta ned masta, ihvertfall første gang. Mulig mast og bom er lagd for å gjøre det enkelt alene, endel mindre båter er det. Feste bommen nede ved mastefoten, og så bruke den som arm når masta legges ned.

 

Fortøy båten godt så det ikke er noe bevegelse i den.

 

Vi tok ned masta på firlinger på den måten. Fortøyde sånn at det var greit å gå inn på brygga bak båten. Men vi var minimum 2 stk.

 

Du har ikke en passe høy bro i nærheten, det kan også være en god løsning.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Takker! Å bruke en bro hadde jeg ikke tenkt på, men det var jo enkelt og genialt :) har fått ordnet fall og fått prøvd båten en tur i dag med begge seil. Fantastisk moro! Om jeg gjorde det helt etter boka vites ikke, men det fungerte i alle fall godt og følte jeg hadde god kontroll på både storseil og fremseil. Legger ved et par bilder fra i dag.

bilde

bilde

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Heia!

 

Så kjekt at du finner ut av det selv - og har det gøy :smiley:

Fortsette å holde oss oppdatert - og med bilder.

 

Det kan se ut som du strammer storseilet litt for hardt ut på bommen (ser du de foldene i seilet som går på kryss fra bomenden og oppover mot masten?) I lite vind kan du godt slippe akkurat så mye ut på uthalet at disse streken forsvinner. da vil seilet ditt få en litt bedre fasong, og du vil få mer fart (og mindre krenging).

 

Blåser det mye må du gjerne stramme litt mer.

 

7000.- for en vinterbåt med seil - det er en god investering!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode tips! Skal ut å forsøke meg litt på den strammingen nå i dag. Jeg har lagt merke til at jeg ikkehar noe wire fra masten og ned til bakre del av bommen, det vil si at min bom kun henger i seilet som er tredd inn i bommen. På andre båter rundt meg ser jeg at bommen henger i et fall og kan da henge på masten uten at seilet er rigget. Er dette en mangel på min båt eller er deg bare fordi bommen og riggen er såpass liten at det er vanlig å ikke ha dette? Om jeg mangler en vesentlig wire så kan jo kanskje dette også ha noe med rynkene i seilet å gjøre :)

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er ikke alle seilbåter som har en slik wire (kalles bomløft), for eksempel har ikke den kjente IF-båten dette. At den mangler har ikke noe å si for hvordan seilet står, da den uansett må være slakk under seilas. Jeg  ville som andre er inne på, prøvd å justere på uthalet på bommen. Nå ser jo seilene dine ganske slitne ut, så det kan kanskje ikke forventes at de skal kunne stå helt optimalt uansett, men bedre enn på bildene er sikkert mulig.

 

Ellers må jeg som båtløs si jeg misunner deg, synes du har fått mye for pengene :)

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei st

 

Det du beskriver kalles for bomløft. Denne holder bommen oppe når seilet ikke er heist. Når seilet er kommet opp har det ingen aktiv rolle. Godt mulig der er en ledig trinse oppe i mastetoppen?

 

Når det gjelder strammingen, så gjelder det samme for storseilsfallet - stramt seil langs masten i mye vind, litt mindre i lite vind. Og for forseilet.

 

Red: der kom Korsfjord før meg ja

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bomløfteren er vel helst ikke av wire, men tau. -trenger inne være noe superdyrt, strekkfast. 6mm skal vel være nok.

 

Kan ikke rynkene i storseilet også komme av at mastetoppen bøyer for mye bakover, sammen med for stramt bomuthal? -for stramt akterstag?

Et cunningham vil vel også hjelpe.

 

-Og om bomkicken er stram, så bommen ikke løftes sammen med seilet..

 

Og nå var det sikkert mange uttrykk som TS ikke har innlært enda :)

 

Anbefaler noen svenske seil/trim filmer fra 70/80-tallet som ligger på YouTube.

Søk på "så seglar du snabbare" og " vind i seglen". Da har du noen timer med søndagsunderholdning.

 

På det ene bildet av storseilet, ser det ut som det er et hull i duken ved akterliket, mellom de 2 øverste spilene. Isåfall bør det tapes og gjerne syes. -helst før seiler revner helt.

Dessuten ser det ut som at du mangler en spile i nederste spilepose?

( en DIY-variant er å ta en lamell fra en tre-persiene, tilpass lengden og tape på endene. -et tips jeg fant i PBO, Practical boat owner, et utmerket blad i Narvesen- hylla for oss med eldre båter )

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er neppe nok å slakke på bomuthalet for å bli kvitt rynkene i seilet, selv om det absolutt så vel stramt ut. Fallet må nok strammes litt for å få seilet til å stå optimalt.

 

Når gjelder hvor mye fallet skal strammes, er det en enkel regel. Horisontale folder (slik det er på bildet) betyr at det er for slakt. Vertikale folder (på langs med masten) betyr at det er for stramt.

 

Så kan man etterhvert som erfaringen kommer bruke fallet til å justere plasseringen av busen i seilet, men bli først kvitt alle folder og rynker.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-ikke for stram bomkick?

 

Kick'en regulerer tvisten i seilet, eller for å si det på en annen måte, hvor stramt akterliket (akterkanten) i seilet skal være. Det er mulig rynkene ut mot bomnokken kunne bli redusert ved å slakke kick'en, men rynkene i masteliket (seilkanten mot masten) kan bare fjernes ved å stramme fallet.

 

Vi ser jo ikke kick'en på noen av bildene, så vi vet jo ikke hvor stram eller slakk den er ...

Link to post
Share on other sites

På det første bildet kan det se ut som at det ikke er noe som holder storseglet nede framme på bommen. På mange båter kan bommen beveges litt opp eller ned på masta. I så fall skal det være ei talje (eller liknende) som skal holde bommen nede. Denne skal da strammes.

Dersom bommen sitter fast på masta må all oppstramming gjøres med fallet. Et gammelt og slitt storsegl kan ha blitt litt for langt slik at seglet stopper i toppen før det er stamt nok i forliket (langs masta). I så fall kan det hjelpe å stramme seglet ned til bommen ved å benytte malja som vi ser et par 10-cm over bommen (Cunningham-haling).

 

Bildet kan tyde på at det er tilsvarende problem med forseglet. Det ser ut til at det henger en slakk tamp halsen.

Link to post
Share on other sites

Tror noen må ta en tur å se på seil og rigg sammen med trådstarter. Finnes det ingen seilkyndige som har en time eller 2 til overs i Grenlandsdistriktet ? Jeg må fort bruke ett par timer hver vei, og føler det blir litt drøyt. Jeg har heller ingen andre planer om tur østover med det første. Dvs kanskje den 14, men er litt usikker der foreløpig.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...